هیاهوی آردبیزگردانی در کوچههای قدیمی بندرعباس+فیلم
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۵۰۰۱۰
آردبیزگردانی (در زبان محلی به آن "هارگیس گردون"، "هارگیز گردون"، "آرگیز گردون" و "حک لیلی" نیز میگویند) از سنتها و آیینهای قدیم استان هرمزگان است که سالیان متمادی بین مردم این خطه رواج داشته و دارد. سه روز مانده به نیمه شعبان مردم خود را برای این مراسم آماده میکنند. مراسم آردبیز گردانی از روز سیزدهم ماه شعبان شروع و در شب پانزدهم و همزمان با میلاد امام زمان (عج) به پایان میرسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، در اجرای این مراسم شماری از ساکنین محلههای قدیمی مخصوصاً کودکان بعد از نماز مغرب و عشا با در دست داشتن آردبیز (الک) به درب خانه همسایهها رفته و اشعاری به مناسبت میلاد حضرت مهدی(عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت میخوانند و با گفتن جمله "هارگیز گردون ما هادین" (آردبیز گردان ما رابدهید) با نذورات و انواع شیرینیها پذیرایی میشوند.
افراد گروه در شعرهای خود همراه با آواز به همسایهها توصیه میکنند که چنانچه با کسی قهر و کینهای به دل دارید الآن موقع آشتی و صلح و همچنین دیدوبازدید و سرکشی به خویشاوندان بوده و باید به فکر یتیمان، نیازمندان و محرومین محله باشیم؛ افراد محل نیز با دادن قند، حلوا، شیرینی و حتی پول نقد و تنقلات دیگر از گروههای آردبیزگردان استقبال میکنند.
مردم بندرعباس و دیگر شهرهای هرمزگان در این روز با آذینبندی محلات و بازار و حتی سردر خانهها و توزیع شربت و شیرینی این روز را به همدیگر تبریک گفته و اکثراً جشنهای عقدکنان، عروسی، خواستگاری، حنابندان، ختنهسوران و حتی پختن نذری که اغلب شلهزرد و آش است به همین مناسبت برگزار میشود.
همچنین اگر فرد و یا خانوادهای سیاهپوش و عزادار عزیزی باشد، رخت عزا را از تن بیرون آورده و در مراسم شله خوانی (مولودی) که در مساجد و منبرهای محل برگزار میشود، شرکت میکنند؛ شرکتکنندگان نذری را جهت تبرک و شفای بیماران استفاده میکنند و به دیدار بزرگان فامیل و عیادت بیماران رفته و خود را برای مهمانی ماه مبارک رمضان آماده میکنند. این مراسم در کشورهای حاشیه جنوبی خلیجفارس هم برگزار شده و بین شیعیان و اهل سنت از اهمیت بسزایی برخوردار است.
ثبت آئین معنوی آردبیزگردانی در فهرست آثار ملی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری هرمزگان در این خصوص گفت: آئین سنتی آردبیزگردانی هر سال در شب نیمه شعبان بعد از نماز مغرب و عشاء در محلههای بندرعباس برگزار میشود و تا نیمههای شب ادامه دارد، این مراسم به معنای این است که در شب نیمه شعبان کینهها در الک ریخته و دلها جلا داده میشود و مردم این استان چند روز پیش از میلاد قائم آل محمد با تهیه مقداری نخود ، کشمش ، حلوا ، شیرینی ، خرما ، شکلات ، قند و پول نقد منتظر گروههای آردبیز گردان میمانند.
اشکان مختاری افزود: آردبیز گردانان که بیشتر آنان کودکان و نوجوانان هستند، در گروههای 5 تا 10 نفره به در خانهها میروند و با خواندن شعرهایی در ستایش خدا و مدح حضرت مهدی (عج) هدیه میگیرند و این هدیه را متبرک میدانند.
وی با اشاره به اینکه اهل سنت نیز با هدیه دادن شیرینی و شکلات به گروههای آردبیزگردان در این جشن سهیم میشوند، تصریح کرد: آئین معنوی آردبیزگردانی چهار سال پیش با شماره 1027 در فهرست آثار ملی ثبت شد.
این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: مراسم آردبیزگردانی در بیشتر مناطق استان ازجمله محلات قدیمی بندرعباس، میناب، بندرکنگ، بندرلنگه و بنادر و جزایر هرمزگان برگزار میشود.
با ثبت این مراسم به دنبال حفظ و نشر آنها بودیم
دبیر مجموعه خامس آل عباس نیز در این زمینه در گفتوگو با ایسنا، ابراز کرد: با ثبت این مراسم به دنبال حفظ و نشر آنها بودیم چراکه در غیر این صورت تا چند سال دیگر مانند خیلی از آیینهای سنتی دیگر استان به دست فراموشی سپرده شده و از بین میرفت.
هادی عرب آردبیزگردانی را یک آیین معنوی و مذهبی دانست که نشان از اعتقاد و ایمان مردم این خطه دارد که به این طریق جشن نیمه شعبان را به همه اطلاعرسانی میکردند، افزود: بندرعباس و دیگر شهرهای هرمزگان در این روز با آذینبندی محلات، بازار و حتی سردر خانهها و توزیع شربت و شیرینی این روز را به همدیگر تبریک میگفتند.
آردبیزگردانی قدمتی 400 ساله و شاید بیشتر دارد
مسئول هیئتامنای مسجد صاحبالزمان محله پشت شهر نیز در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه این مراسم در بیشتر شهرهای استان هرمزگان بندرلنگه و کنگ، میناب، جزایر قشم و هرمز و محلات قدیمی بندرعباس برگزار میشود، خاطرنشان کرد: پسرعموی پدربزرگم، 125 ساله بود که تعریف میکرد در زمان احمدشاه جوان بودم و از اجداد خودم شنیدم که این رسم و رسوم از آن زمان هم در محله پشت شهر و سایر محلههای قدیمی بندرعباس رواج داشته و قدمتی بالای 400 سال و شاید بیشتر دارد.
عبداللطیف ضیایی با اشاره به اینکه مردم دو شب قبل از میلاد امام زمان (عج) به پیشواز رفته و در شب میلاد این مراسم به اوج خود میرسد، عنوان کرد: از سیزدهم تا پانزدهم ماه شعبان مردم خصوصاً کودکان آردبیز یا الکی درست گرفته و به درب خانهها میروند.
دلهای خود را از کینهها الک کرده و با دلی صاف به پیشواز نیمه شعبان میرویم
مسئول قرارگاه تحول محله پشت شهر و حسینآباد با بیان اینکه رسم آردبیزگردانی نشانگر پایبندی مردم هرمزگان به اعتقادات و سنتهایشان است، افزود: خانوادههای هرمزگانی این رسم را ترویج دادند تا به جوانان و نوجوانان بفهمانند که نهتنها مسلمانان بلکه تمام بشریت منتظر قائم هستند.
ضیایی ادامه داد: الک به علت سوراخهای ریزی که دارد وقتی میخواهند با آن آرد را صاف کنند یا در گویش محلی بگیچند، میتوان بهوسیله آشغالها و سنگ و کلوخها را از آرد جدا کنند و آردبیزگردانی حاوی این پیام است که باید دلهای خود را الک و از کثافات و کینهها صاف کنیم و با دلی صاف، طاهر و پاک به پیشواز نیمه شعبان برویم.
وی در پایان اضافه کرد: انشالله روزی خواهد رسید که امام و مولایمان از پشت پرده خواهد آمد و تمام بشریت را از ظلم و جور نجات خواهد داد.
به گزارش ایسنا، آیین و مراسم سنتی آردبیزگردانی متعلق به استان هرمزگان بوده و در فهرست معنوی کشور به ثبت رسید است.
گزارش از «لیدا رضائی»، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۰۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
دریافت 12 MB
صدای طوطی ها و شر شر فواره ها سمفونی رایج تمام کاخ موزه های تهران است. از در ارگ که وارد شوید چشمانتان بر روی استخری پر از فواره سر میخورد و به ایوانی مرتفع میرسد که پارچه هایی بلند مثل گوشواره هایی از جنس الیاف طبیعی از دو طرفش آویزان است و بر روی تخت مرمرین بزرگی سایه افکنده.
میگویند فتحعلی شاه با الهام گرفتن از تخت حضرت سلیمان که بر روی دوش دیوان و پریان قرار داشته دستور میدهد این تخت را از مرغوبترین سنگ مرمر معادن یزد در اصفهان حجاری و به شکل سکویی دیواره دار بلند در وسط ایوان قرار دهند. تا بر روی آن جلوس کنند و دیوان و پریان از او محافظت کنند.
ایوان تخت مرمر محل برگزاری مراسم بارعام (تشریفات، سلام و سایر مراسم رسمی) و تاجگذاری بوده و پادشاهان قاجار در این مکان به مراسم سلام می نشستند و طبقات مختلف مردم را در مواقع خاص بار عام می دادند. سابقه این رسم چند هزار ساله را می توان در دوره های مختلف تاریخی ایران دید.
از پلکان کنار عمارت که بالا بروید دو ستون مرمری مانند دختران خجالتی در پشت پارچه ها پنهان شده اند که از شگفتیهای این عمارت هستند. بر اساس روایتها آغا محمد خان قاجار پس از تصرف شیراز و ویران کردن قصر وکیل آنها را به تهران منتقل میکند. اما کسی نمیداند این دو ستون یکپارچه ۶ متری با این وزن سنگین چگونه در آن دوران از شیراز به تهران رسیده اند!؟کسی چه می داند!
کد خبر 847607 برچسبها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سفر - گردشگری