Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئولان مختلف بر انجام قاچاق ساماندهی شده تاکید دارند و گاه حتی برخی از حمایت‌های پنهانی که از این افراد صورت می‌گیرد خبر می‌دهند، با این وجود هیچگاه اعلام نمی‌شود چه افرادی در چه مناصبی از قاچاقچیان کلان حمایت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در سال‌های گذشته مسئولان دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کرات از کاهش ۵۰ درصدی قاچاق خبر داده و بر این نکته تاکید کرده‌اند که میزان واردات قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

حال اگرچه ممکن است این رقم کاهش یافته باشد اما همچنان گذری به بازار به خوبی گویای آن است که اجناس قاچاق در حدی گسترده توزیع می‌شوند. حتی اگر حجم واردات ۵۴ میلیارد دلاری کشور در سال گذشته را هم در نظر بگیریم می‌توان نتیجه گرفت که حتی به فرض نصف شدن قاچاق همچنان حدود ۲۵ درصد کل واردات کشور، قاچاق داریم. ‌

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله افرادی است که پیش از این بارها به انتقاد از واردات قاچاق پرداخته و با بیان اینکه امروز معادل ارزش نفتی که می‌فروشیم واردات کالای قاچاق داریم، اظهار کرده است:اگر واردات قاچاق نصف شده باشد باید اثرات آن را در بازار و اقتصاد کشور مشاهده کنیم.

محمدرضا پورابراهیمی همچنین با اشاره به آمارهایی که اعلام می‌کند واردات کالای قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد و ۱۵ میلیارد دلار رسیده است، تصریح کرد: اطلاعاتی که ما داریم این ارقام را تصدیق نمی‌کند و بر اساس آماری که ما از گمرکات کشورهای طرف تجارت مانند ترکیه، امارات و ... به‌دست آوردیم، رقم واقعی قاچاق کالا حدود ۲۲ میلیارد دلار است.

حال حتی اگر همان رقم ۱۲.۵ میلیارد دلاری را هم در نظر بگیریم قطعا واردات قاچاق کالاها در این حد که معادل یک چهارم واردات رسمی به شمار می‌رود کار ساده‌ای نبوده و ساده‌انگارانه است که بخواهیم بخش قابل توجهی از آن را به شیوه‌هایی مانند کول‌بری، ملوانی یا مسافری نسبت دهیم.

قاچاق در کشور ما حالت مافیایی دارد

رئیس جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز چندی پیش در مراسم معارفه خود بر این نکته تاکید کردو گفت: نصف عمر خود را در محضر مرزنشینان گذرانده‌ام و می‌دانم که هر گاه اسم قاچاق به میان می‌آید ذهن همه به سمت مرزها و مرزنشینان می‌رود، اما این نگاه درستی نیست.

علی مویدی خرم‌آبادی  اظهار کرد: وزیر کشور بر این نکته تاکید دارد که برای مقابله با قاچاق لازم است که کانون‌ها شناسایی شوند. قاچاق در کشور ما حالت مافیایی دارد و این گونه نیست که ما بخواهیم تمام توجه خود را به سمت مرزنشینان و مرزبانان معطوف کرده و به آن‌ها سخت بگیریم.

وی همچنین تاکید کرده است: اعتقاد بر این داریم که قاچاق کاملاً سازمان‌یافته است و هوشمندانه انجام می‌شود که در این راستا باید به کانون‌های اصلی و کانون‌هایی که این فکر را تولید می‌کنند ضربه زد.

چه کسانی توصیه به مدارا با قاچاقچیان می‌کنند؟

فرمانده نیروی انتظامی از دیگر افرادی است که بر قاچاق سازماندهی شده تاکید دارد. او در روزهای گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر اینکه یک بخشی از ورود کالای قاچاق ما به کشور از مبادی رسمی است و ما آمار و مستندات آن را هم داده ایم، گفت: بنده معتقد هستم که هم در مناطق آزاد و هم در گمرکات ما کالای قاچاق وارد می شود و ما درخواست‌مان این است که پلیس در این مناطق حضور داشته باشد و امیدواریم که امسال این همکاری با ناجا وجود داشته باشد که ما در مبادی رسمی ورود کالا مستقر شویم.

اما اشتری در ادامه از حمایت‌هایی که از قاچاقچیان کلان صورت می‌گیرد اشاره کرده و بدون اینکه به محل این حمایت‌ها اشاره‌ای داشته باشد گفت: در مواردی که شناسایی می کنیم و پرونده ای تشکیل می‌دهیم حدود ۸۰ درصد نتیجه می گیریم و البته درصد بالایی را هم کشف نکردیم و متوجه نشدیم، متاسفانه هرگاه ما شبکه و باندی را شناسایی کردیم و افراد مافیا قاچاق هر موقع که به سمتشان می رویم، توصیه ها به ما زیاد می شود و برای ما مشکل ایجاد می کنند و گاهی پرونده ای را که در یک ماه می توانیم به نتیجه برسانیم یک سال طول می کشد. ما پرونده ای داریم که مربوط به سه سال گذشته است اما متاسفانه هرازچندگاهی یک نامه ای می آید که این کالا قاچاق نبوده و ما باید دوباره از نو برویم و آن اثبات کنیم.

وی افزود: اما وقتی سراغ قاچاقیان خرد می رویم دیگر چنین توصیه هایی به ما نمی شود. در هرصورت ما از مبارزه با قاچاق کالا خسته نخواهیم شد.

چرا دروازه‌ها اینقدر باز است؟

آیت الله جنتی -دبیر شورای نگهبان-نیز از دیگر منتقدان قاچاق ساماندهی شده به شمار می‌رود که روز گذشته با انتقاد از سیل قاچاق به کشور گفت: چرا دروازه‌ها اینقدر باز است؛ چرا این‌همه لباس و پوشاک و وسایل منزل از چین و ترکیه به کشور قاچاق می‌شود. متأسفانه بعضی از این کالاهای قاچاق از مبادی گمرک هم وارد می‌شود.

قاچاق ساماندهی شده چیست؟

اما درباره تعریف قاچاق ساماندهی شده در گذشته سخنگوی وقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تلقی این که قاچاقی که یک دستگاه یا ارگان خاص آن را انجام داده باشد سازمان یافته است، نادرست بوده و معنی واقعی قاچاق سازمان یافته به نوعی از قاچاق اطلاق می‌شود که به شکل برنامه ریزی شده دو یا سه نفر بیشتر و با تعدد و تکرار انجام شود، اما نمی‌توان ادعا کرد که هیچ قاچاقی در کشور با تبانی کارکنان مستقر در مرزها انجام نمی‌شود.

قاسم خورشیدی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ نیز تعدادی از کارکنان دستگاه‌های مستقر در مرز توسط متولیان مبارزه با قاچاق کالا و ارز مانند وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند و در این زمینه با صراحت اعلام می‌کنیم که به هیچ یقه سفید قاچاقچی رحم نمی‌کنیم و با احدی در این مورد تعارف نداریم و دستگاه‌های مذکور مانند وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی حق و اجازه آن را ندارند که در این زمینه مماشات کنند، زیرا برای دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قاچاقچی یقه سفید با دیگر قاچاقچیان هیچ تفاوتی ندارد.

وی با بیان این که تاکنون گزارشی از دستگاه‌های متولی مبنی بر این که پشت یک باند قاچاق یا یک قاچاق سازمان یافته فرد، نهاد یا شخص یقه سفیدی وجود دارد به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارسال نشده است، اضافه کرد: اگر دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مانند وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی با این نوع قاچاق مماشات کند مقصر خودشان هستند، چرا که هیچ کس در دولت یا ارگان‌های مرتبط با آن مانع برخورد با یقه سفیدهای قاچاقچی نیست، اما یکی از مصادیق واقعی سازمان یافته کوله‌بری است چرا که برخی از قاچاقچیان با برنامه ریزی تعدادی از کوله‌بران را اجیر می‌کنند و پشت معابر و مرزها کوله‌ باری از قاچاق را روی دوش آنها می‌اندازند.

خورشیدی گفت: در خصوص مبارزه با قاچاق سازمان یافته نیروی انتظامی در سال ۱۳۹۵ بیش از هزار و ۱۰۰ باند قاچاق را متلاشی کرده که نسبت به سال ۱۳۹۴ حدود ۹۰ درصد رشد داشته است و در این میان پرونده‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان آن ۸۹ درصد و پرونده‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان ۶۵ درصد نسبت به همین بازه زمانی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: وزارت اطلاعات نیز در سال ۱۳۹۲ مجموع کشفیاتش ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که البته در سال ۱۳۹۳ به ۳۴۰ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۴ به ۲۸۰۰ میلیارد تومان و در سال گذشته به ۱۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان رسیده است که این کشفیات وزارت اطلاعات در قالب ۹۹ پرونده کلان و قاچاق سازمان‌یافته بوده است.

این اظهار نظرها تنها بخش کوچکی از صحبت‌هایی است که درباره قاچاق کلان و سازماندهی شده صورت گرفته است. در این سال‌ها واردات قاچاق صدمات بسیاری برای تولید کشور داشته و حال در سالی که نامگذاری آن بر حمایت از تولیدات ملی تاکید دارد انتظار می‌رود حداقل شفافیت بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد تا شائبه اینکه افراد دارای قدرت پشتوانه مافیای قاچاق هستند از بین رفته و عزمی جدی برای مبارزه با قاچاق دیده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۸۰۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی طرزعلی در گفتگو با خبر ۱۴ گفت: برای کالا‌های اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار، برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ ۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار و برای خدمات ۱۱۷ میلیون و برای واردات در مقابل صادرات به نرخ توافقی ۶۸۹ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۹۳۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۹۶ میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۴۶۲ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۲۲۳ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۶۷ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۱۳۸ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۱۹۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۱۹۷، ۲۹، ۱۷۴، ۱۰۳ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز هفتم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۸۳ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

طرزعلی در پایان افزود: تاکنون بیست مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام شده است و در مجموع ۲۷۱۶ کیلوگرم طلا عرضه و فروخته شده است.

دیگر خبرها

  • ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس کشف شد
  • اجرای طرح مبارزه با قاچاق در استان سمنان/ ۹ متخلف دستگیر شدند
  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون
  • کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی
  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی
  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد