Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@01:57:31 GMT

«گردشگری خلاق» گرد و غبار میراث کهن را پاک می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۳۵۷۳۷

«گردشگری خلاق» گرد و غبار میراث کهن را پاک می‌کند

رییس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان گفت: یکی از منابع و محورهای اصلی توسعه اصفهان، گردشگری است و باید بر اساس منابع موجود برای توسعه آن برنامه‌ریزی شود.

رضا روحانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: یکی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری اصفهان که از آن به عنوان میراث ناملموس این جهانشهر یاد می‌شود، مشاغل و حرف سنتی است که امروزه در غوغای بین سنت و مدرنیته برخی از آنها در حال فراموشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باید مشاغلی همچون قفل سازی، فلزکاری، چیت‌سازی، رنگرزی، مرسع‌کاری، سوخت‌چرم، نقاشی روی استخوان، گچ بری، لایه چینی طلا و نقره، قلم‌کاری و برخی دیگر از حرف سنتی اصفهان بازیابی و با ارایه تسهیلات احیاء و توسعه پیدا کند، زیرا در افزایش اشتغال‌زایی بسیار تاثیرگذار است.

رییس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان ادامه داد: اگر این مشاغل را در قالب بازاریابی بین‌المللی خوب به جهان معرفی کنیم، امکان ارز آوری برای کشور را دارد تا جایی که حتی درآمد آن بر سرمایه‌های مادی پیشی گیرد.

وی با بیان اینکه مشاغل سنتی می‌تواند باعث جذب گردشگر شود، تصریح کرد: برند بسیاری از مشاغل و حرف سنتی متعلق به اصفهان است به این معنا که ممکن است در شهرهای دیگر هم این مشاغل دیده شود، اما ریشه آنها در اصفهان است و بهترین استادکاران آن در اصفهان یافت می‌شود.

روحانی با تاکید بر اینکه دو نوع سرمایه می‌تواند ضمن ایجاد هویت، برای ما منجر به خلق ثروت، درآمد و حتی ارزآوری شود، گفت: دسته اول منابع مادی مثل نفت و گاز و دسته دوم منابع فرهنگی یا همان میراث ناملموس است که در این زمینه اصفهان به عنوان یکی از دیرینه‌ترین و دیرپاترین شهرها در مرکز ایران در تمام ادوارتاریخی چگالی فراوان‌تری نسبت به سایر نقاط کشور دارد.

وی اظهارکرد: سالها است اتاق بازرگانی برای توانمندی‌های اصفهان به ویژه در حوزه بین المللی به دنبال تعیین برند است تا تمام ظرفیت‌های فرهنگی و میراث ناملموس را تحت عنوان برند اصفهان به جهان معرفی کند.

رییس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان به گردشگری خلاق در شهرها اشاره و خاطرنشان کرد: گردشگری که بتواند به صورت قالب کلی تمام میراث ناملموس را تحت پوشش قرار داده و عرضه کند، «گردشگری خلاق» است، بدان معنا که بتواند گرد و غبار میراث کهن را پاک و بار دیگر به شکل درخور امروزی عرضه کند.

وی افزود: در اصفهان مکان‌های تاریخی که می‌تواند به عنوان یک نقطه جهانی مطرح شود، کم نیستند، حتی گویش و لهجه شیرین اصفهانی قابلیت عرضه دارد.

روحانی گفت: مجموعه تاریخی تخت فولاد، موسیقی اصفهان، اقوام و عشایر این کهن دیار از ظرفیت‌های جذب گردشگری به شمار می‌رود.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۳۵۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس

مریم جلالی در مراسم واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم‌خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان فارس گفت: امید است این اقدام در فارس زمینه‌ای شود تا در تمامی ابنیه‌های میراثی حضور و فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی را ببنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: آنچه امروز در موزه‌ها می‌بینیم، کار دست هنرمندان صنایع‌دستی دیروز است و هنرمندان امروز حافظان و پاسداران میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند.

جلالی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ایجاد و توسعه خانه‌های صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: ضروری است برای توسعه و ترویج و عرضه درست محصولات دست‌ساز هنرمندان خانه‌های صنایع‌دستی متعددی، چون نمد، منبت، خاتم، شیشه و... ایجاد شود.

او با اشاره انتخاب «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی در شیراز گفت: در حال حاضر به‌منظور حفظ میراث فرهنگی، هنر و معماری و صنایع‌دستی نهفته در بافت تاریخی شیراز، «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی شیراز تعیین‌شده است و جا دارد در این محله خانه‌های صنایع‌دستی متعددی ایجاد شود تا گردشگری تجربه محور رخ دهد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در محله‌های قدیمی آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که می‌توان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وضعیت این محلات را به سازی کرد و با ایجاد فرصت برای هنرمندان در این مناطق صنایع‌دستی را رونق داد.

جلالی در ادامه سخنانش به جهانی و ملی شدن شهر‌ها اشاره کرد و گفت: همواره تأکید کرده‌ام که ملی و جهانی‌شدن شهر‌ها امتیاز نیست بلکه مسئولیت است و اگر مسئولیت خوب انجام نشود ممکن است این امتیاز سلب شود از این روباید مصوبات شورای جهانی صنایع‌دستی ضمانت اجرایی داشته باشند؛ بنابراین گزارش با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه، ۵ اتاق در عمارت ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس به مدت دو سال واگذار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • برگزاری پنج دوره تخصصی توانمندسازی مشاغل گردشگری در گلستان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود