Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-08@22:48:12 GMT

عرصه های ملی گلستان در نوروز رصد می شود

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۹۵۹۰۵

عرصه های ملی گلستان در نوروز رصد می شود

براساس اعلام دادگستری به ایرنا هادی هاشمیان روز چهارشنبه اظهار کرد: به منظور جلوگیری از دست اندازی به عرصه های ملی، منابع طبیعی و کشاورزی؛ کشیک نوروزی ویژه مبارزه با زمین خواری در گلستان فعال می شود.
رییس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی استان و امور اراضی مسئول تامین امنیت عرصه های ملی، منابع طبیعی و کشاورزی هستند، از مسئولان این بخش ها خواست که کشیک های نوروزی خود را تعیین و به دادگستری اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی؛ دادستان های سراسر استان در ایام نوروز آماده دریافت گزارش های مردمی درباره دست اندازی ها به عرصه های ملی و طبیعی بوده و موضوع بلافاصله پیگیری می شود.
وی از مردم خواست که تخلف های احتمالی در این حوزه را به شماره 131 یا دادسراها و پلیس اطلاع دهند و تاکید کرد: اجازه نمی دهیم سودجویان از تعطیلات نوروزی برای دست اندازی به اراضی ملی، جنگلی و کشاورزی استفاده کنند.
به گزارش ایرنا دربحث زمین خواری شهرستانهای مختلف گلستان با توجه به موقعیت جغرافیایی، دوربودن از مرکزاستان، آب و هوا، موقعیت اراضی، سرسبزی و پوشش جنگلی از نقاط آسیب پذیر هستند
به گفته مسئولان قضایی؛ تجارب بررسی این گونه پرونده ها نشان می دهد که سود ناشی از زمین خواری کمتر از سود حاصل از جرائم مربوط به موادمخدر نیست با این تفاوت که در موادمخدر هزینه ارتکاب جرم و ریسک پذیری آن بالا بوده و در زمین خواری این موضوع کمتر است.
این مساله همچنین باعث شده که زمین خواری جرم ترکیبی از جرائم مختلف مانند جعل اسناد و مدارک، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تصرف عدوانی و فروش مال غیر نیز باشد.
در گلستان 70 درصد زمین ها را عرصه های مرتعی و جنگلی تشکیل می دهد و این مساله بروز پدیده زمین خواری را افزایش داده و کشف تصرف های غیرمجاز اراضی در نقاط مختلف استان نشان دهنده این مساله است.
حوزه منابع طبیعی گلستان شامل یک میلیون و 397 هزار هکتار اراضی ملی، 452 هزار هکتار جنگل، 862 هزار هکتار مرتع، 26 هکتار بیابان، 20 هزار هکتار اراضی ساحلی و 62 هزار هکتار موات است.
1648
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۹۵۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۸ هزار هکتار از اراضی شناسایی شده برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن حذف شد

 ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه حدود ۲۸ هزار هکتار از زمین های شناسایی شده در کارگروه های تخصصی مورد تایید قرار نگرفته است گفت: بررسی های کارشناسی بر روی بیش از ۸۵ هزار هکتار زمین صورت گرفت که با کارشناسی های انجام شده و دقیق تا به امروز ۲۸ هزار هکتار از آن حذف شده است.

وی با بیان اینکه حذف این ۲۸ هزار هکتار از اراضی  به دلیل کارهای کارشناسی و فنی بوده است گفت:  طرح نهضت ملی مسکن یک طرح کاملا فنی و کارشناسی است و تمامی اراضی که در مسیرهای سیلاب هستند و یا بر روی گسل قرار گرفته اند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: برخی از اراضی در اطراف خود دارای گسل هستند که همین موضوع خطر زلزله را برای آنها بالا می برد و یا بعضی از زمین ها دچار فرونشست بودند که تمامی آنها بررسی و اراضی دارای مشکل حذف شدند.

وی افزود: طبق بررسی های نهایی انجام شده تا به امروز ۴۵ هزار هکتار زمین  به محدوده شهرهای فعلی الحاق شده  تا در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گیرند.

مالکی با بیان اینکه  به خط و محدودیت های شهری با استفاده از الحاقاتی که انجام شده اضافه کرده ایم گفت: خط و محدوده شهر را تغییر داده و به شهر اضافه کردیم اما در حوزه الحاقات در کلان شهرها مشکل داریم چراکه دیگر کلان شهرها قابلیت توسعه ندارند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی در فروردین ماه سال جاری رفع تصرف شد 
  • رفع تصرف ۱۱۶ هکتار از اراضی دولتی در استان اردبیل
  • برخورد قاطع با متصرفان اراضی ملی در شهرستان دهلران
  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
  • ۱۱۶ هکتار از اراضی ملی استان اردبیل رفع تصرف شد
  • ۲۸ هزار هکتار از اراضی شناسایی شده برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن حذف شد
  • حفاظت و حراست از اراضی ملی اولویت دستگاه‌های متولی باشد
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • هفت خان مشکلات پیش روی اراضی هفت آسیاب سنندج
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان