Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:11:14 GMT

لرستان در سالی که گذشت

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۷۲۳۶۳

لرستان در سالی که گذشت

خرم آباد - ایرنا - لرستان در سالی که گذشت در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شاهد رویدادهای متعددی بود که هر کدام از آنها در راستای توسعه این استان می توانند در برگیرنده چشم اندازهای روشنی باشند.

به گزارش ایرنا حوزه اقتصاد همواره به عنوان مهمترین اولویت در لرستان مطرح بوده است به طوریکه در سال های اخیر به منظور فعال کردن بخش خصوصی و رونق کسب و کار تلاش ها و رایزنی های فراوانی توسط مسئولان انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین راستا از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اقدامات ویژه ای از جمله توسعه زیرساخت ها و برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذار در استان لرستان صورت گرفته است.
برگزاری کنفرانس بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در لرستان از جمله اقدامات انجام شده در همین راستا بود که در اواخر فروردین 96 با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی در دانشگاه لرستان برگزارشد.
بیش از هفت سفیر، یک مقام عالی رتبه سیاسی، 25 سرمایه گذار خارجی و 250 نفر صاحب هلدینگ های مختلف در کنفراس بین المللی سرمایه گذاری شرکت کردند؛ در این کنفراس 2 روزه 200 سرمایه ‌گذار و 12 سفیر مقیم در ایران حضور داشتند.
رونمایی از 17 قلم داروی دامی جدید در لرستان یکی دیگر از رویدادهای این استان در ابتدای سال جاری بود که طی آن با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور این داروها رونمایی شدند و خط تولید ویال تزریقی نیز افتتاح شد.
در این آئین این قول داده شد که با پیگیری‌ های اثرگذار مجموعه مدیریت استان و ظرفیت ‌های ارزشمند مجموعه بایر افلاک در آینده نزدیک 19 قلم داروی دامپزشکی دیگر به خط تولید آن اضافه شود.
شرکت کارخانجات دارویی بایر افلاک بزرگترین و منحصر به فردترین شرکت داروسازی دامی در ایران است.
این کارخانه با هدف تولید داروهای مورد نیاز بازارهای داخلی و صادرات داروهای دامپزشکی تاسیس شد و هدف آن تولید دارو با بالاترین کیفیت و بهره گیری از فناوری های روز دنیا در حوزه سلامت بود تا از این طریق بتواند با محصولات مشابه خارجی اعم از اروپایی و آمریکایی رقابت کند.
این کارخانه دارای هفت خط تولید دارویی دامی با تولید 250 قلم دارو بوده و دارای پیشرفته ترین ماشین آلات داروسازی مطابق با جدیدترین فناوری های این صنعت است.
در تیرماه 96 گلخانه 40 هکتاری مجتمع کشت و صنعت لرستان با سرمایه ‌گذاری یک شرکت هلندی با حضور وزیر کشور افتتاح شد؛ گام نخست این گلخانه در 10 هکتار به کشت محصولاتی از جمله گوجه فرنگی و گل های زینتی اختصاص یافت.
از ویژگی های این گلخانه ورود آبهای اضافی به چرخه مصرف و به حداقل رساندن هدر رفت آب است که عملیات اجرایی آن مطابق با استانداردهای کشور هلند و نوین ترین فناوری ها انجام شده است.
سفر وزیر صنعت، معدن وتجارت به لرستان در فروردین 96 و بررسی و بازدید از چند طرح صنعتی در استان لرستان از دیگر رویدادهای مهم استان در سالی که گذشت بود؛ بازدید از عملیات اجرایی طرح توسعه شرکت زاگرس پوش بروجرد و بازدید از کارخانه نساجی این شهر، همچنین بازدید از صنعت فروآلیاژ ایران، کارخانه همارشتن الیگودرز، منطقه ویژه اقتصادی ازنا، مجتمع فولاد و ذوب‌ آهن ازنا، طرح توسعه شرکت گداز قطعه ازنا و رونمایی از عملیات اجرایی فاز سه شرکت دارویی بایرافلاک (داروهای انسانی) از برنامه‌ های سفر نعمت زاده به لرستان بود.
سفر وزیر کشور به لرستان در 22 تیرماه 96 و بهره برداری از 2 پل خیرساز در لرستان از دیگر رویدادهای مهم لرستان در سال گذشته بود؛ این پل ها توسط هاشم زاده که یک خیر در حوزه راه و شهرسازی است احداث شد.
سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان لرستان در تیرماه 96 یکی دیگر از رویدادهای مهم این استان در حوزه اجتماعی و اقتصادی به شمار می رود؛ در این سفر بزرگترین کارخانه محصولات پودری غرب کشور در شرکت پگاه لرستان افتتاح شد.
کارخانه محصولات پودری پگاه لرستان با توانایی جذب ١٨٠ تن شیر خام در 2 نوبت کاری و تبدیل آن به انواع فرآورده های پودری ضمن ایجاد ٣٠ نفر اشتغال مستقیم توانایی صادرات انواع محصولات پودری را به خارج از کشور دارد.
بهره برداری از 100 واحد مسکن مهر مددجویان بهزیستی خرم آباد در آیینی با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر اتفاقات مهم لرستان در سال 96 بود.
در مجموع حدود 2 هزار واحد مسکن مهر ویژه مددجویان تحت حمایت در سطح کشور تاکنون بهره برداری شده که با حضور ربیعی 100 واحد آن در لرستان به بهره برداری رسید.
کلنگ زنی پالایشگاه پلدختر در بهمن ماه 96 از دیگر رویدادهای مهم لرستان در سال جاری بود؛ احداث این پالایشگاه 100 شغل در گام نخست را به همراه دارد.
کلنگ احداث این طرح در 22 بهمن ماه سال 96 در شهرک صنعتی روستای «سراب حمام» از توابع شهرستان پلدختر با حضور استاندار لرستان به زمین زده شد.
احداث این طرح در چهار مرحله برنامه ‌ریزی ‌شده که مرحله نخست آن با خوراک پنج هزار بشکه در روز راه‌ اندازی می‌ شود.
بهره برداری از پایانه برون استانی خرم آباد در بهمن ماه 96 با حضور وزیر دادگستری از دیگر رویدادهای مهم لرستان درسال 96 بود؛ این طرح از سال 1392 با سه هزار و 460 مترمربع ساختمان مرکزی، چهار هکتار محوطه و 10 غرفه تعاونی آغاز شده بود، اعتبار هزینه شده برای این پایانه 100 میلیارد ریال بود.
در شهریورماه 96 عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب الشتر با حضور استاندار لرستان آغاز شد؛ در واقع طرح های احداث تصفیه خانه های فاضلاب که در پنج شهر استان با اعتباری افزون بر یکهزار و 700 میلیارد ریال آغاز شده اند، صرفا عمرانی نیستند بلکه اجتماعی و زیست محیطی نیز هستند.
در همین راستا باید یادآور شد که عملیات اجرایی تصفیه خانه شهرهای نورآباد، الشتر، دورود و کوهدشت آغاز شده و در آینده ای نزدیک نیز عملیات اجرایی تصفیه خانه شهر ازنا به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
سراب کهمان در شهرستان سلسله یکی از ظرفیت های بزرگ گردشگری لرستان است که مدیریت صنعت گردشگری در شهرستان سلسله می تواند منجر به رشد و توسعه اقتصادی این استان شود.

**رویدادهای سیاسی لرستان در سال 96
اردیبهشت ماه سال 96 شاهد شکوه حضور و حماسه سیاسی مردم لرستان پای صندوق های رای انتخابات ریاست جمهوری بودیم هرچند این شور و هیجان از ماه ها قبل در زندگی مردم هویدا بود.
برگزاری نشست ها و جلسات تبلیغاتی و سخنرانی بین هواداران هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری پویایی و نشاط اجتماعی مشهودی بین جوانان و نوجوانان و تمام اقشار مردم لرستان ایجاد کرده بود؛ حضور چهره های شاخص از هر کدام از نامزدهای انتخاباتی از جمله حضور دکتر زیبا کلام رونق و هیجان بیشتری به این نشست ها و همایش های انتخاباتی داد.
اوج همایش های تبلیغاتی با سفر نیم روزه روحانی به لرستان و تجمع بزرگ هواداران او در دانشگاه قدیمی لرستان نمایان شد بطوریکه بسیاری از هواداران روحانی امکان ورود به فضای داخل را نداشتند و به رغم ممانعت برای ورود آنها به فضا داخل دانشگاه نرده ها و درها با فشار مردم کنار زده شد.
اما همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز برگزار شد؛ نکته قال توجه در این زمینه در لرستان این بود که نفر اول شورای شهر خرم آباد که اختلاف رای او با نفر دوم چیزی حدود 20 هزار نفر بود، دست فروشی بود که هزینه تبلیغات نداشت و با تبلیغ و گفت و گوی های چهره به چهره در شهر توانسته بود اعتماد و رای مردم را جذب کند.

** رویدادهای حوزه اجتماعی لرستان در سال 96
استان لرستان در سال 96 در حوزه اجتماعی وحوادث نیز وقایع تلخی را پشت سر گذاشت وقایعی که هر چند ملی و سراسری بودند ولی از نظر افراد قربانی همواره در آنها افرادی ساکن لرستان حضور داشتند.
در عملیات تروریستی گروه داعش در مجلس شورای اسلامی تا حادثه سانچی و سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج افرادی اهل لرستان کشته شدند.
در بین جان‌ باختگان حادثه سانچی سه لرستانی با نام‌ های عبدالکریم بشارتی ‌پور و محمد پیریایی از شهرستان بروجرد و حسن رومیانی از شهرستان رومشکان حضور داشتند.
در خرداد 96 و در پی حملات تروریستی به حرم مطهر امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی جمعی از هموطنان به شهادت رسیدند که در این بین 2 بانوی لرستانی که برای پیگیری امور خود به مجلس شورای اسلامی مراجعه کرده بودند نیز به فیض شهادت نائل آمدند و یک مرد اهل دلفان مجروح شد.
سقوط بهمن و درگذشت کوهنوردان خراسان رضوی در ارتفاعات الیگودرز لرستان در آذرماه 96 از رویدادهای تلخ استان بود؛ این حادثه که بصورت وقوع بهمن در ارتفاعات اشترانکوه بود موجب جان باختن 9 تن از اعضای تیم 15 نفره کوهنوردان خراسانی شد.
در این حادثه 14 کوهنورد مشهدی که به همراه یک کوهنورد الیگودرزی برای صعود به ارتفاعات اشترانکوه عازم منطقه شده بودند دچار حادثه شدند.
این کوهنوردان به‌ رغم اعلام هواشناسی مبنی بر شرایط نامساعد جوی با همراهی یکی از کوهنوردان الیگودرزی راهی منطقه شده بودند.
در حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در بهمن ماه 96 نیز سه لرستانی جان باختند؛ احمد چرمیان، عبدالرضا کردی 2 استاد دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد و فاطمه دالوند دانشجوی ورودی 95 رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اهل شهرستان خرم آباد سه مسافر لرستانی کشته شده در سانحه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج بودند.

**رویدادهای حوزه فرهنگی لرستان در سال 96
لرستان در سال 96 در حوزه فرهنگی نیز رویدادهای مهمی را پست سر گذاشت؛ جشنواره ملی خوشنویسی رضوی به میزبانی شهر خرم ‌آباد و داوری رشته‌ خط شکسته این جشنواره توسط 'استاد اکبر خسروی' مرداد ماه 96 با معرفی منتخبان و با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار لرستان برگزار شد.
در این نمایشگاه خوشنویسی ١٢١ اثر در بخش ‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ و تحریری به نمایش درآمده بود.
برگزاری نخستین جشنواره رسانه ای ابوذر در لرستان از دیگر رویدادهای فرهنگی استان در سال 96 بود؛ در این جشنواره یکهزارو 100 اثر در بخش های عکس، فیلم، گزارش، یادداشت و نماهنگ از سراسر استان به این جشنواره ارسال شده بود که در این آیین از سه نفر برگزیده در هر بخش تجلیل شد و ایرنای لرستان نیز در بخش اجتماعی برگزیده شد.
همچنین در مرداد ماه 96 هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی به مناسبت دهه کرامت همزمان با سراسر کشور در استان لرستان برگزار شد؛ در این جشنواره برگزیدگان در بخش های مختلف مورد تقدیر قرار گرفتند در بخش رسانه ها نیز ایرنای لرستان برگزیده شد و لوح تقدیر دریافت کرد.
این جشنواره با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش مطالعه کتاب های مرتبط با سیره ائمه معصومین (ع) به ویژه حضرت امام رضا(ع) و معرفی و گرامیداشت پدید آورندگان آثار مرتبط با فرهنگ رضوی برگزار شده بود.
برگزیده شدن ایرنای لرستان در جشنواره سراسری رفاه و رسانه از دیگر اخبار فرهنگی سال 96 بود؛ در این جشنواره که مهرماه 96 برگزار شد، گزارشی تحلیلی از ایرنای لرستان به عنوان یکی از آثار برگزیده انتخاب شد.
جشنواره رسانه و رفاه با هدف هم صدایی اهل رسانه ، دانشگاهیان و سیاست گذاران در جهت مبارزه با فقر و افزایش رفاه مردم 25 مهرماه 96 همزمان با روز جهانی مبارزه با فقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

** رویدادهای ورزشی لرستان در سال 96
در حوزه ورزش در استان لرستان در آبان ماه 96 خانه جوانان خرم آباد با حضور معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، بهره برداری شد.
خانه جوانان خرم‌ آباد دارای خط اینترنت، کلاس‌ های آموزشی، سالن جلسات، سالن مطالعات، تجهیزات ورزشی، نمازخانه و ... است.
این مکان در اختیار سازمان ‌های مردم‌ نهاد و جوانان فعال قرار گرفت تا محلی برای بررسی مسایل و مشکلات حوزه جوانان و ارائه راهکارهای رفع این مشکلات باشد.
یکی از تلخ ترین رویدادهای ورزشی لرستان در سال 96 این بود که در اردیبهشت ماه 96 در هفته سی و چهارم و پایانی لیگ دسته یک فوتبال باشگاه های کشور(جام آزادگان) تیم فوتبال خیبر خرم آباد در یک دیدار خارج از خانه مقابل خونه به خونه بابل شکست خورد و به دسته پایین تر سقوط کرد.
در این دیدار، تیم فوتبال خیبر خرم آباد با نتیجه چهار بر 2 مقابل میزبان خود شکست خورد و با لیگ دسته یک وداع کرد.
خیبر با 34 بازی و 34 امتیاز در رده شانزدهم جدول 18 تیمی این رقابت ها جای گرفت و به همراه تیم های فولاد یزد و استقلال اهواز به دسته 2 فوتبال کشور سقوط کرد.
1920/3022

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۷۲۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آه سرد» ۲ جایزه از جشنواره مسکو گرفت

 جایزه نت پک و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دقایقی پیش به فیلم ناهید صدیق اهدا شد. ناهید صدیق کارگردان، رضا محقق تهیه‌کننده و ایمان صدیق بازیگر در مراسم حضور داشتند.

جشنواره مسکو دومین جشنواره قدیمی جهان است و به‌عنوان یکی از جشنواره‌های رتبه الف جهان شناخته می‌شود. این رویداد ۱۹الی ۲۶ آپریل در مسکو در حال برگزاری است.

امشب، جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود و فیلم «آه سرد» در بخش مسابقه اصلی حضور دارد.

بازیگران فیلم «آه سرد» ایمان صدیق، علی باقری، محمد اشکانفر، سالار دریامج، امیر شمس، امیر آرام، کوروش اشراقی، حسام رضاییان، اهورا بهرامی و برسام بهرامی هستند.

نت پک (NETPAC) یک سازمان پیشرو برای کشف و ترویج سینمای آسیا و اقیانوسیه است که در سال ۱۹۹۰ در دهلی نو تاسیس شده و دبیرخانه آن در حال حاضر در کلمبو در کشور سریلانکا قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • نشستی از جنس مدرسه در لرستان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • طرح نوآورانه و متفاوت در یک مرکز آموزشی قم
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • رویکرد اصلی هیات بدمینتون زنجان بازگشت به دوران اوج است
  • رویکرد اصلی هیات بازگشت به دوران اوج بدمینتون زنجان است
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری
  • جشنواره مسکو به «آه سرد» ۲ جایزه داد
  • «آه سرد» ۲ جایزه از جشنواره مسکو گرفت