Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-08@23:40:54 GMT

تفکرورزی جایگزین القا در جریان تربیت اسلامی شود

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۰۸۹۷

افضل السادات حسینی، عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه هر زمان صحبت از تربیت دینی به میان می‌آید، فکرها معطوف به چگونگی دین مدار کردن انسان‌ها می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که تعالیم اسلامی برای نحوه تربیت افراد در سنین و ابعاد مختلف برنامه دارند و تربیت اسلامی چییزی فراتر از آموزش‌های دینی به کودکان و نوجوانان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اصالت دین را متعلق به اخلاقیات دانست و با اشاره به سخن پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» عنوان کرد: آموختن یک سری آداب اسلامی به افراد صرفا توجه به ظاهر تربیت اسلامی است و از تمام ابعاد آن بهره کافی گرفته نمی‌شود و این ظرفیت عظیم بی‌استفاده می‌ماند. در صورتی که باطن دین اخلاقیات، معنویت و انسانیت است که حوزه تربیت اسلامی را در بر می‌گیرد، اما از آن غفلت شده است.

حسینی با اشاره به اینکه برخی در جریان تربیت اسلامی از واژه حیات طیبه استفاده می‌کنند، اظهار کرد: برخی کلمات نباید به شعار و لغلغه زبان تبدیل شود؛ حیات طیبه چیزی جز اخلاق و معنویت نیست و تا زمانی که ما نتوانیم شهروندی اخلاق مدار تربیت کنیم که در کنار صفات ظاهری دین داری، به این درجه از انسانیت نیز رسیده باشد، گامی در جهت تربیت اسلامی برنداشته‌ایم.

این کارشناس علوم تربیتی با بیان اینکه انسان فطرتا خداجو است و نیازی به اجبار برای آموختن شرایع دین وجود ندارد، گفت: کج فهمی گاهی سبب می‌شود حتی افراد راه آموزش تعالیم دین نیز را اشتباه بپیمایند چرا که از روش‌های تأثیرگذار آگاهی ندارند.

آسیب‌هایی که آموزش و پرورش به تربیت اسلامی وارد کرده است

وی یکی از آسیب زنندگان به مقوله تربیت اسلامی را آموزش و پرورش دانست و گفت: سیستم غلط مدارس و مدیریت حاکم بر آن صرفا لایه‌ای سطحی از دین را به دانش‌آموزان انتقال می‌دهند و به تبدیل شدن آن به عمل توجهی ندارند. در جامعه ما مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ابعاد گسترده برگزار می‌شود اما خروجی آن کمتر به اصلاح رفتار افراد می‌انجامد. وقتی فردی در مسجد امام حسین(ع) حاضر می‌شود اما در بازگشت از مراسم برای تصاحب جای پارک خودرو با سایر شهروندان مشاجره راه می‌اندازد باید به نحوه تربیت اسلامی ارائه شده در این محفل مذهبی خرده گرفت؛ مشاهده چنین شرایطی باید مسئولان فرهنگی را به این فکر وا دارد که کجای راه را اشتباه رفته‌ایم. خلاصه کردن تربیت اسلامی به ظواهر علت اصلی شکل‌گیری چنین پدیده‌هایی است.

وی راه حل موجود را بازگشت به کودکی برای تربیت اسلامی برشمرد و گفت: تربیت از خانه و خانواده آغاز می‌شود و به روابط و رفتار پدر و مادر بستگی زیادی دارد. در خانه‌ای که مهربانی و اخلاق مداری وجود نداشته باشد تربیت اسلامی نیز محقق نمی‌شود. خانواده یک سیستم است که همه بر یکدیگر اثر متقابل دارند. پدر و  مادر ی که اخلاقیات را رعایت نمی‌کنند نمی‌توانند از تربیت اسلامی برای فرزندانشان سخن بگویند.

حسینی ادامه داد: اگر نماز در محیطی صمیمی در خانه توسط پدر و مادر اقامه شود و بر رفتار والدین تأثیرگذار باشد، نیازی به بهره گیری از اجبار برای آموختن نماز به فرزندان نیست چرا که آنان خود از نماز تصویری آرامش بخش پیدا می‌کنند و درصدد تقلید این عمل بر‌می‌آیند.

وی به نقش مادر در تربیت اسلامی فرزندان اشاره کرد و گفت: اگر چه رابطه عاطفی و علاقه مادر به فرزند می‌تواند در جذب وی به شدت تأثیرگذار باشد اما این نقش را نباید صرفا به مسائل عاطفی محدود کرد. تأثیر مادر بر رشد عقلانی و اجتماعی فرزندان از اهمیت به سزایی برخوردار است، پرسش و پاسخ‌هایی که بین مادر و فرزند صورت می‌گیرد و نحوه پاسخ گویی به آن در تربیت فرزند تأثیر شگرفی دارد، اگر مادر از ضعف اطلاعات و بعد شناختی و عقلانی برخوردار باشد، نمی‌تواند راهنمای خوبی برای فرزندان خود محسوب شود و در مسیر تربیت اسلامی گام بردارد.

حسینی افزود: نوع تعامل مادر با خانواده، همسایه و دوستان و حاکم بودن اخلاق بر روابط اجتماعی وی الگویی برای فرزندان است. تربیت اسلامی چیزی جز اخلاق نیست، بنابراین اگر مؤلفه‌های اخلاقی همچون بخشش، همدردی، دستگیری و .. در رفتار مادر نمود داشته باشد به طور عملیاتی به فرزندان نیز منتقل می‌شود. در سنین خاص‌تر همچون نوجوانی، فرد نیاز به استقلال دارد و مادری که اجازه فکر کردن به فرزند خود می‌دهد او را در حوزه یادگیری قرار داده است.

نقش مادر در تربیت اسلامی

وی عقل ورزی را یکی از مشخصه‌های تربیت اسلامی عنوان کرد و گفت: مادر می‌تواند تلاش کند تا کودک را در راستای قضاوت صحیح قرار دهد تا توان حل مسئله خلاق پیدا کند. کودکی که قادر به تفکر است، تحت تأثیر تبلیغات قرار نمی‌گیرد.

وی حلقه مفقوده در تربیت اسلامی را تفکر محوری خواند و با تأکید بر اینکه تفکرورزی در جریان تربیت اسلامی باید جایگزین القا شود، اظهار کرد: تفکر محوری خلأ موجود در خانواده‌ها، مدارس و رسانه است. امروز القا نمی‌تواند اثرگذار باشد و فرزندان ما نیاز به پرورش قدرت تفکر دارند. تفکر همان تأکید خداوند است که بارها در قرآن کریم نیز بیان شده است و ما را به عقل ورزی دعوت می‌کند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۰۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویایی و نشاط جامعه در گرو تعلیم و تربیت صحیح است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عبدی شامگاه سه‌شنبه در نخستین جشنواره گرامیداشت معلم ماندگار در اراک، اظهار کرد: معلمان همواره در تمام عرصه‌ها به علم آموزی و پرورش نسل آتی جامعه می‌پردازند و این مهم جوهره معلمی است که همواره در جامعه جاری و ساری است.

وی از معلمان، اساتید و جامعه فرهنگی استان به‌عنوان الگوهای اخلاقی، ادبی، فرهنگی و اجتماعی یاد کرد و گفت: انتظار است آثار وجودی رفتار و تعالیم معلمان به‌گونه‌ای باشد که انسان‌هایی پاک، درستکار، امانت‌دار، معتقد و با صداقت را برای آینده پرورش دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور تاکید کرد: پویایی، خلاقیت و نشاط جامعه در گرو تعلیم و تربیت صحیح معلمان است که باید مورد توجه ویژه فرهنگیان قرار گیرد.

عبدی تاکید کرد: نیروی انسانی تربیت شده به دست معلمان، علاوه بر تداوم و استمرار انقلاب اسلامی، حفظ دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی را توسط این دانش‌آموزان رقم می‌زند.

وی گفت: امید است تلاش گران عرصه تعلیم و تربیت کشور بتوانند در تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی موفق عمل کنند.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به نقش مهم معلمی گفت: در مساله سوادآموزی باید تکلیف محوری عمل کرد و این یعنی همه آحاد جامعه باید برای سوادآموزی تلاش کنند چراکه سوادآموزی دیگر تنها آموزش خواندن و نوشتن نیست.

معاون وزیر آموزش و پرورش، شغل معلمی را یک مسیر انسان سازی عنوان کرد و گفت: امید است دانش معلمان همواره به روز باشد و این قشر زحمتکش هوشمندانه تصمیم گیری کنند و با بصیرت عمل کنند.


جمله کلیدی "ما همه زیر بار منت معلمان هستیم" در جامعه تجلی یابد

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در نخستین جشنواره گرامیداشت معلم ماندگار استان مرکزی، بیان کرد: درخت انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا روز به روز تنومندتر می‌شود و امید است بتوانیم قدردان این خون‌های پاک باشیم.

حسین مولوی افزود: چنانچه این جمله کلیدی "ما همه زیر بار منت معلمان هستیم" در جامعه توسعه و تجلی یابد، هیچ مدیری پشت میز نمی‌نشیند و همواره آماده خدمت است.

وی افزود: طرح تجلیل از معلمان ماندگار اقدام ویژه ای است که از بهمن ماه پارسال در استان کلید خورد و ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از طریق لینک، معلمان ماندگار خود را معرفی کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی در این استان گفت: معلمان ماندگار هر ساله با معرفی به این دبیرخانه معرفی و تجلیل خواهند شد.

مولوی برگزاری نخستین جشنواره عکس صمصامی و استقبال خوب استان‌ها اشاره کرد و گفت: ۹۴۶ نفر در دو بخش فرهنگی و دانش آموزی از ۲۴ استان کشور در این جشنواره با موضوع معنویت و شادی شرکت کردند.
در این مراسم از معلمان ماندگار، معلمان نمونه در عرصه‌های مختلف قرآنی، ورزشی و علمی تقدیر و تشکر شد، همچنین از برگزیدگان نخستین جشنواره ملی عکس صمصامی نیز با اهدا لوح و هدایایی تقدیر شد

کد خبر 6099902

دیگر خبرها

  • اسلامی: کنفرانس ۲۰۲۴ فرصتی برای تقابل با جریان مخرب علیه صنعت هسته ای ایران بود
  • معلمان از بی‌هویتی نسل جوان جلوگیری کنند
  • توجه به تربیت رکن اساسی سیاست‌های فرهنگی دانشگاه است
  • توجه به امر تربیت در کنار آموزش، رکن اساسی سیاست‌های فرهنگی دانشگاه است
  • مراسم روز معلم در سعدآباد برگزار شد
  • دانشکده‌های مهارت برای تأمین نیاز صنایع دانشجو تربیت کنند
  • موفقیت معلمان در تربیت جوانانی در تراز انقلاب اسلامی است
  • پویایی و نشاط جامعه در گرو تعلیم و تربیت صحیح است
  • در دیدار مهم امروز فرمانده کل ارتش با دانشجویان چه گذشت؟
  • گرامیداشت هفته معلم در اسکو