۹۰ درصد آثار جشنواره فجر، فیلم نبودند
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۱۹۰۳
به گزارش جهان نيوز، سعید مستغاثی، منتقد و کارشناس سینمایی درباره فیلمهای اجتماعی پرتعداد امسال که در جشنواره فیلم فجر برخی از آنها با انتقادات گستردهای از سوی کارشناسان و منتقدان مواجه شد در گفتوگو با خبرنگار فارس خاطرنشان کرد: اعتقاد چندانی به اینکه فیلمهای اجتماعی در سینمای ایران داریم به شخصه ندارم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: فیلم اجتماعی این نیست که دوربین بردارید و بچرخید و روی یک واقعه اجتماعی زوم کنید. ما در ایران ژانر اجتماعی نداریم. فیلم اجتماعی نیاز به دانش اجتماعی دارد و به جای اینکه یک سری تصویر از وقایع بگیرید ـ که همه میتوانند آن را ببینند ـ باید نقد اجتماعی داشته باشید و پیشینه تاریخی کاراکتر را با توجه به سواد اجتماعی در فیلم روایت کنید. اگر در سینمای جهان توجه داشته باشیم، خواهیم دید فیلمهایی که حتی ادعای اجتماعی ندارند، مثل «دزد و دوچرخه» فیلمهای موسولینی کاراکتر به درستی معرفی میشود یا حتی برخی از فیلمهای آمریکایی با این نگاه ـ معرفی درست کاراکتر و واقعه اجتماعی ـ دو سه فیلم ساخته میشود تا پس زمینه و پیش زمینه کاراکتر اجتماعی روشن شود.
تصاویر به هم چسبیده فیلم نیستند
مستغاثی تاکید کرد: کاراکترهایی که در سینمای ایران ادعای اجتماعی دارند، نه رزومه، نه پیشنیه و نه هویت درستی دارند. تنها تصاویر به هم چسبیدهاند. من اصلاً با این شیوه که در بالا تشریح کردم، فیلم اجتماعی در سینمای ایران نمیشناسم. یکسری درام خانوادگی آن هم اگر باشد. به عقیده من 90 درصد فیلمهای امسال اصلا فیلم نبودند. زیر ساختار استاندارد سینما بودند و نمیتوانیم عنوان فیلم به آنها اطلاق کنیم. تصاویری مثل «عرق سرد» یا «بمب یک عاشقانه» یا «مغزهای کوچک زنگ زده» اصلا فیلم نیستند. به شدت دچار غلط گفتاری، از هم پاشیدگی ساختاری سینمایی و الکن بودن در روایتهای مختلف چه در ساختار و روایت هستند. نمیتوانیم نام آنها را فیلم بنامیم. فیلم در ابتدا باید ثابت کند، فیلم است. با توجه به ساختار سینمایی و روایتی که از خود به نمایش گذاشتند، اول باید نام فیلم به آنها اطلاق کرد و بعد بگویم فیلمها اجتماعی است یا نیست.
3 فیلم در جشنواره فیلم فجر داشتیم
داور جایزه سینمایی ققنوس در پاسخ به این سوال که در جشنواره امسال با مشخصاتی که از آن نام بردید «فیلم» داشتیم یا خیر گفت: به عقیده من 3 فیلم در جشنواره امسال داشتیم که در جایزه ققنوس به آنها جایزه دادیم. در این جایزه هم به هیات داوران تاکید شده بود که 5 فیلم انتخاب شود، اما نتوانستیم بیش از این 3 فیلم را در فیلمهای جشنواره بیابیم که به هر سه فیلم جایزه ققنوس تعلق گرفت. فیلمهای «به وقت شام»، «زنانی باگوشوارههای باروتی» و انیمیشن «فیلشاه» نقاط ضعف و قوت دارند، اما سه اثری هستند که میتوان به آنها فیلم گفت.
منبع:فارس
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۱۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تشکیل شورای فیلم اولیها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدخزاعی رئیس سازمان سینمایی در بازدید از بنیاد سینمایی فارابی و شورای فیلم اولیها با قدردانی از زحمات و تلاشهای بی وقفه اعضای شورای تأیید صلاحیت فیلمسازان اول گفت: امید بسیاری از جوانان و علاقهمندان به فیلمسازی و سینما به همین شورا است و طبق گزارشهایی که از طرق مختلف به سازمان رسیده است این شورا با دقت و پویایی، عملکردی شفاف و قابل دفاعی را از خود به جا گذاشته و چهرههای مستعد، توانمند، قابل اعتنا و آینده دار را به سینمای ایران معرفی کرده است.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به متقاضیان زیاد از اقصی نقاط کشور برای حضور در جمع حرفهای فیلمسازان با توصیه اکید به اعضای شورای تأیید صلاحیت فیلمسازان اول عنوان کرد: آنچه اکنون در حال رخ دادن است تزریق نیروی جوان، تازه نفس و با انگیزه به عرصه سینمای کشور است که سالیان طولانی در این بخش کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند، بنده معتقدم سینماگران حرفهای هم از این برنامه و راهبرد سازمان سینمایی استقبال میکنند و چنان چه هر کس با نگاه منصفانه به این مسیر نگاه کند قطعاً نتیجه حاصله را تحسین خواهد کرد. شاهد ادعای بنده کارگردانان جدیدی است که از همین شورا تاییدیه گرفته و وارد عرصه حرفهای شدهاند و در جشنوارههای ۲ دوره گذشته جوایز مهمی کسب کردهاند. در کنار جوانان با استعداد و متعهد و آینده دار برای سینمای ملی کشورمان نباید از تجربه و تخصص پیشکسوتان غافل شویم، سینمای ملی و اسلامی ایران برای توسعه در حوزههای مختلف ملی و بین المللی باید از همه ظرفیتهای کشور بهره مند شود.
خزاعی در ادامه گفت: امسال برای حمایت از ۱۰ فیلم اولی البته فیلمهای ارزان قیمت مبلغی را در بودجه فارابی مصوب کردهایم که به صورت جدی تر حمایت از جریان نسل نو آغاز شود. من به آینده و افتخارات بزرگ این نسل متفکر و متخصص و متعهد امیدوارم؛ نسلی که درک بالایی از زبان تصویر و شناخت خوب از مسائل کشور و از دغدغههای ملی دارد و تلاش خواهد کرد که افتخارات این کشور را در عرصههای داخلی و خارجی به تصویر کشد.
وی تصریح کرد: سینمای ایران به متفکران جدید و اندیشههای نو و بدیع با دغدغههای ملی و دینی احتیاج دارد، فیلمسازانی که تفکر را در آثار شبه روشنفکری و جشنواره زده نمیداند و ارتباط با مخاطب نیز در دغدغههای آنها مشاهده میشود.
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: راه اندازی و بررسی مجوزهای کارگردان اولی در حوزه تخصصی به دور از جریان سرمایه داری که قبلاً بر این حوزه احاطه داشت و تعیین کننده بود و نوعی عدالت فرهنگی بر اساس کشف استعداد است.
در پایان خزاعی ضمن تشکر از شورا و مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی درخواست کرد یک مراسم ویژه جهت معرفی به تهیه کننده ها و سرمایه گذاران و نهادهای تولید کننده برگزار شود.
در این جلسه درباره پرونده یکی از متقاضیان به صورت نمونه بحث و بررسی شد و رئیس سازمان سینمایی در جریان چگونگی ارزیابیها و تصمیم گیری اعضای شورا قرار گرفت. این جلسه با حضور اعضای شورای تأیید صلاحیت فیلم اولیها شامل مجید زین العابدین، رسول صدرعاملی، حبیب ایل بیگی، محمدرضا عرب، مجید اسماعیلی، مهدی آذرپندار، امیر بوالی و روح الله سهرابی برگزار شد.
مسؤولیت دبیری این شورا را فرزاد اژدری بر عهده دارد.
کد خبر 6097539