Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمانشاه- ایرنا- زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان استان کرمانشاه 545 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد که دولت در قالب کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی این خسارات وارده را جبران کرده و خسارات وارده در حال پرداخت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این زمین لرزه در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
براساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی در اثر زلزله اخیر بیش از ۵۴۵ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان کرمانشاه خسارت وارد شده است.

**وارد شدن خسارت به تمام زیربخش های کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از مجموع خسارات وارده به این حوزه، ۲۵۰ میلیارد تومان مربوط به پروژه های عمرانی، ساختمان های اداری، ایستگاه های پمپاژ، سیستم های آبیاری و... است، گفت: همچنین۳۰۰ میلیارد تومان خسارت نیز مربوط به جایگاه های نگهداری دام، علوفه، استخرهای پرورش ماهی و سایر می باشد.
به گفته خسرو شهبازی، ۵۷۵ واحد صنعتی و نیمه صنعتی بخش کشاورزی، هشت هزار و 300 واحد سنتی بخش کشاورزی در زلزله خسارت دیدند.
وی در ادامه اظهار کرد که در اثر زلزله همچنین ، ۳۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز)، یک هزار رأس دام سنگین، ۲۰ هزار قطعه مرغ، سه میلیون و 500 هزار قطعه ماهی و یک هزار کندو زنبور عسل تخریب شد.

**کمک رسانی به مردم گام اول در زلزله
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه سخنان خود، بخش عمده فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی در چند روز اول، پس از وقوع زلزله را کمک رسانی به مردم عنوان کرد که در این راستا تمام ماشین آلات سنگین و سبک سازمان جهاد کشاورزی و پیمانکاران طرف قرارداد سازمان برای کمک به مردم زلزله زده اختصاص یافت.
شهبازی اظهار کرد: با توجه به خسارت زلزله در روستاها و مناطق عشایری که عمدتا مشغول کار کشاورزی و دامپروری هستند، حجتی وزیر جهاد کشاورزی شخصا از مناطق زلزله زده شهرستان های سرپل ذهاب، دالاهو و ثلاث باباجانی بازدید کرد و از نزدیک میزان خسارت ها رو مشاهده نمود و در جریان نحوه خدمات رسانی به کشاورزان و دامداران قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به اینکه خسارت های وارده به بخش دامپروری و دامداران خیلی زیاد بود، دکتر رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تاکنون ۲ بار به استان سفر کرده و بیش از پنج شبانه روز را در استان اقامت داشته و در مناطق زلزله زده حضور فعالی داشتند.
بقیه معاونان وزیر جهاد کشاورزی و مدیران وزارتخانه نیز هر یک در سفرهای جداگانه به استان از مناطق زلزله زده بازدید کرده اند.

**اقدام های امدادی؛ گام دوم سازمان جهاد کشاورزی
اولویت دوم سازمان جهاد کشاورزی و ادارات تابعه وزارت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه دفن بهداشتی دام های تلف شده در مناطق زلزله زده با هدف جلوگیری از انتقال بیماری ها بود که پرسنل اداره کل دامپزشکی و سازمان جهاد کشاورزی به صورت شبانه روزی مشغول دفن بهداشتی دام های تلف شده در روستاهای زلزله زده و ضد عفونی مناطق بودند که این امر اهمیت بسیار زیادی برای جلوگیری از شیوع بیماری ها در مناطق زلزله زده داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه همچنین گفت: با پیگیری های انجام شده 2 هزار تن جو رایگان به استان اختصاص یافت که از هفته اول وقوع زلزله، کار توزیع آن توسط مراکز جهاد کشاورزی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
شهبازی افزود: با توجه به بارندگی و با هدف پوشش اماکن دامی و محل های نگهداری علوفه تاکنون یک هزار تن نایلون نیز به صورت رایگان در بین مردم مناطق زلزله زده توزیع شده است.

**جبران خسارت اولویت اصلی سازمان جهاد کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی، استاندار کرمانشاه، سازمان جهاد کشاورزی استان و ستاد مدیریت بحران استان خوشبختانه تا امروز مصوبات خوبی توسط هیات دولت ویژه بخش کشاورزی تصویب و ابلاغ شده است.
استمهال 2 ساله تسهیلات بانکی بخش کشاورزی در مناطق زلزله زده از جمله مصوبات هیات دولت است.
شهبازی تصریح کرد: اختصاص ۲۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض به منظور جبران خسارت تلفات دام دامداران و کشاورزان شامل هر راس دام سبک ۶۰۰ هزار تومان و هر راس دام سنگین سه میلیون تومان از دیگر این مصوبات است که بیش از 85درصد این خسارت به دامداران پرداخت شده است.
او اضافه کرد: به منظور جبران بخشی از خسارت وارد شده به تولید کنندگان بخش کشاورزی ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بدون بهره بانکی اختصاص یافته که شرایط زمانی این تسهیلات 2 سال ساخت، دوره تنفس یکساله و بازپرداخت ۶ ساله می باشد.
به گفته او، علاوه بر اعتبارات و تسهیلات اختصاص یافته ،۶۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به منظور ساخت اماکن دامی و... توسط سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه درخواست شده که در صورت تصویب به اطلاع رسانی می شود.
وی در ادامه از اختصاص 528 میلیارد ریال کمک بلاعوض دولت به بخش کشاورزی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه خبر داد و گفت: همچنین با تصویب هیات دولت 318 میلیارد ریال برای جبران خسارت دامداران و پرورش دهندگان ماهی در مناطق زلزله زده استان اختصاص یافت.
به گفته او، مبلغ 266 میلیارد ریال از این کمک ها برای بازسازی هشت هزار و 875 واحد دامپروری خسارت دیده اختصاص یافته است.
وی افزود: طبق مصوبه هیات دولت از مبلغ جدید اختصاص یافته، 47 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای جبران بخشی از خسارت تلفات تولیدی پرورش دهندگان ماهی و مبلغ پنج میلیارد ریال برای بازسازی 168 مزرعه پرورش ماهی خسارت دیده پرداخت می شود.

**ویزیت رایگان 90 هزار راس دام توسط دامپزشکی
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز در ارتباط با اقدام های این اداره کل در مناطق زلزله زده استان، از ویزیت رایگان بیش از ۹۰ هزار راس دام در مناطق زلزله زده استان خبر داد.
دکتر نادر پرور افزود: پرسنل و اکیپ‌های دامپزشکی از همان ساعات اولیه وقوع زلزله در مناطق حضور داشتند و در مرحله اول عملیات، پایش و بررسی مناطق آسیب دیده را در دستور کار قرار گرفت.
وی بیان کرد: در همین راستا ۶۵۶ روستا تحت پوشش برنامه پایش و بررسی قرار گرفتند و پس از آن عملیات دفن بهداشتی لاشه‌های تلف شده دام‌ها در ۳۷۱ روستا انجام شد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از دفن بهداشتی ۱۰ هزار و ۵۲۹ راس دام سبک و ۴۲۴ راس دام سنگین با همکاری و کمک ۶۵ اکیپ دامپزشکی از استان‌های ایلام، کردستان، لرستان، همدان و کرمانشاه در مناطق زلزله زده استان خبر داد و تصریح کرد: پنج هزار و ۳۰۰ قطعه طیور تلف شده نیز در این زمینه دفن بهداشتی شد.
وی با اشاره به جمع آوری و دفن بهداشتی ۷۰۰ هزار قطعه ماهی با وزن تقریبی حدود ۲۵۰ تن در مزارع تخریب شده پرورش ماهیان سردابی منطقه ریجاب بر اثر زلزله گفت: اقدام های پیشگیری و درمان همچنان در حال انجام است.
پرور افزود: تعداد ۸۸ هزار و ۶۵۸ راس دام سبک و سه هزار و ۱۳ راس دام سنگین از دام‌های صدمه دیده در اثر زلزله به صورت کاملا رایگان ویزیت و درمان شده اند.
به گفته او، ۲۸۹ هزار و ۸۷۱ مترمربع ضدعفونی، ۹۲ هزار و ۴۴ راس دام و ۷۵ هزار ۷۹۸ متر مربع جایگاه دام در این مناطق سم پاشی شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به تخریب منازل مسکونی و اسطبل‌های نگهداری دام و همچنین پیش رو بودن فصل گرم سال تصریح کرد: افزایش دما موجب تکثیر و تزاید کنه‌ها می‌شود که این خود عامل تهدید کننده‌ای به منظور شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو خواهد بود این مهم خود با سم پاشی به موقع قابل کنترل است.
وی گفت: انتظار ما از مسئولان ارشد استان برای تامین سلامت مردم در مناطق زلزله زده، تامین اعتبار برای خرید سم مورد نیاز و سم پاشی آن است.
وی بیان کرد: در زمینه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی در این مناطق نیز تاکنون ۶۱۵ هزار و ۶۲۰ راس دام سبک علیه تب برفکی، آنتروتوکسمی و همچنین یک هزار و ۳۴ راس دام سنگین علیه تب برفکی مایه کوبی شده اند.
استان کرمانشاه با حدود سه میلیون راس گوسفند و بز و 200 هزار راس گاو و گوساله یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود که از این تعداد حدود یک میلیون و 150هزار راس دام در اختیار عشایر استان قرار دارد.
سالانه 450 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می شود که از این میزان حدود 25 هزار تن آن گوشت قرمز و بیش از 300 هزار تن نیز شیر است.
اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و 11 کشتارگاه سنتی و 9 کشتارگاه مرغ در استان فعال است.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
3033/8066

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۱۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از اتمام رفع تداخلات اراضی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، سیدمحمدرضا سیدحسینی اظهار کرد: در راستای رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین موازی موضوع ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و بر اساس عکس‌های هوایی دهه ۴۰ که در دسترس استان قرار گرفته است، از ابتدای اجرای این قانون از تعداد ۱۰۱۲ پلاک موجود در استان، ۴۹۰ پلاک، مشمول رفع تداخلات اراضی تشخیص داده شده است.

وی افزود: در دولت سیزدهم رفع تداخلات اراضی ۴۹۰ پلاک مشمول شهرستان‌های سیستان و بلوچستان در سطح حدود ۱۱ میلیون هکتار به پایان رسیده است که بر این اساس ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار ملی و ۲۸۷ هزار هکتار غیر ملی تشخیص داده شده و با این اقدام ارزشمند پس از ۶۰ سال زمینه صدور اسناد کشاورزی فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از اثرات بارز رفع تداخلات اراضی، تضمین امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت غذایی و در نتیجه کاهش پرونده‌های حقوقی در محاکم قضائی است.

کد خبر 749924

دیگر خبرها

  • رفع تداخل ۹۰۰ پلاک از اراضی لرستان
  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • جذب یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن
  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • خرید ۵۳۰ تن گوشت مرغ منجمد در استان قزوین
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • ۴۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی نیشابور آزادسازی شد
  • عمران منطقه آزاد اروند عنوان برتر را به خود اختصاص داد
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان