Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@00:00:05 GMT

حضور پررنگ خانواده ها همراه فرزندان در مراسم افتتاحیه

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۴۹۸۹۹

حضور پررنگ خانواده ها همراه فرزندان در مراسم افتتاحیه

در آیین افتتاح سی و پنجمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم، حضور پررنگ خانواده ها همراه فرزندان خردسال و کودک خود، از نکات قابل توجه و ارزشمند مراسم بود.

به گزارش خبرنگار مهر ، عصر امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ماه این مسابقات با حضور علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، علی محمدی رئیس سازمان اوقات و امور خیریه، عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما، سردار رحیم صفوی مشاور مقام معظم رهبری در امور نظامی، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام غلامحسین اژه ای سخنگو و معاون قوه قضائیه ، عیسی فرهادی فرماندار تهران، مقیمی استاندار تهران، مولوی عبدالحمید امام جمعه و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان، قاریان بین المللی کشورهای مختلف، سفیران کشورهای مختلف، رایزنان فرهنگی، جمعی از پژوهشگران استادان قرآنی، علما، روحانیون و مردم قرآن دوست، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراسم ساعت ۱۷ با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری بین المللی قرآن کریم«سعید پرویزی» آغاز شد. در این دوره از مسابقات ۲۶۸ قاری به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت که کشور جمهوری اسلامی ایران، میزبان قاریان بین المللی از ۸۴ کشور است.

بعد از تلاوت قرآن، پیام آیت الله جوادی آملی برای این دوره از مسابقات قرائت شد. نکته قابل توجه این مراسم، حضور پررنگ خانواده ها همراه فرزندان خردسال، کودک، نوجوان و جوان خود در این مسابقات معنوی بود. این حضور به قدری زیاد بود که بسیاری از حضار به دلیل کمبود جا، روی زمین نشسته بودند که البته یکی از نکات قابل انتقاد همین کوچک بودن فضا برای برگزاری اینچنین مسابقه است.

همراه دخترم آمده ام تا آمادگی روحی برای دریافت انوار قرآنی کسب کند

یکی از خانم هایی که در سالن حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری، درباره شرکت در این مراسم، می گوید:« من اولین مرتبه ای است که به این مراسم آمده ام، قرآن را دوست دارم و همراه دختر نوجوانم آمده ام تا از آن استفاده کنیم و دخترم آمادگی ذهنی و روحی برای دریافت انوار قرآنی کسب کند. نکته مدنظرم این است که تعداد صندلی ها برای این جمعیت کم است.»

یکی از دخترهای نوجوان حاضر در مراسم می گوید:«دومین مرتبه است که به این مسابقات می آیم، چون قرآن را دوست دارم و می خواهم صدای قرآن خواند قاریان را بشنوم.»

حضور خانواده های افغانستانی در مراسم

علاوه بر خانواده های ایرانی که به همراه فرزندان خود در این مراسم شرکت کرده بودند، خانواده های افغانستانی نیز با فرزندان خود حضور یافته بودند که اکثر این بچه ها بین ۹ الی ۱۲ سال سن داشتند و با علاقه فراوان به این مراسم آمده بودند.

«رقیه پناهزاده» یکی از حضار که فارغ التحصیل رشته الهیات و دانشجوی سطح ۳ حوزه است و به دلیل کمبود صندلی روی زمین نشسته بود، درباره حضور خود در این مراسم، چنین می گوید:«سومین سال است که به این مراسم می آیم. همسر و پسر ۴ ساله ام نیز آمده اند. قرآن را دوست دارم و هر روز قرآن می خوانم. همسرم قاری هستند ولی در مسابقات شرکت نکرده اند.»

مشهود بودن ضعف اطلاع رسانی و تبلیغات مسابقات/با تبلیغات گسترده قرآن را از مهجوریت خارج کنیم

پناهزاده به نحوه برگزاری مسابقات اشاره می کند و می گوید:«برگزاری همچین مسابقاتی خوب است، چراکه از قرآن تقدیر می شود ولی اطلاع رسانی و تبلیغات برگزاری مسابقات ضعیف است. بیشتر دوستانی که علاقه مند هستند زمان شروع و اختتامیه مسابقات را از طریق دوستان، شبکه قرآن یا کانال های تلگرامی کسب می کنند. نکته ای که مهم است این بوده که افرادی که شبکه قرآن را می بینند، اکثرا از قاریان، حافظان یا افراد خاص هستند و مردم عادی برنامه های این شبکه را مشاهده نمی کنند که آگاهی داشته باشند.»

پناهزاده در ادامه می گوید:«حتی در مساجد پلاکارد تبلیغات وجود ندارد که نشان دهنده ضعف، کمبود تبلیغات و در نتیجه مهجور بودن قرآن را می رساند که این تبلییغات به نوعی تبلیغ قرآن می تواند باشد. خیلی خوب است که این تبلیغات در مدارس تمام پایه های تحصیلی، مساجد و حوزه های علمیه انجام شود.»

گاهی یک تبلیغ، سرنوشت فردی را تغییر می دهد

وی با بیان اینکه گاهی با یک پلاکارد تبلیغات مسابقات قرآن، سرنوشت یک بچه عوض می شود، می گوید:« این نشاندهنده تاثیر تبلیغات است. عمل بسیار بیشتر از گفتار تاثیرگذار است و در دل ها نفوذ می کند. قرآن، کتاب عمل است نه صرفا گفتار. انتقاد دیگر به این مسابقات به کمبود فضا است که این فضا بسیار تنگ بوده و در شان قران نیست و چند برابر این فضا را می طلبد و نگویند که بودجه نداریم، چرا که باید قربه الی الله کار کرد.»

پناهزاده می گوید:«این فضا را چند برابر کرده و تبلیغات را گسترده تر کنند تا ببینید مردم چقدر به قرآن توجه می کنند. برای پسر ۴ ساله ام که سال قبل هم همراه ما بود، یک سی دی قرآنی از نمایشگاه سال قبل همین مسابقات خریده بودیم. او به این سی دی علاقه مند است و می گوید این سی دی را از مسابقات قرآن خریده ایم و مشتاق همچین روزی بود که به این مراسم بیاید.»

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۴۹۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)

پنجشنبه گذشته به رسم دیرینه، جلسات سنتی قرآن کریم در یکی از شبستان‌های مسجد گوهرشاد در قالب برنامه دارالحفاظ آغاز شد. در این جلسه که ساعت 4 صبح پنجشنبه 6اردیبهشت در مسجد گوهرشاد برگزار شد استاد سیدمرتضی سادات فاطمی به عنوان پیشکسوت و صدرالحفاظ آستان قدس رضوی دعوت شد تا استاد این جلسه سنتی قرآنی در حرم مطهر رضوی باشد. قرار زیبایی که بناست با حضور سایر اساتید پیشکسوت تکرار شود. به این بهانه مروری بر پیشینه برنامه‌های قرآنی حرم مطهر رضوی داریم.

قرائت قرآن در جوار بارگاه علی بن موسی‌الرضا(ع) سنتی به قدمت این صحن و سراست. نشان آن، قدیمی‌ترین قرآن وقفی این آستان است. سنتی که طی قرن‌ها به مرور شکل گرفت و به شکل مراسمی آیینی قد کشید. نشان به این نشان که در دوره صفوی حفاظ حرم مطهر دارای جایگاه ویژه‌ای بودند و واقفان برای پایداری سنت تلاوت در حرم علی بن موسی الرضا(ع) وقف‌های متعدد داشتند. یکی از این وقف‌ها مربوط به خواجه علاءالدین حاجی در عهد شاه طهماسب اول صفوی است که به تاریخ 993 قمری وقف  و بخشی از درآمد آن صرف تأمین هزینه تلاوت قرآن در حرم مطهر شده تا حفاظ هر صبح و شام در روضه متبرکه، قرآن تلاوت کنند. سنتی دیرین که تا امروز ادامه دارد. کافی است سحرگاه به نیت زیارت به حرم مطهر رفته و پس از عرض ارادت، سری به مسجد گوهرشاد بزنید تا قاریان را نشسته به احترام ببینید و نوای ملکوتی قرآن را بشنوید که بر بال‌های ملائک تا آسمان می‌رود.

سنتی که از آغاز بود

قرائت قرآن در اماکن مقدس توصیه پسندیده‌ای است که در مزارات سرزمین‌های اسلامی از آغاز اسلام برقرار بوده است. با شکل‌گیری مشهدالرضا(ع) در قرن سوم هجری و حضور زائران بر گرد مرقد مطهر علی بن موسی‌الرضا(ع) قرائت قرآن نیز رایج بوده است. به نوشته مؤلف عیون اخبارالرضا(ع)، در قرن چهارم هجری زائران در کنار مرقد امام رضا(ع) قرآن تلاوت می‌کردند. ابن‌بابویه با واسطه از ابوعلی محمد بن معاذ و به نقل از ابوعمر و محمد بن عبدالله حاکم نوغان می‌نویسد: «مسافری از ری که نامه‌ای از بعضی سلاطین حمیر برای نصربن احمد امیر بخارا داشت، به زیارت حرم آمده، شب را در حرم به سر برد و بعد از نماز شروع به خواندن قرآن کرد».

قرآن‌های موجود در موزه آستان قدس رضوی با قدمت هزارساله خود شاهدی دیگر بر این ماجرا هستند. قدیمی‌ترین قرآن وقفی به شماره 3004 که به خط کوفی بر پوست آهو نوشته شده، متعلق به ابوالقاسم علی بن ناصرالدوله ابی‌الحسن محمد بن ابراهیم سیمجور است که به سال 363 وقف شده است. به جز این، دو قرآن دیگر نیز یکی وقف سلطان محمود غزنوی به تاریخ 393 قمری و دیگری مربوط به ابوالبرکات که در رمضان 421 قمری وقف شده است. غیر از تاریخ، نکته دیگری که در وقف‌نامه این قرآن آمده و از نظر اثبات تلاوت قرآن در این آستان دارای اهمیت است، تصریح به عدم خروج قرآن از حرم است. گفته می‌شود  با گسترش این صحن و سرا و رونق مشهدالرضا(ع) به موازات توجه به خدمات رفاهی برای زائران، در خصوص نیازهای عبادی و زیارتی آن‌ها نیز اندیشه می‌شده است. اما در این مورد تا قرن نهم هجری سندی در دست نیست و نخستین و قدیمی‌ترین خبر در این خصوص متعلق به برگزاری آیین قرائت قرآن در حرم  مطهر به گزارش فضل‌االله روزبهان خنجی است که در شرح سفر زیارتی محمد خان شیبانی به مشهد، در وصف مراسم قرائت قرآن حفاظ نوشته است: «...و اشارت علیه سانح شد که حفاظ در بیرون قبه قرائت قرآن نمایند و فرمودند مکروه است در پایین قبر قرآن خوانند و تأکید نمودند که «... باید بعد از این، حفاظ مرقد مقدس رضوی در بیرون قبه تلاوت نمایند؛ به رعایت ادب اقرب است». سپس مولانا حافظ جامی، غزلی ترکی در هشت بیت در منقبت امام رضا(ع) با رخصت همایونی قرائت کرد و آن گاه حدیثی قدسی به اسناد مسلسل، به روایت حضرت رضا(ع) قرائت و ترجمه شد و همگان فیض بردند».

با مرور این شرح به جزئیات مهمی در خصوص مراسم قرائت در حرم مطهر رضوی می‌رسیم. نخست اینکه مراسمی اینچنین دارای سابقه بوده‌ و در پایین پای حضرت اجرا می‌شده‌ و پس از این زمان به مکانی دیگری منتقل شده‌است. جز این می‌توان درباره تشریفات مراسم نتایجی گرفت، مانند اینکه در پایان تلاوت قرآن، برنامه‌های دیگری مانند سخنرانی و شعرسرایی برقرار بوده و همچنین شرح احادیث انجام می‌شده است. اشعار و احادیثی که بعدها منشآت خواجه نصیر طوسی و مدایح دوازده امام جای آن را گرفت.

دارالحفاظ، رواقی برای حفاظ حرم مطهر

دیگر خبری که از قرن نهم می‌تواند در خصوص سنت تلاوت قرآن در حرم مطهر رضوی ذکر کرد، وجود رواق دارالحفاظ در حرم مطهر است. رواقی که گفته می‌شود به دست گوهرشاد بیگم در اوایل قرن نهم هجری ساخته شده و نامش را از حفاظ قرآن کریم حرم مطهر دارد. گفته می‌شود وجود این رواق و نامش نشان‌دهنده این است که مراسمی اینچنینی در عهد تیموریان و حتی در قرن هشتم نیز مرسوم بوده و به همین دلیل مکانی ویژه برای آن ساخته و تدارک دیده‌اند. دیگر شاهد و سند ماجرا نشان مصدری حافظ مسجد جامع گوهرشاد است که سلطان حسین میرزای بایقرا به نام خواجه حافظ حسینعلی (که از حافظان و قاریان بزرگ آن دوره خوراسان بوده) صادر کرده است و به موجب این حکم، او ریاست حفاظ بیت‌المغفره و مسجد جامع گوهرشاد را عهده‌دار شده است. برای فهم بیشتر از این سنت باید در تاریخ جلوتر بیاییم تا به عهد صفوی برسیم. در این دوره به خاطر وقف‌نامه‌هایی که عواید آن به این مراسم اختصاص یافته و همچنین اسنادی که درزمینه مواجب حفاظ و شرح هزینه برگزاری مراسم وجود دارد می‌توان به اصطلاحات مربوط به این مراسم رسید. اصطلاحاتی مانند صدرالحفاظ، حافظ، سلطان القراء و صدر القراء که به جایگاه و اهمیت حافظان قرآن و این مراسم در عهد صفوی اشاره دارد. گفته می‌شود حفاظ در عهد صفوی زیر نظر خادم‌باشی و همچنین سرکشیک که متولی این مراسم بود، خدمت می‌کردند. براساس این وقف‌نامه‌ها حفاظ در دو دسته «حفاظ بالاسرمبارک» و «حفاظ حرم مطهر» زیر نظر مسئولان به تلاوت قرآن و ادعیه می‌پرداختند. شرح این وقف‌نامه‌ها مفصل است و در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

آزاده خلیلی 

دیگر خبرها

  • حضور پررنگ صنایع دستی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو
  • انتقاد یک مقام سابق از عروسی مجلل دختر شمخانی
  • برگزاری جشنواره استعدادیابی «ستاره‌های شهر» در قم
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • عکس/ حضور رئیسی در افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور رئیس‌جمهور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • افتتاحیه مسابقات فوتسال جام یاریگران زندگی