Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@02:55:42 GMT

سؤال از وزیر به‌ازای پس گرفتن امضا

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۱۶۳۰

سؤال از وزیر به‌ازای پس گرفتن امضا

مدت‌هاست، زمزمه سؤال از رییس‌جمهور به گوش می‌رسد‌؛ یک بار به بهانه مؤسسات مالی و اعتباری و بار دیگر به بهانه نوسانات بازار ارز؛ این‌بار اما خبرها از گروکشی دولتی‌ها و تلاش‌شان برای مسکوت ماندن طرح سؤال از روحانی حکایت دارد.

روزنامه صبح نو: مدت‌هاست، زمزمه سؤال از رییس‌جمهور به گوش می‌رسد؛ یک بار به بهانه مؤسسات مالی و اعتباری و بار دیگر به بهانه نوسانات بازار ارز؛ این‌بار، اما خبر‌ها از گروکشی دولتی‌ها و تلاش‌شان برای مسکوت ماندن طرح سؤال از روحانی حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در آبان‌ماه بود که نمایندگان متقاضی سؤال از رییس‌جمهور درباره مؤسسات اعتباری با ۷۵ امضا طرح سؤال را کلید زدند و تعداد آن‌ها به ۱۸۰ نفر هم رسید؛ اما هیات‌رییسه بر خلاف آیین‌نامه از اعلام وصول و به جریان انداختن آن خودداری کرد، اما سرانجام در ۱۸ بهمن ماه آقای جبار کوچکی‌نژاد طی خبری توئیتری از اعلام وصول طرح سؤال از روحانی خبر داد.

توزیع فرم دولتی‌ها برای انصراف نمایندگان از سؤال از روحانی
در این مدت دولتی‌ها دست روی دست نگذاشته و تلاش‌های بسیاری برای از حدنصاب انداختن طرح سؤال از رییس‌جمهور را حتی پیش از اعلام وصول این طرح انجام دادند. نمونه‌ای از آن را می‌توان در تذکر آقای سالک نماینده مجلس در جلسه علنی ۱۱ بهمن ماه دریافت، وی در این‌باره در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: ۱۸۰ نفر از نمایندگان درباره وضعیت مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری از رییس‌جمهور سؤال کردند که اعلام وصول نشده است.
وی تاکید کرد: با این حال شخصاً از اقدام معاونان پارلمانی وزارتخانه‌های مختلف که با توزیع فرم‌هایی می‌خواهند نمایندگان امضا‌های خود را از این طرح سؤال از رییس‌جمهوری پس بگیرند، تعجب می‌کنم. این دست اقدامات موجب شکسته شدن اقتدار مجلس می‌شود. ما اسامی کسانی که این فرم‌ها را منتشر کردند، اعلام می‌کنیم.

نشست کمیسیون اقتصادی با نماینده ویژه رییس‌جمهور
سرانجام اما، نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه با دستورکار بررسی طرح سؤال نمایندگان از رییس‌جمهور با حضور نمایندگان سؤال‌کننده و نمایندگان ویژه رییس‌جمهور آقایان نهاوندیان، سیف و کرباسیان در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد، اما به گفته آقای بدری به «صبح نو»، در نشستی که به منظور بررسی مشکلات بانکی با حضور آقای سیف و نمایندگان رییس‌جمهور برگزار شد نمایندگان قانع نشده و مقرر شد تا جلسه‌ای دیگر برگزار شود.
آقای محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی هم درباره جلسه با نماینده ویژه روحانی گفت: گزارش مربوط به سؤال و جواب نمایندگان مجلس و دولت در خصوص مؤسسات مالی ظرف مدت یک هفته از سوی کمیسیون اقتصادی تنظیم و به هیات رییسه مجلس ارسال می‌شود. جمع‌بندی نهایی به این صورت خواهد بود که در صورت اینکه تعداد سؤال کنندگان از نصاب قانونی که در آیین‌نامه داخلی مجلس بیان شده، کمتر شود موضوع سؤال از رییس‌جمهور بعد از ارائه گزارش کمیسیون اقتصادی به هیات رییسه مجلس دیگر در دستور کار قرار نخواهد گرفت.
نابسامانی‌های بازار ارز و موضع‌گیری رییس‌جمهور و همراهانش سبب شد تا بسیاری از نمایندگان مجدداً طرح سؤال از رییس‌جمهور درباره مؤسسات اعتباری را امضا کنند و حال این طرح بیش از ۸۰ امضا دارد و بر اساس آیین‌نامه رییس‌جمهور ظرف مدت یک ماه فرصت دارد تا زمان حضور خود را در مجلس اعلام کند.
البته بر اساس خبر‌های منتشر شده، آقای رییس‌جمهور با دو طرح سؤال در مجلس روبه‌روست. دلیل مطرح کردن سؤال دوم این بود که سؤال اول در برگیرنده همه ابهامات نمایندگان و مردم نیست و اگر قرار است رییس‌جمهور به مجلس بیاید، باید به ابهامات دیگری که در اقتصاد و معیشت مردم اثر داشته نیز پاسخگو باشد.
اسدالله عباسی درباره این طرح سؤال جدید با امضای ۱۰۲ نماینده از رییس‌جمهور درباره مشکلات اقتصادی گفت: نوسانات نرخ ارز، رکود اقتصادی و مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری از جمله محور‌های این سؤال است.
عضو هیأت‌رییسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه این سؤال به هیأت‌رییسه رسیده.
به کمیسیون اقتصادی ارجاع می‌شود و اگر سؤال‌کنندگان از پاسخ نمایندگان رییس‌جمهور اقناع نشوند، در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

اعلام وصول پنج سؤال از رییس جمهور با ۱۰۲ امضا
در سوم اسفندماه هم آقای احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات‌رییسه مجلس از اعلام وصول پنج سؤال از رییس‌جمهور با ۱۰۲ امضا خبر داد و تصریح کرد: بنا بر دستور لاریجانی رییس مجلس این پنج سؤال توسط هیات‌رییسه اعلام وصول شد و به منظور رسیدگی به کمیسیون اقتصادی ارجاع می‌شود.
پنج سؤال به شرح زیر است:
۱-چرا دولت در کنترل قاچاق به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل فلج تولید ملی تاکنون موفق نبوده است؟
۲-علت استقرار تحریم‌های بانکی با گذشت حدود ۲ سال به‌رغم تعهدات برجامی ایران چیست؟
۳-چرا دولت نسبت به کاهش بیکاری تاکنون اقدام شایسته‌ای نداشته است؟
۴-علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت روحانی به‌رغم تمام وعده‌ها و اعلام‌های مکرر مبنی بر عبور از رکود چیست؟
۵-علت افزایش شتابان نرخ ارز‌های خارجی و کاهش ارزش پول ملی چیست؟

تکذیبیه دولت
البته معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رییس‌جمهور می‌گوید اعلام وصول سؤال جدید از رییس‌جمهور در صحن علنی تشریفات قانونی خود را دارد و تا کنون وصول چنین موردی اعلام نشده است.

گروکشی دولتی‌ها از نمایندگان سؤال‌کننده از روحانی
در میان این تأیید و تکذیب‌ها، اما آقای سیدحسین نقوی‌حسینی یکی از نمایندگان سؤال‌کننده از رییس‌جمهور درباره وضعیت مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو از تعلل هیات رییسه در صحن علنی انتقاد کرد و گفت: بالاخره هیات‌رییسه پارلمان تحت فشار نمایندگان سؤال‌کننده از رییس‌جمهور، موضوع سؤال را برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع داد؛ البته این کار طبق آیین‌نامه داخلی مجلس می‌بایست ماه‌ها پیش انجام می‌شد.
وی افزود: معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها از درخواست‌های نمایندگان برای حل مشکلات مردم در ازای انصراف از سؤال از رییس‌جمهور گروکشی کرده و تلاش می‌کنند تا نمایندگان سؤال‌کننده از رییس‌جمهور، امضا‌های خود را پس بگیرند یا تعداد امضا‌ها به حداقل برسد؛ به‌عنوان مثال، وقتی نمایندگان از وزیری درخواستی برای حل مشکل حوزه انتخابیه‌شان دارند، ابتدا از او می‌خواهند که فُرم انصراف از سؤال از رییس‌جمهور را پُر کنند و از سؤال‌شان منصرف شوند.

بازپس‌گیری امضای نمایندگان در صحن علنی
همچنین سیدمحمد جواد ابطحی نماینده مجلس در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو گفت: درباره طرح سؤال از رییس‌جمهور برای پاسخگویی درباره وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری معاونان پارلمانی دولت و یکی از مسوولان بانک مرکزی در صحن علنی، دوره افتاده رأی بازپس‌گیری امضای نمایندگان اقدام کردند که تا حدی موفق شده و امضای طرح سؤال از روحانی از ۱۸۰ امضا به ۴۵ امضا کاهش یافت.
وی ادامه داد: البته تعداد امضای این طرح اکنون بیش از ۸۰ امضا دارد و بر اساس آیین‌نامه رییس‌جمهور باید برای پاسخگویی در صحن علنی مجلس حضور یابد.
ابطحی همچنین درباره دومین طرح سؤال از رییس‌جمهور گفت: طرح سؤال دوم بسیار وسیع‌تر است و جزء مطالبات اقتصادی مردم است. ان‌شاءالله که این طرح با پایمردی نمایندگان مطرح شده و رییس‌جمهور برای پاسخگویی در صحن علنی حاضر شود این امر به شفاف‌سازی کمک می‌کند. آقای رییس‌جمهور در مصاحبه‌ها تنها یک طرفه پاسخ می‌دهند که این پاسخ‌ها اغناکننده نیست.
در صورت طرح سؤال در صحن علنی مردم و نمایندگان پاسخ سؤالات خود را می‌گیرند و اگر از پاسخ‌های آقای روحانی قانع نشدند، ابزار‌های دیگری برای برخورد است. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Il1

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۱۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین سفر استانی رییس جمهور به استان قم انجام می شود

به گزارش خبرنگار مهر، دومین سفر استانی حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور به شهر مقدس قم روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری انجام می‌شود.

رئیس جمهور در دور اول سفرهای استانی و در سیزدهمین سفر استانی دولت سیزدهم ۹ دی ۱۴۰۰ سفر دو روزه‌ای به قم داشت و وزرای جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این سفر رئیس جمهور را همراهی کردند.

دور اول سفر رئیس جمهور به استان قم ۱۴۷ مصوبه داشته که از این تعداد ۱۹ مصوبه در زمینه موضوعات تسهیلاتی و سرمایه گذاری، ۷۶ مصوبه اعتباری و ۵۲ مصوبه نیز در زمینه مجوزی و تعیین تکلیفی بوده است.

بر اساس آخرین اعلام استاندار قم تاکنون ۶۴ درصد مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور یه استان قم اجرایی شده است.

از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتباراتی که برای پروژه‌ها و مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به قم تصویب شده بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تاکنون جذب شده است.

از روزهای گذشته تیم‌های کارشناسی از دولت در استان قم مستقر شده و موضوعات مختلف مرتبط با سفر رئیس جمهور را مورد بررسی قرار داده اند.

جزئیات برنامه‌های حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به استان قم هنوز اعلام نشده اما به نظر می‌رسد دیدار عمومی با اقشار مختلف مردم شهر کریمه اهل بیت علیم السلام، شرکت در جلسه شورای اداری استان، نشست با اساتید، طلاب و فرهیختگان حوزوی، همچنین دیدار با علما و مراجع عظام تقلید از جمله مهمترین برنامه‌های سفر رئیس جمهور به قم باشد.

آغاز عملیات اجرایی تکمیل مونوریل و فردگاه قم

طی روزهای گذشته نیز معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه جمع بندی سفر رئیس جمهور به قم بر تکمیل مونوریل و فرودگاه قم تاکید کرد و گفته عزم دولت برای تکمیل این دوره پروژه نیمه تمام جدی است و یکی از برنامه‌های سفر دولت به قم آغاز تکمیل این دو پروژه خواهد بود.

استاندار قم هفته گذشته نیز عنوان کرده بود، در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران و تسهیل ارائه خدمات به آنان، مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در سفر دور دوم رئیس جمهور به قم افتتاح می‌شود.

آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و امام جمعه قم نیز در خطبه‌های هفته پیش نماز جمعه قم اشاره‌ای به سفر رئیس جمهور به قم داشته و گفت: ان‌شاءالله این سفر رئیس‌جمهوری سخت‌کوش، متواضع و انقلابی مانند سفرهای دیگرشان به شهرهای دیگر و سفر اولشان به استان قم برای مردم این استان پر از خیر و برکت باشد.

بررسی مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به استان قم نشان می‌دهد، بیشترین مسائلی که مورد توجه بوده؛ موضوعات آموزش و پژوهش، مسکن، اقتصاد، جاده، سلامت، کشاورزی، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی، ورزش، آب و برق، حمل و نقل، طرح عمرانی، محیط زیست، شهرسازی، راه‌آهن و بافت فرسوده است.

گفتنی است جلسه بررسی و جمع بندی طرح‌های پیشنهادی دومین سفر استانی رئیس جمهور به استان قم پیش از ظهر دوشنبه به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

در این جلسه که معاون اجرایی رئیس جمهور، استاندار قم، وزرای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، معاون عملیات فراجا و معاونین سایر دستگاه‌های مرتبط نیز حضور داشتند، توافقات و تعهدات دستگاه‌ها برای اجرای طرح‌های اولویت دار استان قم مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت.

تخصیص اعتبار برای احداث، تکمیل و بهسازی راه‌ها و محورهای مواصلاتی و رفع نقاط حادثه خیز استان قم، تکمیل و اجرای طرح‌های ملی و استانی آموزشی قم، بیابان زدایی و توسعه روش‌های نوین آبیاری، تکمیل کتابخانه مرکزی و طرح‌های فرهنگی و هنری استان، تکمیل تجهیز مجتمع‌های توانبخشی و پزشکی ایثارگران و خانواده‌های شهدا و تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی از جمله مصوبات این جلسه بود.

کد خبر 6098234

دیگر خبرها

  • محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد
  • دومین سفر استانی رییس جمهور به استان قم انجام می شود
  • بارزانی با رئیس جمهور دیدار کرد
  • بالاگرفتن جنگ لفظی بین مقامات فرانسه و روسیه
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • نامه‌ای که دردسرساز شده است؛ باشگاه استقلال به دنبال گرفتن امضا از بازیکنان در تعطیلات
  • وزیر ورزش خطاب به تاج:کرامت بانوان زیر سؤال رفته،رسیدگی کنید
  • بازگشت سنت اعتراض‌ به دانشگاه‌های آمریکا | دانشجویان: تعامل با رژیم اشغالگر متوقف شود / سرکوب می‌کنید؟ مقاومت می‌کنیم