Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:50:18 GMT

قم درسالروز رحلت حضرت زینب(س) غرق ماتم شد

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۹۲۴۴۱

قم درسالروز رحلت حضرت زینب(س) غرق ماتم شد

قم- ایرنا- شهر مقدس قم در سالروز رحلت بانوی صبر و استقامت حضرت زینب کبری(س) یکپارچه سیاهپوش و غرق در عزا و ماتم شد.

به گزارش ایرنا، عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت وطهارت (ع) با برپایی آیین های عزاداری، عشق و علاقه خود را به حضرت زینب کبری (س) نشان می دهند.
حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نیز به همین مناسبت یکپارچه سیاهپوش شده و صدای قرآن و نوحه سرایی مداحان اهل بیت(ع) از ماذنه های آن به گوش می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دسته های عزادار نیز از سراسر شهر به حرکت درآمده و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) همراه با زائران در غم این مصیبت بزرگ بر سر و سینه می زنند و اشک ماتم می ریزند.
زائران و میهمانان نوروزی کریمه اهل بیت(ع) با چشمانی اشکبار و دلی شکسته در غم جانکاه رحلت حضرت زینب کبری(س) درکنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، سوگنامه می خوانند و عزاداری می کنند.
برنامه های مذهبی شامل سخنرانی و عزاداری نیز از شب گذشته درحرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ، مسجد جمکران ، مساجد و تکایا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
زائران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با شرکت درآیین های عزاداری همگام با مجاوران در سوگ حضرت زینب کبری(س) سینه زنی کرده و این مصیبت را به کریمه اهل بیت (س) تسلیت می گویند.
در بیوت آیات عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری در قم نیز آیین هایی به همین مناسبت برپا شده و سخنرانان درخصوص زندگانی حضرت زینب(س) مطالبی را بیان می کنند.
آیین های عزاداری و سخنرانی به مناسبت این روز غم بار در مقابر امامزاگان و دیگر اماکن مقدس قم با حضور زائران و مجاوران برپاست.
پنجم جمادی الاولی پنجم هجری قمری، خانه کوچک حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در مدینه با قدوم دختری از تبار بهشتیان غرق نور و شادی شد، زینب به معنای زینت پدر، نامی بود که برای او برگزیدند.
حضرت حضرت زینب کبری(س) سومین فرزند حضرت فاطمه زهرا (س) و امام علی بن ابیطالب (ع) است، ایشان در واقعه کربلا حاضر بود و پس از آن نیز هنگام اسارت، در دفاع از حقانیت برادر خود، همانند امام زین العابدین(ع) نقشی ویژه داشت.
او در دوره کودکی از چشمه معرفت الهی جدش رسول اکرم(ص)، پدرش حضرت علی(ع) و مادرش حضرت فاطمه(س) سیراب شد و الفبای ایثار، گذشت، صبر و استقامت آموخت تا در میدان امتحانی چون عاشورا سربلند بیرون آید.
این الگوی عفاف و پاکدامنی از همان کودکی ناملایماتی چون غم رحلت جانگداز حضرت محمد(ص) و سپس شهادت مادر ارجمندش را با بردباری و شجاعت تحمل کرد و برای پدر و برادران در جایگاه ولایت همچون تکیه گاهی محکم بود و چون سنگی صبور آلام و اندوه اعضای خانواده اش را از ظلم ها و جورهایی که به ناحق به آنها روا می شد، به جان می خرید و تمام تلاش خویش را برای نشر اسلام حقیقی به کار می بست.
شجاعت و رشادت حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا، ممتازترین صفحه از کتاب پرافتخار زندگی این بانوی بزرگ اسلام است، چرا که ایشان پس از تحمل شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و دیگر عزیزانشان در کربلا، سختی و غم اسارت را با شکیبایی پشت سر نهاد و با سخنانی کوبنده و افشاگرانه لرزه بر پیکر یزیدیان انداخت و پیام آور عاشورا شد.
حضرت زینب(س) با به تصویر کشیدن الگوی واقعی یک زن مسلمان، آیین بردباری و شجاعت را در راه دستیابی به حق و بیان حقانیت جاودانه ساخت.
سرانجام آموزگار مکتب بردباری و رشادت پس از سال ها رشادت و روشنگری در پانزدهم رجب سال 63هجری قمری، به دیدار حق شتافت و پیکر مطهر ایشان در دمشق به خاک سپرده شد که اینک زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان اهل بیت(ع) است.
6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي وفات حضرت زينب عزاداري قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۹۲۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجالس شهدا میدان مقدس و اطهر حضرت فاطمه(س) است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم یادواره شهدای گمنام به مناسبت سالگرد تدفین پنج شهید گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه برگزار شد.

این آیین به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والا مقام و تجدیدمیثاق با آرمان‌های والای آنان، در جوار یادمان این شهدا با حضور استادان، کارکنان، دانشجویان و جمعی از مسئولان شهرستان در محوطه دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم سخنرانان به تبیین مقام شامخ شهدا و ایثارگری‌های آنان در راه حفظ و حراست از نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداختند.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس در این مراسم گفت: هرکجا مجالس شهدا برگزار می‌شود یقین بدانید میدان مقدس و اطهر فاطمه زهرا(س) خواهد بود.

فرهاد بابلی با بیان اینکه اخلاص یکی از ویژگی‌های شهداست، بیان کرد: اگر علم و دانش وجود داشته باشد، اما اخلاص در عمل نباشد، کمترین فایده را دارد و این اخلاص ویژگی شهیدان بود.

وی، جنگ تحمیلی را بزرگ‌ترین راهکار استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: در آن مقطع زمانی شرق و غرب عالم دست به دست هم داده و صدام را کاملاً تجهیز کردند تا به کشور ما حمله کنند.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت: هدف استکبار از تمام این اقدامات اول شکست انقلاب اسلامی و جلوگیری از رشد انقلاب اسلامی بود، البته اهداف دیگری مانند از بین بردن تمامیت ارضی ایران هم داشتند و مرز‌های دریایی و خاکی ما را مورد هجمه قرار دادند، اما هرگز نتوانستند ذره‌ای از این خاک را تصاحب کنند.

در پایان این مراسم که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه برگزار شد با اهدای گل و عطر افشانی مزار پنج شهید آرمیده در این یادمان بار دیگر یاد و خاطره این عزیزان گرامی داشته شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دسته عزای شهادت امام صادق(ع) با حضور آیت الله وحید خراسانی در قم
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم
  • مجالس شهدا میدان مقدس و اطهر حضرت فاطمه(س) است
  • دسته‌های عزای امام صادق (ع) از مدارس تا مساجد برپا می‌شود
  • وداع با پیکر ۲ شهید گمنام در حرم حضرت معصومه(س)
  • برگزاری مراسم روز دختر با حضور دختران دانشجو در حرم بانوی کرامت
  • رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف شد
  • رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه (س) مشرف شد
  • گردهمایی «دختران دانشجو» در قم برگزار ‌می‌شود