Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@09:34:57 GMT

کرمان| بذر گندم نامرغوب موجب ضرر کشاورزان فاریاب شد

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۶۸۶۳۰

کرمان| بذر گندم نامرغوب موجب ضرر کشاورزان فاریاب شد

فروش بذر گندم نامرغوب در شهرستان فاریاب موجب ضرر و زیان کشاورزان این منطقه شد. ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴ استانها کرمان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از جیرفت، جنوب کرمان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر که شغل اکثر مردم منطقه کشاورزی است از گذشته‌های دور تا‌کنون زندگی خود را از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه به دلیل خشکسالی‌های اخیر و نبود آب کافی برای کشاورزان مشکلاتی بوجد آمده که باعث کاهش عملکرد محصولات آنها شده است، همچنین در گذشته با وجود بذر و کودهای سالم عملکردی کشاورزی مردم بسیار خوب بوده اما امروزه کشاورزان از این وضعیت ناراضی هستند که نشانه نامرغوب بودن بذر است.

طی روزهای اخیر کشاورزان فاریاب با تجمع در فرمانداری این شهرستان نشان دادند که بذر نامرغوب گندم باعث کاهش عملکرد محصول آنها شده است.

مدیر‌کل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در جیرفت اظهار‌داشت: بذری که دولت در بین کشاورزان توزیع کرده هیچ مشکلی نداشته است و از طریق مراجع قضایی پیگیر حق گندم کاران شهرستان فاریاب هستیم.

سید یعقوب موسوی در جمع خبرنگاران بیان کرد: عاملین تولید بذر گندم استاندارد در جنوب کرمان شامل شرکت‌های بذر گندم رودبار زمین، شرکت تعاونی تولید هامون و شرکت خدمات حمایتی از بخش دولتی بوده است که اگر از این مراکز خرید انجام شود، هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ارقام تولیدی شامل چمران 2 سیروان، ویریناک، چمران، افق، مهرگان و یاواروس بوده است.

موسوی افزود: کشاورزان  گندم کار فاریاب از طریق مراجع قضایی نسبت به طرح دعوی علیه فروشندگان غیر مجاز اقدام کنند و ما نیز به آنها کمک می‌کنیم.

وی با تاکید براینکه سازمان جهاد کشاورزی مسئول کیفیت بذرهایی است که با نظارت کمیته بذر سازمان تولید می‌شوند، گفت: در غیر این صورت هیچ بذری را تایید نمی‌کند.

مدیر‌کل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از هزار تن بذر استاندارد در بین کشاورزان فاریاب توزیع شده است که هیچ گونه اعتراضی به بذر نداشته‌اند افزود: کشاورزان در هنگام خرید بذر باید به استاندارد بودن بذر توجه کنند و تنها به قیمت محصول اکتفا نکنند.

وی اظهار داشت: بیش از 90 درصد بذرهای گندم جنوب کرمان دولتی است و می‌طلبد کشاورزان فقط از مراکز دولتی بذر خرید کنند تا دچار ضرر و زیان نشوند.

موسوی با بیان اینکه در سال جاری بیش از  8  هزار تن بذر استاندارد در جنوب کرمان تولید شده است، گفت: می‌توانیم بذر گندم صد در‌صد گندم کاران جنوب کرمان را تامین کنیم.

وی با توجه به اینکه کشاورزان بیش از حد استاندارد بذر استفاده می‌کنند، افزود: جهاد کشاورزی توصیه می‌کند برای کشت گندم  150 کیلو بذر در هکتار است که کشاورزان رعایت نمی‌کنند.

فرماندار شهرستان فاریاب نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در این باره اظهار‌داشت: با توجه به تجمع کشاورزان در فرمانداری این شهرستان به‌دلیل بذر نامرغوب گندم برای رفع مشکل کشاورزان کارگروهی تشکیل شده است.

علی نیک‌نفس با بیان اینکه خواسته کشاورزان بحق است، تصریح کرد: چرا که در پایان سال کشاورزان گندم کار این شهرستان دچار ضرر بزرگی شده‌اند و مقرر شد کشاورزان از کسی که بذر خریده‌اند شکایت کنند و به پرونده آنها در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

وی بیان کرد: گندم کاران 530 تن بذر به‌صورت آزاد خریداری کردند که امروزه منتظر خوشه گندم خود بوده‌اند اما الان متوجه می‌شوند که اصلا این بذری که کاشته‌اند خوشه ندارد.

فرماندار شهرستان فاریاب با بیان اینکه بیش از هزار و 500 هکتار از مزارع شهرستان فاریاب زیر کشت این بذر گندم نامرغوب رفته است گفت: کشاورزان گندم کار ضرر بزرگی را متحمل شده‌اند و باید به صورت جدی به این مهم رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه در این شهرستان فقط سه عامل فروش لوازم کشاورزی وجود دارد افزود: این سه عامل باعث فروش بذر نامرغوب شده اند که آنها هم مقصر نیستند بلکه گفته‌اند بذر را از دو فروشنده دیگر دریافت کرده‌اند که از این دو شکایت شده و پرونده در حال رسیدگی است.

نیک‌نفس تصریح کرد: با کمک سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از کشاورزان گندم کار که دچار خسارت شده‌اند حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/ ع

R7860/P1494/S6,67/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۸۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ امید جهان نژادیان گفت: خوزستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی ازجمله گندم است و برداشت این دانه‌های طلایی در استان از بیستم فروردین امسال از مناطق جنوبی استان آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان میزان خرید روزانه خرید گندم از کشاورزان خوزستان را بیش از ۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۵۶۰ هزار تن از این محصول راهبردی خریداری و به سیلو‌ها انتقال داده شده است.
وی درخصوص میزان خرید گندم نسبت به پارسال می‌گوید: تاکنون شاهد افزایش دوبرابری این محصول هستیم و استقبال کشاورزان برای تحویل به مراکز خرید خوب بوده است.
در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به قیمت ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.
پارسال در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.
در سال زارعی جاری در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی خوزستان کشت گندم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • خریدبیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خوزستان
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید