Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-08@23:41:32 GMT

آسیب برخی مواد شوینده بیش از آلودگی هوا

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۳۳۰۸

آسیب برخی مواد شوینده بیش از آلودگی هوا

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، نیلوفر بشرزاد فوق‌تخصص ریه با بیان اینکه به طور کلی مواد شوینده بر ریه اثرات سوء می‌گذارند، گفت: میزان آسیب و تأثیرگذاری این مواد به فرد استفاده کننده بستگی دارد که چقدر استعداد آسیب‌ رسیدن در وی وجود دارد.
 
فوق‌تخصص ریه افزود: برونکواسپاسم از مهمترین عواملی است که به ریه آسیب می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر مواد شوینده نیز بیش از آلودگی هوا، مواد دخانی و عطرها برونکواسپاسم ایجاد می‌کنند.
 
وی ادامه داد: شدت برونکو اسپاسم بستگی به جنس مواد شوینده مورد استفاده دارد و میزان آسیب‌پذیری آن با استعداد فرد کم یا زیاد می‌شود.  
 
بشرزاد افزود: اگر افراد به صورت متوالی در معرض مواد شوینده برونکواسپاسم قرار گیرند، به تدریج آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ریه آنان وارد می‌شود.  
 
فوق‌تخصص ریه گفت: توصیه می‌شود افرادی که به مواد شوینده خصوصاً موادی که میزان تولید بخار آنها زیادتر است، حساسیت دارند، از آن دوری کنند؛ هم‌چنین باید هنگام استفاده از وسایل شوینده از ماسک استفاده شود.
 
بنا به این گزارش؛ با توجه به رسیدن ایام نوروز و فصل خانه‌تکانی توصیه می‌شود از مواد شوینده مناسب استفاده شود و رعایت نکات ایمنی مد نظر قرار گیرد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۳۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیراز چگونه کلان‌شهری بدون آلودگی هوا شد؟

تنفس هوای پاک، طبیعی‌ترین حق طبیعی هر شهروند است و شهروندان کلان‌شهر شیراز با مشارکت و هم‌دلی خود با دستگاه‌های متولی این حوزه، در پاک بودن هوای شیراز به عنوان پاک‌ترین کلان‌شهر ایران نقش‌آفرینی بسیاری داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، کلان‌شهر شیراز در بخش مرکزی استان فارس و در ارتفاع هزار و ۴۸۶ متر از سطح دریا و در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد و آب‌وهوای این شهر زیبا و توریستی معتدل، مطبوع و همیشه تمیز است.

امتداد کوه دراک در غرب، کوه‎ و پارک ملی بمو در شمال و کوه زاگرس در شمال‌شرق شیراز سبب ایجاد طبیعت زیبا، آب‌وهوای تمیز و محیط زیست سالم شده است و وجود باغ‌های متعدد همچون باغ گل‌ها، باغ ارم، باغ دلگشا، باغ نارنجستان قوام، باغ جهان‌نما و باغ‌های قصرالدشت و چمران این کلان‌شهر موجب شده است تا اقلیم مناسب برای گسترش درختان به ویژه درخت نارنج باشد تا کوچه‌ها، خیابان‌ها و باغ‌های بزرگ در فصل بهار بوی عطر بهار نارنج به خود بگیرد و هوای شیراز را معطر کند.

سرانه فضای سبز و حفظ باغات شیراز به تلطیف بودن هوای کلان‌شهر شیراز کمک کرده است، به گونه‌ای که این کلان‌شهر با یک میلیون و ۸۹۶ هزار و ۲۵۸ نفر جمعیت شهرنشین، شهری تمیز و بدون حتی یک روز آلودگی هوا در سطح کشور سرآمد است.

طبیعت و کوه‌های زیبا در اطراف شیراز و تنوع فضای سبز و وجود باغ‌های رنگارنگ و منحصربه‌فرد سبب شد تا شیراز با آب‌وهوا و محیط زیست‌سالم، در دی ۱۴۰۲ از سوی مجمع شهرداران آسیایی، این کلان‌شهر به عنوان پایتخت محیط‌زیست سال ۲۰۲۴ آسیا معرفی شود.

رؤیا لیلیون مدیر دیپلماسی شهری مجمع شهرداران آسیایی در خصوص علت انتخاب کلان‌شهر شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا می‌گوید: با توجه به طرح‌هایی که شهرداری شیراز در زمینه محیط زیست و مدیریت منابع آبی اجرا کرده است، شیراز عنوان پایتخت زیست محیطی آسیا را از آن خود کرد.

وی می‌افزاید: اقدامات شاخصی که شهرداری شیراز برای کسب این عنوان انجام داده است، آغاز مطالعات زیست محیطی با لحاظ اولویت‌ها و مسائل موجود بوده است.

مدیر مجمع شهرداران آسیایی ادامه می‌دهد: استقرار نظام مدیریت سبز با هدف صرفه‌جویی در مصرف مواد و انرژی و اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی نظیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و خریداری و نصب دستگاه‌های سنجش بر حسب آلودگی هوا با هدف پایش شهر شیراز و پیگیری و انجام امورات مرتبط با قانون هوای پاک در اقدامات هماهنگی کشوری است.

به گفته وی افزایش استفاده از انرژی‌های فسیلی و انرژی‌های پاک به اصلاح الگوی مصرف در این شهر کمک کرده است و وضعیت زیست‌محیطی باعث رونق بیشتر گردشگری در این کلان‌شهر شده است.

مدیر مجمع شهرداران آسیایی اضافه می‌کند: انتخاب شهر شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست شهرداری این کلان‌شهر را موظف کرده است، در سال ۲۰۲۴ اقدامات بیشتری برای پایداری زیست‌محیطی شهر انجام دهد تا جایی که برای دیگر شهرهای عضو مجمع به یک شهر الگو تبدیل شود.

لیلیون می‌گوید: در حال حاضر کلان‌شهر شیراز امروز نیز در حالی که پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت کشور است، نسبت به سایر کلان‌شهرها روزهای کمتری را آلودگی هوا سر می‌کند،، اگر چه نسبت به سال‌های گذشته میزان آلودگی هوا بیشتر شده است اما هنوز روزهای زیادی از سال عطر بهار نارنج در هوای این شهر به مشام می‌رسد.

معرفی شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا، موجب اعتلای جایگاه این کلان‌شهر خواهد شد

عطا پورشیرزاد مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به برگزیده شدن شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا از سوی کارشناسان بین‌المللی می‌گوید: این موضوع فرصتی برای پاسداشت ارزش‌های محیط زیست در کلان‌شهر شیراز است و باید این فرصت را غنیمت شمرد و از داشته‌های محیط زیست شهر حفاظت و حراست کرد.

وی اظهار می‌کند: کسانی که شیراز را در این جایگاه شناخته‌اند، شاخص‌هایی مدنظر داشته‌اند، شاخص‌هایی که بارها ارزیابی و راست‌آزمایی شده است و این موضوع قطعاً موجب اعتلای جایگاه شیراز خواهد شد و به ارزش‌های این شهر خواهد افزود و ما نیز باید در کنار همه تلاش‌ها بکوشیم تا این جایگاه شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا حفظ شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس می‌افزاید: مدیریت پسماند در کلان‌شهر شیراز یکی از بهترین‌ها در سطح کشور است.

پورشیرزاد ادامه می‌دهد: کلان‌شهر شیراز یکی از بهترین سایت‌های بازیافت و پردازش پسماند را دارد و می‌توان گفت که این یک سایت پیشتاز در سراسر کشور است و مجموع این عوامل موجب شده است تا شهر شیراز عنوان پایتخت محیط زیستی قاره آسیا را کسب کند.

وی تصریح می‌کند: محیط زیست استان فارس پیگیری لازم را در جهت حفظ هوای پاک، پایش مداوم صنایع، محیط زیست سالم و سایر حوزه‌ها دنبال خواهد کرد و سخت‌گیری‌های زیست محیطی را در کنار نظارت‌ها خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه می‌کند: هوای کلان‌شهر شیراز غالباً از لحاظ شاخص کیفیت، قابل قبول است و این موضوع به جز مشارکت مردم، حوزه خدمات و مدیریت شهری در توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، سرانه فضای سبز و وجود باغات شیراز که به تلطیف بودن هوای پاک کمک می‌کند، محقق نمی‌شود.

پورشیرزاد می‌گوید: برخلاف سایر کلان‌شهرها، شهر شیراز در سال گذشته ۹۶ درصد از روزهای سال‌جاری پاک و قابل قبول بوده و تنها چهار درصد روزهای آلوده داشته است و این موضوع یک شاخص ارزشمند در زیست‌پذیری شهر شیراز است.

وی ادامه می‌دهد: شهر شیراز با داشتن بیش از ۲۳ متر مکعب سرانه فضای سبز بسیار بالاتر از استاندارد کشوری قرار دارد و این به واسطه همکاری مجموعه‌هایی همچون شهرداری بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس در خصوص اقدامات انجام شده در حفظ و حراست از شاخصه‌های زیست‌پذیری شیراز تاکید می‌کند: واحدهای صنعتی درون شهری در شهر شیراز همچون کارخانه‌های سیمان، پشم شیشه، روغن نباتی یا از محدوده شهر شیراز خارج شدند یا در حال خارج شدن هستند، همچنین تمام کشتارگاه‌های شهر شیراز و حومه مجهز به سیستم تصفیه‌خانه مجهز هستند و تمام بیمارستان‌های این کلان‌شهر به سیستم بی‌خطرسازی مجهز شده‌اند و در راستای سیاست‌های مدیریت درست پسماند دو سایت ورمی‌کمپوست و بیوکمپوست در شهر شیراز راه‌اندازی شده است.

کلان‌شهر شیراز یکی از بهترین سایت‌های بازیافت و پردازش پسماند را دارد

امروزه مدیریت پسماندها یکی از مهمترین چالش‌های زیست محیطی مدیران شهری است که باید با اتکا بر دانش متخصصان و الگو گرفتن از سازمان‌های پیشرو اقدامات موثرتری در این خصوص صورت پذیرد، در این راستا سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز پروژه‌های بزرگ در حال احداث سلول‌های مهندسی بهداشتی برای دفع پسماند عادی و عفونی و لاگون ذخیره روان آب سایت تولید کمپوست فعالیت‌های زیست محیطی را اولویت قرار داده است.

روح الله خوشبخت معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز در تشریح خدمات سازمان و سایت‌های دفع زباله و پسماند در شهر شیراز می‌گوید: خطوط تفکیک صنعتی پسماند یکی از ضروریات کاهش دفن پسماند است که با ظرفیت روزانه ۶۰۰ تن از سال‌ها قبل به بهره‌برداری رسیده و برای احداث خط سوم نیز اقدامات لازم در حال انجام است.

وی خاطرنشان می‌کند: با استفاده از دانش و نظرات اساتید اهل فن و تجربه کارشناسان، سازمان سلول‌های مهندسی_ بهداشتی در سایت دفع پسماند طراحی و احداث شده و در حال حاضر مورد استفاده است که در احداث سلول‌های مهندسی بهداشتی دفن پسماند از لایه‌های مختلف نظیر کوبیدن خاک رس و ژئو ممبرین و ژئو تکستایل برای جلوگیری از نشت شیرابه به درون زمین استفاده شده است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز تصریح می‌کند: فعالیت‌های انجام شده در سایت دفع پسماند شیراز بسیار خوب و رو به پیشرفت و در راستای حفاظت از محیط زیست و حفظ هوای سالم شهر شیراز است.

تعداد روزهای آلوده سال ۱۴۰۲ در چهار شهر بزرگ کشور

در حالی کلان‌شهر شیراز در سال گذشته ۹۲ درصد از روزهای سال را با هوای پاک پشت سر گذاشته است که دیگر کلان‌شهرهای بزرگ کشور تنها چند روز هوای پاک داشتند و آلودگی هوا تا اندازه‌ای بود که مدارس این کلانشهرها را به تعطیلی کشاند.

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ششم فروردین ماه سال‌جاری در یک کنفرانس خبری در تشریح کیفیت هوای تهران می‌گوید: تعداد روزهای آلوده سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، به میزان ۵۱ روز برابر با ۱۴ درصد کاهش داشته است.

وی با اعلام اینکه هوای پایتخت در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۰ روز پاک، ۲۳۶ روز قابل قبول، ۱۰۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز نیز ناسالم بود، می‌افزاید: این در حالی است که به ترتیب ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال گذشته، مطلوب‌ترین کیفیت هوا و ماه‌های آذر با ۲۱ روز فراتر از حد مجاز، تیر با ۱۹ روز فراتر از حد مجاز و آبان با ۱۴ روز فراتر از حد مجاز، آلوده‌ترین ماه‌های سال ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۴ روز آلوده (معادل ۳۱ درصد روزهای سال) و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۷۰ روز آلوده (معادل ۴۷ درصد روزهای سال) ثبت شده است، اظهار می‌کند: این آمار برای سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۹ روز (۳۳ درصد روزهای سال) بوده است.

اصفهان نیز طی سال‌های اخیر به عنوان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور به شمار می‌رود که در پی خشکاندن رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی و تحت تأثیر کاهش بارندگی در دو دهه گذشته کانون‌های بحرانی گردوغبار آن افزایش پیدا کرده و این امر در کنار صنایع آلاینده و تردد میلیونی خودروها سبب شده است که شهر تاریخی اصفهان حتی در بهار و تابستان نیز بیشترین هوای آلوده را داشته باشد.‌

نگاهی به آمار کیفیت هوای اصفهان نشان می‌دهد که شمار روزهای آلوده این کلان‌شهر در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱، ۴۴ روز کاهش و تعداد روزهای قابل قبول ۳۵ روز و روزهای پاک هشت روز افزایش پیدا کرده است است.

کلان‌شهر اصفهان بر پایه آمار اداره کل حفاظت محیط زیست استان از ابتدای فروردین تا بیست‌وهشتم اسفندماه ۱۴۰۲، طی ۳۶۴ روز، ۱۷ روز هوای پاک، ۲۱۷ روز هوای قابل قبول (سالم)، ۹۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳۲ روز هوای ناسالم برای عموم شهروندان (وضعیت قرمز) را تجربه کرد.

رضا اسماعیلی مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد نیز در بیست‌ویکم فروردین سال‌جاری در یک کنفرانس خیری گفته بود: سهم مشهد از هوای پاک در سالی که گذشت، ۲۶ روز بوده است، مقایسه آمار کیفیت هوا در سال گذشته به نسبت سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که مشهد تا حدودی آلوده‌تر شده است، زیرا تعداد روزهای با هوای پاک کاهش و روزهای ناسالم افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا، بنابر اعلام سازمان محیط زیست، ۹۲ درصد از روزهای سال هوای شیراز پاک است و این آمار در مقایسه با آمار هوای پاک سایر کلان‌شهرهای کشور همچون تهران، اصفهان، مشهد، تبریز بسیار مشهود است، این تفاوت ناشی از اقداماتی است که در زمینه تغییرات اقلیمی، حوادث طبیعی و مدیریت منابع آبی شیراز انجام شده است و این اقدامات در انتخاب این کلان‌شهر به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا مؤثر بوده است.

این موضوع بسیار حائز اهمیت است که به پاک بودن هوای شیراز در طول سال مغرور نشویم، این دستاورد گذشتگان بوده و لازم است برای نسل آینده برنامه‌ای دقیق و منسجم طراحی و اجرا شود، از سوی دیگر تلاش برای آینده باید بیش از گذشته باشد و بسیاری از هزینه‌های غیرضروری این روزها باید به سمت احیای محیط زیست و صیانت از منابع طبیعی به عنوان یک اقدام ماندگار برای آینده هدایت شود.

کد خبر 745529

دیگر خبرها

  • شیراز چگونه یک کلان‌شهر بدون آلودگی هوا شد؟
  • شیراز چگونه کلان‌شهری بدون آلودگی هوا شد؟
  • ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی رایگان به بانوان آسیب پذیر در زاهدان
  • نقش کلیدی تخصص، ‌نگاه‌ راهبردی و آموزش در عملکرد هیات‌های ورزشی خوزستان
  • ۵۰درصد واحدهای شوینده‌ کشور در قزوین مستقر هستند
  • ۲۴ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از سکته‌های مغزی، مربوط به آلودگی هوا است
  • نقش اساسی آلودگی ناشی از ترافیک در سرطان کودکان / عمده موارد قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود
  • ابهام در مورد شرکت چینی تامین کننده VAR/ تخصص در بیلیارد و تنیس!
  • استقرار ۵۰ درصد تولیدکنندگان شوینده در قزوین
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند