Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات از رساله دکتری خود با عنوان «شهر همیار کودک، چارچوبی برای رفع محرومیت شهری با تاکید بر کودکان شهر شیراز»، به راهنمایی دکتر رحیم سرور و مشاوره دکتر عبدالرضا فرجی‌راد دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات در ارتباط با این رساله، گفت: شهر همیارکودک، شهری است که بر مبنای حقوق، نیازهای خاص و عام، علایق و امنیت کافی برای کودکان طراحی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهر تمامی امکانات، ویژگی‌های مناسب برای زیست کودکان را نظیر پارک و اماکنی برای بازی کودکان با امنیت کافی و... دارا است.

آزاده حاجی‌زاده با بیان اینکه به طور متوسط ۳۷ درصد جمعیت در کشورهای پیشرفته و حداکثر ۴۹ درصد در کشورهای کمتر توسعه یافته را کودکان تشکیل می‌دهند، افزود: «فقر و محرومیت به عنوان مهمترین محرک آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های موجود در جامعه شهری، تأثیرات زیادی بر روی کودکان دارد.»

این دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه پیامد حاصل از فقر و محرومیت بر روی کودکان قطعاً در آینده گریبانگیر جوامع شهری خواهد شد، گفت: «از آنجایی که کودکان امروز، شهروندان فعال فردا هستند، تأثیر فقر و محرومیت بر آنان در واقع آینده‌سازان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.»

حاجی‌زاده از دو گروه مدیران شهری، متخصصین و خبرگان شهری و والدین ساکن شهر شیراز به عنوان جامعه آماری پژوهش انجام شده در قالب رساله دکتری «شهر همیار کودک، چارچوبی جهت رفع محرومیت شهری با تاکید بر کودکان شهر شیراز» نام برد.

وی گفت: «بر اساس نتایج به دست آمدهاز این پژوهش، از روش «همبستگی اسپیرمن» به طور نسبی شهر شیراز از لحاظ اصول شهر همیار کودک، در وضعیت مطلوب قرار ندارد؛ چراکه این شهر در همه مولفه‌های تعریف شده هیچیک از گویه‌های مشارکت کودکان، چارچوب قانونی همیار کودک، استراتژی حقوق کودکان شهر گستر، واحد حقوق کودکان یا مکانیسم هماهنگی، ارزیابی اثرات کودکان، بودجه کودکان، بیانیه منظم از گزارش کودکان شهر، شناخت حقوق کودکان و مدافع مستقل برای کودکان دارای میانگین ۳ و بالاتر نبوده است.»

دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات افزود: «بر اساس نتایج حاصل از تحلیل «مدل رگرسیون چند متغیره»، در شهر شیراز شاخص شناخت حقوق کودکان به عنوان مهمترین و موثرترین متغیر پیش‌بینی کننده شهر همیار کودک با ضریب ۰.۴۲۶ در بالاترین رتبه قرار داشته و همبستگی قوی بین آن‌ها برقرار است.»

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: «میزان همبستگی بین توسعه شهر همیار کودک و رفع محرومیت در شهر شیراز از طریق ضریب همبستگی اسپیرمن که برگرفته از نظرات پرسش‌ شوندگان است، نشان از وجود رابطه منطقی میان توسعه شهر همیار کودک و بهره‌گیری از متغیرهای سازنده آن برای کاهش یا رفع محرومیت در شهر داد.»

وی افزود: «با توجه به بررسی‌های انجام شده در شهر شیراز نسبت به انطباق با شهر همیار کودک، نتایج تحقیق حاکی از آن است که در شهر شیراز نه تنها کودکان از حقوق خود آگاهی ندارند بلکه والدین آنان نیز نسبت به این موضوع اطلاعی ندارند. در شیراز، شهرزادگان کوچک برای مدیران شهری ناشناخته هستند. مدیران و برنامه‌ریزان شهری در زمینه قوانین کنوانسیون کودک آموزشی دریافت نکرده‌اند. به همین علت است که حتی در طراحی فضاهای شهری مربوط به کودکان به استانداردهای آنان توجهی نمی‌شود.»

حاجی‌زاده عدم آگاهی مسئولان شهری نسبت به حقوق کودکان درجامعه را پایمال شدن حق آنان و عدم دریافت سهم خود به عنوان شهروند در جامعه عنوان کرد و افزود: «از جمله راهکارهایی که جهت اجرایی شدن شهر همیار کودک در شهر شیراز می‌توان ارائه کرد شامل ترویج مفاهیم حقوق کنوانسیون کودک در شهر شیراز، ایجاد جلسات آموزشی برای کودکان، والدین و کارشناسان برای یادگیری حقوق کودکان و ایجاد برنامه‌هایی جهت مشارکت کودکان به عنوان شهروندان فعال در سطح شهر شیراز است.»

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۱۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور جمعیت هلال‌احمر زنجان در ارایه خدمات جهادی پر رنگ است

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل رفیعی در حاشیه بازدید از روند ارائه خدمات درمانی گروه جهادی الکفیل و هلال احمر در مجموعه ورزشی انقلاب زنجان افزود: پذیرای این گروه جهادی در استان هستیم که این فرصت خوبی است همه دستگاه‌هایی که خدمات رسان و امدادرسان در حوزه محرومیت زدایی هستند همه امکانات خود را در کنارهم قرار داده و نمونه کاملی از هم افزایی بین دستگاهی و بین بخشی را شاهد هستیم.

وی یادآوری کرد: از بدو ورود برنامه‌های خوبی برای مراجعه کنندگان پیش بینی شده و با استفاده از امکانات حداکثری گروه‌های جهادی استان خیریه‌ها، پزشکان، جمعیت هلال احمر و داوطلبان این مجموعه با روحیه جهادی در حال ارائه خدمات هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: بیشتر ارائه خدمات در حوزه دندانپزشکی، چشم پزشکی و معاینات عمومی و جراحی‌های دیگر است که امکانات علوم پزشکی نیز بسیج شده است.

رفیعی اظهار داشت: دارو و بسیاری از خدمات دیگر توسط هلال احمر در خدمات جهادی برای مراجعان به صورت رایگان ارائه می‌شود. وی ادامه داد: همه اینها به حتم کمک خواهد کرد تا رضایتمندی مردم افزایش یابد و در راستای تحقق عدالت و محرومیت زدایی بسیار مؤثر خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: حضور جمعیت هلال احمر، داوطلبان آن و کمیته امداد در خدمات جهادی الکفیل پر رنگ است که امید داریم این زمینه‌ای باشد تا در طول سال اقدامات مشابهی را داشته باشیم.

۷۰۰ زنجانی از نذر سلامت هلال احمر خدمات درمانی رایگان دریافت کردند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: طی ۲ روز گذشته ۷۰۰ زنجانی از طرح نذر سلامت هلال احمر خدمات رایگان درمانی و دارویی دریافت کردند، روند ارائه خدمت ادامه دارد.

حکمت الله هاشمی افزود: جمعیت هلال احمر استان زنجان با مشارکت قرارگاه الکفیل ۱۱۰ یونیت دندانپزشکی برای ارائه خدمات به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در مجموعه ۶ هزار نفری ورزشگاه انقلاب زنجان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۱۰ دندانپزشک و دستیار دندانپزشک در ارائه این خدمات همکاری و مشارکت دارند که از این تعداد ۲۴۰ نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر وظیفه خدمت رسانی به مراجعان را بر عهده دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با تاکید بر اینکه یکهزار فریم عینک برای مددجویان کمیته امداد حضرت امام خمینی و بهزیستی تأمین شده است، گفت: پس از انجام معاینات مورد نیاز این فریم‌ها به بیماران نیازمند تحویل داده می‌شود. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: بیمارستان درمان و توانبخشی در کنار خدمات دندانپزشکی راه اندازی شده که خدمات ویزیت و ارائه داروی رایگان انجام می‌شود.

هاشمی تاکید کرد: تا ۱۵ اردیبهشت ماه پزشکان عمومی، متخصص کودکان، متخصص عفونی اطفال، زنان و زایمان، تغذیه، داخلی، کلیه، ریه کودکان و قرنیه در این بیمارستان بیماران نیازمند را ویزیت می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: نوزادان و کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد به لحاظ سلامت حرکتی و جسمی معاینه خواهند شد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، این معاینات را صافی کف پا، پای پرانتزی و گودی کمر برشمرد و گفت: در صورت تشخیص پزشک برای درمان در صورت داشتن مشکل، این کودکان و نوزادان جهت درمان به مراکز درمان و توانبخشی هلال احمر استان ارجاع داده می‌شوند. هاشمی افزود: پنج مشاور داوطلب برای ارائه خدمات رایگان نیز در حال ارائه خدمات مورد نیاز هستند.

وی ادامه داد: ارائه آموزش‌های رایگان کمک‌های اولیه توسط مربیان هلال احمر از دیگر خدماتی است که در حال انجام است و این خدمات با همکاری قرارگاه جهادی الکفیل از ۱۲ اردیبهشت تا ۱۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

گفتنی است، با همکاری مشترک قرارگاه جهادی الکفیل و جمعیت هلال احمر زنجان، ۱۱۰ دندانپزشک و ۲۰۰ دستیار دندانپزشک داوطلب به نیازمندان زنجانی خدمات دندانپزشکی ارائه و داروهای مورد نیاز مراجعان رایگان می‌شود. از ۳۱۰ دندانپزشک و دستیار دندانپزشک ۲۴۰ نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر وظیفه خدمت رسانی به مراجعان را بر عهده دارند. بیمارستان درمان و توانبخشی هلال‌احمر در کنار خدمات دندانپزشکی راه اندازی شده که در این بیمارستان خدمات ویزیت و ارائه داروی رایگان به مراجعان از ۱۲ اردیبهشت آغاز و ۱۵ اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد. در این مدت بیان شده پزشکان عمومی و متخصص کودکان، زنان و زایمان، تغذیه، داخلی، کلیه، ریه کودکان و قرنیه در بیمارستان درمان و توانبخشی بیماران نیازمند را رایگان ویزیت می‌کنند. نوزادان و کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد به لحاظ سلامت حرکتی و جسمی نیز رایگان معاینه می‌شوند.

کد خبر 6095479

دیگر خبرها

  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر از کشتار زنان و کودکان در غزه
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • حضور جمعیت هلال‌احمر زنجان در ارایه خدمات جهادی پر رنگ است
  • حضور جمعیت هلال‌احمر زنجان در ارائه خدمات جهادی پر رنگ است
  • دادستان کلاله: یسنا ربوده شده بود
  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • شناسایی و پلمب دو واحد غیرمجاز در محلات
  • ارائه خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود