Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@05:42:23 GMT

خواب زده ها بیدار شوند!

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۴۶۷۲۴

خواب زده ها بیدار شوند!

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله امروز خود نوشت: «امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهوری فرانسه در جریان سخنرانی در پارلمان اتحادیه اروپا در «استراسبورگ» اعلام کرد که الگوی دموکراتیک اروپا در جهان منحصر به فرد است و باید از آن در بحبوحه تفرقه در میان کشورهای اتحادیه اروپا حفاظت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: «برای مواجهه با خودکامگی و استبداد پاسخ مناسب، استبداد دموکراتیک نیست بلکه اجرای دموکراسی است.»

رئیس‌ جمهور فرانسه کنار گذاشتن دموکراسی را بزرگ‌ ترین اشتباه ممکن قلمداد کرد و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست از ارزش‌ های آزادی و برابری دفاع کنند. رئیس‌ جمهور فرانسه در اظهارات خود خواهان آن شد که اروپا به دنبال پرهیز از رویکردهای ملی‌ گرا باشد. به گفته او، اتحادیه اروپا باید مکانی امن برای تحقق دموکراسی در جهانی خطرناک باشد. رئیس‌ جمهور فرانسه افزود دموکراسی بهترین فرصت را برای اتحادیه اروپا به منظور مقابله با افزایش ناسیونالیسم در قاره سبز فراهم می‌ سازد.

وی هشدار داد ناسیونالیسم فردگرا در حال ترویج است که این موضوع می‌ تواند فضای جنگ داخلی را در اروپا به وجود آورد.

اما ماکرون به هیچ فردی با اسم اشاره نکرد - نه «ویکتور اوربان» از مجارستان، نه «یاروسلاو کاژینسکی» از لهستان، نه پوپولیست هایی که در انتخابات سراسری ایتالیا پیروز شدند، نه احزاب راست گرا که  با نفرت از مهاجران، ترویج بیگانه هراسی، نادیده گرفتن حاکمیت قانون، نادیده گرفتن مخالفان و مشکوک بودن به همکاری بین المللی در سراسر اروپا پخش شده اند. او همچنین از «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» رهبران آمریکا و روسیه که به وضوح الهام بخش و الگویی برای اروپاییان راست گرا هستند هم نامی نبرد.

او مجبور به این کار نبود. مبارزه بین ارزش های سنتی دموکراسی لیبرال غرب و نیروهای جدید اقتدارگرایی، عدم تحمل و ناسیونالیسم تبدیل به یک چالش جدی برای امروز شده است. ماکرون در سخنرانی اش گفت: «من نمی خواهم متعلق به یک نسل از خواب زده باشم که گذشته خود را فراموش کرده اند . من می خواهم متعلق به نسلی باشم که مجبور به دفاع از دموکراسی خود است.

در ماه مه گذشته که ماکرون جبهه ملی ارتجاعی فرانسه را شکست داد، امید بود که جریان نابرابری گرایی در اروپا از بین برود. اما پیروزی آسان نخست وزیر اوربان در انتخابات مجارستان در روز 8 آوریل و موفقیت راست گراها در ایتالیا یک ماه پیش  از آن چیز دیگری را نشان داد. در آمریکا نیز ترامپ به دنبال حمله وحشیانه به ارزش ها و سنت های آمریکایی است.

ماکرون گفت تغییرات سیاسی اجتناب ناپذیر است، اما این نباید به معنای رها کردن اصول دموکراتیک باشد.

او گفت: «در واقع، در این دوران دشوار، دموکراسی اروپایی ما بهترین فرصت است. بدترین اشتباه ممکن این است که مدل و هویت مان را رها کنیم.»

او افزود: «ما زمامداری ها در اطرافمان را می بینیم و پاسخ آن دموکراسی استبدادی نیست، بلکه اقتدار دموکراسی است.»

ماکرون هم بدون هیچ نقطه ضعف سیاسی نیست. او هم به دلیل اصلاحات اقتصادی، در داخل کشور با موجی از اعتصابات به چالش کشیده شده است. پیشنهادات او برای همگرایی مالی نزدیک تر در منطقه یورو نیز با پاسخ سرد آلمان روبرو شده است. با این حال، رئیس جمهور فرانسه یکی از رهبران نادر اروپایی است که در آینده اروپا نقشی چشمگیر خواهد داشت؛ به خصوص به این دلیل که انگلیس آماده خروج از اتحادیه اروپا است و رهبری آمریکا نیز رو به افول می رود. به عنوان مثال ماکرون در سخنرانی خود بین اروپا و آمریکایی که معاهده تجارت آزاد و آب و هوایی را رد کرد، یک خط فاصله گذاشت.

ممکن است ماجرا از این قرار باشد که غرب یک واکنش موقتی علیه جهانی شدن، تروریسم، مهاجرت، تحولات اجتماعی و تغییرات تکنولوژیکی که به سرعت در سرتاسر جهان رخ داده است، نشان داده باشد و ماکرون هنگامی که «یک جنگ داخلی خاص اروپایی» را پیش بینی می کند، در مورد بحران سیاسی اغراق می کند. با این حال، در مجارستان، اوربان چهارمین دوره نخست وزیر خود را با شعار ترویج نفرت علیه گروه های غیر دولتی که به مهاجران و پناهندگان کمک می کند، آغاز کرد. در اواخر سال گذشته، اتحادیه اروپا رسما به لهستان هشدار داد که توهین به قوه قضائیه نقض جدی قوانین اتحادیه  اروپا است.

ماکرون گفت هدف او باز کردن یک بحث انتقادی عمومی درباره وضعیت اروپا است. این بحث نباید به اروپا محدود شود. «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه پیشین آمریکا ماه جاری هشدار داد که اکنون فاشیسم تهدیدی جدی تر از هر زمان دیگری از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا به امروز است و این خطر با ریاست جمهوری ترامپ افزایش یافته است. زمانی که رئیس جمهور 40 ساله فرانسه و وزیر خارجه پیشین 80 ساله آمریکا زنگ هشدار را به صدا درمی آورند، امیدوارند که خواب زده ها بیدار شود.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال نیویورک تایمز فرانسه جهان اتحادیه اروپا دموکراسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ماکرون انتخابات ایتالیا آمریکا روسیه خواب مجارستان ترامپ آمریکایی یورو آلمان انگلیس تجارت آزاد پناهندگان لهستان قوه قضائیه وزیر خارجه جنگ جهانی دوم فرانسه آمریکا مادلین آلبرایت امانوئل ماکرون پوپولیسم اروپا موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۴۶۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای پلوسی درباره پوتین، توهین به آمریکایی‌ها و دموکراسی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اتهام رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا را مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پشت تظاهرات طرفداران فلسطین در آمریکا است، «توهین به آمریکایی‌ها و دموکراسی» دانست.

ماریا زاخارووا در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: ادعاهای «نانسی پلوسی» را نمی توان چیزی جز اهانت به آمریکایی‌ها و دموکراسی تصور کرد.

در روزهای اخیر، تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا به صحنه‌ای برای اعتراض به تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کمک‌های آمریکا به تل‌آویو به‌ویژه پس از تصویب بسته جدید کمک‌های نظامی واشنگتن به تل آویو تبدیل شده‌اند که پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا در حال سرکوب آن است.

کد خبر 6089032

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • دانشجویان مشهدی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی تجمع کردند
  • بیانیه سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی در حمایت از غزه
  • پلیس فرانسه اعتراضات حامیان فلسطین را سرکوب کرد
  • پلیس فرانسه اعتراضات حامیان فلسطین را سرکوب کرد/ راهپیمایی‌ها ادامه دارد
  • ادعای پلوسی درباره پوتین، توهین به آمریکایی‌ها و دموکراسی است