Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@02:15:37 GMT

اعلام حق اولاد کارگري و حق بيمه در سال 97

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۰۲۸۲۶

اعلام حق اولاد کارگري و حق بيمه در سال 97

خبرگزاري آريا - شوراي عالي کار حق اولاد کارگري اعلام کرد براساس تصميم‌نهايي اين شورا طبق براي فرزندان زير 18 سال 111 هزار و 414 تومان پرداخت خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، شوراي عالي کار در آخرين نشست خود در سال 1396 حداقل دستمزد ماهانه کارگران براي 30 روز کاري را يک ميليون و 114 هزار و 140 تومان تعيين کرد، اما ميزان افزايش دستمزد ساير سطوح مزدي يعني شاغلاني که بيش از حداقل حقوق (930 هزار تومان) دريافتي داشتند، به بعد از تعطيلات نوروزي موکول شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين نشست، حق مسکن 40 هزار تومان و بن نقدي کارگري همان رقم 110 هزار تومان مورد توافق نمايندگان کارگري و کارفرمايي قرار گرفت، اما طبق مصوبه‌اي که شوراي عالي کار داشت، حق اولاد براي هر فرزند زير 18 سال 111 هزار و 414 تومان و به نسبت براي هر تعداد فرزند اين ميزان افزوده مي‌شود.
بنابراين حداقل دستمزد روزانه با افزايش حدود 4 هزار تومان به 37 هزار و 138 تومان رسيد، به اين ترتيب حداقل حقوق دريافتي براي يک فرد متاهل که داراي يک فرزند زير 18 سال است، با احتساب حق مسکن و بن نقدي به يک ميليون و 375 هزار و 554 تومان رسيد و همين طور حداقل حقوق براي افراد مجرد يک ميليون و 264 هزار و 140 تومان پرداخت خواهد شد.
اين درحالي است که بايد ديد شوراي عالي کار در اولين نشست خود در سال 97 چه ميزان افزايشي براي ساير سطوح مزدي تعيين و ابلاغ خواهد کرد. هرچند پيش از اين پيش‌بيني‌هايي براي ميزان افزايش مزد ساير سطوح مزدي از افزايش 12 تا 15 درصدي انجام شده، اما کارفرمايان پيشنهاد کردند که ساير سطوح علاوه بر افزايش 8.3 درصدي روزانه 33 هزار و 335 ريال دريافت کنند. اما نمايندگان کارگري افزايش 12 درصدي دستمزد ساير سطوح را علاوه بر روزانه 24 هزار و 188 ريال را پيشنهاد کرده‌اند.
حق بيمه کارگران در سال جاري چقدر است؟
بر اساس حداقل دستمزد تعيين شده کارگران براي سال 1397 مبلغ کل بيمه معادل 367 هزار و 217 تومان خواهد بود که سهم کارگر معادل 85 هزار و 684 تومان است.
به گزارش ايسنا، چندي پيش پس از برگزاري جلسات متعدد در جهت تصميم‌گيري در خصوص حداقل دستمزد، دستمزد 1397 کارگران براي حداقلي بگيران از 929 هزار و 931 تومان در سال 1396 با افزايش 20 درصدي به يک ميليون و 115 هزار تومان رسيد.
با توجه به اين‌که کل حق بيمه 30درصد حقوق بوده و 23درصد از آن سهم کارفرما و هفت درصد نيز سهم کارگر است، بر اين اساس مبلغ کل بيمه براي سال 1397 معادل 367 هزار و‌217 تومان تعيين شده که به اين ترتيب سهم کارفرما 288 هزار ‌و 533 تومان و سهم کارگر معادل 85 هزار و 684 تومان است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۲۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۵ هزار نفر به لیست بیمه شدگان اجباری مرکزی

به گزارش خبرنگار مهر، جمشید امیدی عصر سه شنبه در آیین تجلیل از کارگران استان مرکزی اظهار کرد: مرکزی جزو استان های صنعتی و کارگری است که امنیت شغلی در این استان باید مورد توجه ویژه مسؤولان امر باشد.

وی افزود: امنیت شغلی کارگران به مشروط به قراردادی یا رسمی بودن نیست بلکه به دوام و بقای کارگاه است.

امیدی گفت: در سه سال گذشته بیش از ۳۵ هزار نفر به لیست بیمه شدگان اجباری علاوه بر افراد جایگزین، اضافه شده است که این مهم حاصل تعامل مثبت و هم افزایی میان تشکل‌های کارفرمایی و کارگری است و به طور حتم با افزایش تعاملات، شاهد رویدادهای مناسب تری در این راستا خواهیم بود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: انتظار است کارفرمایان بسرمایه گذاری خود را در استان توسعه دهند و با انجام این مهم به طور حتم، امنیت شغلی کارگران افزایش پیدا می کند.

۶۵ درصد جمعیت استان مرکزی کارگری هستند

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک نیز در این آیین گفت: بالغ بر ۶۵ درصد جمعیت استان مرکزی کارگری هستند.

علی قیاسی افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، جهش تولید با حضور و بازوان توانمند قشر کارگر محقق می شود که امید است مسئوولان در راستای رفع نیازهای کارگران گام‌های مؤثرتری بردارند و دولتمردان بیانات مقام معظم رهبری را الگو و اسوه قرار دهند.

وی تاکید کرد: امسال افزایش مزدکارگران برابر قانون اعمال نشد که اکنون این جامعه هدف، خواهان اجرای قانون کار هستیم و اکنون میزان پرداختی دستمزد کارگران رضایت‌بخش نیست.
دبیر اجرایی خانه کارگر اراک افزود: در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها، تورمی ایجاد نشد و کارگران بیشتر به سمت صنعت گرایش یافتند اما در سال‌های اخیر که بحث بند ۲ قانون ۴۱ رعایت نشده، صنایع روز به روز در حال خالی شدن هستند و به جای تعدیل کردن کارفرمایان، کارگران خود از محیط کار خارج می‌شوند.

قیاسی گفت: دولتمردان باید هرچه سریعتر دستمزدها را ترمیم کنند و دستیابی به سایر سطوح معیشتی کارگران مانند مسکن را برای این قشر تسهیل کنند.

وی بیان کرد: افزایش بهره وری در تولید در گرو رفع مشکلات جامعه کارگری است و امنیت شغلی یکی از موارد مهم بهره وری و بهره وری عامل جهش تولید است.

قیاسی گفت: انتظار است تامین مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای کارگران ساختمانی نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امروز با معضلی تحت عنوان ایمنی درگیر هستیم گفت: تشکل های کارگری باید در این حوزه آموزش همگانی داشته باشند و این وظیفه ذاتی تشکل ها است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک تصریح کرد: متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل تصویب نادرست در مجلس، کارگران ساختمانی نتوانستند از سهمیه بیمه استفاده کنند که این نیز باید بازنگری شود.

قیاسی افزود: برای اصلاح بیمه سال گذشته لایحه‌ای در کمیسیون امور اجتماعی تنظیم شد و طرح بسیار مناسبی ارائه شد که متاسفانه نمایندگان مجلس مخالف کردند.

وی اظهار کرد: امید است در مجلس جدید به قول‌های مساعدی که داده شد، عمل شود و مجدد این موضوع در کمیسیون مطرح و لایحه‌ای ارایه شود.

قیاسی اضافه کرد: انتظار است دولتمردان اصل سه‌جانبه‌گرایی را رعایت کنند و نباید نمایندگان شورای عالی کار، مصوبه تعیین دستمزد را بدون امضا کردن رها می‌کردند.

کد خبر 6093539

دیگر خبرها

  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • توضیحات وزیر کار درباره افزایش بیمه کارگری
  • توضیحات وزیر کار درباره بیمه کارگری
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • افزایش ۳۵ هزار نفر به لیست بیمه شدگان اجباری مرکزی
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند
  • افزایش حداقل دستمزد به‌جای حق مسکن/ پیشنهادی بررسی می‌شود که کارگران پس از ۵ سال کار دائمی شوند
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد