Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک کارشناس آموزشی گفت:با وجود انتقادهای متعدد به حذف آزمون تیزهوشان، این طرح به نفع دانش آموزان است چرا که تا سن 9 سالگی شخصیت پذیری دانش آموزان تکمیل شده و باید به جای ترغیب به آزمون های درسی، آموزش های لازم برای جامعه پذیری آنها در مدارس ارائه شود.

محمدرضا نیک‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان در خصوص حذف آزمون تیزهوشان در مقاطع دبستان دوره اول گفت: حذف آزمون تیزهوشان یکی از اقدامات خوب وزارت آموزش و پرورش بوده است چرا که در طی سال‌های گذشته برگزاری اینگونه آزمون‌ها در مقاطع ابتدایی علاوه بر بار مالی زیادی که برای خانواده‌ها به دنبال داشته منجر به مشکلات روحی _ روانی در دانش‌آموزان این مقاطع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: براساس آمار‌های موجود، در آزمون‌های تیزهوشان از هر ۱۶ داوطلب ۱ نفر به‌عنوان فرد تیزهوش انتخاب می‌شد که این امر در ۱۵ فرد رد شده در آزمون بروز مشکلات روحی روانی به دنبال داشت؛ بنابراین با اعطای حس خوب تیزهوشی به یک دانش‌آموز مابقی دانش‌آموزان احساس کمبود، ناتوانی و عقب‌ماندگی علمی را در خود پرورش می‌دادند.

کارشناس آموزشی خاطرنشان کرد: در اهداف جدید اموزش و پرورش و آموزشی دنیا ۹ سال اول زندگی هر فردی بهترین زمان برای شخصیت‌ُسازی است بنابراین باید توانایی‌های فردی و اجتماعی فرزندان را در این گروه سنی پرورش داده و در پی ارتباطات اجتماعی و فرایند جامعه پذیری آموزش‌های لازم را ارائه داد.
براین اساس دوره دبستان در طی چند سال اخیر به جای افزایش مهارت زندگی به یک رقابت جهت نشان دادن توانایی‌های هوشی دانش‌آموزان تبدیل شده بود.

وی عنوان کرد: نسبت افراد ایرانی به جمعیت شرکت‌کننده در آزمون‌های تیزهوشان ده برابر نرم جهانی است که این امر خود منجر به نگرانی در زمینه پرورش مهارت‌های شخصیتی در دانش‌آموزان دبستان می‌شود چرا که بسیاری از افرادی که در آزمون‌های تیزهوشان شرکت می‌کنند و خود را در شرایط استرس‌زا و رقابت قرار می‌دهند صرفاً تیزهوش نبوده و از فاکتور‌های لازم برای ورود به مدارس تیزهوشان برخوردار نیست بنابراین سطح آموزشی شرکت‌کنندگان این گونه آزمون‌ها از فاکتور‌های ایده‌آل برای انتخاب توانایی افراد برخوردار نیست.

نیک‌نژاد در ادامه گفت: انجام آزمون‌های تیزهوشان جنبه علمی نداشته و تنها فرزندان را در مقابل فشار‌هایی بیش از ظرفیت وجودی آن‌ها قرار می‌دهد که در قبال هزینه‌های بالا، عدم موفقیت در آزمون به نوعی سرخوردگی در فرد تبدیل می‌شود.

وی حذف آزمون‌های تیزهوشان در شرایطی که تنها کمتر از دو ماه دیگر به برگزاری آن زمان باقی است گفت: اجرای این طرح نیز به ضرر برخی از دانش‌آموزان تمام شد. چرا که تنها دو ماه به زمان برگزاری آزمون تیزهوشان باقی مانده بود که نسبت به حذف آن از جانب آموزش و پرورش اقدام شد در این میان تعدادی از دانش‌آموزان که در طی سال تحصیلی ۱۳۹۶ تلاش‌های خود را نسبت به شرکت در آزمون کرده بودند با منحل شدن این آزمون‌ها مواجه شدند که این امر یکی از انتقاد‌های وارد شده به اقدام وزارت آموزش و پرورش است چرا که حذف آزمون‌های تیزهوشان باید در ابتدای سال تحصیلی جدید عملیاتی شده و اجرای آن گام به گام به جلو می‌رفت.

کارشناس آموزشی افزود: متأسفانه در برخی از موارد شاهد بیماری ساختاری در نظام وزارت آموزش و پرورش هستیم که با وجود برخی تصمیمات شخصی مؤسسات تجاری و آموزشی در سایه حمایت برخی مسئولین فعالیت خود را آغاز کرده و تا چارچوب آموزشی مدارس پیش رفته‌اند. بنابراین کسب درآمد از طریق برگزاری آزمون‌های تیزهوشان نیز در سطوح آموزشی مدارس فضا را برای فعالیت مؤسسات آموزشی فراهم کرده است.

وی عنوان کرد: حذف آزمون تیزهوشان در شرایط فعلی با انتقاد‌هایی همراه است بر این اساس اعمال نظر و نفوذ از جانب مجلس و دولت در اجرای طرح جدید می‌تواند رسیدن به هدف اصلی را با مشکلاتی روبرو کند. بنابراین با اجرای این طرح باید سیاست‌های آموزشی اعمال شود. در این میان بسیاری از معلم‌های با سابقه وزارت آموزش و پرورش نسبت به حذف اینگونه آزمون‌ها موافقت خود را اعلام کرده‌اند چراکه برگزاری این آزمون‌ها منجر به برتری برخی از معلم‌ها در شرایط آموزشی شده و دانش‌آموزان تیزهوش را از فضای اجتماعی و آموزشی مدارس دور کرده بود.

نیک‌نژاد اذعان داشت: استقبال خانواده‌ها از مدارس غیرانتفاعی در طی سال‌های آینده نیز یکی دیگر از انتقاد‌هایی است که به اعمال این طرح وارد می‌شود. در حالیکه مدارس پولی و غیرانتفاعی در کمال بی‌عدالتی در فضای آموزشی و اجتماعی را جور دیگری برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند، وزارت آموزش و پرورش با اجرای طرح حذف آزمون تیزهوشان سعی دارد دانش‌آموزان با لایه‌های اجتماعی متفاوت را در یک فضای آموزشی یکسان قرار داده و حس اجتماعی شدن و شخصیت پذیری آن‌ها را تقویت کند. 

وی در ادامه اظهار داشت: با حذف آزمون‌های تیزهوشان مخالفتی با تربیت افراد باهوش در مدارس نداریم بلکه می‌توان به منظور بها به دانش‌آموزان تیزهوش ساعات آموزشی بیشتری را به این دانش‌آموزان در فضای مدرسه اختصاص دهیم تا علاوه بر حفظ شرایط اموزشی یکسان برای همه دانش آموزان از افراد باهوش مدارس حمایت شود که این امر نیازبه مدیریت دقیق در ساختار نظام آموزش و پرورش دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۹۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری

به گزارش خبرنگار مهر، نادر کریمی بیرانوند پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با تبریک هفته معلم اظهار کرد: سنندج از امروز تا دهم اردیبهشت ماه شاهد برگزاری نمایشگاه خوداتکایی مدارس شبانه‌روی است که در راستای ترویج روحیه کارآفرینی بین دانش‌آموزان انجام می‌شود.

وی همچنین از برگزاری دوره توانمندسازی مدیران مدارس غرب کشور برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در استان خبر داد و گفت: از راهکارهای سند تحول بنیادین مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است و هر دانش‌آموز باید تا پایان دوره تحصیلی یک مهارت که منجر به اشتغال شود را بیاموزد و این دوره برای مدیران مدارس در راستای تحقق این مهم برگزار می‌شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: ساحت اقتصادی که در شش ساحتی که برای آموزش دانش‌آموزان وجود دارد بدرستی تبیین نشده تا دانش‌آموز بتواند وارد بازار کار شود.

کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: چهارشنبه هفته گذشته در دولت بحث مهارت‌آموزی در مدارس نظری تصویب شد و ردیف اعتباری برای این مهم درنظر گرفته می‌شود.

وی یکی از مشکلات مهارت آموزی در مدارس نظری را نبود ساعت درسی مهارت‌آموزی دانست و گفت: تغییر ساختار آموزشی در حوزه متوسطه در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است تا بتوان زمانی در برنامه درسی دانش آموزان برای مهارت آموزی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: برای دانش‌آموز در قالب ۳۰۰ ساعت در طول سه سال تحصیلی متوسطه مهارت‌آموزی گنجانده می‌شود تا منتج به شغل شود.

مدارس شبانه روزی ظرفیتی برای آموزش مهارت آموزی هستند

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: مدارس شبانه‌روزی اوقات فراغت خوبی برای دانش‌آموزان دارد و می‌توان با استفاده از فضای این مدارس سعی می‌شود مهارت به دانش‌آموزان این مدارس آموزش داده شود.

کریمی بیرانوند اذعان کرد: تا زمانیکه ساحت اقتصادی رشد نکند و دانش‌آموز توانمندی ورود به بازار کار را نداشته باشد نمی‌توان به تحقق این ساحت آموزشی دست یافت.

وی با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اعلام کرد: از مشکلات آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است، در چند سال اخیر استخدام جدی شد و از کل ظرفیت تربیت معلم استفاده می‌شود و اگر دانشگاه فرهنگیان نتوانست نیرو تربیت کند از طریق آزمون و مصاحبه نیرو جذب می‌شود.

وی عنوان کرد: کردستان سال گذشته ۹ هزار ساعت در حوزه متوسطه نظری به صورت غیرموظف از بازنشستگان و دانشجو معلمان ترم هفت، برای جبران کمبود نیرو استفاده کردیم.

اجرای طرح «شهیدمحمودوند» برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر وضعیت پوشش تحصیلی دور دوم متوسطه در کشور و چگونگی شناسایی دانش‌آموزان ترک تحصیل بیان کرد: در پوشش تحصیلی متوسطه دوم، بسیاری از دانش آموزان بدلیل اینکه جذب بازار کار می‌شوند ترک تحصیل می‌کنند اما براساس اجرای طرح «شهید محمودوند» دانش‌آموزانی که در سامانه سیدا ثبت نام نکردند با بررسی کد ملی آنها دانش‌آموزان ثبت نام نشده شناسایی شدند و مسؤولان استان‌ها موظف شدند تا افرادی را برای پیگیری این دانش‌آموزان موظف به کار کنند.

وی اضافه کرد: براساس پیگیری‌های صورت گرفته تعدادی از دانش‌آموزان از طریق تحت پوشش قراردادن در کمیته امداد و بهزیستی به چرخه تحصیل بازگشتند و عده‌ای نیز به دلیل مهاجرت یا فوت ثبت نام نکرده بودند که شناسایی شدند.

کریمی اذعان کرد: سال گذشته ۶۰ هزار نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش و پرورش برگشتند.

وی یکی از مسائل آموزش و پرورش را حضور کمرنگ دانش‌آموزان پایه دوازدهم بعد از تعصیلات نوروز دانست و گفت: این آسیب بزرگی برای دانش‌آموزان است چرا که در این زمان دانش‌آموز با نحوه طراحی سوال آزمون نهایی آشنا می‌شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امتحانات پایه دهم و یازدهم هم از امسال نهایی هستند و آزمون آنها در حوزه‌های اجرا و تصییح آن به صورت الکترونیکی است.

کد خبر 6089831

دیگر خبرها

  • جانمایی نامناسب مدارس در گرگان مشکل ساز شده است
  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها
  • توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی
  • مشق نوشتن دانش‌آموزان چینی زیر سرم/ شکست اصلاحات آموزشی چین برای تکالیف منزل (فیلم)
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است