Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به پیشنهاد رئیس جامعه‌المرتضی که خواستار جدایی قم و تشکیل کشوری جدید شده بود واکنش نشان داد و گفت: «این پیشنهاد یک ویژه‌خواری محسوب می‌شود که علما به شدت با آن مخالفند.»

او با اظهار اینکه «کل ایران ام‌القری جهان اسلام است و نیازی به یک واتیکان جداگانه ندارد»، گفت: «قم خصوصیت و ویژگی‌‌ای ندارد که مشهد نداشته باشد یا مشهد هم خصوصیتی ندارد که ری نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تاریخ 14 قرن تشیع در ایران بسیاری از شهرهای کشور جایگاه و زادگاه تشیع بوده‌اند؛ اینطور نبوده که ما بخشی را جدا کنیم و بگوییم تمایزی دارد و مردم آن بخش اعتقاد و دلبستگی‌ای دارند که سایر مردم ایران ندارد.»

نواب با یادآور اینکه «در طول تاریخ ما علمایی از شهرهای مختلف داشتیم که برای قم و مشهد نبودند بلکه از همه شهرهای کشور بودند، مثلاً شیخ انصاری برای دزفول بود» گفت: «آقایی که چنین پیشنهادی داده فکر می‌‌کند دیانت مردم دزفول از مردم قم کمتر است؟ نمی‌دانم ایشان چه خصوصیتی در قم دیده که گفته‌اند قم ام‌القری و واتیکان شود! آیا این پیشنهاد را به خاطر حضور تعدادی روحانی در قم داده است؟ اگر دلیل این است خوب زمانی حوزه علمیه اصفهان، حوزه برتر کشور بود.»

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: «من هیچ ویژگی در قم نمی‌بینم که واتیکان شود. مشهد هم حوزه بزرگی دارد؛ چرا مشهد واتیکان نشود؟! چرا اصفهان نشود؟! چرا دزفول نشود؟! با چه ملاکی ایشان پیشنهاد داده است که قم واتیکان شود؟ ایران یکپارچه است و همه مردمش یک اعتقاد دارند. مگر اعتقاد و تدین مردم دزفول کمتر از مردم قم است؟‌! قم چه خصوصیت ویژه‌ای دارد؟! ما این خصوصیت را نمی‌فهمیم. آیا تجمع چند هزار طلبه ملاک است؟! خوب این طلبه‌ها در اصفهان و مشهد هم هستند.»

نواب پیشنهاد رئیس جامعه‌المرتضی را ویژه خواری تفسیر و تأکید کرد که علما به شدت مخالف هستند که قم جدا شود.

او گفت: «این پیشنهاد یعنی ما جدایی‌طلبی را از قم شروع کنیم، آن زمان مردم استان‌های دیگر هم می‌گویند ما هم می‌خواهیم جدا شویم و دور ما هم دیوار بکشید.»

رئیس هیأت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با یادآوری جدا شدن بخش‌های مختلف ایران در برهه‌‌های مختلف تاریخ گفت: «در طول تاریخ هر جنگی که شد بخشی از ایران جدا شد. تنها زمانی که نتوانستند بخشی از ایران را جدا کنند هنگام حمله صدام و زمامداری روحانیون بوده است. آن زمان چون روحانیت پشت داستان بود نگذاشتند یک وجب از خاک کشور کم شود. با این تفاسیر آیا درست است با چنین پیشنهادی روحانیون عامل تفرقه و جدایی شوند و مردم بگویند روحانیت جدایی‌طلب، انحصارطلب و ویژه‌خوار است.»

نواب گفت: «چنین پیشنهادهایی ذهن مردم را مشوش و آن‌ها را نسبت به روحانیت بدبین می‌‌کند. با این پیشنهادها مردم خواهند گفت روحانیون دنبال باج‌خواهی هستند. ما نباید با این پیشنهادها چنین تصوراتی را در ذهن مردم بیاوریم.»

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اظهار اینکه «روحانیت در طول تاریخ خادم و خدمتگزار مردم بوده است» گفت: «ایران جدایی‌ناپذیر است و هیچ واتیکانی در کار نیست.»

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال ابوالحسن نواب جدایی قم قم واتیکان جدا شدن قم از ایران جدایی قم از ایران موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۵۸۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های آمریکا از دانشجویانی که شجاعانه علی‌رغم سرکوب شدید پلیس آمریکا، با تحصن و تجمع صدای مردم مظلوم غزه شدند، حمایت کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، متن نامه مسعود میرزایی به شرح زیر است:

به نام خدا

همکاران محترم؛ دانشگاه‌های ما به عنوان حافظان آموزش عالی و آزاداندیشی، باید به عنوان سنگری جهت تبادل آزاد نظرات و ایده‌ها عمل کنند. ما در دانشگاه فردوسی مشهد، عمیقاً احساس می‌کنیم که باید نگرانی خود را نسبت به سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشگاه‌ها علیه جنگ غزه، و به طور مشخص‌تر، اقدامات و سیاست‌های بی‌رحمانه اسرائیل ابراز کنیم.

اقدامات خشنی که برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد این مسائل مهم حقوق بشری انجام شده، عمیقاً نگران‌کننده است. این نه تنها قداست و حرمت آزادی آکادمیک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مانع تلاش جمعی‌ ما برای دستیابی به حقیقت و عدالت می‌شود.

با توجه به تأثیر مخرب جنگ بر زندگی انسان‌های بی‌گناه از جمله کودکان، این وظیفه اخلاقی ماست که اقداماتی که حقوق بشر را نقض می‌کند، محکوم و در مورد این نگرانی‌های فوری و حیاتی جهانی، گفت‌وگوی باز را تشویق کنیم. به عنوان آموزگاران، ما باید از آرمان صلح و عدالت دفاع و اطمینان حاصل کنیم که جوامع دانشگاهی ما فضای امنی برای طرح انتقاد و حمایت از آرمان‌ صلح و عدالت هستند.

ما از همه دست‌اندرکاران می‌خواهیم که قاطعانه از این اصول حمایت کنند تا بر تعهد خود نسبت به آزادی اندیشه و کرامت انسانی مجدداً تاکید کنیم.

با احترام و دعوت به اقدام، مسعود میرزایی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاه‌های آمریکا‌
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان
  • کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین خواری
  • ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • مرگ مشکوک قاضی دادگستری در مازندران | ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • بساط ویژه‌خواری برچیده شود/ جایگاه شغلی کارگران ارتقا یابد
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد