Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@20:14:58 GMT

تظاهرات مردم مجارستان در مخالفت با نخست وزیر

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۸۴۳۱۴

تظاهرات مردم مجارستان در مخالفت با نخست وزیر

جهان > اروپا - همشهری آنلاین:
کمتر از یک هفته پس از پیروزی حزب ناسیونالیست و راستگرای فیدز در انتخابات پارلمان مجارستان ده‌ها هزار نفر در اعتراض به نتیجه انتخابات و همچنین به خطر افتادن دموکراسی در این کشور دست به تظاهرات زدند.

به گزارش دويچه وله، تظاهرات ده‌ها هزار مخالف ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در پی انتشار گزارش‌هایی در ارتباط با تخلف در شمارش آرای انتخابات اخیر در این کشور شکلی گسترده به خود گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شامگاه شنبه (۱۴ آوریل / ۲۵ فروردین) ده‌ها هزار نفر در بوداپست، پایتخت مجارستان با شعار "ما اکثریت هستیم" به خیابان‌ها رفتند و از جمله خواهان شمارش دوباره‌ آرای انتخابات پارلمانی اخیر و همچنین اصلاح قانون انتخابات شدند.

از دید معترضان، نظام انتخاباتی مجارستان غیرمنصفانه است. حزب ناسیونالیستی و راستگرای فیدز که رهبری آن را ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان برعهده دارد، در انتخابات پارلمانی ۸ آوریل (۱۹ فروردین) ۹ / ۴۹ درصد آرا را کسب کرده بود، اما با توجه به سیستم انتخاباتی مجارستان ۱۳۴ کرسی از ۱۹۹ کرسی پارلمان را به خود اختصاص داد.

حزب فیدز به این ترتیب دو سوم از کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد و به راحتی می‌تواند در قانون اساسی تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند.

گردهمایی مخالفان ویکتور اوربان از سوی فعالان سیاسی غیروابسته به احزاب و تشکلات سازماندهی شده بود.

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی در رابطه با تخلفات انتخاباتی در بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری منتشر شد.

گفته می‌شود که حزب ویکتور اوربان از این تخلفات بهره برده و به این ترتیب به آرای بیشتری دست یافته است.

کارشناسان اما معتقدند که تخلفات احتمالی در نهایت در پیروزی اوربان چندان تعیین‌کننده نبوده‌اند.

نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر و پیروزی اروبان و حزب او به ویژه نسل جوان در مجارستان را شوکه کرده، به طوری که بسیاری از آنان در شبکه‌های اجتماعی از میل خود به ترک کشور سخن گفته‌اند.

معترضان ویکتور اوربان را افزون بر تقلب انتخاباتی به فساد، سوءاستفاده از قدرت و سرکوب رسانه‌های مستقل متهم می‌کنند.

یکی از اقداماتی که اروبان قصد انجام هر چه سریع‌تر آن را دارد، تصویب قوانینی تازه است که فعالیت سازمان‌های مدنی مستقل را غیرممکن می‌سازد.

اوربان از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو زمام امور را در مجارستان در دست دارد. او با توجه به مواضع ناسیونالیستی‌اش در تلاش متوقف کردن ورود مهاجران است و به فعالیت‌های اتحادیه اروپا نیز با بدبینی می‌نگرد.

در همین زمینه: پیروزی مجدد راستگرایان ناسیونالیست‌ در مجارستان چراغ سبز اروپا به طرح هسته‌ای مشترک روسیه و مجارستان | اتریش شکایت کرد نخست‌ وزیر مجارستان برای سومین بار در انتخابات نامزد می‌شود

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۸۴۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار ۵۷ درصد شعب اخذ رای دور دوم انتخابات مشهد در مدارس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی،  معاون سیاسی فرماندار مشهد گفت: برای برپایی دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۲۴ درصد شعب اخذ رای مشهد در مساجد، ۵۷ درصد در مدارس و بقیه نیز در ادارات و دانشگاه‌ها و فرهنگسرا‌ها جانمایی شده اند.

مهدی ناصری افزود: مرحله نخست انتخابات در روز ۱۱ اسفند ماه در هزار و ۸۱۰ شعبه اخذ رای برگزار شد که در روز ۲۱ اردیبهشت ماه و دور دوم انتخابات مجلس این کارزار سیاسی در هزار و ۲۰ شعبه برگزار می‌شود، نزدیک به ۶۰ شعبه اخذ رای از این تعداد سیار است.

معاون سیاسی فرماندار مشهد ادامه داد: در دور اول انتخابات، رقابت مجلس خبرگان رهبری نیز همزمان انجام می‌شد و از طرفی با شمار رای دهندگان زائر و مسافر در مشهد نیز مواجه بودیم.

به گفته وی، در دور دوم فقط جمعیت زیر پوشش حوزه انتخابیه مشهد و کلات که در مرحله اول رای داده اند و یا اصلا رای نداده اند قادر به شرکت در انتخابات هستند، لذا با محدود شدن جمعیت رای دهندگان در مرحله دوم روبرو هستیم.

ناصری افزود: مرحله نخست انتخابات مجلس در خراسان رضوی با ۴۸۹ داوطلب برگزار شد، اکنون این رقابت بین ۲ داوطلب انجام می‌شود، لذا در دور دوم انتخابات حدود ۸۰۰ شعبه اخذ رای در مشهد در مقایسه با دور نخست کاهش یافته و در حقیقت شعبی که کمتر از ۳۰۰ رای داشته اند در دور دوم حذف و یا با دیگر شعب ادغام شده اند.

بر اساس اعلام فرماندار مشهد شمار واجدین شرایط رای دادن در حوزه انتخابیه مشهد و کلات ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است.

تکلیف ۱۷ نفر از ۱۸ نماینده در ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی در دور نخست انتخابات مجلس مشخص شد و یک نماینده دیگر باید از میان ۲ نامزد برای تصاحب یک کرسی دیگر حوزه انتخابیه مشهد و کلات روز ۲۱ اردیبهشت ماه در دور دوم انتخابات برگزیده شود.

دیگر خبرها

  • استقرار ۵۷ درصد شعب اخذ رای دور دوم انتخابات مشهد در مدارس
  • ۵۷ درصد شعب اخذ رای دور دوم انتخابات مشهد در مدارس مستقر است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • افزایش سرعت سقوط آزاد سوناک بعد از انتخابات محلی انگلیس
  • تظاهرات مردم مالزی در حمایت از غزه+ فیلم
  • احتمال انتقال ویکتور اوسیمن به چلسی در ازای پول نقد و روملو لوکاکو
  • فاشیسم با یک سلاح جدید بازگشته است: نظریه توطئه!
  • اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد/ تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق