Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا وسیما،  استان‌همدان در منطقه غربی و کوهستانی ایران قرارگرفته و شهر همدان که از قدیمی‌ترین و از شهرهای سردسیر ایران است، در دامنه کوه الوند قرار دارد.بنابر مستندات موجود در طول تاریخ این شهر زیبا محل حکمرانی و پایتخت دوران مختلف شاهنشاهی بوده و از این رو اماکن تاریخی این شهر کهن زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همدان قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد و هرودت مورخ معروف یونانی مبنای این شهر را به دیاکو، نخستین شهریار ماد، نسبت می‌دهد و در آن زمان همدان را هگمتانه (محل اجتماع) و سپس اکباتان می‌نامیدند.هگمتانه از دو واژه هنگ و متانا تشکیل‌شده و به معنی محل اجتماع است زیرا شاهان ایران در تابستان دوستان خود را به این شهر دعوت می‌کردند.

جذابیت های خاص همدان

البته ناگفته نماند که همدان این روزها نیز جذابیت های خاص خود را دارد و روستاها و شهرهای اطراف همدان باعث شده که همدان مقصد گردشگران بسیاری از سراسر جهان و ایران به شمار بیاید.اغراق نیست اگر بگوییم از بارزترین جاذبه‌های گردشگری این شهر، آرامگاه پزشک، منجم و ریاضیدان ایرانی، ابوعلی سینا است که در میدان بوعلی سینا قرار دارد.داخل این مجموعه موزه‌ ابوعلی سینا وجود دارد که این موزه اشیای گران‌بها، تابلوهای نقاشی و نسخ خطی کتاب‌های بوعلی سینا را مانند نسخه قدیمی کتاب قانون نوشته‌ی ابن‌سینا، نگهداری می‌کند.

باباطاهر همدانی، معروف به باباطاهر عریان نیز شاعر دوبیتی سرای اواخر قرن چهارم و اواسط قرن پنجم هجری است که معاصر با دوره‌ حکومت سلجوقیان است و آرامگاه وی بالای تپه‌ای در شمال غربی شهر همدان قرار دارد.

باباطاهر از شعرای مشهور و از بزرگان طریقت، در اوایل قرن پنجم هجری یعنی در دوران باروری دانش و معرفت ایران، در همدان به دنیا آمده است.

آرامگاه باباطاهر

آرامگاه باباطاهر بر فراز تپه‌ای در شمال غربی همدان قرار دارد و در یک میدان مستطیل‌شکل زیبا و سرسبز قرارگرفته و دارای گنبدی فیروزه‌ای‌رنگ به شکل منشور و قاعده‌ای هشت‌ضلعی است و سقف آن نیز به زیبایی تمام کاشی‌کاری شده است.دو لوح برنجی نیز در داخل آرامگاه وجود دارد که یکی از آن‌ها شامل اسامی هیئت مؤسس انجمن آثار ملی در زمان تأسیس آرامگاه و دیگری نام افرادی است که در کنار باباطاهر دفن شده‌اند و مساحت زیربنای این آرامگاه و باغ اطراف آن به ۸۹۵۶ مترمربع می‌رسد.

گنبد علویان نیز از دیگر آثار تاریخی و دیدنی همدان است که در چهارباغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد.این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در میان نمونه‌های به‌جامانده‌ معماری دوره اسلامی بی‌نظیر و از نمونه‌های منحصربه‌فرد معماری ایران‌زمین است که در شهر زیبای همدان قرارگرفته است.گنبد علویان، میراث‌دار پیشینه‌ اعتقادی اهالی این دیار و همواره موردتوجه محققان بوده است.

گنبد علویان بنایی با معماری منحصر به فرد

بنای گنبد علویان که تا چندی قبل در محدوده‌ی دبستانی کوچک در بافت قدیمی شهر قرارگرفته بود و فرصتی برای شناساندن معماری منحصربه‌فرد خود نداشت، اکنون پس از آزاد کردن بافت پیرامون و تجهیز محدوده‌ آن در وضعیت مناسب‌تری قرارگرفته و به دلیل معماری ویژه و تزیینات بسیار پیچیده‌ی گچی آن، درخور معرفی است.

 

بر اساس شناسنامه‌ فنی بنا، این گنبد یکی از یادگارهای متعلق به اواخر دوره‌ سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به‌عنوان مسجد، احداث و در دوره‌های بعد، با ایجاد سردابی در زیرزمین به مقبره‌ی آن خاندان تبدیل‌شده ‌است.یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری همدان که به هیچ به‌عنوان دیدنش را نباید از دست داد، گنج‌نامه است؛ یک مجموعه‌ی تفریحی، تاریخی و طبیعی که قطعاً از دیدنش لذت خواهید برد.

سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه نوشته‌هایی از دوران داریوش و خشایار شاه

کتیبه یا سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه نوشته‌هایی از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند در پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره‌ عباس‌آباد حک‌شده است.این کتیبه‌ها هرکدام در سه ستون بیست خطی به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو، نوشته‌شده‌اند و در سمت چپ هر دو لوح، متن پارسی باستان به پهنایی معادل ۱۱۵ سانتیمتر، وسط آن‌ها متن عیلامی و در سمت راست، متن بابلی نو، حک‌شده است.

درباره‌ علت نام‌گذاری این کتیبه‌ها می‌توان گفت که گنج‌نامه در زبان فارسی به معنای حکایاتی از گنج است و عامه‌ مردم تصور می‌کردند که این کتیبه‌ها راز گنجی پنهان را بازگو می‌کنند.آبشار گنج‌نامه نیز با ۱۲ متر ارتفاع در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند و در پنج کیلومتری غرب همدان کنار کتیبه‌های گنج‌نامه قرار دارد.

آب دائمی آبشار گنجنامه

این آبشار دارای آب دائمی است و در زمستان‌ها نیز در جریان است و هرسال شمار بالایی از بازدیدکنندگان را به آن‌جا می‌کشاند.

آبشار گنج‌نامه بیست‌ویکمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.اما به‌جرات می‌توان گفت غارها جزو آن دسته از جاذبه‌های طبیعی پرطرفدار و صدالبته پر رمز و راز هستند که دوستداران طبیعت خاص خود را می‌طلبد.غار علیصدر در استان همدان یکی از هزاران غاری است که زیبایی و شگفتی آن هر بازدیدکننده‌ای را حیرت‌زده خواهد کرد چراکه غار علیصدر معروف به بزرگ‌ترین غار آبی جهان یکی از جاذبه‌های دیدنی کشور ایران است.

این غار که در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت بیست و سومین اثر طبیعی ملی است.

غار علیصدر طولانی‌ترین غار آبی دنیا

غار علیصدر طولانی‌ترین غار آبی دنیا است اما ویژگی‌های محصورکننده و شگفتی‌های طبیعی این غار باعث می‌شود هنگام عبور از آن متوجه گذر زمان نباشید.غار علیصدر که ارتفاع آن از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است و در شهرستان کبودرآهنگ استان‌همدان قرار دارد طبق گفته‌ زمین‌ شناسان قدمتی بیش از ۱۳۰ تا ۱۹۰ میلیون سال دارد.روستای ورکانه همدان به‌عنوان نگین گردشگری روستایی این استان شهرت یافته است روستای ورکانه همدان نیز که به‌عنوان نگین گردشگری روستایی این استان شهرت یافته با سنگ‌های لاشه که تمام‌ کوچه‌های آن را احاطه کرده‌اند زیر نورهای موضعی به رنگ قهوه‌ای سوخته در می‌آیند که تصاویر اروپای دوران رنسانس را یادآور می‌شود.

 

روستای ورکانه یکی از روستاهای دهستان الوند کوه شرقی در شرق شهرستان همدان است که در دامنه کوه قرار دارد و کوه‌های سرده در سه کیلومتری شمال شرقی، کوه سرخ بلاغ در سه کیلومتری جنوب‌غربی و کوه قره‌داغ در چهار کیلومتری شرق این‌ آبادی قرار دارند.

بافت دیدنی روستای ورکانه 

آن چیزی که ورکانه را برای مسافران تماشایی کرده، بافت دیدنی روستا است چراکه کوچه‌پس‌کوچه‌ها و خانه‌های سنگی، روستا را تبدیل به یک منطقه شگفت‌انگیز کرده؛ بر خلاف خانه‌های چوبی روستایی مناطق شمال و خانه‌های خشتی و گلی سایر مناطق روستایی ایران، خانه‌های این‌جا سنگی است و تصویری متفاوت از آنچه تاکنون از یک روستا در ذهن دارید، پیش چشمتان می‌آورد.در هر کوچه این روستا که قدم می‌گذاری، فرش سنگی زیر پا، احساسی زیبا را در وجود انسان ایجاد می‌کند کمااینکه تمام کوچه‌ها جدول‌کشی شده و مانند شهری زیبا به نظر می‌رسد.یکی از بااهمیت‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان در ایران و جهان، مقبره‌ استر و مردخای است که در شهر همدان قرار دارد.

معماری این بنا با توجه به سبک بناهای اسلامی است و با توجه به اسلوب ساخت آن، به نظر می‌رسد که از قدمتی حدود ۸ قرن برخوردار باشد که احتمالاً روی عمارتی که قدمت آن به قرن سوم هجری بازمی‌گردد، احداث‌شده است.بازدید از مجموعه تاریخی بازار همدان نیز خالی از لطف نیست؛ بازار همدان در محدوده خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرارگرفته و عمده بناهای آن مربوط به دوره قاجاریه است.

این تندیس به همراه قرینه‌اش نخست در دروازه شهر همدان قرار داشته‌است و اعراب به هنگام فتح همدان آن را باب‌الاسد به معنی دروازه شیر نامیده‌اند.

آستان مقدس امامزاده عبدالله

از مکان‌های زیارتی در همدان نیز می‌توان به آستان مقدس امامزاده عبدالله اشاره کرد که در شهرستان همدان و در میدانی به همین نام قرار دارد.طی سال‌های اخیر، تغییر و تحول بسیاری در این بنا صورت گرفته و بنای کنونی به‌جای بنای قدیمی که طاق سنگی چهارضلعی با گنبدی از شیروانی بود، ساخته‌شده است.ضریح روی مزار، مشبک آهنی و نوساز است و مزارها متعلق به پدر و پسری از سادات به نام‌های احمد و عبدالله بن احمد از اولاد با واسطهٔ امام موسی بن جعفر(ع) است.

میدان مرکزی همدان نیز یکی دیگر از جاذبه های همدان است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

میدان مرکزی همدان میدان بزرگی است که امروزه با نام میدان امام خمینی همدان معروف است و طرح و نقشهٔ این میدان توسط مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و اجرا شده و با وجود قدمت تقریباً یک قرن هنوز این میدان موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ها و بازار همدان حفظ کرده‌است.

میدان مرکزی همدان نیز یکی دیگر از جاذبه های همدان است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

میدان مرکزی همدان میدان بزرگی است که امروزه با نام میدان امام خمینی همدان معروف است و طرح و نقشهٔ این میدان توسط مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و اجرا شده و با وجود قدمت تقریباً یک قرن هنوز این میدان موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ها و بازار همدان حفظ کرده‌است.

طراحی و اصول خیابان‌کشی یا انشعاب خیابان‌ها از این میدان دایره شکل، به نحوی است که هر چه شهر گسترده‌تر می‌گردد، باز غیر مستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی شهر است.

این میدان مربوط به دوره پهلوی است و در همدان، محل تقاطع خیابان شهدا تختی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع همدان نیز در نزدیکی میدان مرکزی شهر و در قسمت غربی خیابان اکباتان در محدوده راسته بازارهای شهر قرار دارد.

مسجد جامع همدان از بناهای دوره قاجاریه است

این مسجد از بناهای دوره قاجاریه است و تاریخ شروع ساخت آن در قطار بندی جلوی ایوان بزرگ، سال ۱۲۵۳ ثبت شده و هم‌زمان با حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

این مسجد سه در ورودی دارد که شامل ورودی نوساز سمت خیابان اکباتان، ورودی قدیمی با دالان طاقدار در ضلع شرقی صحن، ورودی قدیمی با دالان هشتی مقرنس‌کاری شده و ضلع غربی صحن است که هر سه از زیبایی چشمگیری برخوردارند.

حمام قلعه در اواخر دوره قاجار بنا شده است و دارای مساحتی حدود ۱۵۰۰ مترمربع است و موزه آن نیز یک موزهٔ مردم‌شناسی است که در سال ۱۳۸۷ افتتاح شده‌است.کلیسای «گریگوری استپان» یا «گریگوری استفان» نیز از دیگر بناهای دیدنی همدان است که در قسمت شرقی تپهٔ هگمتانه در محلهٔ قدیم ارامنه قرار دارد.این کلیسا در سال ۱۶۷۶ میلادی توسط جمعی از ارامنه اصفهان و نیز مهاجران و تجار ارمنی روسیه که در همدان ساکن شدند، ساخته شده‌است.

داخل کلیسای گریگوری چهار ستون مدور وجود دارد که با قوس‌های جناغی به یکدیگر متصل شده‌اند و اطراف محراب کلیسا نیز به وسیلهٔ گچ پوشیده شده بود که در حال حاضر از آن لایه‌برداری شده‌است.نمای داخلی کلیسا آجری است و در نمای بیرونی خشت نیز به کار رفته‌است و دارای طاق‌نماهایی با قوس هلالی برای تزئین است و برج ناقوس این کلیسا به شکل مدور با بهره‌گیری از سبک گنبدهای رک بنا شده‌است.گذشته از آثار تاریخی صنایع‌دستی استان‌همدان همچون چرم‌دوزی، گلیم‌بافی، قالی‌بافی، گیوه‌بافی و مرواربافی نیز طرفداران خاص خود را دارد و هنرمندان بسیاری در زمینه‌های منبت‌کاری، معرق‌کاری، مسگری، قلم‌زنی، طلاکوبی، نقره‌کوبی و سنگ‌تراشی در استان‌همدان فعالیت دارند.

سفال لالجین، چرم استان‌همدان، قالی‌بافی، گلیم، مروار بافی، شیرینی‌های سنتی، کماج، حلوا زرده، باسلوق و شیرمال نیز ازجمله سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی استان‌همدان است.اما در این میان آماده کردن شهر همدان برای میزبانی از مسافران با توجه به انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی نکته‌ای است که نباید از آن غافل شد.

همدان توانایی تبدیل‌شدن به قطب گردشگری ایران را دارد

طرح شهرداری همدان برای استقبال از بهار بسیار خوب است اما باید با توجه به رویداد همدان ۲۰۱۸ هر چه بیشتر فضای شهری همدان برای استقبال از گردشگران زیباسازی شود.

همدان خود را برای میزبانی از مسافران و گردشگران آماده کرده و با آغوش باز پذیرای میهمانان نوروزی خواهد بود تا خاطره‌ای خوش از این ایام را در ذهن آنها به یادگار بگذارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۲۲۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران شد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: کنگره ملی سوختگی، دوم و سوم خردادماه امسال به میزبانی رشت برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، رامیار فرزان امروز در نشست خبری دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی در رشت، اظهار داشت: تاکنون 361 مقاله در این کنگره دریافت شده که 178 مقاله تایید، 48 مقاله برای ارائه شفاهی و 130 پوستر نیز در آن پذیرفته شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان سوختگی را یک بیماری بسیار شایع دانست که افراد زیادی درگیر آن می‌شوند، افزود: 90 تا 95 درصد سوختگی‌ها قابل پیشگیری هستند.

رئیس دوازدهمین کنگره ملی سوختگی با بیان اینکه این کنگره، دوم و سوم خردادماه امسال به میزبانی رشت برگزار می‌شود، گفت: تمامی مقدمات لازم برای برگزاری این کنگره با مشارکت بخش خصوصی و نخبگان علمی اعم از متخصصان، پرستاران و پیراپزشکان انجام خواهد شد.

محمد طلوعی فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی و دبیر علمی دوازدهمین کنگره ملی سوختگی نیز در این نشست با بیان اینکه سالانه 180 هزار مورد سوختگی در دنیا اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: آمار سوختگی‌ها در کشورهای توسعه‌نیافته بیشتر است و علت بسیاری از سوختگی‌ها نیز فقدان زیرساخت‌های مناسب گرمایشی است.

به گفته دبیر علمی دوازدهمین کنگره ملی سوختگی، اصلاح مصرف به ویژه در گاز، سوخت و دمای آب مصرفی در کاهش سوختگی‌ها موثر است.

طلوعی با اعلام اینکه در بیمارسان ولایت رشت به عنوان قطب درمان سوختگی، سالانه 500 مورد سوختگی داریم، خاطرنشان کرد: چهار برابر این بیماران با مراجعه به مرکز سوانح و سوختگی ولایت به صورت سرپایی درمان می‌شوند.

وی با اشاره به طولانی بودن و تحمیل هزینه‌های مالی و روانی ناشی از سوختگی، تصریح کرد: فرد سوخته تا سال‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و متحمل هزینه‌های روانی، اجتماعی و مالی می‌شود.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره ملی سوختگی با بیان اینکه مردان بیشتر از بانوان درگیر سوختگی می‌شوند، گفت: بیشترین سنین سوختگی بین 10 تا 40 سال است و شایع‌ترین دلیل سوختگی‌ها نیز شعله‌ها هستند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
  • جایگزین اسکناس کیلویی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران شد
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • لوکیشن سریال خانه سبز پس از ۳۰ سال (فیلم)
  • ساخت ۴۰ میدان تره بار در پایتخت
  • دیگر نیازی به پلاک گذر موقت نیست!