Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@06:48:02 GMT

قیصر امین‌پور، شاعری پایدار در مقاومت

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۸۳۳۰۷

قیصر امین‌پور، شاعری پایدار در مقاومت

قیصر امین پور، از شاعران و نویسندگان تاثیرگذار در دوره هشت ساله مقاومت به شمار می‌رود که توانست در مسیر حرکت خود، نوجوانان و جوانان زیادی را تربیت کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، قیصر امین پور که به عنوان یکی از تأثیرگذارترین شاعران دوره انقلاب اسلامی شناخته می‌شود از شاعران خطه خوزستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که از شاگردان آیت اله طالقانی بوده، در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده است و دفاعیه مقطع دکترا خود را به محضر محمدرضا شفیعی کدکنی ارائه کرده که در سال ۱۳۸۳ سوی انتشارات علمی و فرهنگی نیز به چاپ رسید.

جدای از مراتب آموزشی و موفقیت‌هایی چون کسب جایزه نیما یوشیج(مرغ آمین بلورین) و تدریس در دانشگاه‌ الزهرا، وی مدرس دانشگاه تهران نیز بوده و توانسته افراد بزرگی را تربیت کند و اموزش دهد.

امین پور در شعرسرایی، توانست ویژگی‌های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را با شعرهایش تلفیق کند و نوآوری را در آثارش بگنجاند.

نثر ادبی «طوفان در پرانتز»، شعر نوجوان «منظومه ظهر روز دهم » و «مثل چشمه، مثل رود»، نثذر ادبی «بی‌بال پریدن »، کجکوعه شعر «آینه‌های ناگهان»، شعر نوجوان «به قول پرستو»، مجموعه شعرهای «گل‌ها همه آفتابگردانند» نمونه‌ای از ذوق و روح شاعرانه امین‌پور به شمار می‌رود و «دستور زبان عشق» به عنوان آخرین دفتر شعر قیصر امین پور از سال 1386 به یادگار مانده است.

اگر بخواهیم نگاهی به سال‌ها فعالیت پرثمر قیصر امین پور بیندازیم، حضورش در گروه شعر و عضویت در شورای شعر و ادبیات حوزه هنری را نباید فراموش کنیم؛ چراکه او همگام با سایر شاعران فعال حوزه هنری در بسیاری از شب‌های شعر برگزار شده در جبهه‌های دفاع مقدس شرکت کرد و در مناطق مختلف عملیاتی به شعرخوانی پرداخت. او در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه‌های 60 و 70 به عنوان شاعر برگزیده، معرفی شد.

وی در شعر طرحی برای صلح می‌گوید:

شهیدی که بر خاک می‌خفت

سرانگشت در خونِ خود می‌زد و می‌نوشت:

به امّیدِ پیروزیِ واقعی

نه در جنگ،

که بر جنگ!

وی با برگزاری جلسات شعرخوانی و نقد و بررسی شعر سعی کرد تا در سال‌های حیاتش، شاعران جوان را تشویق و ترغیب به شعرسرایی کند و خود با پیوستن به شورای سردبیری مجله سروش توانست نسل جدیدی از نویسندگان و شاعران را تربیت کند و علاقه‌مندی به شعر و شعرخوانی را ترویج دهد. سرمقاله‌ای که در فروردین سال 1367 به عنوان اولین اثرش منتشر شد، جان دوباره‌ای به این نشریه بخشید و چاپ آثار بی‌بدیلش این مجله را به پرمخاطب‌ترین و دلنشین‌ترین نشریات برای نوجوانان تبدیل کرد.

وی در اشاره به 15 سال فعالیت به عنوان سردبیر مجله سروش بارها تکرار کرد: « من یک جوان ۲۰ ساله بودم که از پله‌های انتشارات سروش بالا رفتم و یک میانسال ۴۰ ساله که استعفا دادم و از پله ها پایین آمدم.»

از ویژگی‌های اشعارش می‌توان به برانگیختن مردم به پایداری و بلاغت و شیوایی در گفتار اشاره کرد که فهم اشعارش را برای همگان آسان می‌کرد.

در بخشی از سروده‌هایش این شعر به چشم می‌خورد که می‌گوید:

می‌خواستم

شعری برای جنگ بگویم

دیدم نمی‌شود

دیگر قلم زبان دلم نیست

گفتم:

باید زمین گذاشت قلم­ها را

دیگر سلاح سرد سخن کارساز نیست

باید سلاح تیزتری برداشت

باید برای جنگ

از لوله­ی تفنگ بخوانم

- با واژه­ی فشنگ-

می‌خواستم

شعری برای جنگ بگویم

شعری برای شهر خودم - دزفول-

دیدم که لفظ ناخوش موشک را

باید به­کار برد

امّا

موشک

زیبایی کلام مرا می‌کاست

گفتم که بیت ناقص شعرم

از خانه‌های شهر که بهتر نیست

بگذار شعر من هم

چون خانه‌های خاکی مردم

خرد و خراب باشد و خون‌‌آلود

باید که شعر خاکی و خونین گفت

باید که شعر خشم بگویم

شعر مقاومت

شعر فصیح فریاد

- هر چند ناتمام-

انتشارات سروش نوجوان در اسفند 1385 بعد از سه سال سردبیری محمدرضا سرشار متوقف شد و قیصرامین پور نیز بعد از ۸ ماه از آخرین مجله منتشر شده در بیمارستان دی تهران درگذشت.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۳۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان گفت: به‌مناسبت هفته نکوداشت اصفهان تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در ویژه برنامه «گنج‌های پنهان» انجام شد.

جواد کشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محله دستگرد یکی از محله‌های هنرمندپرور شهر اصفهان است که هنرمندان و فرهیختگان این محله نه‌تنها در منطقه ۱۳، بلکه در کل شهر، استان و حتی کشور شهرت دارند.

وی افزود: در میان این هنرمندان، شاعران گرانقدری در این محله زیسته‌اند که کلام و اشعار ظریف و دل‌نشینی دارند.

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس بر آن شدیم تا به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان، در ویژه برنامه «گنج‌های پنهان محله» که با حضور هنرمندان و شاعران استانی در فرهنگسرای دستگرد برگزار شد، با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شاعران درگذشته همچون مرحوم انواری و مرحوم وحید دستجردی، از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد تجلیل کنیم که این برنامه با حضور شهروندان و هنرمندان برگزار شد.

کد خبر 748477

دیگر خبرها

  • حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به مقرهای نظامی صهیونیستی
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • ادای احترام بایرن به قیصر: مجسمه برنزی بکن‌باوئر
  • عکس| تصویری دیده نشده از پیمان معادی، امین حیایی و بهرام رادان
  • از هند تا ایران؛ استقبال شاعران از غزل رهبر انقلاب
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • فیلم| شعرخوانی شاعران شیرین‌زبان اصفهان در شب شعر کمال
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است