Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - از قديم مرسوم بود براي خوردن کباب از سماق، گوجه و سبزي خوردن استفاده مي‌کردند. اين کار بي حکمت نبوده و نيست. علاوه بر اين‌ها ابليموي تازه هم براي خوردن در کنار گوشت خيلي مفيد است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از فراديد، يکي از محبوب‌ترين غذا‌هاي ايراني کباب است و کمتر کسي است که آن را دوست نداشته باشد اما اين خوراک محبوب و معروف که تماما گوشت خالص است در کنار مزايايي که دارد معايبي هم دارد و نبايد در خوردن آن زياده روي کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خوردن کباب و گوشت در کنار بعضي خوراکي‌هاي ديگر اثرات منفي در بدن ايجاد مي‌کند. با خواندن اين گزارش با اين خوراکي‌ها آشنا مي‌شويد.
کباب را با چه چيز‌هايي بخوريم؟
از قديم مرسوم بود براي خوردن کباب از سماق، گوجه و سبزي خوردن استفاده مي‌کردند. اين کار بي حکمت نبوده و نيست. علاوه بر اين‌ها ابليموي تازه هم براي خوردن در کنار گوشت خيلي مفيد است. اين کار براي نفع بيشتر از آهن مواد گوشتي است. اگر انواع کباب را با آب نارنج، سالاد، سبزيجات تازه، گوجه فرنگي کبابي، پياز، فلفل سياه يا سماق ميل کنيد، به خاطر ويتامين C اين مواد، جذب آهن گوشت بيشتر مي‌شود.
مصرف سماق با کباب داراي فوايد بسياري است
چرا با کباب سماق مي‌خوريم؟
سماق کاهش دهنده اسيد اوريک خون است و استفاده از آن موجب تقويت دستگاه گوارش مي‌شود. استفاده از سماق موجب تقويت دستگاه گوارش و کبد مي‌شود و از سوء هاضمه، تورم معده و التهاب در دستگاه گوارش جلوگيري مي‌کند. سماق داراي خاصيت سم زدايي و ضدالتهاب براي کبد است در موارد تهوع، استفراغ و اسهال به خصوص اسهال خوني استفاده از سماق بسيار موثر است.
مصرف سماق با کباب داراي فوايد بسياري است که رفع آلودگي گوشت و کاهش کلسترول برخي از آن‌ها هستند. از گذشته‌هاي دور در ايران همراه چلوکباب و برخي از غذاها، سماق استفاده مي‌شده است. امروزه مقالات متعددي حاکي از آن است که اين ماده خاصيتي چندکاره دارد و مواد موجود در آن خواص ضدميکروبي بسيار قوي دارند. به عنوان نمونه، از آنجا که گوشت مورد استفاده براي طبخ کباب چرب است، سماق موجب کاهش کلسترول و جذب چربي موجود در آن مي‌شود.
همچنين سماق آلودگي موجود در گوشت را از بين مي‌برد و از طرفي خاصيتي قابض دارد؛ يعني اگر التهابات يا زخم‌هايي در مسير لوله گوارش باشد تا حدودي موجب بهبود آن‌ها شده و محافظ خوبي براي کبد است. جالب است بدانيد که کاروتنوئيد‌هاي موجود در سبزي‌ها وقتي همراه آهن موجود در گوشت کباب وارد بدن مي‌شوند، جذب اين ماده معدني را نيز بالا مي‌برند. پس اگر کم‌خوني داريد، کباب را با گوجه‌فرنگي ميل کنيد.
کباب را با چه چيز‌هايي نخوريم؟
مصرف ماست، دوغ و کفير همراه غذا‌هاي گوشتي توصيه نمي‌شود، چون کلسيم اين فرآورده‌ها مي‌تواند از جذب آهن گوشت بکاهد. اما مي‌توانيد نيم تا يک ساعت پس از صرف غذاي گوشتي ماست و دوغ بخوريد. ماست دير هضم است و مصرف زياد آن براي سرد مزاجان و افرادي که معده سرد دارند مناسب نيست. مصرف همزمان ماست با گوشت براي همه به خصوص مبتلايان درد‌هاي مفصلي مناسب نيست و مي‌تواند سبب تشديد بيماري شود.
مصرف ماست، دوغ و کفير همراه غذا‌هاي گوشتي توصيه نمي‌شود
ضمن اين که مداومت بر مصرف همزمان گوشت با ماست به دليل توليد بلغم مي‌تواند احتمال ابتلا به لک و پيس را افزايش دهد. ما اگر مجبور به استفاده از کباب رستوران‌هاي بين‌راهي شديد حتما همراه غذا دوغ و ماست کاکوتي‌دار، نعنادار يا موسيردار بخوريد. چون اين چند سبزي ضدعفوني‌کننده قوي مجاري گوارشي هستند و تا حدود زيادي از خطرات احتمالي گوشت مسموم و فاسد کم مي‌کنند. در ضمن براي اطمينان از مغزپخت بودن انواع کباب هميشه مرکز آن را نگاه کنيد، اگر صورتي يا قرمز رنگ بود بدانيد کباب به خوبي نپخته است.
چند نکته
*بد نيست بدانيد جوش شيرين قدرت جذب آهن و کلسيم را کم مي‌کند و گوشت را به غذايي بي‌خاصيت تبديل مي‌کند و استفاده از پيه و دنبه موجب افزايش کلسترول و تري‌گليسيريد و در نهايت بروز بيماري‌هاي قلبي ـ. عروقي مي‌شود. در نتيجه بهتر است کباب به صورت خانگي تهيه و تا حد امکان چربي‌هاي ظاهري از گوشت جدا شود.
*يک سيخ کباب کوبيده 270 کالري، يک سيخ کباب برگ 200 کالري و يک پرس چلو کباب همراه کره حدود 1200 کالري انرژي دارد. براي کاهش اين کالري بهتر است کباب را همراه نان يا نصف چلو ميل کنيد و از مصرف قسمت‌هاي سوخته گوشت و گوجه کبابي پرهيز کنيد.
*هر قسمت از گوشت دام براي تهيه يک غذاي خاص کاربرد دارد؛ مثلا گوشت سينه و دنده براي آبگوشت، ران براي خورش، سردست براي چرخ کردن و فيله و راسته که لطيف‌تر است و بافت ترد‌تري دارد براي کباب انتخاب مي‌شود. به اين نکته توجه کنيد که، تعدادي از رستوران‌ها به خصوص رستوران‌هاي بين‌راهي براي کاهش هزينه گوشت کبابي از قسمت‌هايي از گوشت که بافت پيوندي ضخيمي دارد، استفاده مي‌کنند.
يک سيخ کباب کوبيده 270 کالري دارد
در نتيجه کباب سفت و غير‌قابل جويدن مي‌شود. براي نرم شدن کباب کوبيده هم مقداري چربي‌هاي بدن دام همچون پيه و دنبه و گاهي احشاي چرخ شده مرغ را به آن اضافه مي‌کنند. براي ترد و پفکي شدن کوبيده از جوش شيرين يا پودر‌هاي تجزيه‌کننده بافت پروتئين استفاده و براي راحت‌تر به سيخ‌کشيدن کباب نيز آن را با آرد نان خشک مخلوط مي‌کنند.
*يکي ديگر از خوراکي‌هاي همراه غذا در ايران، سالاد شيرازي است. براي بالا بردن ارزش تغذيه‌اي سالاد شيرازي و وعده اصلي غذايي خود، مقداري آبليمو، آبغوره يا آب‌نارنج تازه به اين سالاد سنتي اضافه کنيد. ويتامين C فراوان موجود در ليمو، غوره و نارنج، به جذب بهتر عناصر دوظرفيتي موجود در غذا مانند آهن، کمک مي‌کند. با اين حساب، افراد سالم مي‌توانند غذا‌هاي حاوي گوشت را با سالاد شيرازي ميل کنند.
*غذا‌هاي گوشتي را همزمان با آنتي بيوتيک‌ها مصرف نکنيد، زيرا آهن گوشت باعث کاهش جذب آنتي بيوتيک و ايجادغلظت خون مي‌شود.
غذا‌هاي سازگار و ناسازگار با هم
به طور کلي برخي خوراکي‌ها با هم نبايد خورده شوند يا برعکس بهتر است با هم خورده شوند.
به چند نمونه از سازگاري و ناسازگاري غذا‌ها که در کتاب دکتر ريمون باربوکه از پزشکان پيرو طبيعت است توجه کنيد:
1- در يک وعده غذا مورد پروتئين و نشاسته‌اي را با هم مصرف نکنيد (مواد نشاسته‌اي مانند سيب‌زميني و غلات گندم و حبوبات مانند نخود، لوبيا، عدس و ... را نبايد با دانه‌هاي روغني مانند پسته، بادام، گردو و ... را با هم بخوريد.)
2- ميوه‌هاي شيرين و مواد نشاسته‌اي را با هم مخلوط نکنيد و در يک وعده آن‌ها را مصرف نکنيد.
3- ميوه‌هاي ترش و شيرين را براي خوردن با هم مخلوط نکنيد.
4- ميوه‌هاي ترش با مواد پروتئيني به استثناي گردو ترکيب ناسازگاري دارد.
5- غذا‌هاي شيرين را با مواد نشاسته‌اي نخوريد که اين موضوع خيلي مهم است.
6- خربزه و طالبي را به تنهايي بخوريد.
7- فقط يک نوع از مواد نشاسته‌اي را در يک وعده غذا مصرف کنيد.
8- در يک وعده غذا بيش از يک غذاي پروتئين‌دار مصرف نکنيد.
9- با مواد نشاسته‌اي، سبزي‌هاي سبز مصرف بشود.
10- با گردو و بادام ميوه‌هاي ترش يا سبزي‌هاي سبز را بخوريد.
11- اصولا بهتر است که در يک وعده غذايي سبزي و ميوه با هم مصرف نشود.
اگر غذا‌ها خوب با هم ترکيب شوند عمل هضم آن آسان است و اين کار به تحليل غذا در بدن کمک مي‌کند.
در يک وعده غذا نبايد غذا‌هاي گوناگون را به مقدار زياد مصرف کرد، مخصوصا کساني که هضم مشکلي دارند و غذا را به سختي تحليل مي‌برند بايد از اين کار دوري جويند.
سماق موجب کاهش کلسترول و جذب چربي موجود در آن مي‌شود
غذا‌هايي که خوردنشان با هم ممنوع است:
* مصرف لبنيات با گوشت سفيد (مرغ، ماهي و...)
* مصرف تخم‌مرغ و ماهي که به دليل اختلاف در مزاج انسان‌ها، ممکن است باعث بروز بيماري‌هايي مانند جزام (خوره)، فالج، نقرس، بواسير، قولنج، درد دندان و امراض رطوبتي شود.
* مصرف سرکه و حليم
* مصرف لبنيات و ترشيجات که باعث انجماد شير در معده مي‌شود.
* مصرف پنير و ماست چکيده، پنير و بادام، سرکه و عدس يا سرکه و ماش و سرکه و ماست که باعث لکه و پيسي در پوست صورت مي‌شود.
* مصرف ماست و ترب و مصرف شير برنج و سويق (آرد گندم) که باعث قولنج و بروز نفخ در بدن مي‌شود.
* مصرف انار و حليم (هريسه) که باعث گرفتگي در مويرگ‌ها مي‌شود.
* مصرف خربزه و عسل که باعث سنکوب شدن و ساير امراض مي‌شود.
* مصرف خربزه و موز يا خربزه و انبه نيز مناسب نيست.
* مصرف کله گوسفند و انگور به علت تشديد لزوجيت و بلغميت (مزاج سرد و تر) ممنوع است.
اين‌ها را با هم بخوريد
* برخي افراد به دليل طبع سرد ماهي، دچار تهوع پس از مصرف آن مي‌شوند. به اين گروه از افراد توصيه مي‌شود گوشت ماهي را قبل از طبخ، با ادويه‌هاي گرمي مانند فلفل سياه، زيره يا حتي زنجبيل کمي طعم‌دار کنند. ضمن اينکه مصرف شربت نعناع با غذا، دم‌نوش نعناع، دم‌نوش زيره يا چاي نبات بعد از غذا هم مي‌تواند به اين گروه افراد کمک کند.
* به‌طورکلي، شير و ساير محصولات لبني پاستوريزه طي فرآيند توليد، حجم بالايي از چربي خود را از دست مي‌دهند و گاهي افزودني‌ها و نگه‌دارنده‌هاي مختلفي هم به آن‌ها اضافه مي‌شود. از اين رو، معمولاً طبع بيشتر لبنيات، سرد و‌تر است و مصرف آن‌ها مي‌تواند برخي مشکلات گوارشي مانند نفخ يا کوليت را به دنبال داشته باشد. پنير‌ها دو نوع تازه و کهنه دارند و طبع نوع تازه آن‌ها، سرد و‌تر است، اما پنير‌هاي کهنه، طبع گرم و خشکي دارند.
خوردن پنير مي‌تواند باعث تحريک و تشديد برخي بيماري‌ها مانند سردرد شود
با اين حال براي هر دوي اين پنيرها، در طب سنتي خوراکي‌هاي يکساني در نظر گرفته شده است. بهترين همراه براي پنير که از گذشته تاکنون بيشتر ما عادت به مصرف آن داريم، گردو است، اما مي‌توان از سبزي‌هاي معطر، آويشن، نعناع خشک و حتي عسل هم به‌عنوان تعديل‌کننده طبع انواع پنير استفاده کرد.
معمولاً ممنوعيت خوراکي براي همراه کردن مواد غذايي ديگر با پنير در طب سنتي مطرح نيست، اما خوردن پنير مي‌تواند باعث تحريک و تشديد برخي بيماري‌ها مانند صرع و سردرد شود. از اين رو، افراد مبتلا به اين بيماري‌ها بايد درباره مصرف، نوع و ميزان استفاده از پنير با پزشک خود مشورت کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۸۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

شهر یزد با معماری منحصربه‌فرد و بادگیر‌های معروفش، مقصدی جذاب برای سفر است. گشت‌وگذار در کوچه‌پس‌کوچه‌های خشتی، بازدید از مسجد جامع یزد، میدان امیر چخماق و باغ دولت آباد، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد. این شهر به آب‌وهوای خنک بهاری، جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بی‌شمار و مردم مهمان‌نواز مشهور است. اقامتگاه‌های بومگردی فرصتی برای تجربه زندگی سنتی در قلب بافت تاریخی یزد هستند. هتل‌ها نیز با امکانات رفاهی متنوع، اقامتی راحت و آسوده را برای شما فراهم می‌کنند.

چرا سفر به یزد تجربه‌ای فوق‌العاده است؟

برای اقامت در یزد می‌توانید از تنوع اقامتگاه‌های بومگردی و هتل یزد استفاده کنید. سفر به یزد تجربه شگفت‌انگیز و متفاوتی از سفر به خطه‌ای است که تاریخچه غنی را در دل خودش جای داده است. بازدید از آرامگاه‌ها، مساجد و بازار‌های قدیمی با معماری خشتی، فرصت آشنایی عمیق‌تر با فرهنگ و تمدن ایرانی را در اختیار شما می‌گذارد.

علاوه‌براین، طبیعت زیبا و مناطق بکر اطراف شهر یزد نظیر بیابان‌ها، کوهستان‌ها و چشمه‌های آب شیرین به شما اجازه می‌دهند در این سفر از آرامش و زیبایی طبیعت لذت ببرید. درنهایت، باید به مردم بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز یزد اشاره کرد که با استقبال بی‌نظیر از مسافران، تجربه سفر به این شهر را به یکی از به‌یادماندنی‌ترین خاطرات شما تبدیل می‌کنند.

تجربه اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی و هتل در یزد

برای اقامت در یزد شما می‌توانید از دو گزینه اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا هتل یزد استفاده کنید که هرکدام تجربه منحصربه‌فرد خود را دارند. اقامتگاه‌های بومگردی با معماری سنتی و فضای آرام و دلنشین به شما اجازه می‌دهند با زندگی سنتی مردمان این منطقه آشنا شوید و در فضایی نزدیک‌تر به طبیعت و روستا‌ها زندگی کنید. از طرف دیگر، هتل‌ها با امکانات رفاهی و مدرن خود، اقامتی راحت و لوکس در مرکز شهر و با دسترسی آسان به جاذبه‌های گردشگری را ارائه می‌دهند.

بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی شهر یزد

در این مقاله، به معرفی بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی یزد می‌پردازیم. این اقامتگاه‌ها که در بافت تاریخی شهر یا در روستا‌های اطراف واقع شده‌اند، فضایی سنتی و دلنشین را برای شما فراهم می‌کنند. با حضور در این اقامتگاه‌ها می‌توانید با فرهنگ و آداب و رسوم مردم یزد آشنا شوید و از غذا‌های محلی خوشمزه این شهر لذت ببرید. اقامتگاه‌هایی که در اینجا معرفی شده‌اند، براساس معیار‌های مختلفی مثل موقعیت مکانی، امکانات رفاهی، قیمت و نظرات مسافران رتبه‌بندی شده‌اند.

اقامتگاه بوم گردی نارنجستان یزد

اقامتگاه بوم‌گردی نارنجستان با قدمتی ۲۰۰ ساله، در قلب بافت تاریخی یزد و جنب امامزاده سهل ابن علی واقع شده است؛ بنابراین اگر قصد اقامت در هتل یزد را ندارید و به‌دنبال فضایی دور از هیاهوی شهری هستید، این اقامتگاه با معماری سنتی و اصیل یزدی، فضایی دلنشین و خاطره‌انگیز را برای شما فراهم می‌کند. این اقامتگاه سه اتاق به‌نام‌های ترنج، گندم و تاک با امکاناتی متفاوت را در اختیارتان می‌گذارد که باتوجه‌به تعداد نفرات مسافران، از آن‌ها میزبانی خواهد کرد.

اقامتگاه بوم‌گردی شاخه نبات یزد

اقامتگاه بوم‌گردی شاخه نبات یکی دیگر از قدیمی‌ترین اقامتگاه‌های یزد با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال است. شاخه نبات درواقع یک خانه قدیمی مربوط به دوران پهلوی است که در سال ۱۳۹۸ مجددا بازسازی شد و با حفظ معماری سنتی و نوستالژیک خود، به‌عنوان یک اقامتگاه بوم‌گردی فعالیت می‌کند.

این خانه سنتی که از ۵ واحد اقامتی تشکیل شده است، تجربه زندگی در خانه‌های سنتی یزدی با نورگیر‌های قدیمی و پنجره‌های سنتی را در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه‌براین، فاصله بسیار کمی با بافت سنتی یزد و مرکز شهر دارد.

اقامتگاه بوم‌گردی نقره یزد

اقامتگاه بوم‌گردی نقره مناسب کسانی است که می‌خواهند در سفر خود از ترافیک شهری و امکانات رفاهی هتل یزد فاصله بگیرند و در خانه‌ای قدیمی با معماری سنتی و زیبا اقامت داشته باشند. این یک خانه قدیمی است که در سال ۱۳۹۶ مجددا بازسازی شده و با ۸ باب اتاق در یک طبقه و حیاط، از مسافران میزبانی می‌کند. اقامتگاه نقره دارای فضایی سنتی و دلنشین، حیاطی زیبا با حوض آب و درختان انار، ایوان و شاه‌نشین، اینترنت، صبحانه رایگان و قیمت مناسب جهت رزرو است.

خانه صفا یزد

اقامتگاه بوم‌گردی خانه صفا یزد در فضایی دل‌انگیز و سرسبز با درختان نارنج و انار واقع شده است. حیاط این اقامتگاه با حوض فیروزه‌ای و تخت‌های سنتی، فضایی آرام و دلنشین را برای استراحت و دورهمی‌های دوستانه فراهم کرده است. قدمت این اقامتگاه به دوره قاجار بازمی‌گردد که با معماری سنتی یزد بازسازی شده است. استفاده از المان‌هایی مثل بادگیر، گنبد، آجرکاری و طاق‌نما، فضایی نوستالژیک را برای مهمانان تداعی می‌کند.

اقامتگاه خشت و خاطره یزد

یکی دیگر از اقامتگاه‌های بوم گردی یزد که با قدمتی بیش از یک قرن در کوچه‌وپس‌کوچه‌های خشتی این شهر کویری واقع شده است، اقامتگاه خشت و خاطره یزد است. به‌جای رزرو هتل یزد و زندگی شهری، می‌توانید یکی از ۴ اتاق بهار، تابستان، پاییز و زمستان در این خانه را رزرو کرده و از معماری سنتی و اصیل آن با فضایی خاطره‌انگیز لذت ببرید.

خانه سه نیک یزد

خانه سه نیک یزد نام یک خانه قدیمی با قدمتی بیش از ۲ قرن پیش است که به یک خانواده زرتشنی تعلق دارد. اکنون این خانه ۳ طبقه به یک اقامتگاه بومگردی سنتی تبدیل شده است که با حیاط اندرونی، حیاط بیرونی و نارنجستان و همین‌طور یک زیرزمین به‌عنوان گالری، به مسافران سرویس‌دهی می‌کند. اتاق‌های این اقامتگاه با نام‌های اصیل ایرانی مثل گردآفرید، گشتاسب، رودابه و ... نام‌گذاری شده‌اند و فاصله نزدیکی تا آتشکده زرتشتیان یا بازار‌های سنتی مجموعه خان دارد.

اقامتگاه بومگردی طارونه یزد

اقامتگاه بوم‌گردی طارونه که با نام خانه گیوه‌چی نیز شناخته می‌شود، در مرکز شهر یزد و قلب بافت تاریخی آن قرار دارد. قدمت این بنا به دوره زندیه بازمی‌گردد که در سال ۱۳۹۷ و پس از مرمت مجدد، به‌عنوان یک اقامتگاه بوم‌گردی فعالیت خودش را آغا کرد. این اقامتگاه در ۱۰ باب اتاق، حیاط باصفا با درختان انار، حوض آب و تخت‌های سنتی، ایوان و شاه‌نشین از مسافران میزبانی می‌کند.

با استفاده از سامانه رزرو آنلاین هتل فلای تودی می‌توانید هتل یزد و اقامتگاه‌های بوم‌گردی این شهر را به‌راحتی و فقط با چند کلیک ساده رزرو کنید.

دیگر خبرها

  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • تلفیق هنرنمایی طبیعت با فناوری نوین، نجات کشاورزی کم بازده دیم
  • نکات مهم قبل از انتخاب و خرید بهترین باربیکیوها
  • بادامکی: نباید دقایق 97 و 122 گل بخوریم!
  • واگذاری «استقلال» به هلدینگ خلیج فارس با عدل و انصاف سازگار نیست
  • (ویدیو) طرز تهیه جوجه کباب زغالی توسط ذوج جوان غارنشین
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم؟