Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - جامعه شناس و پژوهشگر مسایل اجتماعی گفت: مراسم چهارشنبه سوری فرصت خوبی برای جشن گرفتن، باهم بودن و لذت بردن در کنار یکدیگر است.

افشین طباطبایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نباید از چارچوب بسته به موضوع جشن چهارشنبه سوری نگاه شود چرا که وقتی به ریشه این موضوع بنگریم می بینیم که ابعاد معنوی چندانی در دل خود ندارد و با تغییر و تحولات بسیار و تحریف به شکل کنونی در آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: در گذشته نه چندان دور جشن چهارشنبه سوری را با آتش زدن چند بوته و پریدن از روی آن و قاشق زنی برگزار می شد اما امروزه این جشن به ایجاد صداهای مهیب و استفاده از مواد محترقه خطرناک و برپا کردن آتش های شعله ور بدل شده است و دیگر خبری از بوته های خشک نیست.
این پژوهشگر با بیان اینکه برخی ها با تعصب ویژه به جشن سه شنبه پایان سال نگاه می کنند و آن را به طرفداری از آیین آریایی ها و اهورا مزدا نسبت می دهند، افزود:اگر به تاریخچه این مراسم بپردازیم مشاهده خواهیم کرد که در پشت این موضوع هیچ چیز معنوی وجود ندارد که جای تعصب باشد.
این جامعه شناس با بیان جزییاتی از تاریخچه چهارشنبه سوری نیز افزود: در زمانهای دور، اعراب چهارشنبه ها را بد یوم می دانستند و به همین دلیل برای دوری از اهریمن وشیاطین بام خانه خود آتش می افروختند. پس از رخنه اعراب بر ایران؛ این امر دچار تغییر شد یعنی ایرانیان آتش را از روی بام ها بر زمین آوردند و درخیابانها برپا کردند که با سکوت اعراب این امر ادامه پیدا کرد؛ البته با گذشته سالیان متمادی این امر به یک فرهنگ بدل شده و با عنوان چهارشنبه سوری فعلی ادامه پیدا کرده است.
طباطبایی افزود: برگزاری جشن های عمومی با عناوین متفاوت موضوع خوبی برای ایجاد نشاط در جامعه است و می توان برای شادابی جوانان و جامعه به این کار پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از مواد محترقه در جشن ها در بسیاری از کشورهای آسیایی مرسوم است و این گونه نیست که فقط خاص کشورما باشد بنابراین می توان مواد محترقه را به شکل کنترل شده برای جلوگیری از حوادث و مخاطرات احتمالی برای ایجاد هیجان و نشاط عمومی و نورافشانی بکار بست.
این جامعه شناس همچنین از مسئولان کشور خواست تا با طیب خاطر به مساله برگزاری جشن چهارشنبه سوری نگاه کنند و اجازه دهند تا جوانان به دور از حوادث با برپایی جشن پایان سال به استقیال سال نو و بهار بروند.
طباطبایی افزود: باید برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت نوجوانان و جوانان برای شرکت درجشن های عمومی انجام شود و با کنترل حوادث، در چارچوبی مشخص، این کار تحقق پیدا کند.
به گزارش ایرنا، چند سال گذشته؛ شهرداری تهران با برنامه ریزی مشخصی اعلام کرد که مردم، جوانان و نوجوانان می توانند جشن چهارشنبه سوری را بصورت عمومی در برخی بوستانهای بزرگ همچون پارک ملت تهران برپا کنند. البته این طرح بدلیل بروز حاشیه ها ، فقط یک سال انجام شد.
متاسفانه هر ساله با نزدیک شدن با جشن چهارشنبه سوری شاهد جان باختن و مصدومیت تعدادی زیادی از نوجوانان مان هستیم که با استفاده از مواد محترقه دچار آسیب می شوند.
اجتمام**9136 **1569

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۷۵۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: پارسال ۹۰۶ هزار و ۹۶۸ نفر متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج بودند که هشتاد و شش درصد تسهیلات خود را دریافت کردند و ۱۴ درصد باقیمانده در نوبت دریافت هستند.

حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر عصر دیروز در گرگان گفت : سال گذشته یکصد و شصت هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج از سوی بانک‌های عامل به متقاضیان پرداخت شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوان اظهار امیدواری کرد با تدبیر بانک مرکزی، امسال شاهد ایجاد صف‌های طولانی برای دریافت وام ازدواج در کشور نباشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است
  • جوانان باید به دنبال کسب مهارت برای ایجاد شغل باشند
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور
  • تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی 
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • راه اندازی سایت شبکه‌های تخصصی سمن‌های جوانان
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند