Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست خارجیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز پنجشنبه 24 اسفندماه پس از برگزاری نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان در باکو در نشست خبری مشترک ضمن ابراز خرسندی از حضور در باکو از مهمان‌نوازی دولت و مردم دوست و همسایه آذربایجان و از ابتکار بسیار خوب دولت آذربایجان و المار محمدیاروف وزیر خارجه آذربایجان برای برگزاری اجلاس چهارجانبه قدردانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظریف با بیان اینکه ما نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای هستیم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد به منطقه قوی دارد و این منطقه در حوزه همسایگی ما واقع شده و ما مایل هستیم همکاری‌های دوجانبه، سه جانبه، چهارجانبه و همین طور همکاری‌های منطقه‌ای در این منطقه شکل بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ایران، آذربایجان، ترکیه و گرجستان دارای سوابق تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی هستند که این چهار کشور را به هم ارتباط می‌دهد، خاطرنشان کرد: همکاری‌های چند‌جانبه بین چهار کشور می‌‌تواند زمینه‌ساز صلح و ثبات در منطقه باشد و زمینه را برای همکاری‌های بیشتر بر اساس احترام به حقوق بین‌الملل، تمامیت ارضی و حاکمیت‌ها کشورها فراهم‌تر کند و امیدواریم این همکاری‌ها زمینه ساز همکاری‌های بیشتر در منطقه شود.

ظریف ادامه داد: در اولین اجلاس همکاری‌های چهارجانبه زمینه‌های مختلف همکاری را در بیانیه باکو برشمردیم و این زمینه‌ها که مهم ترین آنها حوزه‌های ترانزیت، انرژی، همکاری‌های گردشگری و همکاری در حوزه‌های صنعت و تکنولوژی است، می‌تـواند به توسعه این کشورها و منطقه کمک کند.

وزیر خارجه یکی از مهمترین حوزه‌های همکاری را ترانزیت برشمرد و افزود: ما از این طریق خلیج فارس و از طریق خلیج فارس، اقیانوس هند را به دریای سیاه و دریای مدیترانه ارتباط می‌دهیم و راه بسیار ارزان و سریعی را برای همه کشورهای منطقه و جهان فراهم می‌کنیم و این دو آبراه مهم یعنی از اقیانوس هند به دریای مدیترانه و دریای سیاه را با ارتباط ارزان، سهل و امن برای ارتباطات بهتر بین‌المللی فراهم می‌کنیم.

ظریف اضافه کرد: در حوزه‌ انرژی نیز زمینه‌های مختلف همکاری بین چهار کشور وجود دارد. امروز رفت و آمد گردشگران بین این چهار کشور تسهیل شده است. ما در جمهوری اسلامی ایران با ترکیه و گرجستان مقررات لغو روادید داریم و به زودی ایرانیان می‌‌توانند برای تعطیلات خودشان در آذربایجان هم از ویزا در فرودگاه استفاده کنند و این زمینه خوبی برای همکاری‌های بیشتر بین چهار کشور در حوزه ارتباطات مردمی خواهد بود.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: معتقدم این حرکت بسیار خوبی است و در جلسات آینده در مورد هر یک از این حوزه‌ها و زمینه‌های همکاری‌ در این حوزه‌ها بیشتر گفت‌وگو خواهیم کرد، ولی شروع این حرکت شروع بسیار خوبی است برای نشان دادن این واقعیت که می‌توانیم از طریق همکاری‌های منطقه‌ای صلح و ثبات و پیشرفت را برای کشورهای خودمان و منطقه به ارمغان بیاوریم.

وی ابراز امیدواری کرد این همکاری چهارجانبه شروع خوبی برای همکاری‌های گسترده‌تر در منطقه باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۱۲۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه توسعه دیپلماسی منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است، گفت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای در کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، اظهار کرد: آذربایجان‌غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، افزود: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که دو هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با جمهوری خودمختار نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

کد خبر 748507

دیگر خبرها

  • اعزام ۲۵۵ زائر از هرمزگان به حج عمره
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • ۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • همکاری‌ های ایران و کوبا در حوزه حمل‌ ونقل توسعه می‌یابد
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • ۸۵ گیلانی امروز به سرزمین وحی اعزام می شوند
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود