Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@21:32:24 GMT

علت توقف تماس‌های نظامی بین روسیه و ناتو چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۲۴۵۶۰

علت توقف تماس‌های نظامی بین روسیه و ناتو چیست؟

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، ناتو حاضر به مذاکره سازنده با مسکو نبوده و برگزاری شورای روسیه-ناتو را به تغییر مواضع مسکو مشروط کرده، در حالی‌که مسائل زیادی برای بررسی وجود دارند.

خبرگزاری تسنیم: "الکساندر گروشکو" معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده سابق این کشور در مقر ناتو در گفت‌وگو با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عملا هر نوع همکاری نظامی خود با روسیه را متوقف کرده و حاضر نیست مذاکرات سازنده‌ای در چارچوب شورای روسیه-ناتو، صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بجای آن، بلوک ناتو خط مشی «تقویت مواضع خویش در شرق اروپا برای مقابله با تهدیداتی که اصلا وجود ندارد» را در پیش گرفته است.

این در حالی است که یک مقام آگاه در مقر ناتو به این روزنامه گفته است که این بلوک سیاسی-نظامی آمادگی دارد تا «روابط عادی» با مسکو داشته باشد، به این شرط که روسیه رفتار‌های خود را تغییر دهد.

فعالیت‌ها برای فراهم سازی مقدمات برگزاری نشست شورای روسیه-ناتو که قرار بود در ماه جولای سال ۲۰۱۷ برگزار شود، کاملا متوقف شده است. الکساندر گروشکو در این باره توضیح داد که طرف روسی هیچ ممانعتی در این رابطه ایجاد نکرده است، ولی مقامات ناتو هیچ موضوعی که بتواند اوضاع کنونی در روابط دوجانبه را بهبود ببخشد، پیشنهاد نداده اند. وی توضیح داد: «ما کاملا آماده مذاکره هستیم. ولی ناتو عملا تمامی اقدامات خود در مناطق شرق اروپا را برای مقابله با تهدیداتی که اصلا موجود ندارد، تقویت کرده و در چنین شرایطی، منافع مشترک برای همکاری دو طرف دیگر از بین رفته است.»

معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد که رهبران ناتو بسیار مایل هستند بگویند که ضرورت دارد تا اوضاع ثبات یابد و از هر نوع تهدید نظامی خطرناک ممانعت شود، ولی در عین حال هیچ اقدامی برای ازسرگیری روابط عادی در راستای همکاری‌های نظامی با مسکو انجام نمی‌دهند.

این دیپلمات بلندپایه روس گفت: «در حال حاضر کاملا قابل درک است که هیچیک از سازمان‌های بین‌المللی، حتی بلوکی قدرتمند مانند ناتو مایل نیست خود را در تامین امنیت ناتوان بنامد. ولی تنها همکاری‌های برابر با همه نقش آفرینان جهانی، از جمله روسیه، می‌تواند باعث بهبود اوضاع امنیت بین‌المللی شده و از عهده مقابله با تهدیدات چندین جانبه جهانی برآید.»

دستور کار احتمالی برای برگزاری شورای روسیه-ناتو

این در حالی است که یک مقام آگاه در ناتو به روزنامه «ایزوستیا» گفته است: پیمان آتلانتیک شمالی حاضر است شورای روسیه-ناتو بطور موقت و بدون اینکه نماینده دائم جدیدی از طرف روسیه تعیین شود، برگزار شود. ولی زمان مشخصی برای برگزاری چنین نشستی وجد ندارد.

این در حالی است که مهمترین مانع برای ازسرگیری گفت‌وگوها، دستور کار این نشست است. منابع خبری این روزنامه در محافل دیپلماتیک روسیه به این روزنامه گفته‌اند: «بدون تردید، یکی از مهمترین موضوعات کنونی مبارزه با تروریسم بین المللی است. کاهش نفوذ گروه‌های تندرو به نفع همه جامعه جهانی است. بررسی اوضاع در سوریه و افغانستان نیز ضروری است. موضوع مهم دیگر شفافیت اقدامات نظامی و کاهش خطرات برای روابط روسیه و ناتو است. ضمنا بحران اوکراین و وخامت اوضاع در شبه جزیره کره را نیز نباید نادیده گرفت. موضوعی مانند تقویت ساختار‌های ناتو در نزدیکی مرز‌های روسیه و گسترش ناتو با عضویت کشور‌های جدید در این بلوک نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. همه این مسائل، موضوعاتی هستند که باید مورد تبادل نظر قرار گرفته و در مورد آن‌ها به توافق دست یافت.»

بروکسل برقراری مجدد همکاری‌ها را به اقدامات مسکو مرتبط دانسته

یک مقام دفتر مطبوعاتی ناتو به روزنامه «ایزوستیا» گفته است: «جنبه روابط پیمان آتلانتیک شمالی با روسیه و تمایل برای ازسرگیری همکاری‌ها به تغییر مشخص و سازنده در اقدامات مسکو بستگی دارد و طرف روسی باید پایبندی خود به تعهدات خویش بر اساس حقوق و ضوابط بین المللی را نشان دهد.» به گفته وی، تا زمانی که این مسئله تحقق نیافته، مقامات ناتو نمی‌توانند روابط عادی با روسیه داشته باشند.

برغم این اظهارات، تهدیدات مشترک از جانب تروریسم بین‌المللی و جنایات سازمان یافته، بی ثباتی اوضاع در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) و شبه جزیره کره، در هر صورت مقامات ناتو را مجبور کرده تا از ادامه تماس‌های سیاسی با روسیه حمایت کنند و "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو، خود در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ که به تازگی برگزار شده بود، به این واقعیت اعتراف کرده است. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003J11

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۴۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز جمعه در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه نشستی در قرقیزستان در حالی بر آمادگی مسکو برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران تاکید کرد که طی روزهای اخیر علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران نیز در سن‌پترزبورگ در دیدار با همتای روس خود، یک تفاهم‌نامه امنیتی مشترک امضا کرده بودند.

در چنین شرایطی وزرای دفاع ایران و روسیه روز جمعه در حاشیه نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه، پایتخت قرقیزستان، طی دیداری بر آمادگی دوطرف به‌منظور گسترش روزافزون مناسبات فی‌مابین در حوزه دفاعی – نظامی تاکید کردند؛ رویکردی که طی ماه‌های گذشته فضاسازی‌های گسترده‌ای را ازسوی دولت‌های غربی به‌همراه داشته‌است.

با این وجود اما، شویگو، وزیر دفاع روسیه در دیدار با امیر محمدرضا آشتیانی، همتای ایرانی خود، تاکید کرد که مسکو آمادگی خود را برای پیشرفت و گسترش بیشتر همکاری سودمند دوجانبه نظامی و همکاری نظامی- فنی اعلام می‌کند.

رایزنی‌های مهم ایران و روسیه

یک کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به رایزنی‌های دفاعی – امنیتی اخیر میان ایران و روسیه گفت: طی دو سه روز اخیر شاهد برگزاری دو نشست مهم دفاعی – امنیتی با حضور مقام‌های ارشد ایرانی و روس بودیم که با رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه مهمی نیز همراه شد.

روح‌الله مدبر افزود: حضور علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی ایران در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ از یک‌سو و رایزنی‌های امیر آشتیانی، وزیر دفاع ایران با مقام ارشد روس در حاشیه نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ازسوی دیگر، نشان‌دهنده برداشتن گام‌های مهم و تازه تهران و مسکو در مسیر تقویت همکاری‌های دفاعی – نظامی فی‌مابین است.

وی با تاکید بر تاثیر عملیات «وعده صادق» بر مناسبات تهران و مسکو عنوان کرد: پس از انجام این عملیات موفق ازسوی ایران، که براساس ماده ۵۱ منشور ملل‌متحد حق مشروع ایران به‌حساب می‌آمد، شاهد بودیم که روسیه جزو کشورهایی بود که از استفاده ایران از حق دفاع مشروع خود، حمایت کرد.

حرکت در مسیر تشکیل ائتلاف دفاعی

این کارشناس مسائل روسیه درباره چشم‌انداز همکاری‌های دفاعی تهران و مسکو اظهارکرد: آنچه از تحولات جاری برمی‌آید، گویای این نکته است که دوطرف درحال گام برداشتن به‌ سمت ایجاد «ائتلاف دفاعی مشترک» هستند؛ ائتلافی که برای ایران و روسیه از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

مدبر با اشاره به نشانه‌های حرکت دوطرف دراین مسیر ادامه داد: سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز جمعه در دیدار با همتای ایرانی خود به دو موضوع مهم اشاره کرد. نکته اول این بود که او تاکید کرد مسکو آماده تقویت همکاری‌های نظامی – فنی است. نکته دوم و مهم‌تر نیز این بود که شویگو از آمادگی روسیه به‌منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه نظامی با ایران خبرداد.

وی تصریح کرد: معتقدم موضوعات مطرح شده در جریان رایزنی وزرای دفاع دو کشور را باید در چارچوب تاکیدهای اخیر ولادیمیر پوتین در پیامش به نشست امنیتی سن‌پترزبورگ بررسی کرد. رئیس‌جمهور روسیه در پیام ویدیویی خود به دوازدهمین اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ، آمادگی روسیه را برای «همکاری نزدیک با همه شرکای ذی‌نفع در تامین امنیت جهانی و منطقه‌ای» اعلام کرد؛ راهبردی که در راستای شکل‌گیری نظم جهانی چندقطبی جدید مدنظر قرار گرفته است.

ویژگی‌های ائتلاف دفاعی

این کارشناس مسائل روسیه با اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر مقام‌های عالی‌رتبه روس درباره توسعه همکاری‌ها با تهران تاکید کرد: معتقدم با توجه به شرایط موجود، اکنون فرصت مناسبی برای حرکت از «همکاری‌های دفاعی – نظامی معمولی» به سوی «ائتلاف دفاعی مشترک» مهیا شده‌است.

مدبر با اشاره ویژگی‌های «ائتلاف دفاعی مشترک» عنوان کرد: ائتلاف دفاعی میان تهران و مسکو در واقع یک همکاری دفاعی – نظامی ارتقا یافته است تا دو طرف در صورت رسیدن به تهدیدهای مشترک، از یکدیگر دفاع کنند.

وی با اشاره به تجربه‌های گذشته تهران و مسکو در همکاری‌های دفاعی ادامه داد: همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه طی سال‌های اخیر، یک تجربه در چارچوب «ائتلاف دفاعی» که با دستاوردهای قابل‌توجهی در عرصه مبارزه موثر با تروریسم همراه بود.

مدبر با اشاره به فضاسازی‌های غربی در زمینه همکاری‌های دفاعی تهران و مسکو افزود: غرب در موضوع تبادلات تسلیحاتی میان ایران و روسیه تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌دهند. این موضوع نشان‌دهنده نگرانی‌های فزاینده آنها در قبال مناسبات دفاعی – نظامی ایران و روسیه است.

چرا غربی‌ها نگران شده‌اند؟

این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه غربی‌ها نگرانند مبادا همکاری‌های دفاعی – نظامی ایران و روسیه به «ائتلاف دفاعی» برسد، تصریح کرد: تحقق این موضوع برای آنها تهدید مهمی به حساب می‌آید و آن را برای خود «خطرناک» ارزیابی می‌کنند.

مدبر با اشاره به حمایت روسیه از حق دفاع مشروع ایران در برابر رژیم صهیونیستی، ادامه داد: غربی‌ها نگران این موضوع هستند که این دست همکاری‌های تهران و مسکو به تعامل در طراحی مدل امنیتی خلیج‌فارس برسد؛ موضوعی که درباره آبراهه‌های بین‌المللی نیز صدق می‌کند.

وی بیان کرد: «تبادل تسلیحات» یکی از موضوع‌هایی است که نگرانی طرف‌های غربی و به دنبال آن، خبرسازی‌ها و فضاسازی‌های گسترده به قصد تخریب همکاری‌های دفاعی را به همراه داشته‌است. این درحالی است که همکاری‌های تهران – مسکو در عرصه‌های دفاعی – نظامی به‌طور دقیق و براساس نقشه راه مشخص شده، درحال انجام است؛ راهبردی که براساس منافع ملی دو کشور تعیین شده‌است.

خط رسانه‌ای غربگرایان

این کارشناس مسائل روسیه اظهارکرد: برخی جریان‌های غربگرا از یک‌سو معتقدند «ایران و روسیه نباید تبادل تسلیحات داشته باشند» و ازسوی دیگر درباره سرنوشت جنگنده‌های سوخویی که روس‌ها باید به ایران بدهند، ابراز نگرانی می‌کنند. اینها در حالی است که معتقدم این یک بازی غربی است.

مدبر با تاکید بر اینکه مراجع مربوط درصورت صلاحدید درباره تبادل تسلیحات میان دوطرف اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام خواهند داد، ادامه داد: برخی آگاهانه یا ناآگانه به‌دنبال این هستند این‌گونه القا کنند که روس‌ها قرار نیست به تعهدهای خود دراین زمینه عمل کنند. این در شرایطی است که همکاری‌های دفاعی - نظامی میان ایران و روسیه براساس منافع‌ملی دوطرف در مسیر ترسیم شده خود قرار دارد و ستادکل نیروهای تنها مرجع اطلاع‌رسانی دراین زمینه به‌شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه آنچه غربی‌ها را دراین حوزه نگران می‌کند، اطلاعات نداشتن آنها از همکاری‌های دفاعی – نظامی ایران روسیه است، اضافه‌کرد: طرف غربی تلاش می‌کند با طرح برخی ادعاها، از این موضوع برای تحت‌تاثیر قرار دادن مناسبات تهران – مسکو استفاده کند.

کد خبر 847301 برچسب‌ها تسلیحات نظامی خبر ویژه ایران و روسیه حمله ایران به اسرائیل دفاع - جنگنده

دیگر خبرها

  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • روسیه : آماده گسترش همکاری‌ های نظامی با ایران هستیم
  • وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان