Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در برنامه ­­تیتر امشب شبکه خبر سیما محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: روزی که من مهندس شدم جایگاه مهندسی مشخص بود. امروز هم پیشرفت های ما در علم مهندسی کم نیست. در سد سازی در مترو در نیروگاه ها در هوا فضا و در رشته های مهندسی پیشرفت های خوبی داشته ایم.­

­او افزود: امروز با چالش وکم کاری مواجه هستیم چالش هایی که داریم این است که سیستم عرضه و تقاضای ما به هم خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقاضا برای مهندس ما صنعت است و دانشگاه عرضه کننده مهندس که امروزه سیستم عرضه وتقاضا به هم خورده است. عرضه مهندسین در دانشگاه ها روز به روز افزایش یافته است و غیر متناسب رشد کرده است و تقاضا کاهش یافته است،­ بهم خوردن عرضه و تقاضا موجب بیکاری بیشتر شده است و دانشگاه های ما به سمتی رفته است که بیشتر به سمت عرضه رفته اند بنابراین مهندسین ما متهم به کم کاری هستند.

­

­رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر کمیت را کنترل می کردیم کیفیت نیز کنترل می شد. دانشگاه های ما هنوز در به روز شدن به جایگاه خود نرسیده است. امروز بزرگترین چالش دانشگاه های پیشرو و بزرگ ما فناوری و کارافرینی است. صرفا نباید پایه های اموزش برای رشته های فنی مهندسی لحاظ شود بلکه باید مهارت های لازم نیز اموزش داده شود و به لحاظ کاربردی باید این زمینه در دانشگاه ها فراهم شود.­
برخورداری گفت: در تمام رشته های مهندسی دانشجویان با رشته های کاربردی نیز­ آشنا می شوند و نوعی تخصص کاربردی را آموزش می بینند اما شرکت ها و متقاضیان نیرو شاید متناسب با رشته­ های کاربردی ما نتوانند مهندسین را جذب کنند.

­

­برخورداری درباره اقدامات عملی برای کارافرینی دانشجویان گفت: در دانشگاه های پیشروی ما این اقدامات شروع شده است اما در جاهایی هم هنوز عقب هستیم.­ در اموزش های مهارتی عرضه و تقاضا بازهم تاثیر فراوان دارد. مشکل اینجاست که صنعت ما در جذب نیرو فعال نیست. ما در همه رشته ها یک سری دروس اختیاری قرار داده ایم که هرکس با توجه به علاقه و سلیقه در این رشته ها فعالیت داشته با شد اما دانشگاه ها عملا رشته هایی را ارائه میدهد که استاد داشته باشد. دانشجو تعیین کننده نیست. مجموعه اموزش عالی و دانشگاه ها این چالش ها را درک می کنند و در جهت بهبود کار می کنند. عمده تلاش دانشگاه ها تمرکز روی کارآفرینی است. شرکت های دانش بنیان از فارق التحصیلان تشکیل شده است اما هنوز این شرکت ها کم است. امید است که این شرکت ها توسعه یابد تا در جهت اشتغال بیشتر گام هایی برداشته شود.­

­

­رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: کسی که می خواهد مهندس شود باید بداند که مبنای لازم ریاضی است و اول باید دانش را بداند بعد تکنیک را یاد بگیرد، مبنای دانشگاه اول آموزش است در حالیکه در کار تکنیک مهم است.­

­

­معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: در سال های اخیر نظام مهندسی در پیشرفت و استقلال کشور نقش بسزایی داشته است.

­


محمدرضا موحدی با تاییدکم کاری دانشگاه ها در مورد تربیت متخصصان و مهندسان مورد نیاز بازار کسب و کار و صنعت کشور افزود: تاکنون دانشگاه ها سیاست تدوین شده ای در مورد تربیت نیروهای کارآمد را دنبال نمی کردند و بیشتر کمیت را در نظر می گرفتند. او گفت: دانشگاه باید آموزش و پژوهش را به گونه ای دنبال کند که کارایی داشته باشد.


موحدی به کیفیت و بازنگری مناسب وضعیت کشور اشاره کرد و گفت: در واقع دانشگاه ها تا کنون صرفا بدون در نظر گرفتن نیاز جامعه؛ پرکاری داشته است و خروجی تعدادمهندسین کشور مد نظر بوده است.

او در توضیح اینکه چرا آموزش دانشجویان رشته های تحصیلی مهندسی تخصصی نیست، افزود: فارق التحصیلان رشته های مهندسی می بایست در حین کار در واحدهای صنعتی، آموزش تخصصی و کاربردی را فرا می گیرند.

­

­معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با پیشنهاد اینکه می بایست در دانشگاه ها دروس ارائه شده باید کاربردی باشد افزود: در کنار آموزش واحدهای تحصیلی باید مهارت های تعامل با محیط کار، حل مسئل پیچیده صنعت و باز کار، ایده پروری و برخی مهارت های دیگر آموزش داده شود.
او­ بازنگری در محتوی دروس و آموزش های تخصصی در دانشگاه ها را خواستار شد.
­

­

سعید حسن زاده استاد دانشگاه در ارتباط تلفنی درباره تناسب آموزش ها در دانشگاه ها با شغل مهندسی گفت: در حال حاضر وضعیت دانشگاه های ما خصوصا در فضای فنی مهندسی در جایگاه مهندسی کپی با سی سال تاخیر از دانشگاه های امریکاست. ایراد اول به فضای دانشگاهی ما وارد است تا صنعت.

او افزود: آموزش ها فرازمانی و فرامکانی و فرا انسانی درنظر­ گرفته شده بنابراین مشخص است که فارق التحصیلان ما وقتی وارد بازار کار می شوند توانایی های لازم را ندارند؛ در واقع کار هست ولی نیروی لازم را متناسب با کار نداریم.
­

­حسن زاده در ادامه گفت: در رشته برق به طور مثال رشته های تخصصی مختلف داریم بنابراین برای دانشگاه فرقی ندارد که استعدادها چیست و ما در حقیقت کسانی را تربیت می کنیم که فقط به بتوانند آموزش دهند.

­

­او درباره آموزش های لازم در دانشگاه ها نیز گفت: آموزش دانشگاهی ما شدیدا نیازمند تربیت چندبعدی است چون در غیر این صورت در چندسال آینده به ریزش های عمده ای خواهیم رسید. آموزش های ما نسبت به سی سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

­

شاگرد اول دانشگاه ها طبق رزومه ای که دارد هدف اصلی اش خروج از کشور است نه کارآفرینی که عمده دلیل آن پر شدن فضای آی تی است .­

او درباره آموزش های پیرامونی گفت: دردانشگاه ها به جای اینکه اموزش ها از کل به جز باشد برعکس است و به جای اینکه دانشجو به دنبال اموزش های لازم برود و به دنبال کارافرینی برود فقط دانشجویان ما براساس یک برنامه پیش می رود و بیشتر مهندسین ما ریاضی زده هستند و نرم افزارهای لازم در دانشگاه ها اموزش داده نمی شود.­

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۷۸۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه تخصصی برای ساماندهی شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه تشکیل می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فخرالسادات هاشمی معاون امور مدارس سمای استان بوشهر در نخستین کارگروه ساماندهی تولید لباس فرم دانش‌آموزان این مدارس اظهار کرد: برای ساماندهی و مشارکت در شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه به‌منظور تأمین لباس فرم دانش‌آموزان، یک کارگروه تخصصی با مشارکت و عضویت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قبل از سال تحصیلی جدید زمینه تهیه تولید لباس فرم دانش آموزان مطابق با استاندارد‌های موجود در حوزه تخصصی و تجهیزات و ملزومات تولید را فراهم می‌کنیم، اضافه کرد؛ لباس فرم دانش‌آموزان مدارس سما در استان باید با نگاه رونق تولید و مطابق با استاندارد‌های موجود در تخصصی و تجهیزات و ملزومات تولید و با استفاده از پارچه باکیفیت ایرانی تهیه و دوخت شود.

معاون امور مدارس سمای استان بوشهر افزود:‌ تولید این لباس‌ها از طریق فراخوان و جذب متخصصین داخل دانشگاه و سایر متخصصان خارج از دانشگاه برای مشارکت در شبکه مهندسی پوشاک با انعقاد تفاهم‌نامه انجام می‌شود. این کار مهم با مشارکت معاونت پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی استان و مدیریت مراکز رشد و واحد‌های فناور و شرکت دانش‌بنیان به اجرا درمی‌آید.

هاشمی عنوان کرد:‌ لباس از منظر جامعه‌شناختی و مباحث فرهنگی مهم‌ترین وجه ظاهر هویت بخشی انسان است و در بحث هویت بخشی همان‌گونه که مقام معظم رهبری تأکید داشتند، آموزش و پرورش مکلف بوده روی هویت کار کند و هویت‌ساز باشد که یک وجه آن لباس فرم مدارس است. آموزش و پرورش نباید تابع سلیقه‌های نامتقارن و مخالف با فرهنگ دینی و ملی باشد، آموزش و پرورش خودش باید بر مبنای اصول علمی، فرهنگ ایجاد کند.

وی بیان کرد: در توزیع و تهیه پوشاک لباس فرم مدارس باید فرهنگ ایرانی اسلامی، عدالت رعایت شود و دانش آموزان نیازمند هم با حفظ کرامت مورد توجه قرار گیرد.

همکاری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزد بوشهر در تولید لباس فرم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز گفت: این معاونت با مشارکت مراکز رشد و واحد‌های فناور و شرکت دانش‌بنیان استان و با استفاده از ظرفیت‌های مادی و معنوی خود به‌منظور برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن سیاست‌ها و راهبرد‌ها و شیوه‌نامه ساماندهی تولید لباس فرم دانش آموزان مدارس سما و تدوین و ابلاغ فرآیند اجرایی کار مطابق با دستورالعمل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در استان و با هماهنگی کامل با معاونت امور مدارس سما استان و دیگر اعضای کارگروه و کمیته‌های اجرایی در سطوح مختلف اقدام می‌کند.

عبدالرحیم پذیرا ادامه داد:‌ یکی از مهم‌ترین اهداف طرح و تولید پوشاک و لباس فرم مدارس، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و صیانت از موازین شرعی و عرفی در لباس فرم دانش‌آموزی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش آنا، در این جلسه مسائلی همانند فراخوان و چاپ پوستر نسبت به ثبت‌نام اعضای هیئت علمی تمام‌وقت، وابسته، مهارت یاران، دستیاران آموزشی، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی برای مشارکت در شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه هر یک از اعضا به بیان نظرات خود در این باره پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد
  • نگاهی به فعالیت های علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان قم+ فیلم
  • قم، پیشرو در تربیت معلمان پرورشی
  • استقرار نخستین موتور هواپیما در دانشگاه حکیم سبزواری
  • کارگروه تخصصی برای ساماندهی شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه تشکیل می‌شود
  • باکتری‌ها برای ما رشته سیم رسانا می‌سازند
  • کریم هوادار مثل کریم بنزما! (عکس)
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • انتخاب رشته بیش از ۸۹ هزار داوطلب آزمون دکتری
  • آخرین آمار انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ اعلام شد