Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-08@18:39:10 GMT

پیشنهاد برگزاری همایش بین‌المللی معمار بنام ایرانی

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۶۶۷۵۰

پیشنهاد برگزاری همایش بین‌المللی معمار بنام ایرانی

شهردار تبریز در دیدار دبیرکل مرکز بین‌المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی، با اشاره به جایگاه و نقش تمدن ایران در تاریخ اسلام پیشنهاد کرد تا همایش بین المللی گرامیداشت"اسیرعلی تبریزی"، معمار بزرگ ایرانی-اسلامی دربار عثمانی برگزار گردد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، ایرج شهین باهر در دیدار "خالد ارن"، دبیرکل ترک تبار مرکز بین‌المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی با بیان این مطلب اظهار کرد: اسیر علی تبریزی، معمار بزرگ آذربایجان و تبریز در عصر صفویه زندگی می‌کرد که به دنبال جنگ چالدران و اشغال آذربایجان از سوی "سلطان سلیم" به استانبول منتقل شد، در آن زمان حدود سه هزار تن از دانشمندان، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر تبریز و آذربایجان به دستور شاه عثمانی به این کشور کوچ کرده و منشاء خدمات ماندگاری در تاریخ بشریت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی "اسیرعلی تبریزی" را یکی از مهمترین چهره‌های کوچانده شده به سرزمین عثمانی خواند و ادامه داد: بسیاری از بناهای کنونی اسلامی بنام، از جمله مساجد مهمی از استانبول تا "سارایوو" در شبهه جزیره بالکان از دستاوردهای بی نظیر این سرمعمار بزرگ قرن دهم هجری و 16 میلادی هستند، شهرداری تبریز آماده‌ی برپایی مشترک کنگره بین‌المللی "اسیر علی تبریز" در هر یک از شهرهای تبریز، استانبول یا سارایوو است.
وی هدف از این پیشنهاد را معرفی بزرگان فرهنگ و هنر این دیار در عرصه‌های بین‌المللی عنوان کرد و افزود: رویداد تبریز 2018 می‌تواند فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط یا ارتقای روابط فی مابین شهرداری و نهادهای بین‌المللی فرهنگ و هنر اسلامی باشد.

شهردار تبریز با اشاره به آثار بی‌نظیر هنرمندان این خطه و تاثیر فرهنگ و هنر ایران و تبریز در جهان اسلام گفت: مجموعه شهرداری تبریز، همزمان با رویداد فرهنگی "تبریز 2018" آماده‌ی معرفی این کهن شهر در عرصه فراملی و تبادل فرهنگی و هنری با جهان اسلام به ویژه سازمان‌های بین‌المللی اسلامی است.
در این دیدار، "خالد ارن" دبیرکل مرکز بین المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی نیز با تبریک انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 گفت: این مرکز به عنوان یکی از بازوان مشورتی سازمان کفرانس اسلامی نقش عمده ای در انتخاب تبریز داشت.

وی تبریز را کهن شهری بزرگ با تاریخ و تمدن تاثیرگذار دانست و افزود: به طور حتم این شهر از نظر تاریخی، فرهنگی و علمی، حرف‌های بسیاری برای گفتن در سطح بین‌المللی دارد.
ارن با اشاره به برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری اجرا شده از سوی مرکز بین‌المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی در استانبول و شهرهای مختلف کشورهای اسلامی عنوان کرد: در سال گذشته، جشنواره جهانی خطاطی آیات قرآن از سوی این مرکز در استانبول برگزار شد که در آن 20 خطاط ایرانی در بخش خط نستعلیق مورد تجلل قرار گرفتند، سال آینده نیز استانبول میزبان جشنواره بانوان فعال در صنایع دستی کشورهای اسلامی خواهد بود که بانوان هنرمند تبریزی هم می‌توانند بخشی از این رویداد بین‌المللی باشند.
دبیرکل مرکز بین المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که کتابخانه بزرگ این مجموعه با 80 هزار کتاب از جمله منابع مهم فرهنگ و هنر جهان اسلام است، از شهردار تبریز درخواست کرد تا کتاب‌های منتشر شده مربوط به معرفی آذربایجان و تبریز برای تکمیل منابع آن در اختیار مرکز قرار گیرد.
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 تمدن سازمان های بین المللی فرهنگ و هنر فرهنگی و هنری قرآن موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۶۶۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوم خرداد به یک روز ملی و به یاد ماندنی در تاریخ تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار مهر، تراب محمدی ظهر روز سه شنبه در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم سوم خرداد، سخت‌ترین و ماندگارترین عملکرد هر ملت را دفاع از شرف، باورها و خاک آن کشور دانست و افزود: مردم ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس ثابت کردند در مسیر دفاع از آرمان‌های امام راحل (ره) و انقلاب اسلامی همواره ثابت قدم بوده و هستند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: سوم خرداد به واسطه آزادی خرمشهر، با علم و ایمان نیروهای داخلی به یک روز ملی و به یاد ماندنی در تاریخ ایران اسلامی تبدیل شده است.

محمدی خاطر نشان کرد: آزاد سازی خرمشهر با رشادت و جانفشانی رزمندگان و تقدیم خون شهدای بسیاری به دست آمد و در این راه رزمندگان سرزمین آفتاب حاضر در جبهه‌ها نیز حضور پررنگی داشتند و شهدا و جانبازان بسیاری را در این راه تقدیم کردند.

وی با تاکید بر برگزاری هر چه باشکوه‌تر بزرگداشت یاد شهدای سوم خرداد و عملیات بیت‌المقدس، افزود: تشریح و تبیین رشادت‌های رزمندگان اسلامی در جامعه به خصوص بین نسل جوان، محور برنامه‌های نهادهای متولی در این روز باشد.

محمدی با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر جزو به یاد ماندنی‌ترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی است، گفت: سوم خرداد یک نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس است که همه ما به این پیروزی بزرگ افتخار می‌کنیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: جمله تاریخی «خرمشهر را خدا آزاد کرد» بهترین تعبیر امام خمینی (ره) برای موفقیت بزرگ آزاد سازی خرمشهر بود که به اثرگذارترین شکل ممکن، عمق تعلق رزمندگان ایران اسلامی به پشتیبانی پروردگار عالم را بیان نمود.

تجلیل از ایثارگران، برگزاری یادواره شهدا، گلباران مزار مطهر شهدا، افتتاح پروژه‌های محرومیت زدایی، سخنرانی پیشکسوتان جبهه و جنگ، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی، پیاده‌روی خانوادگی، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگر، حضور پیشکسوتان جبهه و جنگ در مدارس، عصر شعر در حوزه دفاع مقدس، اعزام گروهای جهادی، صبحگاه مشترک، پخش مستندات تلویزیونی، پخش نماهنگ و موسیقی تصویری از جمله ویژه برنامه‌هایی بود که در این نشست برای سوم خرداد در استان آذربایجان شرقی پیش‌بینی شد.

کد خبر 6099217

دیگر خبرها

  • انتشار بیانیه توسط شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران  
  • دانشمندان ایرانی با توفیقات علمی خود، امنیت و توسعه پایدار کشور را تضمین کردند
  • بیانیه شرکت‌کنندگان کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای ایران
  • شرکت‌کنندگان کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای بیانیه دادند
  • توجه روحانیون در حج به سبک زندگی اسلامی و جهاد تبیین
  • برگزاری کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری درتبریز
  • تلاش برای اعتلای مفاهیم انسانی اهل بیت (ع) در یک رویداد هنری
  • معلمان معمار اصلی شخصیت افراد در جامعه هستند
  • سوم خرداد به یک روز ملی و به یاد ماندنی در تاریخ تبدیل شده است
  • نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان آغاز به کار کرد