Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-08@03:49:01 GMT

لنز جدیدی که کورنگی را درمان می کند

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۶۳۴۶۲

رویداد۲۴-لنزهای چشمی علی رغم اصلاح اختلالاتی مانند نزدیک یا دوربینی، در بهبود وضعیت کورنگی موفق عمل نکردند.اما اخیرا محققان نوعی لنز ساخته اند که با کمک رنگی ایمن و کم هزینه می توان این اختلال چشمی را نیز درمان کرد.محققان دانشگاه بیرمنگام لنز چشمی ساخته اند که با  کمک رنگی ایمن و کم هزینه برخی از انواع کوررنگی را اصلاح می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلول های مخروطی مختلف طول موج های نوری مختلفی دارند و با همکاری یکدیگر به افراد اجازه می دهند طیف کاملی از رنگ ها را مشاهده کنند. هنگامیکه سلول های مخروطی عملکرد درستی نداشته باشند(معمولا به دلایل ژنتیکی) توانایی فرد برای تشخیص رنگ ها دچار اختلال می شود که همان کور رنگی یا CVD است.

 معمول ترین نوع CVD روی بخش های قرمز و سبز طیف رنگی تاثیر می گذارد. هنگامیکه نوری از این دور رنگ وارد چشم فرد می شود، سلول های مخروطی حساس به آنها به طور همزمان تحریک می شوند و در نتیجه فرد نمی تواند تمایز بین آنها را تمیز دهد.این اختلال در شرایط روزمره به خصوص هنگام توجه به چراغ های راهنمایی و رانندگی مشکل ساز است.

تحقیقات پیشین برای اصلاح این مشکل استفاده از ژن درمانی بود. همچنین در این میان شرکت EnChroma عینکی ساخت که می توانست این مشکل را حل کند. اما این دستگاه ها گرانبها و سنگین هستند. همچنین نمی توان همراه لنزهای چشمی از آنها استفاده کرد.

 به هرحال لنز چشمی جدید با توجه به اصول اولیه عینک های EnChroma ساخته شده است. این لنزها با نوعی رنگ مشتق شده از رودامین(نوعی ترکیب شیمیایی) رنگ آمیزی شده اند و طول موج های خاصی بین دو رنگ قرمز و سبز را جذب می کنند.

با مسدود کردن این طول موج ها سلول های مخروطی حساس به نور سبز یا قرمز رنگ مورد نظر خود را جذب می کنند. به این ترتیب بیمار بهتر می تواند بین این رنگ ها تمایز قائل شود.

محققان این ایده را روی افرادی مبتلا به کوررنگی قرمز- سبز آزمایش کردند.شرکت کنندگان به چند عدد در رنگ های مختلف نگاه کردند. شرکت کنندگان توانستند رنگ را بهتر از قبل تشخیص دهند.

 

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۳۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست

ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق و خبر خوبی نیست. - اخبار بازار -

رضا حیدری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو 2024 گفت: شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته 8 میلیون و 800 هزار تن محصول به مشتریان تحویل داده که از این میزان یک میلیون و 400 هزار تن روانه بازارهای صادراتی شده و رضایتمندی مشتریان داخلی و خارجی را  در پی داشته است؛ اما نکته  این است که این اتفاق در زمینه صادرات می‌توانست برای سایر شرکت‌های فولادی نیز رقم بخورد، ولی  ازآنجاکه برخی شرکت‌های فولادی نتوانستند در مقابل سهام‌داران خود در بخش سود و زیان از صادرات محصولات خود دفاع کنند، انگیزه تولید بیشتر و صادرات را از دست دادند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین گفت: یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت این است که در سال 1402 حجم واردات ورق فولادی افزایش چشمگیری داشت. ما در بخش واردات ورق‌های سرد، گالوانیزه و رنگی در شرایطی شاهد افزایش واردات بودیم که محدودیت‌های ارزی نیز داشتیم. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که ظرفیت‌های تولید و ضریب بهره‌برداری تولید برای ورق سرد در کشور ما 71 درصد، برای ورق گالوانیزه 42 درصد و برای ورق رنگی 28 درصد است. این امر نشان می‌دهد ما در داخل کشور امکان تولید این‌گونه محصولات را داریم؛ اما باید برای تولیدکنندگان شرایطی ایجاد کنیم که رغبت پیدا کنند تولیدات خود را روانه بازارهای داخلی و صادراتی کنند. قطعاً این حجم واردات مانعی جدی برای تسهیل امر تولید است.

وی عنوان کرد: ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد، اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق و خبر خوبی نیست. از سوی دیگر نیز باید محصولاتی را وارد کنیم که بدانیم نیاز بازار است. در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در پروژه‌های انتقال آب شکل گرفته و تسریع شده که این پروژه‌ها نیازمند ورق گرم است.

حیدری در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد بهترین مسیر برای واردات این است که ما ارزی را که قرار است از بانک مرکزی صرف واردات محصولات فولادی کنیم، صرف واردات ورق گرمی بشود که قرار است در پروژه‌های انتقال آب مصرف شود. در این صورت قطعاً ظرفیت‌های فولاد مبارکه برای اینکه محصولات خود را به سایر مشتریان عرضه بکند بیشتر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد!
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • کشف کمیاب‌ترین «رنگ» دنیای باستان در یک حمام رومی؛ رنگی گران‌تر از طلا (+عکس)
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • از ساخت داروی درمان دیسک کمر تا تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • دیدن و بوییدن غذا ممکن است به راه جدیدی برای درمان دیابت تبدیل شود