Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@22:42:35 GMT

سفر به بام ایران، از خانه ستوده چالشتری تا قلعه شمس آباد

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۵۸۴۴

سفر به بام ایران، از خانه ستوده چالشتری تا قلعه شمس آباد

شهرکرد مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است طبیعت زیبا و آب‌وهوای معتدل شهرکرد، این شهر را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای نوروزی تبدیل کرده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز، شهرکرد مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است. مرتفع‌بودن شهرکرد باعث‌شده است که لقب بام ایران را بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سابقه تاریخی، طبیعت زیبا و آب‌وهوای معتدل شهرکرد، این شهر را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای نوروزی تبدیل کرده است.نگاهی داریم به چند جاذبه گردشگری این شهرستان
خانه ستوده چالشتری


خانه ستوده اندرونی قسمت حاکم‌نشین قلعه چالشتر است و می‌توان آن را تنها باقی‌مانده این مجموعه تاریخی دانست. قلعه چالشتر از دوران صفوی و قاجار به یادگار مانده. خانه ستوده علاوه بر اینکه معماری زیبایی دارد که به خودی خود می‌تواند باعث جذب گردشگران باشد، این روزها از سه موزه آثار سنگی، موزه کاروزندگی و موزه مردم‌شناسی هم بهره می‌برد.

موزه باستان‌شناسی (حمام پرهیزکار)


حمام پرهیزکار در دهه ۲۰ شمسی احداث شد. این گرمابه یکی از آخرین بناهایی است که در دوران پهلوی به سبک حمام‌های قدیمی ایران ساخته شد. این بنا از طرف خانواده آزاده در دهه ۳۰ شمسی وقف عام شد و حالا به عنوان موزه باستان‌شناسی فعالیت می‌کند. در این موزه ابزارهای سنگی مربوط به دوران نوسنگی، مجسمه‌های گلی با قدمت ۹۰۰ سال، ابزار و ظروفی مربوط به هزار دوم و پنجم قبل از میلاد و… نگهداری می‌شود.

چشمه زنه هفشجان

چشمه زنه تفرجگاه مردم هفشجان و مهم ترین جاذبه ی گردشگری نزدیک به شهرکرد است که در طول ایام سال میزبان گردشگران و طبیعت دوستان است. این چشمه در دامنه کوه های جهانبین در ۲ کیلومتری شهر هَفشِجان و ۲۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. در وجه تسمیه چشمه زنه باید گفت که نام زنه به علت زایش چشمه های جوشان در کوه جهان بین هفشجان می باشد. در برخی منابع از این منطقه با عنوان مَرغ هزار خانی یا منطقه هزار چشمه یاد شده است.

قلعه شمس آباد


یکی دیگر از عمارات تاریخی شهرکرد، قلعه ی شمس آباد است که در ۱۵ کیلومتری این شهرستان قرار گرفته و از قدمتی بالغ بر ۱۲۰ سال برخوردار است. این بنای کهن در اوایل دوران حکومت پهلوی، به دستور «یوسف خان امیر مجاهد» از خان های بختیاری و در دو طبقه احداث شد. سازندگان این عمارت تاریخی، با ایجاد و احداث ستون های مکعبی شکل که با نقش هایی از گیاهان و تصاویری از انسان (پیکر مردانی مسلح که لباس محلی به تن دارند)، تزئین شده است، زیبایی خیره کننده ای را به آن بخشیده اند.

در شهرکرد که می توان آن را در گروه یکی از کهن ترین مناطق سکونت بشری نامید، آثار تاریخی، جاذبه های گردشگری و زیبایی های طبیعی متعددی وجود دارد که می توان به کوه غارون، پل خراجی واقع در روستای خراجی، روستای سورک، سقاخانه ی ارباب میرزا، موزه ی کار و زندگی، امام زاده عبدالله سورک، قلعه ی صمصام السلطنه، قلعه سورک، آبشار زرد لیمه (بوینه)، شیر سنگی (بردشیر)، قلعه دزک، منطقه بازفت، کتیبه های سنگی رخ، غار تنگه خراجی، مسجد جامع هرچگان، امامزاده سبزپوش و ... اشاره کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۵۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بناها و آثار تاریخی استان آسیب وارد شده است. - اخبار استانها -

محمدهادی طهرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: طی بارندگی های شدیدی که هفته‌های اخیر در استان رخ داد بخش زیادی از بناها و آثار تاریخی استان خسارت هایی از 15 تا 90درصد دیده‌اند.

وی افزود: در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در شهرستان نیکشهر با ریزش حصار، دیوارها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود 90درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوارها 50 درصد تخریب شده‌اند. همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوارها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا 45 درصد دچار تخریب شده‌اند. 

طهرانی گفت: برج‌ها و دیوارها و فضاهای داخلی قلعه هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل‌ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا 40 درصد به هر کدام از این بناها وارد شده است. در مجموع بارندگی‌های اخیر به 60 اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان و بلوچستان خسارت هایی بین 15 تا 90 درصد وارد کرده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بناها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از 184 میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روزهای آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • خرم‌آباد در انتظار ساخت ۲ سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان