Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-07@07:45:14 GMT

چرا به منابع غذایی حاوی B۱۲ نیاز داریم؟

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۱۹۸۵۷

چرا به منابع غذایی حاوی B۱۲ نیاز داریم؟

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند موجب از دست رفتن قدرت حافظه یا افسردگی شود اما چگونه می‌توان میزان این ویتامین در بدن را کنترل کرد؟

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، علائم کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند جدی باشد که شامل ضعف قدرت بینایی، از دست رفتن توان حافظه، افسردگی و مشکل در حفظ تعادل است. این ویتامین در عین حال نقش مهمی در حفظ سلامت سلول‌های خون و سیستم عصبی بازی و به تولید DNA کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته متخصصان طیف گسترده‌ای از علائم می‌توانند نشان دهنده کمبود این ویتامین باشند که از آن جمله می‌توان به خستگی مفرط، زخم در دهان، ضعف عضلانی و تاری دید اشاره کرد. همچنین از دیگر علائم جدی کمبود این ویتامین بروز مشکلات روان شناختی از قبیل افسردگی است.

بدن نمی‌تواند ویتامین B۱۲ مورد نیاز خود را تولید کند در نتیجه لازم است با خوردن مواد غذایی از جمله گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی و ساردین این نیاز تامین شود. افراد بزرگسال روزانه به ۱.۵ میکروگرم ویتامین B۱۲ نیاز دارند و خوردن مواد خوراکی مناسب در رفع این نیاز بدن موثر است.

هرچند با بالا رفتن سن جذب این ویتامین سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل به افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود برای تامین نیاز بدن خود تنها به مصرف گوشت و دیگر منابع غذایی بسنده نکنند،‌ شاید نیاز به مکمل‌ داشته باشند. گیاه‌خواری، مصرف مواد الکلی و مصرف برخی داروها می‌تواند موجب کمبود این ویتامین شود.

داروهای کاهش دهنده اسید معده و داروهای مهار کننده پروتون پمپ که برای بیماری‌های گوارشی تجویز می‌شوند، می‌توانند ویتامین B۱۲ را کاهش دهند.

به گزارش روزنامه اکسپرس، درصورتیکه در مورد کمبود این ویتامین در بدن خود شک دارید پزشک عمومی می‌تواند بر اساس ارزیابی علائم یا آزمایش خون این مشکل را تشخیص دهد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۹۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت این ویتامین برای سلامتی قلب

به گزارش خبرآنلاین، یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی می‌تواند در ایمن نگه داشتن شما از بسیاری از انواع بیماری‌های جدی مفید باشد. به همین دلیل است که متخصصان سلامت توصیه می‌کنند روزانه رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ سبز، سبزی‌ها و میوه‌های فصلی مصرف کنید.

به گزارش همشهری آنلاین، وقتی صحبت از تغذیه می‌شود، اغلب نیازهای بدن به پروتئین به همراه ویتامین C و D بسیار مورد بحث قرار می‌گیرد، اما آیا می دانید که ویتامین B نیز به اندازه این مواد مغذی برای بدن ما مهم است؟ ویتامین B-۱ نقش مهمی در حفظ سلامت اعصاب، عضلات و قلب دارد. ویتامین B-۱ که همچنین به عنوان «تیامین» شناخته می‌شود، برای متابولیسم گلوکز در بدن ما و تسهیل عملکرد عصبی و عضلانی ضروری است. کمبود آن در بدن می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی جدی مانند از دست دادن حافظه را افزایش دهد.

عوارض کمبود ویتامین B۱

ویتامین B۱ یا تیامین یک ویتامین محلول در آب است که به بدن کمک می‌کند از کربوهیدرات‌ها به عنوان انرژی استفاده کند. کمبود آن معمولا باعث ابتلا به بیماری «بری بری» می‌شود، وضعیتی که خطر اختلالات مربوط به اعصاب محیطی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، به دلیل کمبود آن می‌توان با کاهش وزن و بی اشتهایی نیز مواجه شد. در موارد شدید، گیجی و مشکلات حافظه کوتاه مدت نیز ممکن است رخ دهد (علایم بری‌بری شامل کاهش وزن، اختلال در ادراک حواس، اختلالات هیجانی، ضعف و درد در اعضای بدن و نامنظمی ضرب‌آهنگ قلب است. درمان بری‌بری از طریق مصرف «تیامین» به صورت قرص یا با تزریق صورت می‌گیرد. علایم بهبودی بیمار از ساعاتی پس از شروع درمان ظاهر می‌شود). در این مطلب به چند غذای غنی از ویتامین B۱ اشاره می‌کنیم که باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند.

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان حاوی مقدار کافی ویتامین B۱ است. تنها از ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان، می توان ۰.۱۰۶ میلی گرم ویتامین B۱ دریافت کرد. تخمه آفتابگردان همچنین حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگر از جمله ویتامین‌های B۲، B۳، B۶، C، E و K است. این ویتامین‌ها برای کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی مفید هستند. نیازهای ویتامین B۱ را میتوان با گنجاندن تخمه آفتاب گردان در رژیم غذایی تامین کرد.

نخود سبز

فقط ۱۰۰ گرم نخود سبز حاوی ۰.۲۸۲ میلی گرم ویتامین B۱ است. علاوه براین، نخود سبز همچنین مواد معدنی ضروری کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و سلنیوم را تامین می‌کند، گفته می‌شود تنها با گنجاندن نخود سبز در رژیم غذایی می‌توان بر کمبود «تیامین» (ویتامین B۱) غلبه کرد.

غذاهای غنی از ویتامین B۱

نه فقط این دو، بلکه «تیامین» به طور طبیعی در گوشت، ماهی و غلات کامل یافت می‌شود. برای این کار می‌توانید ماهی، لوبیا، حبوبات و کشک را نیز بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین B۱ برای بزرگسالان ۱۹ سال و بالاتر ۱.۲ میلی گرم و برای زنان ۱.۱ میلی گرم است. نیاز به «تیامین» در دوران بارداری و شیردهی به ۱.۴ میلی گرم افزایش می‌یابد.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903106

دیگر خبرها

  • ویتامین B روی عصبانیت چه اثری دارد؟
  • این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید
  • در زمستان پیاز سبز بخورید!
  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود
  • اهمیت این ویتامین برای سلامتی قلب
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو