Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اعتقاد پژوهشگر مسائل بین­‌الملل، روسیه هم به سیاست‌های منطقه‌ای و هم سیاست­های پیرامونی توجه کرده است. فعال شدن سیاست خاورمیانه­‌ای روسیه و نقش‌آفرینی آن در سوریه تمام معادلات روابط مسکو و واشنگتن را تحت تأثیر قرار داد. ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ بین الملل سیاست خارجی آمریکا نظرات

«حسن بهشتی پور»، پژوهشگر ارشد و تحلیلگر مسائل بین‌­الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص موضع اخیر لاوروف مبنی بر اینکه روابط کنونی با آمریکا و انگلیس در وضعی بدتر از زمان جنگ سرد است، با اشاره به اینکه مناسبات واشنگتن و مسکو از سردی روابط به سمت تنش سوق پیدا کرده است، بیان داشت: اظهارات وزیر خارجه روسیه مبتنی بر واقعیت‌هایی است که در محاسبات روسیه و آمریکا قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در گذشته بی‌سابقه بود.

وی با توجه به دوره جنگ سرد خاطرنشان کرد: روابط مسکو - واشنگتن در دوره جنگ سرد یعنی از 1945 تا 1991 با مؤلفه‌های دیگری سنجیده می‌شد که آن مؤلفه‌ها در حال حاضر وجود ندارند. روسیه جدید که از 1991 به وجود آمد و پایان جنگ سرد رسماً اعلام شد، جهان و روابط روسیه و آمریکا وارد مرحله جدیدی شد که 10 سال نقطه اوج مناسبات طرفین بود؛ اما این روابط از سال 2000 که پوتین رئیس‌جمهور شد و خصوصاً بعد از یازده سپتامبر به سمت واقع‌گرایی رفت.

تحلیلگر مسائل بین‌­الملل با تأکید بر دوره سردی مناسبات مسکو و واشنگتن اشاره داشت: پوتین در بهمن 1385 در اجلاس مونیخ شرکت کرد و سخنرانی مشهوری داشت. او سیاست یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در دوران بوش پسر را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. فاصله بین آمریکا و روسیه از آن دوران کم‌کم شروع شد و می‌توان دوران سردی روابط این دو کشور را از همان دوران دانست.

وی با اشاره به مواضع مدودف در قبال آمریکا تأکید کرد: طرحی از سوی کلینتون در دوره‌ای که مدودف رئیس‌جمهور شده بود، ارائه شد. اسم آن را «ریست کردن مناسبات» گذاشتند. مدودف ساده‎اندیشانه تصور کرد که می‌تواند روابط روسیه و آمریکا را به خصوص در دو محور سپر دفاع موشکی و مسئله گرجستان ارتقا دهد؛ در حالی‌که او در اجلاس سران کشورهای ناتو در پرتغال متوجه شد که این موضوع امکان‌پذیر نیست. سیاست واقع‌بینانه‌تری در قبال آمریکا بعد از پایان ریاست جمهوری مدودف در 2012 و شروع ریاست جمهوری پوتین در پیش گرفته شد. پوتین متوجه شد که نمی‌تواند به طرف آمریکایی اعتماد کند.

بهشتی پور با توجه به سیاست خارجی روسیه از زمان ریاست جمهوری پوتین گفت: مهم‌ترین ویژگی در این دوران عبارت است از اینکه روسیه هم به سیاست‌های منطقه‌ای و هم سیاست­های پیرامونی توجه کرده است. پوتین سیاست‌های خود را در حوزه پیرامونی در اوکراین و گرجستان متمرکز کرد و به‌ عنوان مهم­ترین اقدام خود در سال 2014 کریمه را ضمیمه خاک روسیه کرد. این مسئله تنش بزرگی در روابط غرب با مسکو به وجود آورد. از آن طرف نیز فعال شدن سیاست خاورمیانه­‌ای روسیه و نقش‌آفرینی آن در سوریه تمام معادلات روابط مسکو و واشنگتن را تحت تأثیر قرار داد و از سردی روابط به سمت تنش در روابط سوق پیدا کرد.

وی با تأکید بر عدم محقق شدن ادعای رئیس­ جمهور آمریکا در قبال روسیه اشاره داشت: ترامپ که به قدرت رسید، وعده داده بود روابط روسیه و آمریکا را بهبود می‌بخشد. او اوباما را متهم می‌کرد که مدیریت چندانی در این زمینه نداشته است. با این‌ حال پس از روی کار آمدن ترامپ نه‌تنها روابط طرفین بهتر نشد، بلکه به‌مراتب بدتر شد. مسموم شدن یک فرد باعث شد که شصت دیپلمات روسیه را از آمریکا اخراج کنند و کنسولگری روسیه را بستند. جاسوس بودن او در سال 2006 تأیید شده بود و دوره محکومیت خود را می‌گذراند. این فرد در سال 2010 با جاسوس‌های مقابل مبادله شد.

تحلیلگر مسائل بین‌­الملل با اشاره به اینکه تنش­‌های کنونی باعث می­‌شود که لاوروف وضعیت کنونی را بدترین دوره روابط روسیه و آمریکا بداند، افزود: با این‌ حال تأکید می‌شود که این موضوع نباید این جمع‌بندی را داشته باشد که چون وضعیت روسیه و آمریکا در بدترین شرایط است، پس بهترین موقعیت برای بهره‌برداری از این وضعیت نزد ایران قرار دارد. گرچه دور شدن روسیه و آمریکا قدرت بازیگری ایران را به‌صورت تاکتیکی افزایش می‌دهد و می‌توان از اختلافات موجود بین طرفین مادامی‌که این اختلاف­‌ها ادامه یابد، استفاده کرد؛ اما نباید این موضوع را از یاد برد که این دو قدرت بازیگر به دنبال منافع خود هستند. ایران نمی­‌تواند به­ صورت استراتژیک روی مناسبات خود با روسیه یا غرب حساب کند.

وی با توجه به چگونگی مواجهه با تنش مسکو و واشنگتن گفت: تاریخ نشان داده است زمانی که منافع قدرت‌های بازیگر ایجاب می‌کند، با یکدیگر کنار می‌آیند. باید این اختلافات را هوشمندانه رصد و تحلیل کرد؛ اما نباید فریب اختلاف­‌های مقطعی قدرت­های جهانی را خورد. قدرت بازیگری ایران به پشتوانه مردم و حضور آن‌ها در صحنه به وجود می‌آید؛ اما در عین‌ حال باید اختلافات موجود بین روسیه و آمریکا و کشورهای دیگر را به‌خوبی فهم کرد و بر اساس تحلیل دقیق ماهیت این اختلاف­‌ها در صورت امکان آن‌ها را به نفع منافع ملی کشور مورد بهره‌برداری قرار داد.

انتهای پیام/

R1396/P1396/S8,95,1128/CT3 واژه های کاربردی مرتبط دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین اخبار "آمریکا" اخبار "روسیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین اخبار آمریکا اخبار روسیه دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین اخبار آمریکا اخبار روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۰۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد

«الکساندر دوگین» فیلسوف و نظریه‌پرداز برجسته روسی که برخی از او به عنوان «مغز متفکر پوتین» یاد می‌کنند، در مصاحبه‌ای با خبرنگار سرشناس آمریکایی ضمن حمایت بیشتر از عملیات نظامی روسیه گفت که کشور مستقل اوکراین «نباید وجود داشته باشد».

به گزارش ایسنا، «تاکر کارلسون» خبرنگار سرشناس آمریکایی که پیشتر هم مصاحبه‌ای طولانی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه داشت، این بار گفت‌وگو ۲۰ دقیقه‌ای را با متحد پوتین انجام داده و آن را روی کانال یوتیوب خود منتشر کرده است.

طبق گزارش راشا تودی، «الکساندر دوگین» که از منتقدان سرسخت غرب است، در این مصاحبه علاوه بر حمایت تمام‌عیارش از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تاکید کرد که کشور مستقل اوکراین «نباید وجود داشته باشد».

آقای کارلسون، دوگین را نویسنده‌ای توصیف می‌کند که «درباره ایده‌های بزرگ می‌نویسد» و هم‌چنین ادعا می‌کند که کتاب‌های او در سرتاسر ایالات متحده توسط دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ممنوع شده است و امکان خرید در وبگاه آمازون وجود ندارد.

در قسمتی از این مصاحبه، «مغز متفکر پوتین» استدلال می‌کند: «ایدئولوژی لیبرال، که از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی، عملا در غرب بی‌رقیب شد، منجر به نابودی مفهوم خانواده می‌شود؛ مفهومی که به نفع فردگرایی، در حال نابودی است. هم‌چنین پیشرفت طبیعی لیبرالیسم موجب طرد هویت انسانی می‌شود.»

این نظریه‌پرداز روس در ادامه می‌گوید: «فاز بعدی: نئو لیبرالیسم. اکنون در اینجا بحث اکثریت نیست بلکه بحث بر سر حکومت اقلیت‌هاست. نقش این تفکر در غرب به معنای دموکراسی نیست، بلکه توتالیتاریسم است.»

راشا تودی هم‌چنین به «داریا دوگینا» دختر این فیلسوف روسی و مفسر سیاسی اشاره می‌کند که در جریان بمب‌گذاری در خودروی شخصی‌اش کشته شد و مقامات روسیه گفتند که این حادثه توسط عاملان اوکراینی طراحی شد. هم‌چنین چندین رسانه آمریکایی به نقل از منابعی ناشناس گزارش دادند که واشنگتن معتقد است مقامات اوکراینی در این «ترور» دست داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • «دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • غنیمت جنگی ویژه برای پوتین؛ تانک پیشرفته آمریکایی اسیر شد | فیلم