Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابلو فرش‌های مراغه به عنوان یک هنر و صنعت ملی می‌تواند در صورت توجه بیشتر مسئولان با صادرات بی واسطه رقیبی برای بازار جهانی باشد. ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳ استانها آذربایجان شرقی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مراغه، صنعت فرش و تابلو فرش با قدمتی هزاران ساله به‌عنوان میراث فرهنگی ضمن ایجاد صدها فرصت شغلی جدید موجب رونق اقتصادی در کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی برخی از مسئولان امر در حوزه صادرات فرش حال فرش‌هایتولیدشده توسط هنرمندان کشور که زمانی در بازار جهانی، فروش خوبی داشت دیگر این روزها حال‌ و روز خوشی ندارد و ضروری است اقداماتی در این راستا انجام شود.

صنعت فرش و تابلو فرش به رغمظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل خود همچنان در تب‌وتاب دفاع از حیثیت و اعتبار جهانی خود در بازارهای داخلی و خارجی است و در این میان اگرچه در سال های گذشته به دلایل مختلف جایگاه آن تنزل کرده اما به نظر می‌رسد با ساماندهی زنجیره تولید تا مصرف می‌تواندر چارچوبیک عزم ملی، گام بزرگی را در رونق این صنعت به عنوان یکی از عمده کالاهای صادراتی استراتژیک برداشت.

وقتی پای صحبت با تولید کنندگان فرش صنعتی و تابلو فرش در این شهرستانمی‌نشینی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند به طوری کهخبر از برخی کمکاری‌های مسئولان و عدم حمایت دولت از برخی حوزه‌های تولید و بافندگان فرش در این شهرستان دارد.

تولید بهترین فرش دست بافت کشور در مراغه

شهرستان مراغه با داشتن کارگاه‌هایبزرگ بافت قالی‌هایدست‌باف یکی از بهترین شهرهای تولید فرش و تابلو فرش در کشور پس از قم است.

اغلب مردم این شهرستان به شغل قالی‌بافی مشغول هستند و هزینه‌هایزندگی خود را با بافت قالی‌هایی از نقش بهشت تأمینمی‌کنند که متأسفانهبر اثر برخی بی مهری‌ها توسط مسئولان بازار فروش فرش این روزها در کشور حال و روز خوبی ندارد.

اکبر داوری یکی از تولیدکنندگان فرش در این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، یکی از مشکلات موجود بر سر راه تولید کنندگان فرش را پایین بودن سطح صادرات فرش به خارج از کشور عنوان می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که فرش تولیدی در ایران از سطح کیفیت بالایی برخوردار است ، اظهارکرد: درحال حاضر کشور چین با تولید فرش‌های کم کیفیت، بازار عرضه فرش‌های ایرانی را کم کرده است ولی با مقایسهفرش‌هایتولیدشده در ایران و چین خریداران نیز به این نتیجه رسیده‌اند که فرش ایرانی بهتر از فرش‌هایتولیدشده در چین است.

داوری با تأکید بر ضرورت حمایت مسئولان از بافندگان فرش در کشور،گفت: بیشتر مردم هم اکنون در این منطقه به شغل قالی‌بافی دستی مشغول هستند و هزینه‌های خود را از این طریق تأمینمی‌کنند ولی متأسفانه دولت به این قشر بی مهریمی‌کند و ضروری است راه حلی برای برطرف کردن مشکلات قالی‌بافان انجام شود.

مراغه دومین مرکز تولید فرش در کشور

شهرستان ویژه مراغه دومین قطب تولید فرش ابریشم کشور پس از قم بوده و سالانه تعداد زیادی فرش باکیفیت بالایی در این شهرستان تولید و به خارج از کشور صادر می‌شود.

این شهر با تولید سالانه 54هزار متر مربع فرش و تابلو فرش دومین مرکز تولید فرش‌های صادراتی و مرغوب در کشور شناخته‌شده است.

بافندگان و تولیدکنندگان فرش صنعتی و تابلو فرش در مراغه با استفاده از مواد اولیه مرغوب فرش‌هاییبا کیفیت بالا تولید و در سطح بازار عرضه می‌کنند.

در حال حاضر در این شهرستان جهت بافت سالانه54هزارمتر مربعفرش و تابلو فرش برای بیش از 14هزار نفر شغل ایجاد شده است.

تولید 500 تخته تابلو فرش توسط کارآفرین نمونه استانی در مراغه

جلیل پاشایی کارآفرین نمونه حوزه فرش استان آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، ازاشتغال‌زایی100نفر در کارگاه تولید فرش خبر داد و افزود: بیشتر کسانی که در این شغل فعالیت می‌کنند زن هستند و تابلوفرش‌ها را در خانه های خود می‌بافند.

این کارآفرین نمونه استانی در ادامه با تأکید بر ضرورت حمایت مسئولان، اظهار کرد: فرش تولید شده در ایران یکی از مرغوبترینفرش‌های تولیدی در جهان بوده و ضروری است مسئولان با حمایت از این صنعت راه حلی برای صادرات فرش تولیدشده را ارائه کنند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان فرش دستباف و تابلو فرش به امید درآمد در این عرصه فعالیت می‌کنند ولی متأسفانه برخی بی‌توجهی از سوی مسئولان موجب تضعیف روحیه بافندگان شده است.

این تولیدکننده و کارآفرین نمونه استانی در ادامه با تأکیدبر توجه ویژه به صادرات فرش، تصریح کرد: درسال‌های گذشته به دلیل برخی بی‌توجهی به صادرات فرش در کشور و تولید فرش‌های ماشینی توسط کشور چین موجب شده است فرش تولید شده در ایران به کندی به کشورهای خارجی صادر شود.

وی ادامه داد: خودم تجربه 15ساله‌ام را به کار گرفته و برای خیلی‌ها هم در خانه و هم در کارگاه خود شغل ایجاد کرده‌ام.

پاشایی تصریح کرد: علاوه بر کارآفرینی برای 150نفر در زمینه تولید تابلو فرش، در قالب تأمین مصالح، پرداخت و قالب‌گیری تابلو فرش نیز برای برخی از افراد اشتغال‌زایی شده است.

وی گفت: سال گذشته در حوزه کسب‌وکارهای خرد و کوچک به‌عنوانکارآفرین برتر استانی معرفی‌شده و تلاش می‌کند برای افراد زیادی نیز باطرح‌های جدی خود اشتغال‌زایی کند.

ضرورت حذف واسطه ها دربازار فرش ایران

لیلا محمدی یکی از بافندگان فرش دستباف در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با تأکیدبر ضرورت حذف واسطه‌ها در بازار فرش، گفت: یکی از مشکلات کنونی بازار فرش دست باف و تابلو فرش در کشور وجود واسطه‌های خرید فرش در کشور عنوان کرد.

وی گفت: یک بافنده برای فرش به امید درآمد و روزی حلال وقت زیادی صرف می کند ولی متأسفانه با احتساب هزینه‌های مواد اولیه فرش مبلغ خالص باقی مانده برای یک بافنده کم تراز حق یک کارگر بوده و ضررهای زیادی برای بدن وی دارد.

این بانوی هنرمند مراغه‌ای در ادامه هم‌چنین با اشاره به انتظارات بافندگان از دولت و مسئولان، گفت: انتظارمی‌رود مسئولان و دولت زمینه را برای صادرات فرش‌هایتولید شده توسط هنرمندان کشور را فراهم کنند.

گزارش ؛علی جعفرزاده

انتهای پیام/ش

تولید فرش دستباف در مراغهتولید فرش دستباف در مراغهتولید فرش دستباف در مراغهتولید فرش دستباف در مراغهتولید فرش دستباف در مراغهآذربایجان شرقی|د‌‌لالانی که تاروپود "تابلو فرش" مراغه را حراج کرده‌اندتولید فرش دستباف در مراغهتولید فرش دستباف در مراغه R7887/P1361/S6,47/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۶۸۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند همچون نگینی در فیروزآباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد

 حبیب اله جمشیدی در همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند با بیان اینکه میمند همچون نگینی در شهرستان فیروز آباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد، گفت: امیدواریم با هم افزایی مسئولان و همراهی متولیان و بکارگیری توانمندی‌ها در آینده توسعه خوبی را برای این منطقه شاهد باشیم.

او ادامه داد: تقاضا داریم سرمایه در گردش گلاب گیران به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه واقع شود و تسهیلات سرمایه گذاران بوم گردی و گردشگری می‌تواند باعث رونق در این منطقه شود.  

تسهیل در امر صادرات محصولات گل و گلاب، تشویق و حمایت از صنعت شیشه گری در جهت پویایی صنعت گردشگری پویا و مکمل از دیگر موضوعات مطرح شده توسط فرماندار فیروز آباد بود.

جمشیدی در پایان سخنان خود بر افزایش اعتبار در حوزه زیرساختی شهرداری‌های این شهرستان به خصوص شهر میمند و اختصاص ردیف‌های اعتباری توسط وزارت میراث فرهنگی تاکید کرد.

باید در این برهه از زمان به میمند توجه ویژه کرد/میمند دچار تنش تولید است

امام جمعه میمند در این همایش با بیان اینکه میمند دارای قدمت تاریخی و شهری کهن و مزین به گل محمدی است، گفت: زمانی شهر میمند جایگاه ویژه‌ای در میان شهر‌های استان و کشور داشت، اما با نگاه عده‌ای از مسئولان در برهه ای، شهر‌های دیگر دوشادوش این شهر حرکت کردند، اما پس از مدتی باعث تضعیف جایگاه میمند شد.

حجت الاسلام و المسلمین عباس بهزادی با اشاره به جایگاه شهر میمند، خواستار نگاه ویژه به این شهر شد و اضافه کرد: کم توجهی برخی از مسئولان، میمند را به قهقرا برده است از این رو باید در این برهه از زمان به آن توجه ویژه کرد.

امام جمعه شهر میمند نام گذاری سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم توسط رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: مردم پای کار هستند، اما متاسفانه میمند دچار تنش تولید است و کارخانه‌ای که میخواهد در این منطقه جهش تولید داشته باشد با موانع روبرو می‌شوند بنابراین باید همفکری باید انجام شود تا ظرفیت بیشمار میمند به جایگاه حقیقی خود برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • میمند همچون نگینی در فیروزآباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد
  • شمارش معکوس برای اتمام آزادراه مراغه- هشترود+ فیلم
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • کارگران مایه رشد و شکوفایی کشور هستند
  • سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد افزایش یافت
  • بازدید رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پایانه مرزی آذربایجان شرقی
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای کشور
  • افزایش ۵۸ درصد ترانزیت جاده ای کشور در سال گذشته
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد