لزوم ترویج سبک زندگی فاطمی در جامعه/ارسال 1014 عنوان کتاب به جشنواره کتاب سال سبک زندگی
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۴۰۳۶۶
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمدباقر باقری کنی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع) در مراسم جشنواره کتاب سال سبک زندگی که پیش از ظهر امروز یکشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد،گفت: سبک زندگی فاطمی، نوعی سبک زندگی است که از مهمترین مصادیق آن میتوان به قناعت اشاره کرد که مبتنی بر توحید و معاد است و با توجه مردم و مسئولان میتوان این نوع سبک زندگی را در جامعه ترویج کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه این جشنواره را فرصت تجسم همکاری حوزه و دانشگاه عنوان کرد و افزود: در این جشنواره، صرفاً به سبک زندگی دینی پرداخته نشده، بلکه همه ایدهها در زمینه سبک زندگی مورد توجه بوده است و فرصت عرضه مباحث نظری و واقعیت جامعه نیز فراهم بوده است و در داوری آثار نیز همکاری میان اساتید حوزه و دانشگاه مشهود است و امیدواریم در جشنواره سالهای بعد، آثار هنری، مقالات و پژوهشها نیز افزوده شود.
باقری کنی تصریح کرد: گذاشتن قرآن در داشبورد یک ماشین، منجر به اسلامی شدن یک تولید و یا جامعه نمیشود، بله باید با مهندسی و سبک زندگی اسلامی نسبت به این امر اقدام کرد.
محمد شیخالاسلامی، دبیر علمی جشنواره کتاب سال سبک زندگی در ادامه این مراسم گفت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از پنج سال پیش رویکرد منطق و نگاه مسئلهمحوری را مورد توجه قرار داده است و در این راستا بر چند کار خاص متمرکز شده که یکی از این کارها سبک زندگی است و وقتی مسئلهای مورد توجه رهبری است، یعنی این مسئله تبدیل به مسئله کلان شده است.
وی افزود: دفتر تبلیغات، این زمینه کاری را مورد توجه قرار داد که در این زمینه اصلاح الگوی مصرف، انتخاب ورود کالاهای فرهنگی اهمیت داشته است، یعنی کالاهایی که محتوای فرهنگی دارند و خرید و فروش میشوند و منظورمان خرید و فروش فرهنگ نیست، بلکه فلسفه این جشنواره این بوده که از مجموعه محصولات فرهنگی در عرصه فرهنگی تجلیل شود.
شیخالاسلامی با بیان اینکه در این زمینه 1014 عنوان کتاب ارسال شد، گفت: نگاهمان این است که در سالهای آینده از حوزه کتاب فراتر برویم و به مقالات و پژوهشها و دیگر حوزههای سبک زندگی بپردازیم.
وی یادآور شد: در این جشنواره از کسانی که از سال ۹۱ به بعد دعوت رهبری را در رابطه با سبک زندگی لبیک گفتهاند و آثاری را به نگارش درآوردهاند تجلیل میکنیم و تلاش کردیم یک جریان فرهنگی ایجاد کنیم و امیدواریم این جشنواره نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه بینالمللی نیز ورود کند.
حجتالاسلام والمسلمین فجری، دبیر اجرایی جشنواره کتاب سال سبک زندگی نیز در ادامه گزارشی از نحوه اجرای این جشنواره ارائه کرد و گفت: فراخوان این جشنواره مهرماه منتشر شد و به دلیل استقبال مخاطبان، چندین بار تمدید شد و تعدادی از کتابها نیز در حین داوری به دستمان رسیدند و ما از این موضوع شگفتزده شدیم.
وی افزود: در مجموع 1014 کتاب به دبیرخانه ارسال شد و در چندین مرحله داوری شدند، در مرحله نخست داوری که آثار غربالگری شدند و 688 اثر به مرحله دوم راه یافتند، 380 اثر به مرحله سوم رسیدند و 50 اثر به مرحله چهارم که مرحله نیمه نهایی بود، راه یافتند و در نهایت 5 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شد.
فجری در ادامه گفت: پس از پایان این جشنواره، خلأهای این حوزه شناسایی میشود و سال دیگر علاوه بر کتاب، مقالات مجلات تخصصی و پایاننامه نیز به موارد جشنواره افزوده میشود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۴۰۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا غرب دنبال ترویج بیبندوباری در ایران است؟
اهداف و آرمانهای جوامع مختلف نسبت به یکدیگر متفاوت است. بهعنوان مثال جوامع غربی به دنبال حذف معنویت هستند و برایشان ترویج اخلاق بندگی مهم نیست و روشن است که در چنین جوامعی، همه عوامل دست در دست هم میدهند تا آن جامعه به هدف خود برسد. اما در جوامع اسلامی مثل ایران، الهی شدن و ترویج اخلاق بندگی و عبودیت خدای متعال مطرح است و بخشهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین رفتارهای اجتماعی باید زمینهساز تعالی جامعه دینی و افراد باشند.
حجاب یکی از آن عوامل و رفتارهایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا میکند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود میگیرد و تبدیل به قانون میشود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است.
دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی میداند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و، چون زن بدحجاب، هرگز نمیتواند جلوی نگاههای آلوده و هوسانگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشمچرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعیشان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب میگوید: «حجابی که اسلام راجع به آن حرف میزند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانوادههاست. همان دختران جوانی که میخواهند همسرانشان راحفظ کنندو پسرانی که میخواهند زن محبوبشان راازدست ندهند، بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواستههایشانعملی نمیشود.»
تضاد آموزههای غربی با ارزشهای اسلامی
درجوامع غربی برای اینکه از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانهشان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشمها، دلها و ذهنها را به همین جذابیتهای ظاهری و کوتهبینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسهانگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزشهای واقعی واخلاقی خواهدداشت؟ امین کشوری میگوید: «آموزههای غربی به زنان میآموزد که همه ارزشهای آنها در «تن» خلاصه شده و اگر توانست اندام، ظرافتها و زیباییهایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، میتواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزشهای دینی و اسلامی است. اسلام میگوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیتها و رعایت حجاب که برایش امنیت میآورد میتواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیتهای اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهرهکشی اقتصادی کند، بلکه سخت با آن مبارزه میکند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست.
بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی
درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بیحجاب ورفتارهای غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآنها رویگردان و حتی متنفر شوند. در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیتهای زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب روبهرو میشوند و این تقاضای روحی، روانی و جنسی آنها را بالامیبرد وطالب سطح جدید، متنوع و بیبندوبارتر ازوضعیت موجودشان میشوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بیمهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم میکند، اما در اسلام همه نیازها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیازهای جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده، صرف شود. به گفته کشوری، آزادیهای جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامدهای ناگواری مانند سقط جنین، بچههای نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیازهای جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق میافتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و... تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در اینگونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر میشود.
منبع: جامجم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی