Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@21:09:44 GMT

قطعنامه سوم درباره سوریه نیز وتو شد

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۲۲۶۱۲

قطعنامه سوم درباره سوریه نیز وتو شد

سومین قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل که روز سه شنبه از سوی روسیه ارایه شد وخواستار انجام تحقیق سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره حادثه دومای سوریه بود، با مخالفت آمریکا و انگلیس، وتو شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اعضای شورای امنیت به این قطعنامه 5 رای موافق، 4 مخالف و 6 ممتنع دادند و چون برخی اعضای دائم شورای امنیت به این پیش نویس رای منفی دادند و به این ترتیب این قطعنامه هم به تصویب نرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این دو قطعنامه دیگر که یکی توسط آمریکا و دیگری توسط روسیه ارائه شده بود هم نتوانست از سد وتوی اعضای دائم شورای امنیت بگذرد.

روسیه در پیش نویس قطعنامه مندرج در سند 2018/322 خواستار اعزام بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی به دومای سوریه شده است اما کارن پیرس نماینده انگلیس در مخالفت با آن، گفت: در این پیش نویس، عوامل حمله شیمیایی به دومای سوریه شناسایی نمی شوند.

وی ادامه داد: به این دلیل م نتوانستیم از این قطعنامه حمایت کنیم، ممکن است آقایان متاسف باشند اما پاسخ آن در دستان روسیه است.

**چین

وو هایتائو معاون نمایندگی چین در سازمان ملل متحد هم از اعزام بازرسان به سوریه برای کشف حقیقت حمایت کرد و گفت: قطعنامه پیشنهادی روسیه با ابراز نگرانی از استفاده از سلاح های شیمیایی در 7 آوریل در منطقه دومای سوریه، به شدت حملات شیمیایی را محکوم می کند.

**سوئد

اولوف اسکوک نماینده دائم سوئد در سازمان ملل متحد هم که پیشنهاد داده بود برای مشورت بیشتر پیش از رای گیری درباره این قطعنامه، نشستی غیرعلنی و غیررسمی داشته باشند، گفت: ما به قطعنامه روسیه به دلیل آن که شفاف نبود رای ممتنع دادیم.

** آمریکا

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل که یکی از مخالفان این قطعنامه بود، امروز را روزی ناامید کننده دانست و گفت: تلاش کرده ام تا ببینم چه چیزی برای روسیه خوب است. من فکر می کنم که آنها بسیار بازی می کنند و ما شاهد آن بودیم که وقتی ما ساز و کار تحقیقاتی را در اختیار داشتیم، می خواستیم تا یافتن گناهکار این ساز و کار ادامه داشته باشد اما آن ها تصمیم گرفتند که نمی خواهیم.

وی افزود: آن ها 6 بار محکومیت اسد برای حملات سلاح های شیمیایی به مردم خود را وتو کردند، بنابراین مهم نیست که چه کاری انجام می دهیم، روسیه ساز خود را می زند و بازی را ادامه خواهد داد و بار دیگر آنها یک قطعنامه شگفت انگیز دیگری را ارائه می دهند.

نماینده آمریکا که قطعنامه روسیه را فاقد نکات مهم می دانست، مدعی شد این قطعنامه رژیم اسد را در صندلی راننده قرار می دهد تا معترضان، مامور تحقیق پیدا کند و ما فقط می بایست هر چه دولت در مورد حمله با سلاح شیمیایی را جعلی می داند، اعتماد کنیم .

هیلی تاکید کرد تحقیقات باید به نحوی باشد که از بازرسان معتبر و مستقل استفاده کنند و هرجایی که لازم تشخیص می دهند، باید بروند.

**هشدار روسیه

واسیلی نبنزیا نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد هم در دفاع از قطعنامه پیشنهادی خود، گفت: در آستانه برخی از وقایع بسیار غم انگیز هستیم و من بار دیگر به صورت جدی از شما خواسته ام که از برنامه هایی که در حال حاضر برای سوریه دارید، جتناب کنید.

وی با ابراز تاسف از این که همکاران آمریکایی آنها هیچ گاه تحقیق واقعی انجام نداده اند، گفت: ما متاسفیم که این قطعنامه تصویب نشد، اما امیدوارم به زودی ماموران سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه برسند و قادر خواهد بود تا در این باره اظهار نظر کنند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ارتش روسیه و دولت سوریه امنیت این بازرسان را تامین خواهند کرد و امیدوارم که این شک و تردیدها برطرف شود.

**فرانسه

فرانسوا دلاتره نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد که دولت کشورش میزبان ولیعهد عربستان به عنوان بزرگترین حامی تروریسم و خریدار تسلیحات نظامی غرب است، روسیه را متهم به شکست قطعنامه شورای امنیت دانست.

وی ادامه داد: چه کسی پیش نویس قطعنامه ای که امضا شده بود را شکست داد، روسیه همچنان بر استراتژی دوگانه ای از انسداد و انحراف تاکید دارد.

نماینده فرانسه اضافه کرد: بیایید اشتباه نکنیم، این بیانیه کافی نیست و متن روسیه فقط یک صفحه دودی است نه ضرورتی که شورا نیاز دارد تا به آن پاسخ دهد؛ به همین دلیل است که فرانسه علیه این پیش نویس رای داد. دلاتره مدعی شد که کشورش کسانی را که عاملان این حملات بوده اند به صورت مستقل تحریم می کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سازمان ملل متحد وتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۲۲۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین جلسه شورای راهبری بانوان سازمان تبلیغات برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، اولین جلسه شورای راهبری بانوان سازمان تبلیغات، با حضور نمایندگان ادارات و بخش‌های مختلف سازمان تبلیغات در اداره کل بانوان کشور برگزار شد.

بر اساس این گزارش، نماینده بانوان از سازمان دارالقران، بنیاد نوجوان، سازمان تشکل‌های دینی، بنیاد هدایت، ستاد جمعیت، اداره مبلغات و اداره ادیان و فرق در این جلسه حضور داشتند.

در این جلسه، سارا طالبی، مدیر کل امور بانوان سازمان تبلیغات، با تاکید بر لزوم راهبری وحدت بخش برای ارتقای اثرگذاری بانوان تصمیم ساز در سازمان تبلیغات با تاکید بر اینکه حدود هفتاد درصد مخاطبان سازمان، بانوان هستند به لزوم تشکیل این شورا و اهم وظایف آن اشاره کرد.

همچنین در این نشست بخشی از برنامه‌های ویژه بانوان هر قسمت از سازمان توسط نماینده محترم، تشریح و برنامه‌های کلانی در ادامه پیشنهاد شد و در خصوص هم افزایی جهت اقدامات فرهنگی در زمینه الگوی سوم و موضوع حجاب، پیشنهاداتی جهت تحقق مطرح شد.

کد خبر 6088898 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • عربستان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را به سازمان ملل می‌برد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • حمایت الجزایر از طرح عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد
  • اولین جلسه شورای راهبری بانوان سازمان تبلیغات برگزار شد
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل
  • ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است