Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:52:00 GMT

موسیقی نواحی در مسیر کمال ایستاده است

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۷۷۵۰

موسیقی نواحی در مسیر کمال ایستاده است

کرمان - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره موسیقی نواحی ایران با واژگان سرشار از حماسه و عشق آراسته و در متن اینگونه موسیقایی، حضور مستدام و پررنگ داشته و در مسیر کمال و پویایی فرهنگ بومی این مردم، به سربلندی و طراوت ایستاده است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، در پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران آمده است، ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور گشایشگر فرهنگ و هنر و کارکرد تاثیرگذار جلوه ‌هایی از این گستره است که ریشه ‌های دیرین و پیوندهای عمیق و ناگسستنی با هویت اجتماعی و قومی مردم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پیام ادامه می دهد، سهم‌ ویژه‌ ای از این حضور را موسیقی نواحی سرزمینمان بر عهده دارد، ‌هنری آمیخته با حکمت، فرزانگی، صلح آراستگی و شادکامی و از سرشار از نغمه و نکته، با تاری از اصالت و دیرینگی و پودی از زیبایی، معرفت و صمیمیت که حقیقت افسانه‌وار خود را از پس قرن ‌های متمادی به امروز رسانده و پرده در پرده، فرهنگ شفاهی و میراث هنری ایران زمین را با حنجره‌ ها و سرپنجه‌ های توانمند خنیاگران روایت می‌ کند.
این پیام تصریح کرد: بی ‌تردید شناخت دقیق و کارکرد بی ‌بدیل این هنر ماندگار و مطالعه فرصت ‌ها و تهدیدهای پیرامونی آن ضرورتی گریزناپذیر است تا با حفظ شایسته دیروز، فردای هویت مدار ما را ضمانت بخشد.
در این پیام آمده است، جشنواره موسیقی نواحی ایران با واژگان سرشار از حماسه و عشق آراسته و در متن این گونه موسیقایی، حضور مستدام و پررنگ داشته و در مسیر کمال و پویایی فرهنگ بومی این مردم، به سربلندی و طراوت ایستاده است.
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می افزاید، برگزاری این رویداد ارزشمند در کهن دیار کرمان، آمیخته به شعر بومی و الحان موسیقی مبتنی بر فرهنگ اصیل قومی هر منطقه، تاکیدی مضاعف به ضرورت‌ ها و نیازهای پیش‌ روی دارد تا تجربه تازه‌ تر، مفیدتر و سازنده ‌تری به کارنامه روشن برگزاری جشنواره ‌های موسیقی نواحی کشور بیفزاید.
وی می افزاید، تلاش خالصانه دست‌ اندرکاران این رویداد هویت ‌بخش و انسجام ‌آفرین را ارج نهاده و از حضور گرم هنرمندان این سرزمین کهن در جشنواره یازدهم صمیمانه سپاسگزارم.
کرمان در سالهای اخیر میزبان جشنواره موسیقی نواحی ایران بوده و نقش ارزشمندی در احیا، حفظ و ضبط این هنر داشته است.
موسیقی نواحی یکی از منابع مهم تاریخ شفاهی کشور محسوب می شود که با آداب، رسوم و فرهنگ سرزمین ایران پیوند خورده است.
وجود اقوام و اقلیم های مختلف در استان کرمان، تنوع موسیقی نواحی را به دنبال داشته و حدود 35ساز، مقام و رقص محلی در حوزه موسیقی نواحی در کرمان وجود دارد.
سال قبل 40 هزار نفر از برنامه های موسیقی نواحی ایران بازدید کردند و موسیقی نواحی زمینه ای برای معرفی استعدادها و ظرفیت های استان کرمان بویژه در بخش گردشگری فرهنگی است.
جشنواره موسیقی نواحی ایران با افتتاح نقاره خانه بازار وکیل از 11 اردیبهشت آغاز می شود و تا چهاردهم اردیبهشت ادامه دارد.
در بخش اجراهای جنبی در قالب هفت گروه، 46 نفر شرکت کننده در بخش اصلی، 15 نفر پیشکسوت و 12 نفر ساز ساز، 9 نفر از برگزیدگان جشنواره جوان موسیقی نواحی و از استان کرمان 6 گروه در بخش اصلی جشنواره حضور خواهند یافت.
شرکت کنندگان در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در شهرستان های زرند، رفسنجان، بردسیر، انار، سیرجان، جیرفت، بافت، بم، نرماشیر، فهرج و ریگان اجرا خواهند داشت.
از 21 استان در موسیقی نواحی شرکت می کنند و محوریت جشنواره بر آفرینش کلام مبتنی بر اشعار حماسی است.
3029/7437

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فرهنگ و ارشاد اسلامي موسيقي نواحي كرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۷۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان، گفت: سومین جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی، آبان‌ماه به میزبانی استان کرمان برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سعید شاهرخی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان،در هم اندیشی با جمعی از اصحاب رسانه کرمان  گفت: سومین جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی، نیمه دوم آبان‌ماه به میزبانی استان کرمان برگزار خواهد شد.

او افزود: دوره اول این جشنواره در یزد و دور دوم آن به میزبانی قزوین طی سنوات قبل برگزار شده و سومین دوره آن در رقابت نهایی بین کرمان و شیراز شکل گرفت که سرانجام با ارزیابی شاخص‌ها، کرمان به عنوان میزبان این جشنواره با نقش آفرینی مسئولین استان و بخش خصوصی کرمان انتخاب شد.

وی با اشاره به وجود ١٠ اثر ثبت جهانی در استان کرمان و سابقه تاریخی و میراث غنی این استان تاکید کرد: این جشنواره می‌تواند تاثیر مهمی در معرفی آثار تاریخی و گردشگری استان کرمان از طریق تولید محتوا‌های چند رسانه‌ای داشته باشد.

شاهرخی اظهار داشت: فراخوان این جشنواره بزودی منتشر می‌شود و ٧٠ درصد تولید محتوا‌ها باید در محور‌های جشنواره ، مربوط به کرمان باشد.

او تشکیل شورای توسعه گردشگری استان کرمان را اتفاقی مهم ارزیابی کرد و گفت: دبیرخانه رویداد کرمان ١٤٠٤ نیز در اتاق بازرگانی کرمان تشکیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان نقش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها را در معرفی آثار تاریخی و غنای فرهنگی کرمان بسیار مهم ارزیابی نمود و بر افزایش تعامل با رسانه‌ها تاکید کرد.

شاهرخی برگزاری همایش بین المللی راه ابریشم با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، برگزاری کنگره ملی تاریخ ملی شهرسازی ایران، برپایی سمینار باستان شناسان ایران در جیرفت، برگزاری اختتامییه همایش ملی کتیبه سرباز و نیز رویداد ملی آیین ناملموس چوگان را از دیگر رویداد‌های مهم حوزه میراث فرهنگی استان در سال جدید اعلام کرد.

وی افزود: هفته میراث فرهنگی از ٢٩ اردیبهشت تا ٣ خرداد ماه برگزار و طی آن اشیای تاریخی کرمان که در موزه ملی ایران قرار دارند به موزه‌های کرمان از جمله باغ موزه هرندی منتقل و در معرض بازدید مردم قرار خواهند گرفت.

دیگر خبرها

  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • برگزاری محفل شعر ارادت رضوی در هویزه
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • سامانه بارشی جدید از سه شنبه وارد کشور می‌شود
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر