Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@00:04:26 GMT

ابریشم بایگ تربت حیدریه ثبت آثار ملی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۵۷۷۶۱

ابریشم بایگ تربت حیدریه ثبت آثار ملی می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری و تاریخی تربت حیدریه به نحو مطلوب معرفی نشده، گفت: اولویت نخست سال آینده برای این شهرستان ثبت ابریشم بایگ در فهرست آثار ملی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ ابوالفضل مکرمی فر صبح امروز در نخستین جشنواره معرفی قابلیت های گردشگری جنوب خراسان رضوی در تربت حیدریه، اظهارکرد: تربت حیدریه یکی از شهرهای کهن قبل و بعد از اسلام به شمار می رود که هنوز به لحاظ باستان شناسی فعالیت مناسب و مطلوبی برای شناسائی و احیاء آن انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر در این شهرستان 200 اثر تاریخی و گردشگری ثبت آثار ملی شده و پیش بینی ما برای این دیدار شناسائی بیش از پنج هزار اثر تاریخی، گردشگری است که اولویت برنامه های سال آینده را بر این محور قرار دادیم.

 

مکرمی فر با انتقاد از اینکه به حوزه گردشگری صنعت ابریشم تربت حیدریه اهمیتی داده نشده، افزود: با توجه به اینکه بخش بایگ به عنوان قطب ابریشم کشور از دیر باز حتی قبل از اسلام این منطقه را به شهره آورده و جاده ابریشمی که از آسیای میانه و چین عبور می کند به نام این صنعت نامگذاری شده؛ اما هنوز از ظرفیت گردشگری آن بهره ای نبردیم.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری و تاریخی تربت حیدریه به نحو مطلوب معرفی نشده، افزود: اولویت نخست سال آینده برای این شهرستان ثبت ابریشم بایگ در فهرست آثار ملی خواهد بود.

 

وی به معرفی قنات قصبه گناباد اشاره کرد و افزود: این قنات تا پیش از این مورد توجه قرار نمی گرفت؛ اما با احیا و شناسایی آن به گردشگران، در حال حاضر میزان گردشگری در این منطقه به 50 برابر افزایش یافته و این بیانگر آن است که باید از ظرفیت های این حوزه بیشتر استفاده شود.

 

وی با تاکید بر اینکه، محور گردشگری باید برای تربت حیدریه تعریف شود، گفت: برای احیای این حوزه تسهیلات سازمان میراث فرهنگی در سه حوزه توسعه صنعت گردشگری در روستاها، تبصره 18 و تسهیلات ارتقاء شاخص که عمدتا متعلق به سرمایه گذاری در بخش اشتغال پایدارمی باشد آماده همکاری و تعامل با بخش خصوصی است.

 

شناسایی دو شهر زیر زمینی در تربت حیدریه

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه، به ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری این شهرستان اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته دو محوطه و یا شهر زیر زمینی در این منطقه شناسائی شده که به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص و تجهیزات و امکانات لازم هنوز احیا نشده است.

 

احمد علی موهبتی خاطر نشان کرد: سالانه 28 میلیون نفر وارد خراسان رضوی می شوند که محور تربت حیدریه بعنوان دروازه جنوبی به مشهدالرضا(ع) می تواند ظرفیت های حوزه گردشگری، صنایع دستی و سوغات خود را در ابعاد مختلف به گردشگران و مخاطبان نیز معرفی کند.

 

امروز با حضور مسئولان محلی و استانی اقامتگاه بومگردی روستای رودمعجن در بخش بایگ و نمایشگاه عصاره خانه سنتی و غذاهای سنتی و سالم در تربت حیدریه افتتاح شد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۷۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۵۴ فرصت سرمایه‌گذاری کردستان در نمایشگاه اکسپو

به گزارش قدس آنلاین، محمد مشیرپناهی با اشاره به حضور کردستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اظهار کرد: در غرفه استان در این نمایشگاه ۱۰ فرصت آماده سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به بازدیدکنندگان و هیات‌های تجاری داخلی و خارجی معرفی می شود.

وی افزود: مشخصات کلی طرح های کشاورزی، میزان سرمایه ‌گذاری و کار امکان سنجی انجام شده برروی آنها در قالب بروشور و کتابچه ای تهیه شده است و در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی کردستان ادامه داد: در بخش صنعت هم ۹ عنوان فرصت سرمایه گذاری و هشت طرح مهم و پیشران صنعتی و معدنی استان برای معرفی به سرمایه‌گذاران در این نمایشگاه آماده شده است.

مشیرپناهی تعداد فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری استان در این نمایشگاه را پنج مورد خواند و بیان کرد: افزون بر این، هفت مورد فرصت سرمایه گذاری گردشگری در شهر سنندج که توسط شهرداری این شهر تهیه شده است در چند روز برپایی این نمایشگاه معرفی می شود.

معرفی بیش از۵۰ مورد مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری کردستان در اکسپو

وی یادآور شد: یکی از اقدامات مطلوب در استان که به منظور تسهیل در امر سرمایه گذاری انجام شده تهیه مجوزهای بی‌نام است که از حدود ۲ سال اخیر این مهم آغاز شده است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی کردستان اضافه کرد: در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران، بیش از ۵۰ مورد مجوز بی نام صادر شده برای سرمایه گذاری در استان تهیه و آماده معرفی به هیات های تجاری و سرمایه گذاران است.

مشیرپناهی یادآور شد: افزون بر موارد مذکور، ۱۵ مورد فرصت سرمایه گذاری دارای مطالعات پیش امکان سنجی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگری توسط مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان تهیه شده است و در این نمایشگاه معرفی می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • معرفی ۵۴ فرصت سرمایه‌گذاری کردستان در نمایشگاه اکسپو
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد