Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: بحث حمایت از کالای ایرانی یک بحث کلان و گسترده است.اولویت نخست ما در حوزه پتروشیمی طی سالهای گذشته فروش مواد اولیه به صنایع پایین دستی بوده است ولی حمایت از صنایع پایین دستی به یک بسترهایی اساسی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین یکی از مهمترین مواردی که صنایع پایین دستی در حوزه پتروشیمی و کالاهای ایرانی اساسا با آن مواجه است بحث بالا بودن نرخ تسهیلات تامین مالی است که بایستی در این خصوص فکری اندیشیده شود. تامین مالی در حدود 20 درصد بالاتر در هیچ اقتصادی نمی تواند توجیه اقتصادی ایجاد کند.

او تصریح کرد: همچنین وجود رقابت های نامناسب در خصوص کالاهای مشابه خارجی اغلب بی کیفیت است که اصلاح نظام تعرفه ای در این زمینه می تواند به صنایع داخلی کمک کند.

کریمایی افزود: ورود کالای بی کیفیت چینی در حوزه پوشاک، نساجی و صنایع پایین دستی از دیگر موضوعاتی است که عمدتا به لحاظ بالا بودن سطح تولید در آنجا و پایین آمدن قیمت تمام شده، زمانی که بدون برنامه ریزی وارد کشور می شود، طبیعتا قابل رقابت نبوده و می تواند به صنایع داخلی آسیب بزند. بنابراین ساماندهی سیاست های نظام پولی و مالی و نظام تعرفه گمرکی اگر در قالب یک بسته کامل طراحی و دیده شود می تواند گرهی از مشکلات این بخش را باز کند.

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی تاکید کرد: امسال چهارمین سال است که مقام معظم رهبری سال را با رویکرد اقتصادی و تولید نامگذاری کرده است. زیرا فقدان شغل و معیشت امکان اداره کشور و ایجاد امنیت را مختل می‌کند. در حال حاضر بستر کار به لحاظ مهندسی فراوان است و پتانسیل بالایی در این زمینه وجود دارد و ما باید با تامین بستر لازم به شرکت های مهندسی مشاور کمک کنیم تا روی پای خود بایستند. محقق شدن این شعار نیازمند عزم ملی است که مسئولین به دنبال تامین کالا از داخل باشند، البته می دانیم که تا تولید نکنیم امکان بهبود کیفیت کالا وجود ندارد.

کریمایی در خصوص تامین خوراک در واحدهای صنعت پتروشیمی گفت: در مورد خوراک خوشبختانه در سال گذشته ما خوراک بهتری را نسبت به سالهای گذشته دریافت کردیم. اما بازهم محدودیتهایی در فصول مختلف سال وجود داشته که در اوایل سال به دلیل اورهال فازهای پارس جنوبی یکسری محدودیت‌هایی را در واحد اتان به وجود آورد اما به دلیل برنامه ریزی از پیش تعیین شده مشکلی برای واحدهای پتروشیمی به وجود نیاورد.

او تاکید کرد: اگر برنامه‌ریزی ها در یک چارچوب خاصی طراحی شود ما می توانیم از ظرفیت اسمی بهره برداری خوبی را داشته باشیم. در مجموع سال گذشته علیرغم اینکه محدودیتهایی در دریافت خوراک داشتیم با این حال بهتر از سنوات گذشته بوده است.

کریمایی در پایان یادآور شد: بیش از 45 تا 47 درصد تولید از دست رفته در واحدهای پتروشیمی نسبت به ظرفیت اسمی معمولا ناشی از کمبود خوراک است.

402

پتروشیمی تولید حمایت از تولید داخلی فروش مواد اولیه صنایع پایین دستی خوراک پتروشیمی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۲۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می شود

وزیر نفت گفت: با همکاری شرکت پالایش و پخش و شرکت صنایع ملی پتروشیمی بخشی از تولید متانول تولید کشور به سمت تولید بنزین سوق داده می شود.

به گزارش مشرق، جواد اوجی وزیر نفت امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بحث تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بخصوص پتروشیمی‌هایی که تولید محصول متانول دارند، تفاهمنامه‌های خوبی امضا شد، گفت: با همکاری شرکت پالایش و پخش و شرکت صنایع ملی پتروشیمی بخشی از تولید متانول تولید کشور به سمت تولید بنزین سوق داده شود.

وی افزود: امروز در بسیاری از کشورها از خوراک متانول برای تولید بنزین استفاده می‌شود. در ایران نیز دانش فنی و ظرفیت انجام این کار وجود دارد. در برخی پتروشیمی‌ها که سهامداران آنها تمایل داشتند با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق رقم خورد و بخشی از تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: این ریل‌گذاری انجام شده و با توجه به افت قیمتی که در سال‌های گذشته در محصولات متانول داشتیم و از طرفی به منظور حل ناترازی بنزین می‌توانیم در تولید بنزین از خوراک متانول استفاده کنیم. این موضوع در کشور چین نیز اکنون اتفاق می‌افتد و در ایران نیز می‌توانیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

افزایش ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت

وزیر نفت خاطر نشان کرد: با تکمیل ۷۹ پروژه نیمه‌تمام و اجرای ۵۰ پروژه جدید می‌توانیم به میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه تولید نفت را افزایش دهیم. همچنین به دنبال افزایش ۳۵ میلیون متر مکعب گاز و ۵۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی هستیم.

وی ادامه داد: در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردمی نامگذاری شده است، اتفاق خوبی رقم خورد چراکه عمده سهامداران این پتروشیمی‌ها مردم هستند.

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت در شروع سال جدید پروژه‌های کلان را با استفاده از منابع داخلی مورد توجه قرار داده است، گفت: در توسعه میادین نشان دادیم که معطل شرکت‌های خارجی نیستیم و با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در دو سال اخیر صورت گرفت توانستیم نگاه خوبی را به بخش داخلی ایجاد کنیم.

بهره بردای از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام تا پایان سال

وی با تاکید بر اینکه امروز شاهد بودیم یک اتفاق بزرگ و کم‌نظیر در صنعت نفت رقم خورد، گفت: استفاده از حداکثر ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میادین گازی می‌تواند شرایط بسیار خوبی را در این صنعت رقم بزند. نزدیک به ۲۰ میلیون مخزن گازی با ۱۴ شرکت و هلدینگ بزرگ پتروشیمی تفاهمنامه امضا شد و بالغ بر هفت میلیارد دلار شرکت‌های بزرگ در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و رقم بیش از ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز را از توسعه این میادین طی دو و سه سال آتی به بهره‌برداری می‌رسانیم که ضمن تامین خوراک پتروشیمی‌ها در توسعه میادین گازی نیز نقش مهمی دارد.

وزیر نفت اضافه کرد: ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار تا پایان سال به بهره برداری می رسد و ۵۰ پروژه بزرگ جدید در راستای ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را نیز در دستور کار قرار داریم.

افزایش ۸ درصدی تحویل گاز به صنایع پتروشیمی

وی همچنین گفت: سال گذشته بیش از هشت درصد نسبت به سال قبل از آن گاز بیشتری را به صنایع پتروشیمی تحویل دادیم. نتیجه این مساله این شد که تولید محصولات پتروشیمی به خوبی پیش رود و امسال انتظار است که نسبت به سال گذشته از نظر حجمی و ارزش تولید رقم بیشتری را محقق کنیم.

دیگر خبرها

  • تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت
  • تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می شود
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • زنجیره تولید پتروشیمی‌ها باید تکمیل شود
  • چرا پسوند باشگاه استقلال را تغییر دادند؟
  • نام استقلال به استقلال خلیج فارس تغییر یافت
  • رسمی؛ نام استقلال تغییر کرد
  • تغییر نام استقلال به «استقلال خلیج‌فارس»
  • صدور دستور اصلاح قبوض گازبهای تأسیسات گردشگری به یک‌چهارم
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی