Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@04:07:48 GMT

یک و نیم میلیون ایرانی در صف مهاجرت از کشور؟!

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۵۵۳۸۴

یک و نیم میلیون ایرانی در صف مهاجرت از کشور؟!

محبوبه مصرقانی روزنامه نگار

ایران آنلاین /محبوبه مصرقانی
در هفته‌های اخیر، خبرهایی از زبان برخی از کارشناسان و صاحبنظران حاکی از آن بود که یک‌و‌نیم میلیون ایرانی در صف خروج از کشور و مهاجرت قرار دارند. ما از مخاطبان «ایران» به صورت تلفنی، پیامکی و در کانال تلگرام ایران پرسیدیم: فکر می‌کنید این عدد واقعی است و یک و نیم میلیون ایرانی در صف مهاجرت به استرالیا و کانادا و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. قرار دارند؟ اگر این گونه است ریشه‌های این مهاجرت را در چه می‌دانید؟ آیا میان این مهاجرت و فرار مغزها رابطه‌ای وجود دارد؟ آثار و تبعات این مهاجرت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا تجربه‌ای در خانواده یا فامیل خود در این باره داشته‌اید یا خود در آستانه مهاجرت هستید؟
آلمانی‌ها شعارشان این است: درهای ما به روی همه ملت‌ها باز است
بهنام یوسفی – تماس تلفنی: یکی از دوستانم در کشور آلمان داره تحصیلات عالی میکنه. می‌گفت روی ورودی دانشگاهش نوشته درهای ما به‌روی همه ملت‌ها باز است. شاید نخستین نکته‌ای که دیدن این تابلو به ذهن ما ایرانیان متبادر می‌کند این است که درهای ما هم برای خروج همه ملت باز است جمله‌ای که ما بارها از برخی مسئولان شنیدیم. اصطلاح فرار مغزها معادل Brain Drain در زبان انگلیسی است. Brain به معنای مغز، متفکر و مغز متفکر است و برای کلمه Drain نیز معانی چندی از جمله خشکاندن، خالی کردن، به تحلیل بردن و زهکشی کردن نوشته‌اند. آنچه باعث ترک وطن و اقامت در کشورهای دیگر می‌شود، معمولاً به دو گروه عامل مربوط می‌شود عامل دافعه و عامل جاذبه که این عوامل با ابعاد اقتصادی اجتماعی، سیاسی و تخصصی ارتباط دارند. مهم‌ترین مواردی که می‌توان در دسته مربوط به دافعه جای داد به افزایش فاصله طبقاتی، محدودیت آزادی، فرهنگ کاری ناکارآمد، کمبود امکانات تحقیقاتی و پایین بودن استانداردهای پژوهشی، عدم تعادل در درآمد و هزینه، بی‌عدالتی، بی‌قانونی و پارتی بازی اشاره کرد. در مقابل علل رانشی، مواردی وجود دارد که باعث جذب نخبگان در کشور دیگری می‌گردد این عواملِ کششی عبارتند از فرصت ادامه تحصیل، رفاه اجتماعی، تعادل هزینه و درآمد، سیستم آموزشی کارآمد، رفاه اقتصادی، آزادی سیاسی و اجتماعی، وجود فرصت‌های شغلی و امنیت شغلی.
ایرانیان مهاجری که نقش خوشبخت‌ها را بازی می‌کنند
بدون نام - کانال تلگرام ایران: من چند سالیه مهاجرت کردم و خیلیا رو می‌شناسم واقعاً وضع خوبی ندارن و اینجا می‌نالن ولی وقتی پیامی چیزی برای ایرانیا میخوان بذارن چنان خودشون رو خوشبخت و خوشحال نشون میدن که آدم به عقلش شک می‌کنه. واقعاً اون چیزی که تو تصور ما ایرانی‌ها هست در هیچ کجا پیدا نمیشه، حتی اگه واقعاً خارج هم خوب باشه برای مردم خود اون مملکت خوبه نه برای ما خصوصاً کسایی که بعد از شکل گرفتن شخصیت و زبانشون در سنین بالاتر مهاجرت میکنن.
دوست دارم بتوانم از این کشور بروم
فاطمه رحیمی- تماس تلفنی: نمی‌دانم این عدد چقدر واقعیت دارد اما احتمال می‌دهم تعداد افرادی که دل‌شان می‌خواهد مهاجرت کنند بیش از این‌ها باشد. خود من هم دوست دارم بتوانم از این کشور بروم. جایی که شاید با دست بازتر بتوانم زندگی کنم. خودم مشخصاً بر سرنوشتم حاکم باشم و نه شرایط محیطی. کشورمان واقعاً ثبات ندارد؛ وقتی صحبت رئیس جمهوری کشور دیگر مستقیماً بر بازار و تجارت و حتی شیوه زندگی ما تأثیرگذار است زندگی در اینجا چقدر می‌تواند خوشایند باشد؟! شغل‌هایی که نه چندان مورد پسندمان هست و رابطه‌ای با مهارت‌ها و تحصیلات‌مان ندارد و بالاجبار داریم با آن شغل کنار می‌آییم. الان هم نگرانی‌های مربوط به مسائل آب به همه نگرانی‌های دیگرمان افزوده شده است.
تقریباً هر ده روز یک بار می‌شنوم که فلانی رفت
بهنام – کانال تلگرام ایران: به‌نظر من که آمار درستیه. تقریباً هر 10 روز یک بار می‌شنوم که فلانی رفت یا فلانی دنبال رفتنه دلیلش هم کاملاً مشخصه هر چی بیشتر کار می‌کنی متوجه میشی گرفتاری‌هات هرسال بیشتر میشه و آینده‌ات هرسال مبهم‌تر. تقریباً از هرکی که ۱۰-۱۵ سال کار کرده می‌پرسم به‌نظرت وقتی بازنشسته بشی یه درآمد معقول و شرایط قابل تحمل خواهی داشت میگه اگه تا قبل بازنشستگی، آلودگی هوا و تصادف و نیترات و پالم و پارازیت و جنگ و دلار و زندگی غیر استاندارد از پا درنیاورده باشدمون حتماً اون موقع تأمین اجتماعی با ندادن حقوق و نبود درمان مرخصمون میکنه. وضعیت بزرگ کردن بچه هم که شبیه رد شدن از میدون مینه به هر گوشه و کنارش که نگاه میکنی یه معضل چسبیده که قدرت خانواده برای حلش عاجزه. درسته که تو مهاجرت باید شبیه ماشین کار کنی ولی حداقل می‌تونی مغزت رو بزاری رو حالت فلایت مد.
خارج از دور زیباست
رضا.‌م - هلند - کانال تلگرام ایران: مهاجرت در سن بالا سخته. یاد گرفتن زبان و قوانین اون کشور. تطبیق خودت با خلق و خو و عادات و حتی آب و هوای یک کشور دیگه. خارج هم از دور زیباست. ولی وقتی بیای سختی‌هاش هم زیاده. برای موفقیت هم اینجا زحمت زیاده.
وقتی احوالپرسی می‌کنی همه می‌نالند
مرتضی هاشمی - بندرعباس – 540...0921: از فامیل‌هایمان مهاجر زیاد داریم. افرادی که برای تجارت و کار به کشورهای دیگر رفته‌اند و اکثراً خیلی راضی هستند؛ می‌گویند که در ایران در تجارت بعضی افراد سعی می‌کنند دروغ بگویند و کلاه سر یکدیگر بگذارند. یا وقتی احوالپرسی می‌کنی هیچ کس خدا را شکر نمی‌کند و همه ناله می‌کنند. عیب از خود مردم هم هست. وقتی حال خوب‌مان وابسته به چیزهای مختلف است و نه خودمان، هر جا که باشیم زندگی‌مان به کام ما نیست. نارضایتی و ناامیدی از وضع موجود نیز به مهاجرت‌ها دامن زده است.
آمار مهاجرت فکر نکنم تا این حد بالا باشد
سینا یوسفی- ارومیه - 733...0914: با سلام به‌نظر من این عددی که گفتین شاید کمتر باشه و از دلایل مهاجرت یکی امکانات رفاهی و مالی هستش و اکثر افراد قشر محصل و دانشجو هستند. به نظرم اگه این رقم هم باشه خیلی زیاده و خودش آثار بدی را در پی خواهد داشت.
توی کشور ما ارزش آدم‌ها رو نمیدونن
وحید خداداد- تبریز – کانال تلگرام ایران: با توجه به حرص و ولعی که من برای رفتن می‌بینم فکر می‌کنم آمار از این هم بیشتر باشه. علتش هم کاملاً معلومه. برای داشتن یه زندگی بهتر. متأسفانه این مهاجرت زیان‌های زیادی برای جامعه ما دارد. اکثر کسانی که می‌روند قشر جوان و تحصیلکرده هستند که کشور برای آنها کلی هزینه کرده و دیگران از اینها بهره‌برداری میکنن. وقتی شرایط کار برای جوانان نیست به هوای زندگی بهتر مهاجرت میکنن. یه مورد دیگه هم که هست اینه که توی کشور ما ارزش آدم‌ها رو نمی‌دونن و کرامت آدم‌ها حفظ نمیشه.
دلم می‌خواهد دکترا بخوانم اما از خودم می‌پرسم آخرش که چه؟
711...0916 : قصدم این است که دکترا بخوانم در همین کشور خودمان. اما از خودم می‌پرسم آخرش که چه؟ قبول شوم، دکترا بخوانم بعدش چه می‌شود؟ هیچ. چیزی معلوم نیست. در اینجا کسی برای تحصیلات و سواد ارزشی قائل نیست. من نمی‌توانم مهاجرت کنم؛ اما اگر روزی از دستم می‌رسید حتماً مهاجرت می‌کردم. چند روز پیش شهر را نگاه می‌کردم؛ بزرگتر و طویل و عریض‌تر شده. جمعیت بیشتری در این شهر جا خوش کرده‌اند. آدم‌ها دل‌شان پیشرفت می‌خواهد؛ از شهر و روستای کوچک به شهر بزرگتر و از آنجا به یک کشور دیگر. نرخ مهاجرت در سایر کشورها را نمی‌دانم اما به احتمال زیاد نیمی از جمعیت کشور ما دل‌شان فرار می‌خواهد؛ به هر دلیلی. نیمی فرار مغزها و برای کسب دانش و نیمی دیگر برای جبران نداشته‌های‌مان.
خارج گل و بلبل نیست اما بهتر است
مهرداد آذری – 659...0936: خب مسلماً خارج از کشور هم گل و بلبل نیست و همه شرایط مساعد برای زندگی. اما وقتی آن کشورها را با کشور خودمان مقایسه می‌کنیم؛ امتیازات و برتری‌های کشورهای اروپایی مسلماً خیلی به چشم می‌آید. انتخاب رشته تحصیلی و شغل در آن کشورها راحت‌تر است و مطابق با سلیقه و علاقه آدمی. دلایل مهاجرت‌ها متنوع است، اما دور و بر من اکثراً افراد نخبه‌ای بودند که از کشور رفته‌اند، شاید دل‌شان به برگشت بوده اما الان با یک حساب سر انگشتی تصمیم‌شان عوض شده و در کشور دیگر ماندگار شده‌اند.
تعداد مهاجرین بیش از این رقم هست
صفورا انصاری- شیراز - کانال تلگرام ایران: از نظر من تعداد مهاجرین بیش از این رقم هست. از دلایلی که می‌توانم ذکر کنم: نبود شغل و امکانات و فرصت‌های برابر، نداشتن امنیت شغلی، تغییر هر ساله قوانین مربوط به بانک‌ها و سرمایه‌گذاری، عدم اطمینان از سرمایه‌گذاری با توجه به این تغییرات، تأثیر مستقیم نهادهای مذهبی و دخالت گسترده نهادهای حاکم روی قوانین و سرمایه‌های در گردش و اشتغال، رانت خواری، فساد دولتی، باند بازی، مافیا، بی‌توجهی گسترده به نخبه‌ها و سرمایه‌های کشور و بی‌ارزش بودن نظر کارشناسان و تحصیلکردگان در امور و اداره کشور و از سوی دیگر وضعیت تحریم‌ها و روابط بین‌المللی و شرایط وخیم زیست محیطی و مشکلات حل نشده آنکه امیدی هم به بهبود و حل شدنشان نیست تنها راه مهاجرت را پیش روی ما قرار می‌دهد. جایی که با استفاده از پتاسیل‌ها و استعداد‌ها و داشتن امنیت بیشتر چه در کار و زندگی چه در عقاید و دیدگاه‌ها امید به‌زندگی بهتر را برای مهاجران در کشور دیگه نوید می‌دهد.
جوان‌ها و نخبه‌ها به این دلایل از کشور می‌روند
فاطمه سادات – کانال تلگرام ایران: از نظر شغلی وقتی امنیت اقتصادی و ثبات نیست، سرمایه‌گذاری و اعتماد بین مردم و بانک‌ها زایل شده و کار آزاد صورت نمی‌گیره، کارهای دولتی هم که به اقوام و خویشان بیسواد داده میشه، تعلیم و تربیت هم که جایگاهی نداشته و ابتکار و خلاقیت هم خریدار نداره، اقتصاددان‌ها و جامعه‌شناس‌ها و فعالان محیط زیست هم که تحقیقات و توصیه‌هاشون به کار گرفته نمیشه لذا جوان‌ها و نخبه‌ها انگیزه کار و تحقیق داخل کشور رو از دست میدن، قشر محروم هر روز محرومتر میشن و قشر متوسط برای فرار از فقر و بیکاری و جنگی که هر روز و هر لحظه در موردش حرف زده میشه مجبور به فرار.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۵۵۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده مسلمان شدن مورایس سرمربی سپاهان

مربی پرتغالی سپاهان، به لحاظ اخلاقی بی تردید یکی از متفاوت‌ترین مربیان خارجی است که در سال‌های اخیر به فوتبال ایران آمده است. فارغ از آرامش و ادبیات مودبانه‌ای که او در برابر سوالات غالباً چالشی، یکی از ویژگی‌های قابل تحسین او، علاقه‌ای است که نسبت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی بروز می‌دهد.

این طرز تفکر، دقیقاً نقطه مقابل برخی مربیان اروپایی است که حتی با وجود سال‌ها حضور در ایران، نگاه بالا به پایین و اظهارنظر‌های توام با نیش و کنایه را حفظ می‌کنند.

 حادثه‌ای که زندگی مورایس را تغییر داد

به گفته برخی نزدیکان این مربی، ماجرای عجیبی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. ماجرایی که کمتر درباره آن صحبت شده است.

او پیش از اینکه پیشنهاد سپاهان را بپذیرد و به ایران سفر کند، در یک سانحه رانندگی دچار وضعیتی شبیه بیهوشی و کما می‌شود و پس از بهبودی، نوع نگاه وی به زندگی به کلی متفاوت شده است.

می‌خواهم مسلمان شوم

اما آنچه که مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و می‌گوید: «من می‌خواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟»

به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است. وی همچنین در محضر یکی از علما، شهادتین را به زبان جاری ساخته و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردیده است.

نکته دیگر اینکه به موازات این اقدامات، یک مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار وی، فرآیند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات مورایس را برعهده داشته است.

ازدواج با دختر ایرانی

از مدت‌ها قبل زمزمه‌هایی مبنی بر ازدواج قریب الوقوع ژوزه مورایس با یک بانوی ایرانی در جریان بود. موضوعی که همراه با خبر تشرف او به دین اسلام، پررنگ‌تر شد و رسانه‌ها نیز درباره آن صحبت کردند.

در این خصوص گفته می‌شود مسائل شرعی ازدواج مورایس با همسر ایرانی اش اتفاق افتاده و طی چند روز آینده این مراسم به صورت رسمی برگزار می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

tags # سپاهان سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی | کاش شرایطی فراهم شود تا ...
  • از اینجا رانده و از آنجا مانده
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • پشیمانم!
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی
  • (ویدیو) اظهار ندامت و پشیمانی اشکان خطیبی از مهاجرت
  • پشت پرده مسلمان شدن مورایس سرمربی سپاهان
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است