Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین دهباشی گفت: سوال‌های شهید صدر از امام خمینی(ره) در خصوص موقعیت بانک‌ها، ارتباط با اقلیت‌ها، سیاست خارجی و سهم شهروندان از حکومت در آستانه چله انقلاب بی‌جواب مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، حسین دهباشی ظهر امروز در همایش «از خلخالی تا روحانی» که در دانشگاه تبریز برگزار می‌شد با اشاره به تاریخ نگاری انقلاب و نقش آن در سیاست اظهار داشت: صحبت در مورد تاریخ نگاری دو وجه دارد، یکی فعالیت سیاسی و دیگری اطلاع‌رسانی در حوزه تاریخ است؛ عموما تاریخ نگاری را به عنوان ابزار تبلیغاتی بهره می‌بریم در حالی که باید تاریخ نگاری اجتماعی را جایگزین آن قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اگر سراسر تاریخ ایران را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که تاریخ‌نگاران هر دوره، دوره قبل خود را تخریب کرده‌اند، عنوان کرد: صرف نظر از این که امروز این کار اخلاقی است یا خیر، باید توجه داشت که با این کار خودمان را از بهره‌هایی که می‌توانیم برای تکرار نکردن اشتباه‌هات گذشته داشته باشیم، محروم می‌کنیم.

مستندساز تبلیغاتی حجت‌الاسلام حسن روحانی در دولت یازدهم حوزه تاریخ‌نگاری رخ داده در سال ۵۷ را با دو جریان اصلی مواجه خواند و خاطرنشان ساخت: اولی جریان علاقه‌مند به حکومت قبلی بود که هیچ گونه نقص و خطایی را به خاندان پهلوی وارد نمی‌دانست و جانشینان آن را سراسر خطا، ندانم کاری و دست آوردهای ناخوشایند می‌پنداشت؛ جریان دوم دولتی نیز کاملا آن دوران را سیاه و پلید خواند.

وی ادامه داد: آیا تاریخ‌نگاری امری صرفا سیاسی می‌باشد؟ طبیعی است که باید از تاریخ نگاران تواقع داشته باشیم تاریخ را آنگونه که می‌خواهند روایت نکنند بلکه آنگونه که هست و بدون نگاه سیاسی بنگارند.

پژوهشگر تاریخ شفاهی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه وقتی برای یک فرایند غیرسیاسی روند سیاسی اتخاذ کردیم سنگ بنایی کج گذاشته می‌شود، اذعان کرد: در ارتش، وزرات راه یا وزارت نیرو صحبت می‌کنیم تمایزی بین اینکه قبل انقلاب و بعد انقلاب هستند وجود ندارد، به طور مثال ارتش در هر صورت خود را نیروی دفاعی می‌‌داند.

وی با بیان اینکه ما بیش از حد در حوزه سیاسی به امور سیاست بها می‌دهیم، متذکر شد: دانشگاه‌ها و جامعه سیاست‌زده شده‌اند، غیر سیاسی بودن خود یک اقدام سیاسی است، جوانان ما در جامعه چون نمی‌دانند با سیاست چه کنند لذا به گروه‌های سیاسی اصول‌گرا، اطلاح‌طلب، اعتدالی و غیره آنقدر اعتماد ندارند که مردم نردبان بالا رفتند آنها شوند؛ این جریان البته خود اتفاق مبارکی است چون منجر به تامل بیشتر می‌شود و ما را از تکرار و ادامه راه اشتباه باز می‌دارد.

این مستندساز برجسته ایرانی با بیان اینکه با ۲۱۷ نفر از سران پهلوی دوم ملاقات و با برخی از آن‌ها مصاحبه کرده است، یادآور کرد: یکی از سوالات واحد من با کسانی که ملاقات کردم این بود که شما کی متوجه شدید کار دولت دوم پهلوی تمام است‌؟ جز ۵ یا ۶ نفر بقیه‌ی آن جمع تا تابستان ۵۷ اصلا تصور نمی‌کردند اتفاق عظیمی به نام انقلاب اسلامی رخ دهد.

وی افزود: ۶۰ نفر از این جمع حتی بعد از ۲۲ بهمن سال ۵۷ هم باور نمی‌کردند جریان حکومت تغییر یافته و نظام پهلوی خاتمه یافته است‌؛ به خاطر اینکه افراد برای فهم تحولات جامعه، افرادِ سیاسی جامعه را پیگیری می‌کردند اما اگر کسی به مردم و داخل جامعه توجه می‌کرد متوجه امواج سهمیگن تحولات می‌شد.

دهباشی با اعلام اینکه امروز به جای اینکه صرف جریانات سیاسی کلان را دنبال کنیم باید به میان مردم برویم و از دغدغه‌هایشان مطلع شویم، تاکید کرد: آن موقع بهتر می‌فهمیم که چرا دلبستگی به سازندگی و پیشرفت جامعه از طریق جریان‌های کاملا سیاسی وجود ندارد.

وی خاطرنشان ساخت: در اوایل انقلاب نامه‌ی مهمی از طرف شهید صدر به امام خمینی(ره) ارسال گردید که در آن نگاشته شده بود "دغدغه‌ی تشکیل حکومت دینی دارید آیا در این حکومت مورد نظر موقعیت بانک، سیاست خارجی، ارتباط با اقلیت‌ها، بیگانگان و کفار تعیین شده است؟ شهروندان چه سهمی در این حکومت دارند؟" نامه به امام(ره) می‌رسد ایشان می‌فرمایند الان در کوران انقلاب هستیم وقتی حکومت تشکیل شد به آن موارد هم توجه می‌کنیم.

عضو خانه سینما و انجمن مستند سازان سینمای ایران با بیان اینکه علی‌رغم توجه به اندیشه‌ی متعالی معمار انقلاب اما برای آن پرسش این پاسخ کافی نبود، اظهار داشت: امروز می‌بینیم که در آستانه‌ی چهل سالگی انقلاب آن پرسش‌های شهید صدر همچنان بدون جواب است.

وی با اذعان به اینکه ما در کل تاریخ ایران بیشتر از چهار رساله در حوزه سیاست نداریم، متذکر شد: آیا با ترجمه کردن کتاب‌هایی که پرسش و پاسخش مال جامعه دیگر است می‌توانیم در حوزه علوم سیاسی به چشم انداز درست برسیم؟ نتیجه اینطور می‌شود که در انتخابات مختلف وقتی افراد می‌خواهند صحبت کنند کل حرفشان افشاگری، بهانه‌گیری علیه مخالفان و وعده‌هایی است کلی که معلوم نیست چه ضمانت‌های اجرایی خواهند داشت.

مستندساز تبلیغاتی رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه پس از چهل سال هنوز کاملا مشخص نیست چرا حکومت پهلوی از بین رفت، تصریح کرد: وقتی این قدر در تاریکی جلو می‌رویم نباید انتظار داشت که آینده را به درستی پیش‌بینی کرد.

وی توضیح داد: در سال ۸۸  دور از کشور وقایع را می‌دیدم و برایم سوال بود آیا در انتخابات تقلب شده است یا خیر، این سوال اساسی برایم وجود داشت که کسانی که مدعی تقلب هستند واقعا چه دلیل متقن و مستندی داشتند؟ با تصور و تخیلی که وجود داشت یک سری مهاجرت کردند، عده‌ای زندانی شدند و یک سری زندگی‌هایشان از هم گسیخت، آن‌هم تنها بر روی توهم!

حسین دهباشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جریان موسوم به انحرافی را چگونه معنا می‌کند، عنوان کرد: برخی از کدهایی که بر اساس آن بنای مستحکم ساخته می‌شود گاه هیچ تعریفی ندارند، سوای درستی یا نادرستی جریان احمدی‌نژادی این سوال طرح می‌شود که تعریف دقیق واژه‌ی جریان انحرافی چیست، تا زمانی که شفافیت نیست این پرسش به جای خود محفوظ است.

وی بیان داشت: ما می‌پرسیم اقتصاد مقاومتی دقیقا چیست و دارای چه ساز و کار و اولویت بندی می‌باشد؟ واژه اقتصاد مقاومتی و یا اسلامی نیاز به توضیح دارد چه اینکه از اقتصاد سوسیالیتی دوران موسوی تا اقتصاد کاپیتالیستی دوران هاشمی زیر چتر اقتصاد اسلامی قرار داشت، این چه واژه‌ای است که چنین دامنه بسیطی دارد؟ لذا تا زمانی که توصیف نشود نمیتوان گفت که واژه انحرافی، توصیف مناسبی برای آن جریان هست یا خیر.

مدیر پروژه تاریخ شفاهی ایران در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان با این عنوان که شعار انقلاب نه شرقی ته عربی بود حال انکه به نظر می‌رسد به شرق متمایل هستیم، گفت: در جریان دشمنی با غرب ما از سوی دیگر بام در حال افتادن هستیم؛ طبق قانون اساسی هرگونه پیمان با دول بیگانه نیاز به اخذ مصوب مجلس دارد اما مشاهده کردیم که هم در برجام مجلس دور خورد و هم در توافق نامه نظامی با روسیه این روند لحاظ نگردید.

وی اضافه کرد: در مورد صحت و درستی آن متخصصین باید پاسخ گو باشند آنچه ما ایراد می‌گیریم روندی است که در پیش گرفته شده است.

مستندساز برجسته‌ی ایرانی با بیان اینکه سیاست مداران بعد از یک مدتی نگاهشان به دنیا عوض می‌شود، ابراز داشت: چون قدرت امتیازاتی ایجاد می‌کند که شخص احساس می‌کند با مردم عادی متمایز است، برای همین می‌بینیم سیاست‌مداران عرصه سیاست را رها نمی‌کنند.

وی با اشاره به جریانات دی ماه سال گذشته، یادآور شد: یک نفر در اتفاقات دی از رفع حصر سخن‌ نگفت بلکه مردم از ساختارهایی که ناکارامدی داشتند می‌نالیدند و دغدغه‌های مهم‌تری داشتند.

دهباشی در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد: وظیفه‌ی ما این است که قبل از گرفتن موضع چیستی جریان را بفهمیم و بفهمیم چرا این جریانات در سراسر کشور اتفاق افتاد و همزمان هم اوج گرفت.

انتهای پیام/

     

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۶۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی و عروس امام(ره) شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور چهره‌های سیاسی و برخی از مردم از مسجد نو به سمت حرم حضرت معصومه(س) تشییع و بعد از اقامه نماز به امامت آیت‌الله جعفر سبحانی، در مقبره شیخ فضل‌الله نوری به خاک سپرده شد.

تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی کد خبر 847487 منبع: فارس برچسب‌ها سید حسن خمینی امام خمینی حسن خمینی خبر ویژه حضرت معصومه (س) حرم حضرت معصومه (س) استان قم

دیگر خبرها

  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • مطهری امام
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • آیا می شناسیدش؟
  • فیلم| ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنید
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • عکسی از سیدحسین خمینی در هنگام نماز بر پیکر مادرش
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟