Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیروت-ایرنا- «سرکیس ابوزید» نویسنده و تحلیلگر لبنانی در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا به بررسی نقش ایران در مبارزه با تروریسم و نیز رفتارهای دوگانه آمریکا در این زمینه پرداخت.

به گزارش ایرنا، این نویسنده لبنانی که در گذشته دو کتاب «ایران و مشرق عربی» و «مسیحیت در ایران» را به چاپ رسانده با اشاره به اینکه ایران تعریف مشخصی از مفهوم تروریسم و مفهوم مقاومت دارد، گفت: دلیل اینکه آمریکایی ها ایران را بزرگترین خطر برای منطقه می دانند، پیشرفت هایی است که جمهوری اسلامی در همه زمینه ها به آن دست یافته و بدون وابستگی به جایی با استقلال خود الگویی برای دیگر کشورها ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقاله های این تحلیلگر لبنانی تا پیش از تعطیلی روزنامه پرآوازه «السفیر»، در این روزنامه و اکنون در تارنمای «العهد» منتشر می شود.
در ادامه متن کامل گفت و گوی ایرنا با سرکیس ابوزید می آید:

*ایرنا: نقش ایران در روند مبارزه با گروه های تروریستی تکفیری چگونه بوده است؟
**ابوزید: جمهوری اسلامی ایران، موضع روشنی در برابر تروریسم دارد و تعریف مشخصی از مفهوم تروریسم ارائه می دهد. ایران، میان مقاومت در برابر استکبار، اشغالگری اسرائیل و طرح های توسعه طلبانه صهیونیسم با تروریسم که از دین به خصوص اسلام سوءاستفاده می کند تا به وحدت اسلامی ضربه بزند و روابط ایرانی-عربی را قطع کند، تفاوت قائل می شود. ایران می داند این تروریست ها، ارزش های انسانی را نابود می کنند؛ ارزش هایی که اسلام آنها را بزرگ دانسته است. تکفیری ها باعث خدشه دار شدن چهره اسلام می شوند و تصویری نادرست از اسلام ارائه می کنند و این خدمت به منافع استعماری و استکباری غربی هاست. از این رو جمهوری اسلامی، تعریف مشخصی دارد از آنکه مقاوم و مجاهد است و از آنکه تروریست است. ایران تروریسم را محکوم و با آن مبارزه می کند چرا که این جریان، غیر از خدشه دار کردن تصویر اسلام، باعث فراموش شدن مسائل اصلی اسلام نیز می شود. ایران، در یک جبهه حق ایستاده است که مبارزه با استکبار، اشغالگری اسرائیل و طرح های فتنه انگیزانه جهت تضعیف جهان اسلام و منطقه را در دستور کار دارد. منطقه ای که آمریکا تلاش دارد تا کشورهای آن را ضعیف نگه داشته و همواره از آنها سوءاستفاده کند.

*ایرنا: روندهای امنیتی در منطقه نشان می دهد که ایران و همپیمانانش در منطقه طی سال های اخیر برنده معادلات سیاسی و امنیتی منطقه بوده اند. دلیل کامیابی آنها و ناکامی های محور مقابل چیست؟
**ابوزید: بدون شک در این منطقه رویارویی میان دو طرح و محور وجود دارد، یکی حمایت شده از سوی آمریکا، اسرائیل و ارتجاع عرب؛ و دیگری که به نام مقاومت معروف شده است که شامل ایران و همپیمانان منطقه ای آن می شود. این محور از همراهی روسیه نیز برخوردار است. قدرت این محور را باید انسجام خاص، احترام متبادل بین یکدیگر، اهداف تعریف شده و دشمن مشخص دانست.
در جبهه ای که ایران رهبری می کند، متحدان دوشادوش همدیگر ایستاده اند و قدرتی ایجاد کرده اند که چنین پیروزی هایی را محقق کرده است. اما در جبهه مقابل، آمریکا نقش رهبری دارد. این کشور سیاست هایی دوگانه پیش می گیرد که گاهی با هم در تناقض است و اهداف آن به طور دقیق تعریف نشده است. از سوی دیگر در آن جبهه اسرائیلی قرار دارد که همواره به جهان عرب با چشم طمع می نگرد و به دنبال ضربه زدن به مقدسات اسلام و مسیحیت است. این رژیم برای پایان دادن به مساله فلسطین همه کار می کند و این موضوع به نوعی در جبهه مقابل آشفتگی ایجاد می کند، چرا که برخی از نیروهای آن این موضوع را نمی پذیرند و به نابودی آرمان فلسطین رضایت نمی دهند. علاوه بر اینها، مساله ارتباط با آمریکا و برخی کشورهای عربی که در ظاهر می گویند ضد اسرائیل هستند، اما در واقعیت خود را متحد آن می داند و مشغول عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی می باشند، برای برخی از کشورهای که مدافع فلسطین هستند، در جبهه مقابل گسست را بیشتر می کند.

*ایرنا: شما به سیاست های دوگانه و تناقض در رفتار آمریکا اشاره کردید. آمریکا ادعا می کند با تروریسم می جنگد اما بارها شاهد کمک های آنان به داعش بودیم. ارزیابی شما از این رفتار آمریکا در مقایسه با عملکرد ایران چیست؟
**ابوزید: آمریکا سیاست های دوگانه ای دارد چرا که بدون نگاه به اصول اخلاقی برای تامین منافع خود عمل می کند. آمریکا، ارزشی برای اخلاق قائل نیست. از این روست که می بینیم آمریکایی ها از داعش و گروهک های تروریستی حمایت می کنند، راه های عبور امن برای آنها می گشایند و از آنها پشتیبانی می کنند تا قدرت های دیگر را هدف گیرند، اما از سویی شعار مبارزه با تروریسم و داعش سر می دهند.
آمریکا وقتی که دید یک خط زمینی ایران را با گذر از عراق و سوریه به لبنان پیوند می دهد، برای شکستن قدرت ایران دست به کار شد و از داعش و همانند آن حمایت کرد تا این خط و پیوند راهبردی را قطع کند. اما زمانی که دید داعشی ها کارهایی می کنند که به نفع آمریکا نیست، شعار مبارزه با آنان سر داد و سعی کرد تا بر این گروهک غلبه کند، تا آنها به مناطقی که آمریکا مایل نیست نزدیک نشوند. آمریکایی ها می گفتند که به طور مستقیم در سوریه دخالت نمی کنند اما امروز در آن کشور پایگاه های نظامی و نیرو دارند و تقریبا 25 درصد از خاک سوریه را اشغال کرده اند.

*ایرنا: مقام های آمریکایی در ماه های اخیر ادعا کرده اند که با برطرف شدن خطر داعش، ایران اکنون بزرگترین خطر در منطقه است. ریشه این ادعا چیست و پیامدهای آن چه می تواند باشد؟
**ابوزید: این امری طبیعی است، چرا که ایران مواضع روشنی علیه طرح های استکباری آمریکا دارد. جمهوری اسلامی ایران با استقلالی که دارد، آمریکا را می آزارد، چون آمریکایی ها می خواهند همه کشورها تابع سیاست های آنان باشند، مانند شاه که همچون حاکمان عرب منطقه کاملا وابسته به آنان بود. اکنون ایران با عدم وابستگی به آمریکا و غرب، برنامه پیشرفت خود را پیش گرفته است. ایران ثابت کرده که توانایی همه کار دارد. در ساخت سلاح های مختلف، در زمینه های علمی، پزشکی، فضانوردی، و ... ایران به تنهایی و خارج از منظومه وابستگی به آمریکا، پیشرفت خیره کننده ای داشته است. همین امر باعث شده آمریکایی ها از روی عصبانیت و برای جلوگیری از پیشرفت های علمی ایران همواره تحریم های سختی اعمال کنند. در موضوع هسته ای نیز آنچه آمریکایی ها را نگران کرده، انحراف احتمالی ایران از استفاده های صلح آمیز به سمت سلاح هسته ای نیست، بلکه استقلال ایران است که بدون نیاز به هیچ قدرتی به انرژی هسته ای برسد. این مساله درست در تناقض با سیاست های آمریکاست و به ملت های دیگر الگویی می دهد که مخالف خواست آمریکایی هاست. پس از نظر آمریکا، ایران بزرگترین خطر است. اما در حقیقت باید گفت که این ایالات متحده و متحدانش در منطقه هستند که نه فقط برای اسلام، بلکه برای مساله فلسطین، مسائل عربی و استقلال کشورها خطرناکند.

*ایرنا: به نظر شما، در حال حاضر مهمترین اولویت محور مقاومت چیست؟
**ابوزید: محور مقاومت یک هدف اساسی دارد و آن فلسطین است. این محور تلاش می کند تا فلسطین را به اهل آن بازگرداند، اما در مقابل استکبارطلبان که با صهیونیست ها همپیمان هستند، می کوشند تا محور مقاومت و بلکه منطقه را دچار اختلافات بیشتر کنند. آنها با فتنه انگیزی می خواهند منطقه را در طرح های گوناگون غرق و تقسیم کنند. اینگونه امنیت اسرائیل تامین می شود و مساله فلسطین پس از فراموشی به کلی پایان می یابد. هدف نهایی آمریکا و اسرائیل تسلط بر منطقه است، پس محور مقاومت باید به ابزارهای این هدف و نیروهای آن ضربه بزند، تا بتواند با اشغالگری اسرائیل مقابله کند.

*ایرنا: چالش اصلی محور مقاومت چیست؟
**ابوزید: نه تنها یک چالش بلکه چندین چالش در برابر محور مقاومت قرار دارد. اصلی ترین چالش، اتحاد جهنمی است که بین آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع عرب منطقه شکل گرفته است. این امر باعث افزایش فتنه ها در داخل جهان اسلام و کشورهای عربی می شود. علاوه بر این تحریم ها و فشارهایی وجود دارد تا محور مقاومت را از نظر پیشرفت های علمی و نظامی عقب بیاندازد. محور مقابل همواره می کوشد تا جبهه مقاومت را دچار تفرقه کند، ولی رهبران این محور بر ایستادن در یک صف واحد تاکید دارند و اولویت شان را رسوایی و ناکام گذاشتن طرح های جبهه دشمن تعیین کردند. طرح هایی که محور مقابل سعی دارد با رسانه های خود بر آگاهی ملت ها تاثیر منفی بگذارند و آنها را پیش ببرد.

*ایرنا: باتوجه به تشدید درگیری ها در منطقه تاچه حد می توان امید داشت که بازیگران منطقه ای به سمت تنش زدایی و صلح حرکت کنند؟
**ابوزید: نزاع فعلی، جنگ بر سر موجودیت است. جنگی که تعیین می کند، فلسطین برای صاحبان آن باشد یا برای اسرائیل و دشمنان اعراب و اسلام. از این رو همه تلاش ها برای حل و فصل این مساله به شکست انجامیده است. بنابراین این نبرد پایان نمی یابد مگر با بازگشت حق به صاحبان اصلی آن. این نبرد گاه با خشونت و گاه با علم، فرهنگ و فکر همراه است. گاهی محور مقاومت مجبور است آتش بس را بپذیرد و از نظر تاکتیکی اندکی عقب نشینی کند، تا با شرایط بهتری به پیشروی خود ادامه دهد. این به طبیعت رویارویی و شرایط و توازن قوا باز می گردد. من اطمینان دارم که محور مقاومت با پایبندی به ماندن در یک جبهه متحد بر ضد استکبار آمریکایی، اشغالگری اسرائیلی و وابستگی برخی رژیم های عربی، تا آخر این هدف را دنبال می کند.

*ایرنا: ما همواره می بینیم برخی رسانه های لبنانی، جوانان و رزمندگان مقاومت که برای دفاع از کشورشان در مبارزه با تروریسم به شهادت می رسند را کشته می خوانند و نه شهید. در حالی که همین رسانه ها قربانیان حوادث تروریستی در جای جای دنیا را با صفت شهید خطاب می کنند. این تناقض ناشی از چیست؟
**ابوزید: این تناقض نیست، بلکه زبانی است که دیدگاه این رسانه ها را بیان می کند. ما رسانه بی طرف نداریم و همه رسانه ها هم پایبند به حق، ارزش های انسانی و مقاومت نیستند. برخی از رسانه ها به آمریکا و ارتجاع عرب منطقه وابسته هستند و حتی در خفا برای عادی سازی رابطه با دشمن صهیونیستی تلاش می کنند. از این رو رسانه های مخالف با مقاومت، زبان خود را دارند و نه تنها در استفاده از صفت شهید، بلکه در به کار بردن کلمه دشمن برای رژیم اسرائیل هم حذر می کنند. حتی در چیدمان خبری خود هم به گونه ای تلاش دارند تا به اربابان خود خدمت کنند و به توان مقاومت اعتراف نکنند.
این جوانان جانشان را برای آزادی کشورشان چه لبنان باشد چه فلسطین تقدیم کرده اند، اما این رسانه ها از آنها با نام کشته یاد می کنند، خب کاملا مشخص می شود که طرفدار جبهه مقابل هستند. این زبان، سیاست ها و حامیان این رسانه ها را رسوا می کنند. رسانه های محور مقاومت نیز باید زبان واحد و هماهنگی داشته باشد تا بتوانند بر روی آرای عمومی تاثیر بهتری بگذارند و از خون هایی که برای این هدف ریخته می شود، دفاع کنند.
خاورم**388**2054

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۷۴۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر

 عباس مقتدایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه کشورهای غربی سال‌ها تلاش کرده بودند که مسئله فلسطین بازتاب جهانی نداشته باشد، گفت: با عملیات طوفان الاقصی نه تنها مسئله فلسطین بازتاب جهانی پیدا نکرد بلکه مقاومت مردم غزه به یک الگوی جهانی تبدیل شد و از همه مهمتر اینکه ماهیت اصلی و شعاری حقوق بشر غربی نمایان شد و افکار عمومی دنیا با جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های بی‌دریغ دولت‌های غربی از آن مطلع شدند.

وی افزود: خیزش دانشگاهیان آمریکا نشان داد دوران موضوعی به نام جهانی شدن از دریچه نگاه مقامات آمریکایی گذشته و امروز تمدن غرب به یک چالش بزرگ برخورده و لذا باید سیاستمداران غربی در نگاه و رفتار خود به جهان اسلام، مسئله فلسطین و ادامه حمایت‌هایشان از صهیونیست‌های کودک‌کش تجدیدنظر کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غربی‌ها با در پیش گرفتن استانداردهای دوگانه عملاً دموکراسی و حقوق بشر غربی را زیر سؤال بردند، گفت: در این هفت ماه غرب به جای اینکه موضع عملی و محکمی علیه جنایات رژیم صهیونیستی اتخاذ کند مدام از طریق قدرت رسانه‌ای خود، واقعیت‌های موجود را کتمان و جانب رژیم صهیونیستی را گرفته و از سوی دیگر انواع و اقسام حمایت‌های مادی و نظامی را از رژیم اشغالگر قدس به عمل آورده است.

مقتدایی ادامه داد: اما امروز ملت‌های جهان آگاه و هوشیار هستند و با چشمان خود می‌بینند و با عقلشان درک می‌کنند که چه اتفاقات دردناکی در اراضی اشغالی در جریان است که نمونه آن در خیزش اساتید و دانشجویان آمریکا ظهور و بروز پیدا کرده و از این خیزش می‌توان صدای تنفر از جنایات رژیم صهیونیستی را شنید. 

وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی اعم از کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو را نقض کرده و قوانین مرتبط با حقوق بشر دوستانه را زیر پا گذاشته و از سوی دیگر از سلاح‌های ممنوعه علیه مردم مظلوم غزه بهره برده است. در چنین شرایطی هیچ انسان آگاه و صلح‌طلب و آزاده‌ای نمی‌تواند سکوت کند و معلوم است افرادی همانند دانشگاهیان آمریکا دست به خیزش علیه سیاست‌های حمایت‌گونه ایالات متحده آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی می‌زنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غربی‌ها می‌خواهند جای جلاد و شهید را در تحولات غزه تغییر دهند، گفت: ولی غرب در این پروژه موفق نخواهد شد و با خیزش‌هایی که در اروپا و آمریکا آغاز شده این هدف به شکست کشانده خواهد شد. مردم دنیا آگاه شده‌اند و در عصری که ابزارهای ارتباطاتی روز به روز گسترش و توسعه پیدا می‌کنند کتمان حقیقت و تحریف واقعیت‌های ناشدنی است.

مقتدایی با اشاره به اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم اشغالگر قدس گفت: رژیم صهیونیستی باید تنبیه می‌شد و حساب کار دستش می‌آمد که نباید پایش را از گلیمش درازتر کند. جمهوری اسلامی ایران تنها حکومتی در جهان است که استوار و قاطع از آرمان‌های مردم فلسطین دفاع می‌کند و درصدد تنویر افکار عمومی جهان نسبت به اتفاقاتی که در غزه در جریان است برآمده و به همین دلیل اقدامات روشنگرانه جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی در آشنایی افکار عمومی نخبگان علمی و دانشگاهی دنیا در این رابطه داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقام نظامی لبنانی: حمله احتمالی به رفح جبهه‌های مقاومت را شعله‌ورتر خواهد کرد
  • اتحاد ملت‌ها، انزوای صهیونیسم
  • قدرت‌نمایی مقاومت بحرین و پیام‌های آن برای منطقه
  • خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر
  • لزوم انسجام روحانیت و نیروهای انقلابی/ آینده روشنی پیش رو داریم
  • رویکرد دوگانه رسانه‌های بیگانه
  • شهادت ۲ لبنانی در حملات رژیم صهیونیستی
  • شهادت و زخمی شدن چند لبنانی در جدیدترین حملات رژیم صهیونیستی
  • چرا تل‌آویو یک گلوله هم به سمت یمن شلیک نکرده است؟
  • پولشویی