Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@07:03:14 GMT

اقتصاد مقاومتی به صورت جهادی تبیین و عملیاتی شود

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۷۹۲۶۹

به گزارش ایکنا از قم، اکبر ابدالی نویسنده کتاب «اقتصاد مقاومتی، تفسیر جهاد کبیر» امروز در مراسم رونمایی از این اثر در جهاددانشگاهی واحد استان قم گفت: مساله اقتصاد مقاومتی از جمله مباحثی است که باید به شکل جهادی به آن نگریسته شود و مبانی آن در قالب های مختلف تبلیغی عرضه شود.
وی افزود: تا کنون نیز متاسفانه کتابی در باب محتوایی که به شکل کامل به اضلاع و ابعاد اقتصاد مقاومتی بنگرد وجود نداشته است و دست مبلغان در این عرصه خالی است و بیشتر منابعی که در این عرصه عرضه می شود بیشتر یا کتب مرتبط به اقتصاد اسلامی است ولی کتابی که بتواند همه ابعاد اقتصاد مقاومتی اشاره کند موجود نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نویسنده کتاب «اقتصاد مقاومتی، تفسیر جهاد کبیر» بیان کرد: این کتاب با این عنوان که بر گرفته از بیانات رهبر انقلاب است نگاشته شده و مساله جهاد کبیر در زمینه مقابله به توطئه‏‎های مستکبران مورد نظر قرار گرفته است.
وی گفت: این کتاب در 9 فصل تنظیم شده است و بخش هایی از آن حاصل 15هزار نفر ساعت دوره آموزشی است که سوالات و شبهاتی از سوی گروه های مختلف مطرح و پاسخ داده شده و عناصر مشترک این شبهات و مهمترین سوالات در این زمینه پاسخ داده شده است.
وی تصریح کرد: یکی از مباحث مهم این کتاب مساله نفوذ دشمن در عرصه اقتصادی کشور است که متاسفانه هنوز عده ای آن را منکر می شوند ولی در این کتاب با استفاده از اسناد کاملا خارجی به این مساله اشاره شده است.
سال ها تلاش میدانی برای تدوین کتاب صرف شد
ابدالی اظهارکرد: این کتاب حاصل سالها کار میدانی و مواجهه با رخدادها و سوالات و پرسشگری از 2 هزار واحد تولیدی است و وقتی که مساله ای به نام بازار مصرف به عنوان مهمترین معضل در اقتصاد مقاومتی در این کتاب مطرح می شود قطعا حاصل این داده های قوی و مستند آماری است و راه درمان این مشکل نیز بیان شده است.
وی گفت: در انتشار این کتاب هم سعی شد که از کاغذ ایرانی استفاده شود که این کار با زحمت فراوان انجام شد و نکته جالبتر آنکه در تولید این اثر از کاغذهای چوبی استفاده نشده بلکه از تفاله نیشکر برای ساخت این اوراق استفاده شده است.
این پژوهشگر حوزه اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در این کتاب به آرا و سیره علما در زمینه اقتصاد مقاوتی در عصر حاضر و گذشته پرداخته شده است و خوراک مناسبی نیز برای فعالان عرصه تبلیغ دین نیز عرضه شده است.
وی گفت: کشورما در همسایگی 550 میلیون نفر قراردارد و یک بازار عظیم داخلی را نیز در اختیار داریم؛ بحث رهبری نیز همین مساله است که چرا با وجود همین بازار بزرگ واحدهای اقتصادی ما از رکود رنج می برند ولی این همه کالای قاچاق در بازار ما جولان می دهد.
ابدالی اظهارکرد: اقتصاد مقاومتی یک پروژه نیست بلکه یک سیستم عامل است که اگر این سیستم عامل بستر مناسبی نداشته باشد قابلیت کاربردی کردن بهترین برنامه ها را نیز ندارد و اگر قابلیت داشته باشد این برنامه ها را به مرحله اجرا می رساند؛ به همین دلیل است که هنوز فعالیت ها در عرصه اقتصاد مقاومتی به نتیجه نرسیده است.
برخی مسئولان به اقتصاد مقاومتی باور ندارند
وی گفت: متاسفانه برخی از مسئولان کشور ما هنوز به این خودباوری نرسیده اند و به اقتصاد مقاومتی به شکلی که مد نظر است اعتقاد و التزام ندارند؛ ستاد اقتصاد مقاومتی با توجه به اینکه این بستر را نمی تواند فراهم کند موفق نبوده است.
وی تصریح کرد: برخی فتوای مهم رهبر انقلاب در باب حرام بودن استفاده از کالای خارجی در عین وجود کالای ایرانی را مهمترین فتوا در این زمینه پس از فتوای حرمت تنباکو می دانند ولی مسئولان پاسخ دهند که آیا به این مساله عمل کرده اند؟ وقتی رئیس جمهور ترکیه عنوان می کند که پس از تولید اولین خوردوی ملی ترکیه در سال جاری میلادی دیگر هیچ خودروی خارجی استفاده نمی کند باید این رفتار را با مسئولان خود سنجید که اگر این گونه به کالای ایرانی تعصب داشتند باید خانه ها و وسایل آنها و حتی وسایل اداری ما ایرانی باشد.
وی با ذکر این مطلب که اقتصاد مقاومتی را نباید با اقتصاد ریاضتی مقایسه کرد گفت: اقتصاد مقاومتی برگرفته از دامنه تفکر اسلامی است و خود اقتصاد مقاومتی نیز شعاعی از اقتصاد اسلامی است که در آن عدالت و ساخت اجتماعی توحید محور ملاک عمل است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۷۹۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل؛ با خوانشی از ملویل، مولیر، بکت» نوشته آنجلیکا نوتزو به‌تازگی با ترجمه حسین نیکبخت توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۸ توسط دانشگاه نیویورک چاپ شده است.

آنجلیکا نوتزو نویسنده این‌کتاب، هگل‌پژوه ایتالیایی است و رویکردش نسبت به فلسفه هگل در این‌کتاب، نوآورانه خوانده شده است که به‌تعبیر مترجم اثر، حاکی از نگاه غیرمستقیم و عجیب و غریب او به هگل است. این‌نویسنده در مقدمه خود بر ترجمه فارسی کتاب، می‌گوید در تاریخ ترجمه آثار هگل به زبان‌های مختلف در سنت‌های ملی و فرهنگی متفاوت، گزینش متون برای ترجمه، همیشه نقشی چشمگیر داشته و این‌که متون هگلی به‌خصوص بر دیگر متون ترجیح داده شده‌اند، منظومه‌های گسترده‌تری را عیان می‌کند که در آن‌ها، فلسفه هگل، درون سنتی معین خوانده و تفسیر می‌شود.

مولف «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» به‌جای رویارویی مستقیم با مقوله منطق، از مسیر فرم‌های ادبی و به‌طور مشخص، با رمان، شعر و نمایشنامه به مواجهه با منطق هگل می‌پردازد. تفاوت نوشته‌های آنجلیکا نوتزو با دیگر خوانش‌های میان‌رشته‌ای از منطق هگل، در این است که در آثار دیگر، پدیده‌های اجتماعی‌سیاسی یا فرم‌های ادبی به مدد منطق هگل و با دلالتی هگلی بازخوانی و تفسیر می‌شوند اما این‌جا منطق هگل با کمک دلالت‌های عینی، انضمامی و انسانی‌اش در پدیده‌های اجتماعی مثل بحران پیشروی در مفهوم «دوران فترت» گرامشی و در آثار ادبی مثل مساله «پایان» در «دستِ آخر» ساموئل بکت و یا مفهوم بی‌تفاوتی در «گفتگوی طبیعت و مرد ایسلندیِ» لئوپاردی خوانده می‌شود.

آنجلیکا نوتزو در مقدمه کتابش می‌گوید «به بیان موجز، ماجرا از این قرار است: این دعوی که صور منطق هگل پیکره‌های منطقی کنش‌اند به من امکان می‌دهد تا نمونه‌هایی از اعتبار آن‌ها را در رابطه با پیکره‌های به‌خصوص و واقعی کنش انسانی ارائه دهم.»

از دید هگل فلسفه نباید برای پیشبینی آینده تلاش کند بلکه وظیفه و مشغله‌اش درک زمان حال در شرایط بحرانی است؛ یعنی در برهه‌های گذار و در واقع در برهه‌های تعارض و تناقض بین صورت‌بندی‌های متفاوت زندگی و اندیشه، بین امر قدیم که دیگر نیست و امر نو که هنوز نیست. اما سوال این است که چگونه می‌توان تنش متناقضی را که روند آهسته و پیوسته‌ رشد و گسست ناگهانی و نامنتظره‌ ناشی از زایش امر نو را از هم جدا می‌کند، در قالب شناخت مفهومی ریخت و آن را زیرِ معنایی واحد تبیین کرد؟ نوتزو معتقد است پروژه‌ منطق هگل، از همان بدو امر، برآمده از نیاز به دانستن پاسخ چنین پرسش‌هایی است و بنابراین می‌تواند ابزار مناسبی باشد برای فهم اکنونِ بحران‌زده‌ و حرکت دگرگونی و تغییری که زندگی اکنون در آن غوطه‌ور است.

کتاب پیش‌رو ۲ بخش اصلی دارد که ۶ فصل را در خود جا داده‌اند. بخش اول «منطق دگرگونی نزد هگل» و بخش دوم «ساختارهای کنش: منطق و ادبیات» است. در بخش اول، مخاطب با ۳ فصل «اندیشیدن در زمانه بحران: منطق دگرگونی نزد هگل»، «از آغاز تا پایان: روش چیست؟» و «صور و پیکره‌ها» روبرو می‌شود. در بخش دوم نیز ۳ فصل «آغازها»، «پیشروی: دگرگونی‌ها» و «پایان دادن‌ها» درج شده‌اند. فصل پنجم ضمیمه‌ای با عنوان «زندگی در دوران فترت» دارد و پس از پایان فصل ششم هم «پایان به سیاق جمع‌بندی»، «ضمیمه عمومی»، «واژه‌نامه فارسی به انگلیسی»، «کتاب‌شناسی» و «نمایه» درج شده‌اند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

مساله‌ای که به‌واسطه این صورت‌بندی ( ِ کانتی) مطرح می‌شود مساله‌ای دوگانه است و می‌توان آن را به‌عنوان مساله پیشروی به فراسوی مطلق‌گرایی نظرگاه اخلاقی به سمت واقعیت اخلاقیات اجتماعی به بیان آورد. نکته مد نظر هگل این است که چنین پیشروی‌ای درون وجدان اخلاقی محض ناممکن است، چرا که این‌پیشروی مسلتزم «گذار» به اخلاقیات اجتماعی است و نهایتا خود همین گذار است (و بنابراین پیشروی‌ است که ضرورتا به فراسوی اخلاقیات محض راه می‌برد). مساله اصلی در این‌جا عبارت است از، نخست، مساله تعین امر خیر، یعنی پاسخ به این‌پرسش عملی که: «تکلیف چیست؟» _ تکلیفی که «باید»‌ به آن عمل شود؛ و مساله دوم، که مرتبط با قبلی است، مربوط است به تحقق‌یابیِ تکلیف در و از طریق کنش که، از این‌حیث، درون‌بودگی وجدان را به بیرون از خودش و به سمت تقابل با برون‌بودگی و عینیت جهان سوق می‌دهد. ناممکن بودن برآوردن هم‌هنگام این دو سویه متقابلا مرتبط، یعنی مساله کنش تکامل‌یابنده و مساله حفظ مطلق‌بودگی خودبسنده نظرگاه اخلاقی، سبب می‌شود که هگل این موضع را به عنوان موضعی متعصبانه ارزیابی کند _ به‌واقع، چنان‌که کانت بیان می‌کند، موضع [schwarmerisch شوریده‌سری]. «به‌واقع می‌توان از تکلیف به طریقی والا سخن گفت، چنین‌ لفاظی‌ای بشر را در جایگاهی رفیع قرار می‌دهد _ و قلب او را سرشار از غرور می‌سازد. اما در صورتی که پیشروی‌ای به هر گونه تعین دیگر در کار نباشد (wenn es zu keiner Bestimmung fortgeht)، [این‌سخنان] کاملا ملال‌آور می‌شود.

این‌کتاب با ۶۶۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۵۸۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6086409 صادق وفایی

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • مساله حق پخش باشگاه های استقلال و پرسپولیس حل شد؟
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها