Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@21:25:11 GMT

طبیعت گردی در تخت سلیمان/ ضرورت تقویت اقتصاد روستایی

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۷۲۶۲

طبیعت گردی در تخت سلیمان/ ضرورت تقویت اقتصاد روستایی

خبرگزاری شبستان: مدیر اقامتگاه بوم گردی آتر با اشاره به اهمیت توسعه طبیعت گردی و بوم گردی در ایجاد اشتغال روستایی، گفت: توسعه گردشگری در مناطق روستایی می تواند در ایجاد اشتغال روستایی و ارتقا کیفیت اقتصاد روستایی نقش موثری داشته باشد.

ایوب جهانی، مدیر اقامتگاه بوم گردی آتر واقع در استان آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار شبستان گفت: روستای «تازه کند نصرت آباد» در شهرستان تکاب آذربایجان غربی در ناحیه کوهستانی واقع شده و آب و هوایی نسبتا سرد و نیمه خشک دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانی با اشاره به راه اندازی و تجهیز اقامتگاه بوم گردی آتر، افزود: این اقامتگاه در خانه ای قدیمی و در دل بافت روستایی در نزدیکی تخت سلیمان، در دل بافت تاریخی، طبیعتی زیبا و بکر و در دو کیلومتری تخت سلیمان واقع شده است که دسترسی به اماکن تاریخی و مجموعه آب درمانی را بسیار آسان می کند.

وی با بیان اینکه آتر یک منزل خشتی بازسازی شده است و براساس زندگی یک خانواده روستایی طراحی و دکور شده است که نام هر اتاق آن براساس دکوراسیون خاص آن می باشد، افزود: روستای «تازه کند نصرت آباد» در شهرستان تکاب آذربایجان غربی در ناحیه کوهستانی واقع شده و آب و هوایی نسبتا سرد و نیمه خشک دارد.

مدیر اقامتگاه بوم گردی آتر با اشاره به اهمیت توسعه طبیعت گردی و بوم گردی در ایجاد اشتغال روستایی، گفت: توسعه گردشگری در مناطق روستایی می تواند در ایجاد اشتغال روستایی و ارتقا کیفیت اقتصاد روستایی نقش موثری داشته باشد.

 

جهانی با بیان اینکه این روستا علاوه بر زیبایی طبیعی پیرامون، اثر مهم «تخت سلیمان» را در خود جای داده است، گفت: اهمیت باستاتی این اثر به این دلیل است که به استناد آثار به دست آمده از کاوش های باستان شناسی و مطابقت آن ها با متون تاریخی، یکی از سه آتشکده مهم و معتبر عهد ساسانی یعنی آتشکده «آذرگشسب» در این محل قرار داشته که خسرو پرویز دوم نیز کاخی در جوار آن بنا کرده بود.

تخت سلیمان در سال 1382 چهارمین اثر باستانی کشور بعد از تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

تخت سلیمان و مجموعه آثار باستانی و تاریخی آن دوره یک حصار و دیوار بیضی شکل قرار دارد. داخل حصار دو مربع مختلف المرکز هم محور به چشم می خورد که در مرکز مربع جنوبی دریاچه و «آتشکده» در مرکز آن احداث شده است.

در نزدیکی این مجموعه تاریخی، محل شگفت انگیزی به نام «زندان سلیمان» وجود دارد که مشتمل بر بقایای معبدی از دوران ماقبل تاریخ و عهد مادهاست.

در حفاری های محل آتشکده تخت سلیمان، سکه های مختلف، انواع کاشی و یک دیگ مسی بزرگ مربوط به دوره اسلامی به دست آمده است.

کارگاه مرمت این اثر تاریخی آذربایجان به عنوان یکی از فعال ترین کارگاه های میراث فرهنگی کشور مطرح بوده که در سال های اخیر اقدامات مفیدی در راستای مرمت این بنا انجام داده است.

دریاچه تخت سلیمان

دریاچه فیروزه‌فام یا چشمه آرتزین بزرگ و همیشه جوشان تخت سلیمان یکی از علتهای آبادانی این مجموعه باستانی و روستای مجاور آن است. این دریاچه سحرآمیز به طول 120 و عرض 80 متر به شکل یک بیضی نامنظم در مرکز محوطه تاریخی تخت سلیمان واقع است.

عمق دریاچه در قسمت لبه بین 40 تا 45 متر در برخی قسمتها 50 متر و با طی مسافتی در حدود 10 تا 15 متر با یک شیب 45 الی 70 درجه وارد عمق 70 تا 75 و در برخی قسمتها 80 تا 85 متری می‌شود و در یک نقطه تقریباً سمت شمال‌شرقی دریاچه، حدود 112 متر تخمین زده شده است و گودترین نقطه، احتمالاً حفره‌ای است با قطری در حدود 2 متر که آب دریاچه در خلاف جهت عقربه ساعت از آن فوران می‌کند. سرریز آب دریاچه در حال حاضر به وسیله دو جوی شمالی و جنوبی از محوطه داخلی به خارج و برای آبیاری زمین‌های زراعی جریان دارد که دبی یا خروجی آن براساس گزارشات ثبت شده در سال 1959 میلادی- توسط گروه باستان‌شناسی آلمانی- حدود 90 تا 100 لیتر در ثانیه بوده که جوی جنوبی 56 لیتر و جوی شمالی 44 لیتر آب در ثانیه انتقال می‌دهد.

حرارت آب دریاچه در سطح همیشه یکنواخت و حتی در روزهای خنک و پر باد همواره 21 درجه است، البته حرارات آب چشمه دریاچه، که از عمق 112 متری زمین می‌جوشد، مطمئناً باید خیلی بالا باشد و شاید با چشمه‌های آبگرم پيرامون كوه زندان- که در 3 كيلومتری غرب محوطه تخت سلیمان قرار دارد- بتوان آن را مقایسه کرد.

دریاچه در تابستان برکه‌ای خنک و در زمستان با بخار ملایمی که از سطح باز و آزادش بلند می‌شود خود را از چشم‌انداز یخ‌زده و برف گرفته متمایز می‌سازد. نمای این دریاچه طبیعی و تاریخی، در بامدادان و هنگام غروب آفتاب که گاهی دارای سکون و زمانی دارای امواج ملایم است بسیار دلفریب و زیباست؛ به‌ویژه زمانی که بازتاب تصویر دیوارهای مخروبه بناهای محوطه مقدس را در خود می‌نمایاند.

آب دریاچه قابل شرب نبوده و به دلیل حضور درصد بالایی از یون عناصر سخت شامل: منیزیم، پتاسیم، هیدروسولفید، سدیم، سولفات، کلر و کلسیم در جدول درجه‌بندی سختی عناصر، بالاتر از آب آشامیدنی نرمال قرار می‌گیرد و ممکن است باعث ناراحتی معده و روده شود. در روی سطح آب و یا داخل آن اثری از حیات موجود زنده تشخیص داده نمی‌شود.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی نوروز ۹۷ اسلام مسافران نوروزی دولت آرامش بهاری عید نوروز نوروز مسجد گیلان بوم گردی آتر چشمه آبگرم تخت سلیمان کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۷۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرریز دریاچه زریوار مریوان

دریافت 14 MB کد خبر 6096514

دیگر خبرها

  • بکرترین دریاچه لرستان در دل طبیعت (فیلم)
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان زمینه‌ساز تقویت چرخه تولید و اقتصاد کشور است
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم‌گردی
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم گردی
  • معضل کانال‌های فاضلاب رو باز در مسجد سلیمان استان خوزستان
  • اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • طبیعت تماشایی اصفهان در روز‌های بهاری
  • سرریز دریاچه زریوار مریوان
  • دریاچه «کیو» خرم‌آباد در یک روز بارانی