Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم - آرامستان نو محفل گردهمایی هزاران زن و مرد بزرگ تاریخ است که در پنج‌شنبه پایان سال از زندگانی که برای نوید دادن آغاز بهار آمده‌اند پذیرایی می‌کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - سمانه سادات فقیه سبزواری: پنج‌شنبه آخر سال است و در شهر غوغایی برپاست، خیابان‌های شهر پر است از آمد و رفت برای زیارت اقوام و خویشانی که تا دیروز در کنارشان روشنی بخش محفلشان بودند و امروز زیر خروارها خاک آرمیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجا قبرستان «نو» یکی از بزرگترین آرامستان‌های شهر قم است که هزاران مرد و زن آرمیده در خاک را در دل خود جای داده و افتخار مردگانی که در این محل آرمیده‌اند همجواری با حضرت معصومه(س) است.

درب ورودی قبرستان «نو» با حرم حضرت معصومه(س) بیشتر از ۱۰۰ قدم نیست و می‌توانیم سلامی عاشقانه به بانوی کرامت داشته باشیم و با قرائت فاتحه‌ای قدم به حریم مردگان این آرامستان بگذاریم.

مغازه‌های اطراف این آرامستان که سال‌ها به حجاری روی سنگ اهتمام داشتند امروزه به دلیل کساد شدن بازار سنگ تراشی یاد مردگان به فروش محصولات فرهنگی و سوپر مارکت تبدیل شده است.

در نگاه اول تابلوی بزرگی که بالای سر درب این آرامستان نصب شده خود نمایی می‌کند، عکس کربلایی کاظم ساروقی پیرمرد بی‌سوادی که یک در یک شب حافظ قرآن شد روی تابلو خود نمایی می‌کند و نشان از آن دارد که این آرامستان میزبان معجزه قرن است.

تابلوی سبز رنگ کوچکی که از درب آویز شده حاوی یک پیام از شهرداری و شورای اسلامی شهر برای همه شهروندان و کسانی است که خویش و قومی در این آرامستان دارند (بنا به مصوبه شورای شهر در این آرامستان دفن اموات ممنوع می‌باشد).

قبرستان نو که به دستور یکی از علما در مقابل قبرستان کهنه ساخته شد و آن زمان محلی خارج شهر قم محسوب می‌شد و امروز به دلیل گسترده شدن شهر در وسط قم قرار گرفته است.

تابلوی زیارت اهل قبور مقابلمان قرار دارد و مردمی که خود را برای استقبال از بهار آماده کرده‌اند همراه با میوه و شیرینی، گل و سبزه سر مزار اموات می‌آیند و لحظاتی زیارت می‌خوانند و به دیدار اموات می‌روند.

کمتر مزاری است که در پنج‌شنبه پایان سال زائری نداشته باشد، در گذر از بین مزار اموات، چشمت به سنگ مزارهایی می‌افتد که قدمت دیرینه دارند و حکایت از آرمیدن شخصی را در این مکان دارند که شاید بیش از ۷۰ سال پیش چشم از جهان فرو بسته است.

در این شب جمعه که همه ثانیه‌هایشان بوی دلتنگی می‌دهد، آمده‌اند و با عزیزان خویش تجدید دیدار کنند و این اتفاق نه در شریعت مسلمانی بلکه ریشه در رسومات دیرینه شهر و کشورمان دارد تا بیایند و سال نو را پیشاپیش به اموات تبریک بگویند و برای رفع مشکلاتشان دعا کنند.

جالب است مزار «شمر» هم در این آرامستان قرار دارد و زائری هم ندارد، سنگ نوشته مزار شمر نشان از آن دارد که او در زمان حیات خویش در نقش «شمر» تعزیه اجرا می‌کرده است.

کمی آن‌سوتر خانواده‌ای کنار هم خوابیده‌اند و سنگ مزارهای یک شکل دارند، خانواده‌ای ۶ نفره که دست روزگار آنان را در سفری بی‌بازگشت به آرامیدن مجاور حضرت معصومه(س) کشانده است. احتمالاً دختر سه ساله‌ای که در این سفر راه بهشت را پیش گرفته در آغوش مادر قرار دارد تا در دنیای دیگر هم دست در دست محبت مادر داشته باشد.

جالب است مزار «شمر» هم در این آرامستان قرار دارد و زائری هم ندارد. او در زمان حیات خویش در این نقش تعزیه اجرا می‌کرده است.

مزار سفیدی که نقش میل‌های زورخانه‌ای روی آن حک شده و نشان از پهلوان بودن صاحب این خانه سرد دارد، مردی که سال‌ها یا علی گویان در گود زورخانه جوانمردی و فتوت را برای سایرین معنا می‌کرده است امروز در این خاک سرد خوابیده و منتظر شنیدن یک فاتحه است.

در آن سوی آرامستان بقعه‌ای بزرگ قرار دارد که عکس مردگان روی دیوار تماشاگر زندگان هستند، قاب‌هایی که امروز رنگی به رخ ندارند ولی همچنان ایستاده‌اند و ما را تماشا می‌کنند.

سردی این بقعه که گویا زمانی آب انبار بوده تداعی‌گر آن است که مردگان در آن نفس می‌کشند، سرمایی خاص در این بقعه حاکم است. قاب عکس پیرمردی که کلاه پشمی خاصی به سر دارد ما را به سمت خود می‌کشاند. همانگونه که زیر قاب نوشته خان محمد ... بزرگ خاندان ... به نشان خانی قامت راست کرده و با سبیل چخماقی رفت و آمد به این بقعه سرد را با نگاه نافذ خود می‌نگرد.

کمی آن سوتر مزار رسول ترک همان مردی که مورد عنایت امام حسین(ع) قرار گرفت و در کنارش سید جواد ذاکر مرثیه خان اهل بیت(ع) قرار دارد.

خرما و حلوا معمول‌ترین شیرینی پنج‌شنبه آخر سال است که برای شادی روح اموات خیر می‌شود و همه با قرائت فاتحه‌ای کام خود را شیرین می‌کنند. بوی گلاب که روی برخی سنگ مزارها ریخته شده بوی خوشی را به مشام رهگذران می‌رساند.

دیگر از دلتنگی‌هایی که تا پیش از آمدن به این مکان گریبانمان را گرفته بود خبری نیست، آرامش خاصی تمام جسم و جانمان را درنوردیده است.

در میان جمعیت مردگان که امروز بیشتر آنان ملاقاتی دارند، مزار پدر رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز هم در این مکان قرار دارد.

بقعه‌های دیگری دور تا دور این آرامستان قرار دارد که افراد فوت شده مربوط به یک خاندان را در خود جای داده است

بقعه‌های دیگری دور تا دور این آرامستان قرار دارد که افراد فوت شده مربوط به یک خاندان را در خود جای داده و اینگونه ورود غریبه‌ها را به محفل خانوادگی ممنوع کرده است.

هنوز چند روزی از روز مادر نگذشته است و چه بسیار مادرانی که غریب در این گوشه از شهر از زیر خروارها خاک به انتظار فرزاندانشان چشم به درب آرامستان دوخته‌اند، هر چند روحشان همیشه نگران زندگی فرزندان است ولی کمتر کسی این مادران غریب را به یاد دارد.

مادری که معصومه نام دارد و روی سنگ مزارش نوشته شده که هنگام زایمان درد جسم و روح با هم در آمیخت و نتوانست لحظه‌ای آغوش باز کند و فرزند دلبندش را در آغوش پر مهر خود قرار دهد و حالا سال‌هاست که فارغ از درد در این نقطه از شهر و زیر سایه گنبد طلایی حرم حضرت معصومه(س) آرمیده است.

مزار مادر غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران هم در همین حوالی قرار دارد و هر از گاهی پذیرای این مرد سیاست است. همسر آیت الله فقیه سبزواری نیز در این مکان به همراه جمعی از خویشانش آرمیده است.

مزار دختر رئیس بازار مسگران قم بانویی که قرآن سرلوحه زندگیش بود و به دختران قرآن خواندن درس می‌داده است همین‌جا قرار دارد و از زائران پنج‌شنبه آخر سال پذیرایی می‌کند.

در این آرامستان چه بزرگ مردان و زنانی در کنار هم جمع شده‌اند شاید اینجا همایش بزرگان است و ما در پنج‌شنبه آخر سال میهمان آنان هستیم.

آرامستان ابوحسین هم در کنار همین آرامستان قرار دارد و با یک درب آهنی به یکدیگر متصل می‌شوند. کوچک است و دور تا دور آن بقعه‌های خانوادگی قرار دارد که درب آن‌ها قفل است و در این روزها میزبان اقوامی است که از شهرهای دیگری به جز قم می‌آیند تا ساعتی در کنار امواتشان فاتحه‌ای بخوانند.

آیت الله شریعتی از علمای بزرگ هم در بقعه‌ای مستقل قرار دارد و به رسم علمایی درب آن به روی همه باز است و مردم برای قرائت فاتحه بر سر مزار این عالم بزرگ می‌روند.

جالب است که اینجا هم بزرگ مردان بسیاری آرمیده‌اند حجت الاسلام محمدرضا شالچیان از علمای بزرگ و متقیان قم که با نوشتن خودآموز سیوطی درس خواندن را برای طلاب آسان‌تر کرد و با تألیف تفسیر قرآن گامی سترگ در این راه برداشت.

پیرمردی که لباس کهنه‌ای به تن دارد برای قرائت فاتحه و خواندن قرآن می‌آید و شروع می‌کند به خواندن «.... یس وَالْقُرْآنِ الْحَکِیمِ...» شاید این سخنان وحی هدیه خوبی باشد برای استقبال از بهار در دیدار اموات.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۱۳۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مشرف ظهر یکشنبه در نشست خبری برنامه های دهه کرامت در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: شعاری که برای دهه کرامت امسال انتخاب شده «با شما سربلندیم» است.

معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت گفت: به مناسبت میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها که به نام روز دختر نامگذاری شده است، ستاد ملی تکریم دختران در این آستان مقدس تشکیل شد که پایگاهی برای فعالان فرهنگی و اجتماعی حوزه دختران و خواهران باشد.

وی با بیان اینکه مراسم افتتاحیه دهه کرامت با خطبه خوانی خادمان در روز ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد گفت: آیت الله محمدی گلپایگانی در دین مراسم سخنرانی خواهد کرد و مجید تال از شاعران آیینی استان قم شعرخوانی و حاج عباس حیدرزاده نیز به مولودی خوانی خواهد پرداخت.

حجت الاسلام مشرف ادامه داد: مراسم جشن میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها با سخنرانی آیت الله میرباقری و مداحی سید مجید بنی فاطمه در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: مراسم دعای ندبه این هفته نیز با سخنرانی حجت الاسلام رفیعی و با نوای حاج محمد رضا طاهری و حسین طاهری در حرم بانوی کرامت برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت عنوان کرد: اجتماع ۵ هزار نفری دختران دختر عصر روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی حاج سعید حدادیان و شعرخوانی سید حمیدرضا برقعی برگزار می شود.

وی گفت: خادمان حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قالب کاروان سفیران کریمه در ۲۵ شهر کشور و ۲۹ کشور حضور خواهند یافت تا ابعاد شخصیتی بانوی کرامت را به دیگران بشناسانند.

حجت الاسلام مشرف همچنین بیان کرد: جشن های دهه کرامت در بیش از ۲۰۰ نقطه سراسر دنیا برپا خواهد شد.

وی در ادامه اجتماع خواهران طلبه، برگزاری جشن تکلیف دختران، نشست های علمی با موضوع شناخت حضرت معصومه سلام الله علیها، برگزاری محافل قرآنی و برگزاری جشن هایی با حضور اقشار و اصناف مختلف کشور از جمله برنامه های دهه کرامت در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها است.

کد خبر 6097568

دیگر خبرها

  • "قبرستان نو" قم به باغ‌موزه مشاهیر تبدیل می‌شود
  • قبرستان نو قم به باغ‌موزه مشاهیر تبدیل می‌شود
  • برگزاری اجتماع «فرمانده مهدی» در مهریز
  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • همایش فرهنگی ورزشی کاروان سفیران کریمه در زاهدان برگزار می‌شود
  • کارگر غسالخانه قم کارگر نمونه استان شد
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • بهسازی آسفالت آرامستان بهشت معصومه (س) قم
  • برگزاری همایش فرهنگی ورزشی کاروان سفیران کریمه در زاهدان
  • عزاداری شهادت امام صادق(ع) در حرم حضرت معصومه(س)