Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@02:15:55 GMT

رونق طلای سبز ملایر در گرو توسعه صنایع تبدیلی

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۶۲۶۶۷

رونق طلای سبز ملایر در گرو توسعه صنایع تبدیلی

به گزارش ایرنا شهرستان ملایر به تنهایی بیش از 44 هزار تن معادل 20 درصد از کشمش تولیدی کشور را به خود اختصاص داده و 28 درصد کشمش کشور از ملایر است که این خود مزیت بسیار عمده و مهمی است.
این در حالیست که ملایر تنها شهرستانی است که دارای پژوهشکده انگور و کشمش کشور، تشکل انگور و کشمش، تمرکز بیش از 60 واحد فرآوری کشمش و وجود گمرک است و فرآوری محصولات مناطق دیگر نیز در این شهرستان انجام می شود که این مزیت ها، جایگاه ویژه ای برای صنعت کشمش ملایر به شمار می رود، اما هنوز نتوانسته به دلیل وجود برخی نواقص در این صنعت و محصول استراتژیک با رقبای خود در نقاط مختلف جهان رقابت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عواملی همچون متغیر بودن نرخ ارز، اعطا نشدن مشوق و جواز صادراتی به تولید و صادرکنندگان این محصول، توزیع محلول تیزاب با کیفیتی نامناسب و پایین آوردن کیفیت کشمش خشک شده و از دست دادن آب زیادی از این محصول، معضل آب و نبود تصفیه خانه و معضلات زیست محیطی، فعالان این صنعت در ملایر را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است و در حال حاضر این افراد خواستار حمایت ویژه دولت از این صنعت و جهش آن در حوزه صادرات غیرنقتی هستند.
در این راستا دولتمردان و نمایندگان مجلس در این شهرستان بارها حمایت و پشتیبانی خود را از فعالان صنعت کشمش و انگور ملایر اعلام کردند و اقداماتی نیز در این زمینه انجام دادند، اما هنوز مشکلات این صنعت به ویژه صادرات آن در بازارهای جهانی همچنان با مشکل مواجه است و نیازمند نگاه جدی دست اندرکاران این حوزه است.
به همین منظور در نشست هم اندیشی بررسی مشکلات واحدهای فرآوری کشمش ملایر که روز پنجشنبه با حضور فعالان این صنعت برگزار شد، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر رونق طلای سبز این شهرستان به عنوان یک قطب توسعه صادرات غیرنفتی، در گرو ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی انگور و کشمش است.
حجت الاسلام احد آزادیخواه افزود: برای توسعه این محصول استراتژیک باید علاوه بر صادرات کشمش، محصولات دیگر نیز فرآوری و صادر شود.
وی با تاکید بر اینکه فعالان این صنعت باید در حوزه فرآوری انگور نیز ورود پیدا کنند اظهار کرد: با وجود پتانسیل های ویژه باید در توسعه محصولات باغی به طور جدی وارد شویم در حالی که دولت نیز به ایجاد اینگونه مشاغل اهتمام جدی دارد.
وی افزود: طی 11 ماهه امسال 610 میلیارد ریال تسهیلات بانکی در این شهرستان پرداخت شد که اگر در بخش صنعت همچون ایجاد صنایع تبدیلی و محصولات باغی جذب شود، به طور قطع اشتغالزایی بالایی را به همراه خواهد داشت.
حجت الاسلام آزادیخواه با بیان اینکه بسته بندی کنونی کشمش ملایر متناسب با نیاز روز بازارهای جهانی نیست، بیان کرد: بسته های 10 کیلویی دیگر مطابق با نیاز بازار نیست و باید در این حوزه نیز به طور جد وارد شویم.
وی اختصاص بیش از 50 درصد از صادرات استان همدان به ملایر را یک مزیت و فرصت برشمرد و گفت: به رغم تمامی اقدامات مثبت انجام شده همانند استقرار گمرک، هنوز نتوانسته ایم از این واحد کمی به خوبی استفاده کنیم.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با بیان اینکه اعطای مشوق ها و جایزه های صادراتی نیز باید بر اساس ظرفیت بالای صادراتی ملایر انجام شود، در عین حال مشکل محیط زیست واحدهای کشمش پاک کنی ملایر را قابل حل دانست و افزود: در حوزه توسعه صادرات این شهرستان باید همه با هم به طور منسجم پیش برویم.
حجت الاسلام آزادیخواه همچنین شرایط برای توسعه تولید و صادرات را در استان بسیار مهیا دانست و گفت: در حال حاضر وجود تعامل و همدلی بسیار خوبی بین نمایندگان ملایر و مجموعه شهرستان و نگاه اقتصادی و تعامل مثبت محمدناصر نیکبخت استاندار همدان به این حوزه، یک مزیت و فرصت مغتنم برای حرکت در مسیر رشد تولید و صادرات است.
**تشکیل انجمن ملی کشمش با محوریت ملایر، ضرورت جهش اقتصادی
رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش ملایر نیز به روز شدن ماشین آلات واحدهای فرآوری کشمش این شهرستان را یک ضرورت برشمرد و افزود: این ماشین آلات برای به روز شدن به تسهیلات ارزی نیاز دارند که در این زمینه دولت باید به طور جدی ورود کند.
منوچهر رضایی قیمت تمام شده این محصول را یک معضل جدی عنوان و بیان کرد: برای احیای تولید و ورود تولیدکنندگان در عرصه بازارهای جهانی و رقابت با رقبای خود، دولت باید به صورت عملیاتی وارد عمل شود.
وی خواستار تشکیل انجمن ملی کشمش با محوریت ملایر شد و افزود: با وجود مزیت هایی همچون داشتن تشکل، پژوهشکده انگور و کشمش، تمرکز واحدهای فرآوری کشمش، فرآوری برخی محصولات سایر مناطق در ملایر و برند کشمش، نیاز است این تشکل با کمک نمایندگان مجلس قالب ملی پیدا کند.
نائب رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در تحقق اقتصادی مقاومتی، برنامه توسعه و چشم انداز توسعه کشور برای تولید و صادرات غیرنفتی اظهار کرد: باید ابزار و زیرساخت های این امر مهیا باشد و در این راستا نیاز به همراهی و کمک دولت و مجلس داریم.
رضایی با بیان اینکه پروسه تولید و صادرات زمانبر است و تا سود به دست تولیدکننده برسد، ارزش پول کاهش می یابد افزود: در این مسیر افزایش نرخ ارز و حتی اخذ یک تصمیم اشتباه به تولید و صادرات ضربه می زند و این امر منجر به زمین گیر شدن بخش عمده ای از تولیدکنندگان می شود.
وی ادامه داد: در راستای نرخ بهره خاص صادرات 2 دستگاه بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات در دهه 70 شکل گرفت که عملا این 2 دستگاه تعطیل اند و باید برای جهش صادراتی احیا شوند.
رضایی با تاکید بر اینکه مجلس باید یک تصمیم جدی در این زمینه بگیرد، بیان کرد: مشوق ها و جایزه های صادراتی تجربه خوبی بود که در مقطعی که این جوایز داده شد، به طور واقع جهش صادراتی شکل گرفت اما این اقدام در مرحله ای که باید شرایط صادرکنندگان تثبیت می شد ادامه پیدا نکرد.
وی یادآور شد: این مشکل تنها مختص کشمش نیست و صادرات غیرنفتی را نیز شامل می شود و چنانچه در مجلس طرح موضوع شود، همراهی دستگاه های متخصصی همچون سازمان تجارت را نیاز دارد.
رضایی با اشاره به اینکه در گذشته تهیه محلول کربنات پتاسیم و روغن سبزه برای تیزاب کشمش از کشور ایتالیا تولید و توسط دولت و اتحادیه تعاون های روستایی بین باغداران توزیع می شد گفت: در راستای خصوصی سازی دولت، این زنجیره به بخش خصوصی سپرده شد و محلول تیزاب با کربنات سدیم مخلوط می شود که طی پنج سال گذشته خسارت جدی به محصول کشمش ما وارد کرده است.
وی معضل آب واحدهای فرآوری کشمش ملایر را از دیگر مشکلات عمده برشمرد و بیان کرد: نیاز است انشعابی از آب سد کلان ملایر برای شهرک صنعتی و 20 واحد مستقر در این مسیر در نظر گرفته شود که بخش خصوصی نیز برای ساخت منبع و پرداخت هزینه های ثابت و سیار مشارکت می کند.
وی همچنین ایجاد تصفیه خانه در شهرک های صنعتی برای واحدهای فرآوری کشمش توسط شرکت شهرک ها، حل معضل زیست محیطی، تعریف چارت سازمانی و تعیین مکانی مجزا برای اداره گمرک ملایر را از دیگر درخواست ها و نیازهای این شهرستان برشمرد.
به گزارش ایرنا، ملایر با بیش از 11 هزار هکتار باغ های انگور با تولید بیش از 250 هزار تن انگور و 45 هزار تن کشمش در این شهرستان تولید می شود.
28 درصد صادرات کشمش ایران متعلق به ملایر است و کشمش این شهرستان به حدود 34 کشور دنیا صادر می شود.
در حال حاضر بیش از 60 واحد فرآوری کشمش در ملایر فعال است.
ملایر در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان مرکز استان در غرب کشور واقع شده است.
7528/1181
گزارش از معصومه موسوی**انتشار:الهام تدین
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۶۲۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود

فرماندار شهرستان تبریز گفت: به حرکت درآمدن چرخه تولید در واحدهای تولیدی این شهرستان، موجب رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، یونس فاتح ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ همزمان با آغاز هفته کارگر از چندین واحد تولیدی شهرستان تبریز بازدید کرد.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید اظهار کرد: به حرکت درآمدن چرخه تولید در واحدهای تولیدی این شهرستان، موجب رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

فرماندار شهرستان تبریز ضمن تبریک هفته کارگر به کارگران این مجموعه عنوان کرد: ارتقای کمیت و کیفیت محصولات تولیدی، بهره گرفتن از علم و تجربه اندوزی، برخورداری از دانش فنی و نیروی متخصص متناسب با ورود فناوری‌های جدید، داشتن خلاقیت، شناخت از بازارهای جدید و سیاست‌های ورود به آن‌ها و توجه به سلیقه مشتری، لازمه دستیابی به موفقیت بیشتر در عرصه توسعه فعالیت‌های اقتصادی است.

فاتح در ادامه به بررسی مسائل و مشکلات موجود در این کارخانه پرداخت و در راستای حل و رفع مشکلات موجود دستورات لازم را ابلاغ کرد.

کد خبر 748801

دیگر خبرها

  • بازوان توانمند کارگران تضمین کننده توسعه و رونق تولید در جامعه است
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم
  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • رونق و توسعه گردشگری شادگان با اختصاص اعتبار