Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهانه غلامان یکی از مشهورترین آثار باستانی شمال سیستان و بلوچستان است که حیات در آن به دوران هخامنشیان باز می گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ندای هیرمند؛ بدون شک اوج تمدن در تاریخ ایران را می توان در دوران هخامنشین دانست، حکومتی که نه تنها در ساخت شهرهای مدرن دوران خود تخصص داشت بلکه حاکمیتی بزگ بر اراضی آن دوران به وجود آورده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید مهمترین آثار به جای مانده از حکومت هخامنشی را تخت جمشید بدانید اما شهرهای مهمی همچون این آثار در گوشه کنار ایران وجود دارند که می توان با مشاهده این آثار مدرنیته بودن حکومت هخامنشینان را درک کرد.

دهانه غلامان یکی از مشهورترین آثار باستانی شمال سیستان و بلوچستان است که حیات در آن به این دوران باز می گردد، وجود خانه ها در کنار آب راهه ها ، محله های نظامی و صنعتی گواهی بر جریان زندگی در این شهر باستانی است.

کل مساحت دهانه غلامان امروزه 4 تا 5 کیلومتر است که در  سال 1960 میلادی ، باستان شناسان ایتالیایی این شهر را کشف و شروع به کاوش در آن کردند.

خانه های به جای مانده در این شهر باستانی همانند دیگر آثار باستانی در منطقه سیستان از خشت و گل است، محققان بر این باورند که این شهر تاریخی بدون برنامه ریزی رد نکرده است، و با نقشه از پیش تعین شده بنا شده است.

محققان حیات در این شهر باستانی را اندک می دانند، اما عدم وجود برج های نگهبانی در این شهر ، ثبات امنیت در این منطقه را بازگو می کنند.

رضا بارانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان هیرمند در این خصوص گفت: از مهمترین آثار به جای مانده از دهانه غلامان می توان، به کشف نقاشی های برجسته بر روی دیوار ساختمان های این شهر اشاره کرد.

وی افزود: شکار گراز، و همچنین دوستی با حیوانی همچون اسب ، مهمترین پیام نقاشی های کشف شده از دهانه غلامان است، وجود این نقاشی ها از سرزمینی آباد و جنگل های وسیع در دشت سیستان خبر می دهند.

دهانه غلامان در شهرستان زهک و در 42 کیلومتری زابل واقع شده است، تماشای این شهر تاریخی در ایام نوروز خالی از لطف نخواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۶۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| اعترافات عضو گروهک تروریستی انصارالفرقان در سیستان و بلوچستان

دریافت 11 MB

دیگر خبرها

  • زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شمال سیستان و بلوچستان تامین شد
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • فیلم| اعترافات عضو گروهک تروریستی انصارالفرقان در سیستان و بلوچستان
  • تامین زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی در شمال سیستان و بلوچستان
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • (تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان
  • امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان
  • یادی از منادی وحدت در سیستان و بلوچستان
  • صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی + جزئیات
  • صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی  + جزئیات | امروز کدام مناطق بارانی است؟