Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان گیلان گفت: ماده ۳۱۳ قانون مجازات اسلامی اقامه قسامه و مطالبه سوگند از متهم توسط شاکی را صرفاً در صورت فقدان ادله دیگر جایز دانسته، لکن سوگند متهم منوط به مطالبه صاحب حق است و دادگاه بدون مطالبه صاحب حق نمی‌تواند متهم را سوگند دهد، لذا دادگاه زمانی اقدام به صدور قرار اتیان سوگند می‌نماید که اصحاب دعوی آن را از دادگاه مطالبه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان؛ چنانچه شاکی برای اثبات ادعای خود درباره قصاص و دیات دلیل و مدرکی جز قسم نداشته باشد، آیا دادگاه مکلف است حق داشتن قسم را ابتدا به شاکی تفهیم و چنانچه شاکی از این حق استفاده کند متهم را تبرئه نماید، یا اینکه چنین تکلیفی ندارد؟ 

سیدکمال الدین موسوی (رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان گیلان) در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری میزان قرار داده است، در این زمینه گفت:: قانونگذار درباره ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی هریک ازقسامه و سوگند را جزء ادله اثبات در امورکیفری برشمرده و احکام و شرایط قسامه که برای اثبات یا نفی قصاص و دیه معتبراست را به مقررات مربوط به آن در کتاب قصاص و دیات قانون مذکور ارجاع داده است.قانونگذار در مقررات مذکور نیز به صراحت ماده ۳۳۹ مقرر داشته است: «درقسامه، همه شرایط مقرر درکتاب اول کلیات این قانون که برای اتیان سوگند ذکرشده است رعایت می‌شود». مطالبه قسامه از متهم توسط شاکی نیز تابع مقررات مورد اشاره است.آنچه مسلم است باتوجه به ماده ۲۰۳ قانون مجازات اسلامی اداء سوگند و اجرای قسامه مطابق با قراری خواهد بود که در این‌باره دادگاه آن را صادر می‌کند. 

حال سوال این است که دادگاه در چه زمانی مبادرت به صدور قرار جهت اداء سوگند و یا اجرای قسامه می‌نماید؟ در پاسخ بایدگفت ماده ۳۱۳ قانون مجازات اسلامی اقامه قسامه و مطالبه سوگند از متهم توسط شاکی را صرفاً در صورت فقدان ادله دیگر جایز دانسته، لکن سوگند متهم منوط به مطالبه صاحب حق است و دادگاه بدون مطالبه صاحب حق نمی‌تواند متهم را سوگند دهد، (ماده ۳۳۲ قانون آئین دادرسی کیفری) لذا دادگاه زمانی اقدام به صدور قرار اتیان سوگند می‌نماید که اصحاب دعوی آن را از دادگاه مطالبه نمایند. (ماده ۳۳۳ قانون آئین دادرسی کیفری).

 به نظر می‌رسد دادگاه ابتدائاً تکلیفی جهت تفهیم حق داشتن قسم به شاکی ندارد و در صورتی که درخواستی از سوی شاکی تقدیم دادگاه نگردد، دادگاه بارعایت ماده ۳۱۸ قانون مجازات اسلامی حکم مقتضی را صادر خواهد نمود، لیکن در فرضی که شاکی اقدامی در جهت مطالبه قسامه از متهم ننماید به صراحت ماده ۳۱۸ وتبصره آن حق اقامه قسامه یا مطالبه آن از متهم به مدت سه ماه به قوت خود باقی می‌ماند و در این صورت دادگاه مطابق ماده مذکور متهم را در جنایات عمدی با تامین مناسب و در جنایات غیرعمدی بدون تامین آزاد نموده و به شاکی ابلاغ می‌نماید که حداکثر سه ماه فرصت دارد تا از متهم مطالبه قسم کند.

چنانچه دادگاه به تکلیف قانونی خود در ابلاغ موضوع وجود فرصت سه ماهه جهت مطالبه قسم ازمتهم به شاکی عمل ننماید و بدون در نظر گرفتن مقررات مذکور اقدام به صدور رای نموده و رای صادره نیز قطعی گردد به نظر می‌رسد شاکی به دو طریق می‌تواند نسبت به استیفاء حق خود اقدام نماید.

اول آنکه باتوجه با اینکه قسامه جزء ادله اثبات جرم است و در رسیدگی دادگاه به دلیل مذکور توجه نگردیده و دادگاه آن را مورد بررسی قرارنداده است، شاکی به جهت کشف دلیل مذکور که از قبل نیز وجود داشته به استناد ماده ۲۷۸ قانون آئین دادرسی کیفری از دادگاه تجویز تعقیب مجدد متهم را درخواست نموده و پس از تجویز آن از سوی دادگاه از متهم مطالبه قسم نماید.

دوم آنکه رای قطعی دادگاه ناشی از عدم رعایت تشریفات مربوط به قسامه را خلاف شرع بین دانست و از طریق اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری تجویزاعاده دادرسی از رئیس قوه قضائیه درخواست نمود و آنگاه نسبت به مطالبه قسم از متهم اقدام کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۷۷۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترس نتانیاهو از صدور قرار بازداشت در دادگاه بین المللی کیفری

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه «المنار»، روزنامه صهیونیستی «معاریو» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد «بنیامین نتانیاهو» برای جلوگیری از صدور این قرار، تماس‌های فشرده و خاصی با مقامات آمریکایی داشته است.

این روزنامه با تاکید بر اینکه «نتانیاهو» از احتمال بازداشتش، بسیار نگران و مضطرب است، افزود: علاوه بر او ممکن است قرار بازداشت وزیر جنگ و رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی هم صادر شود.

دیگر خبرها

  • نمایندگان قزوین پیگیر افزایش حقوق کارگران باشند
  • ابلاغیه اجرای تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده در لرستان تمدید شد
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • تمدید ارائه اظهار نامه مالیاتی در لرستان
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان
  • ترس نتانیاهو از صدور قرار بازداشت در دادگاه بین المللی کیفری