Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- روزنامه فرامنطقه ای 'القدس العربی' با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری ترکیه به قاره آفریقا نوشت: آنکارا با تحکیم مناسبات سیاسی، اقتصادی و نظامی خود در کشورهای آفریقایی، به دنبال محکم کردن جای پای خود در این قاره راهبردی و تحکیم موقعیت منطقه ای و بین المللی خویش است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از القدس العربی چاپ لندن، 'رجیب طیب اردوغان' با دور جدیدی از سفر به چهار کشور آفریقایی که 26 فوریه تا 2مارس 2018 (7 تا 11 اسفند) ادامه داشت، رکود تازه ای در بازدید از این قاره در میان سران جهان کسب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سفر در چارچوب تلاش برای تحقق دستاوردهای سیاسی، نظامی و اقتصادی است که ابعاد راهبردی آن، روز به روز آشکار تر می شود.

**دلیل توجه و تمرکز اردوغان به قاره آفریقا چیست؟
به نوشته القدس العربی، اردوغان از سال 2003 میلادی که به قدرت رسید، توجه ویژه ای به قاره آفریقا از خود نشان داد. وی زمانی که نخست وزیر بود به بیش از 30 کشور آفریقایی سفر کرد. حتی به برخی از این کشورها، چندین بار سفر کرده است.
اردوغان طی سال های گذشته به بسیاری از کشورهای عربی در قاره آفریقا از جمله مصر، سودان، سومالی، تونس، مغرب و الجزایر سفر کرده است. چاد، اتیوپی، آفریقای جنوبی، گابن، نیجر، سنگال، گینه استوائی، جیبوتی، ساحل عاج، کنیا، اوگاندا، نیجریه، تانزانیا، موزامبیک، ماداگاسکار و غنا نیز از دیگر کشورهایی هستند که پذیرای رئیس جمهوری ترکیه بوده اند.
در ادامه این مطلب آمده است: ترکیه برای تحقق بلندپروازی های خود در تقویت موقعیت منطقه ای و بین المللی خود، به ویژه در نهادهای سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی، سخت تلاش می کند. از این رو کشورهای آفریقایی که طی سال های اخیر آنکارا روابط خوبی با آن ها برقرار کرده است، می توانند کمک بسیار خوبی برای تحقق این بلند پروازی های ترکیه به شمار آیند. آنکارا در حال حاضر ریاست دوره ای سازمان همکاری اسلامی را بر عهده دارد و پیش تر نیز دبیر کل این سازمان بود. همچنین ترکیه امیدوار است که در آینده بتواند با کمک کشورهای آفریقایی و سایر کشورها، دبیر کلی سازمان ملل را از آن خود کند.
این مطلب می نویسد: ترکیه به نحوی خود را به قاره سیاه می شناساند که نشان دهد به دنبال اشغال یا چپاول منابع وثروت های این قاره نیست. 'ابراهیم کالین' سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه می گوید: آفریقا شایستگی این را دارد که به عنوان شریکی برابر در صحنه بین المللی با آن رفتار کرد. این قاره به صلح، عدالت و ثبات نیاز دارد و نمی خواهد بار دیگر طعم بهره کشی و استعمار را بچشد.
اردوغان نیز در این باره می گوید: ما با آفریقایی ها رابطه برادرانه واقعی داریم. نزدیک شدن ترکیه به برادران آفریقایی اش به منظور تامین منافع یک جانبه نیست، بلکه برای تحقق منافع مشترک است که هدفش سود رساندن به آفریقا و بهبود اوضاع این قاره است.
رئیس جمهوری ترکیه تاکید می کند: روابط ترکیه با آفریقا مبتنی بر اصل 'برد- برد' است که منافع هر دو طرف را تامین می کند و در پی چپاول منابع این کشورها نیست و نمی خواهد به گونه ای با این قاره برخورد کند که کشورهای آفریقایی به یاد دوران استعمار خود بیفتند.
به نوشته القدس العربی، از زمانی که حزب 'عدالت و توسعه' در ترکیه به قدرت رسید، 'سیاست همکاری با قاره آفریقا' را مطرح کرد. آنکارا در همین راستا تعداد سفارتخانه هایش را از 12 در سال 2009 میلادی به 40 سفارتخانه رساند و اکنون نیز برنامه ریزی می کند که در آینده نه چندان دور یا دراز مدت، در همه کشورهای آفریقایی سفارتخانه افتتاح کند. در حال حاضر نیز 33 کشور آفریقایی در آنکارا سفارتخانه دارند.

**اردوغان به دنبال کدام اهداف اقتصادی در قاره سیاه است؟
این مطلب می افزاید: علاوه بر اهداف سیاسی، مسائل اقتصادی نیز از مهم ترین اولویت های ترکیه در قاره سیاه به شمار می رود. آنکارا معتقد است که می تواند بازارهای خوبی در قاره آفریقا برای خود بیابد و با توجه به جمعیتی که این قاره دارد، می تواند به گنج اقتصادی برای ترکیه تبدیل شود. آفریقا 54 کشور دارد و جمعیتش بالغ بر یک میلیارد نفر است. بیش از 70 درصد جمعیتش جوان هستند. همچنین اقتصاد این کشورها رشد خوب و سریعی دارد. موقعیت جغرافیایی آن ها نیز بر اهمیت اقتصادی شان افزوده است. همچنین این کشورها نزدیک منابع انرژی و مسیرهای ترانزیت انرژی، واقع شده اند.
ترکیه تاکنون تعدادی زیادی کمیته های همکاری اقتصادی با کشورهای آفریقایی تشکیل داده که مهمترین آنها کارگروه های همکاری مشترک با 35 کشور آفریقایی، انجمن اقتصاد و تجارت میان ترکیه و آفریقا، کنفرانس وزارتی ترکیه و آفریقا می باشد.
در ادامه این مطلب آمده است: ترکیه سالانه به اتحادیه آفریقا کمک مالی می کند.همچنین خدمات و حمایت های درمانی، آموزشی و تغذیه ای در بسیاری از کشورهای آفریقایی ارائه می دهد و نهادهای دولتی آن ها را تقویت می کند. از جمله این کشورها سومالی است که چند فرودگاه ، بیمارستان ، جاده و پل در آن بنا کرده است. ترکیه می گوید با توجه به میزان درآمد ملی اش، رتبه نخست را در میان کشورهای جهان در ارائه حمایت انسانی به کشورهای مختلف دارد.
القدس العربی می نویسد: سیاست ترکیه در آفریقا موفقیت آمیز بوده است، تا جایی که حجم مبادلات تجاری ترکیه و کشورهای آفریقایی در مقایسه با سال 2003، زمانی که حزب 'عدالت و توسعه' روی کار آمد، سه برابر افزایش یافته است و ارزش این مبادلات در سال 2017 میلادی به نزدیک 20 میلیارد دلار رسید.
بین سال های 2012 و 2016 میلادی، میزان صادرات ترکیه به آفریقا بالغ بر 65 میلیارد دلار بود و میزان مبادلات تجاری با این کشورها به 93.5 میلیارد دلار رسید. همچنین میزان مبادلات تجارت سالانه ترکیه و کشورهای آفریقایی در سال 2004 میلادی در حدود 5 میلیارد و 600 میلیون دلار بود. با مقایسه میزان مبادلات تجاری سال 2004 با میزان مبادلات تجاری در سال 2016 می ببینیم که حجم این مبادلات میان دو طرف، 200 درصد افزایش داشته وارزش آن به 16 میلیارد دلار و 700 میلیون دلار در سال 2016 رسید.
شرکت های هواپیمایی ترکیه نیز در همین راستا فعالیت های خود را در قاره آفریقا افزایش داده اند؛ به نحوی که پروازهای ترکیه به 51 منطقه در 33 کشور آفریقایی انجام می شود. ترکیه همچنین میزبان تعداد روزافزونی از دانشجویان آفریقایی در مدارس و دانشگاه های خود است و هر سال به هزاران دانشجوی آفریقایی نیز بورسیه می دهد.

** اهداف نظامی و راهبردی آنکارا در قاره آفریقا چیست؟
این مقاله می افزاید: می توان سومالی را نمونه بارز تلاش ترکیه برای نزدیک شدن به کشورهای آفریقایی جهت تحقق اهداف نظامی اش، به حساب آورد. پس از آنکه ترکیه کمک های مالی فراوانی به سومالی برای مبارزه با فقر، گرسنگی و ساخت فرودگاه، بیمارستان و جاده سازی ارائه داد، تلاش کرد که از دولت مرکزی این کشور نیز در مواجه با گروه های تروریستی به ویژه الشاب، حمایت کند.
از این رو، ترکیه توانست موافقت سومالی را برای ساخت یک پایگاه نظامی تحت عنوان آموزش نیروهای ارتش این کشور به دست بیاورد. اما این پایگاه که به مرور توسعه یافت، به سبب آنکه مشرف بر خلیج عدن است، اهمیت راهبردی برای ترکیه دارد. از آنجا که سومالی نیز به مثابه دروازه شاخ آفریقا به شمار می رود، آنکارا درصدد تقویت جای پای خود در قاره سیاه است که طی سال های اخیر مداخلات بین المللی در آن افزایش یافته است.
القدس العربی نوشت: پایگاه نظامی ترکیه در سومالی، تنها چند ماه پس از افتتاح پایگاه نظامی ترکیه در قطر احداث شد که مشرف بر خلیج (فارس) است. آنکارا همچنین توافقنامه های بسیاری با سودان درباره جزیره استراتژیک 'سواکن' امضا کرده که بر اساس آن ها، ترکیه مسئولیت بازسازی جزیره سواکن را به عهده بگیرد.
اگر چه آنکارا و خرطوم موضوع احداث پایگاه نظامی در جزیره سواکن را رد کرده اند، اما توافقنامه های اخیر میان دو طرف زمینه را برای حضور نظامی ترکیه در سواحل سودان فراهم کرده است. این سواحل از این جهت که مشرف بر دریای سرخ است و به مناطق ساحلی عربستان و مصر نزدیک است، از اهمیت راهبردی فراوانی برخوردار است.
در چارچوب تلاش های ترکیه برای تقویت صنایع نظامی و دفاعی خود طی سال های اخیر، این کشور امیدوار است که کشورهای آفریقایی بازار مهمی برای فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی اش به ارتش این کشورها باشد. این موضوع، فرصت خوبی پیش روی شرکت های ترکیه ای که صنایع دفاع خود را توسعه داده اند، فراهم می کند تا با یافتن بازارهایی در این قاره سیاه، جای پای دولت ترکیه را در این قاره بیش از پیش محکم کنند.
خاورم**9329**1049

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۶۹۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا که امروز با حضور رئیس جمهور کشورمان و مقامات عالی اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با شماری از مقامات آفریقایی گفتگو کرد و نظر آنها را درباره توسعه روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران جویا شد:

میشل اوکیبه بافل معاون وزارت صنعت و تجارت غنا: 
امروز ایران جایگاه مهمی در منطقه دارد و من فکر می‌کنم کشور‌های آفریقایی قدر تعامل با ایران را به خوبی می‌دانند. ما باور داریم ایران کشور مهمی است که باید به شکل جدی به آن نگاه شود و به همین علت ما از غنا به اینجا آمده ایم. ما باور داریم که ایران ظرفیت‌های زیادی دارد که بسیاری از آنها میتواند به توسعه آفریقا کمک کرد. باید از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در آفریقا برای تجارت و ایجاد ثروت استفاد کرد. آفریقا بازار‌های خوب و دست نخورده و رو به رشدی دارد. باید به آفریقا به عنوان تنها بازار بکری که اکنون وجود دارد، نگاه کرد. بنابراین معتقدم امروز ایرانی‌ها باید نگاه خود را بیشتر به آفریقا و سرمایه گزاری بیشتر در این قاره معطوف کنند. 

کنستانتینو چیونگا، معاون رئیس جمهور زیمبابوه: 
اولا به رئیس جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کنفرانس اقتصادی ایران و آفریقا تبریک می‌گویم. زیرا این اقدام در راهبرد برد-برد، هم به آفریقا و هم به ایران کمک خواهد کرد؛ و این اعتمادی است که ما به دنبال آن هستیم. ایران در مسیر رو به جلو حرکت می‌کند و بازار یک و سه دهم میلیارد نفری ایران و افریقا  هم فرصت‌های تجاری زیادی را برای قاره افریقا و ایران به همراه می‌آورد. ما مصمم هستیم تا این همکاری بر اساس اعتماد متقابل به خوبی پیش برود.

بازار تجارت ایران رو به رشد است و نمایشگاهی که ما طی این دو روز مشاهده می‌کنیم، پیشرفت‌ها و ظرفیت‌هایی را که ایران به دست آورده است، نشان می‌دهد. ما بر اساس یادداشت‌های تفاهمی که امضا کردیم، اقدام خواهیم کرد. در هیئت همراه ما، وزیر آموزش زیمبابوه حضور دارد، زیرا ما می‌خواهیم در حوزه تحقیقات پیشرفت داشته باشیم. در حوزه آموزش، در حوزه نوآوری و... بنابراین همکاری زیادی در این حوزه مشخص وجود دارد. به یاد داشته باشید که تمام موضوعاتی که ما درباره آن گفتگو می‌کنیم، موتور آن آموزش است. وقتی شما آموزش دیده باشید، می‌توانید آن کار را انجام دهید. اگر شما می‌خواهید در حوزه مهندسی یا فن آوری یا پزشکی و... فعالیت کنید، باید آموزش آن را دریافت کنید؛ بنابراین این حوزه‌ای است که ما آن را مد نظر قرار داده ایم. حوزه فناوری، حوزه کشاورزی، حوزه معدن، تولید و همه اینها حوزه هایست که از نظر همکاری بین ایران و زیمبابوه مد نظر ماست و ما قصد داریم همه این‌ها را از طریق تفاهم نامه‌هایی که در سفر ژوئیه گذشته آقای رئیسی به زیبمابوه، امضا شده است، دنبال کنیم.

وزیر صنعت افریقای مرکزی
به نظر من ایران کشوری قوی و پرظرفیت است که هنوز در آفریقا آنطور که باید و شاید، شناخته نشده است. مراسم افتتاحیه امروز و سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب بود. من از دولت و رئیس جمهور ایران می‌خواهم تمام تلاششان را برای تقویت توافقات و همکاری‌ها با قاره آفریقا به کار گیرند. کشور من جمهوری آفریقای مرکزی‏ برای همکاری گسترده با ایران به ویژه در زمینه تجارت آماده است. کشور من هم مانند ایران ظرفیت‌های زیادی دارد و ما به عنوان کشور‌هایی که روابط دوستانه داریم خواهان توسعه روابط تجاری هستیم.

دیگر خبرها

  • کمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • رئیسی روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • قنادزاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • ۲۰۰ تاجر آفریقایی برای توسعه تجارت شناسایی شد
  • اجلاس بین المللی ایران و قاره آفریقا
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران