آیتالله محقق داماد: بحران محیطزیست اخلاقی است و تنها با ابزار دین حل میشود
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۸۷۰۳۳
به گزارش جماران؛ آیتالله محقق داماد گفت: «برای حل مشکل محیط زیست باید از اهرم دین بهره ببریم چراکه این بحران، اخلاقی است و فقط با استفاده از دین میتوان با آن مقابله کرد.»
حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگها، در یازدهمین دور گفتوگوی دینی مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که با موضوع «ادیان و محیط زیست» برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم در این دوره از نشستها که به موضوع مهم «محیط زیست از نگاه ادیان» اختصاص دارد و قرار است اندیشمندان به ارائه مقالات و دیدگاههای خود در این باره بپردازند، با موفقیت همراه باشد، اظهار کرد: محیط زیست که عرصه زندگی بشر حال و آینده است، متاسفانه با روحیه خودخواهانه و بیمسئولیتی بسیاری از انسانها و دخالت عوامل اقتصادی، سیاسی و صنعتی به یک چالش بزرگ عصر حاضر تبدیل شده است و اخلاق زیستمحیطی بشر به شدت در این زمینه آسیب دیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ادامه این نشست عالیجناب سیوفان، متروپلیت قازان و تاتارستان جمهوری فدراسیون روسیه که در آغاز سخنان خود نامه پاتریارککریل، رهبر کلیسای ارتدکس روسیه را قرائت کرد، در آن به مساله محیط زیست و ظهور خودکامگی انسان اشاره کرد.
وی با بیان اینکه بحران محیط زیست از دوران رنسانس به وجود آمده است، گفت: از زمانی که عصر خودکفایی انسان به وجود آمد، منجر به تغییر انسان نسبت به محیط خود شد. جنگ، بحرانهای سیاسی و اجتماعی، بازسازی ساختارهای تاریخی و امثال آن منجر به فشار انسان بر طبیعت شد. اینگونه نشستها میتواند سبب شود که انسان تفکر خود را تغییر بدهد و مشکلات محیط زیستی نباید نادیده گرفته شود. در آموزههای کلیسای ارتدکس به مساله محیط زیست پرداخته شده است.
زمین نعمتی الهی برای انسان است
در ادامه، سیبوح سرکیسیان، خلیفه ارامنهگری تهران، با بیان اینکه محیط زیست پدیدهای طبیعی است که با انسان مرتبط است، اظهار کرد: بازگشت به محیط زیست و طبیعت در تمام سنتها وجود دارد. خداوند جهان را آفرید و انسان را موظف کرد و طبیعت را برای انسان خلق کرد تا از آن بهره ببرد و ما باید از زمین محافظت کنیم زیرا نعمتی الهی برای انسان است. مذهب اثری بسیار مهم بر طبیعت و محیط زیست دارد. رهبران کلیسای ارمنستان درباره حفظ محیط زیست بسیار نگران هستند.
بحران محیط زیست اخلاقی است و تنها با ابزار دین حل میشود
در ادامه نیز آیتالله محقق داماد با اشاره به نگارش کتاب «الهیات محیط زیست» اظهار کرد: از سال ۱۹۶۰ کنفرانسهای متعددی در سراسر جهان با موضوع محیط زیست برگزار شده که به قطعنامهها و کنوانسیونهای بسیاری منتهی شده است اما ادیان سالها بعد و پس از انتشار یک مقاله چهار صفحهای در نشریه نیچر درگیر این موضوع شدند.
وی ادامه داد: در مقاله موردنظر آمده است که ادیان ابراهیمی انسان را اشرف مخلوقات معرفی کردند و معتقدند خداوند جهان را برای انسان آفریده است. به همین دلیل انسان اقدام به تخریب محیط زیست کرد. در این زمان بود که ادیان ابراهیمی بدهکار شدند و باید پاسخ میدادند. اعتراف میکنم که ما روحانیون ادیان ابراهیمی تا آن زمان فعالیتی درباره محیط زیست انجام نداده بودیم ولی بعد از آن مسلمانان، مسیحیان و یهودیان شروع به انجام فعالیتهای پژوهشی در این باره کردند. دو صاحبنام از کشیشان مسیحی خدا را طوری معرفی کردند که فقط خدای انسانها نیست بلکه خدای تمام مخلوقات است و این موضوعی است که بارها در قرآن به آن اشاره شده است اما ما روحانیون مسلمان هم کوتاهیهایی کردهایم. این تعلیمات قرآن باید برای همگان مطرح شود. در حدود ۳۰ سال پیش نخستین دور گفتوگوی دینی اسلام و مسیحیت انجام شد و اولین موضوع آن انسان و طبیعت بود. برای حل مشکل محیط زیست باید از اهرم دین استفاده کنیم زیرا این بحران اخلاقی است و تنها با استفاده از دین میتوان با آن مقابله کرد.
به گزارش جماران، در یازدهمین دور گفتوگوهای دینی اسلام و مسحیت، توسط مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که با موضوع «ادیان و محیط زیست» به مدت سه روز برگزار میشود، اندیشمندان دو طرف مباحث و مقالات متعددی را با عنواینی نظیر اخلاق محیط زیستی از دیدگاه اسلام و مسیحیت، امنیت اجتماعی ناهمکیشان و دین و محیط زیست به بحث و گفتوگو میگذارند و هیات کلیسای ارتدکس روسیه در جریان سفر خود به ایران، از شهر قم بازدید و با برخی از شخصیتهای دینی و دانشگاهی دیدار و گفتوگو میکند.
انتهای پیاممنبع: جماران
کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 محیط زیست مسیحیت اسلام آیت الله محقق داماد مشکلات محیط زیست موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۷۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزههای انبیای الهی است. نمونههای متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجاب معادل تحفّظ نسبت به مواجههی غیر اصولی با افراد غریبه و یا دوری از نگاه آنهاست. این مسئله ریشه در فطرت و ذات پاک انسانها دارد. در واقع انسان هر اندازه به سمت تقویت ایمان به خدا حرکت و از خطاها وگناهان دوری کند، به همان میزان بر عفت و حیای او اثر مثبت میگذارد و فرد مؤمن به صورت خودکار علاقه دارد در دید نامحرمان نباشد، اما همین که از خدا فاصله گرفت، به مرور زمان تقیدات خود را کنار میگذارد و این امر سبب میشود به تدریج از ارزشهایی مثل حیا و حجاب فاصله بگیرد.
از این روست که مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزههای انبیای الهی است. نمونههای متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. در رساله پطرس آمده است «همچنین ای زنان، شوهران خود را اطاعت نکنید تا اگر بعضی نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد * چون که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند * و شما را زینت ظاهری نباشد، از بافتن موی و متحلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس * بلکه انسانیت باطنی، قلبی در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست* زیرا بدین گونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکّل به خدا بودند، خویشتن را زینت و شوهران خود را اطاعت میکردند * مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا میخواند و شما دختران او شدهاید. (انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره (1-6) همچنین در رساله پولس چنین آمده است «و همچنین زنان، خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مرواید و رخت گرانبها، بلکه چنانکه زنانی را میشاید که دعوی دینداری کنند به اعمال صالحه. (رساله پولس به تیمونائوس، باب دوم، فقره 9 و10)
میزگرد| درباره حجاب طوری برخورد نکنیم جوانمان دینگریز شود / خصلتی که اجر شهید را داردنزدیک به این نوع دعوت نسبت به عفاف و حیا را در قرآن با تعابیر دیگری مییابیم. خداوند در آیه31 سوره نور خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله میفرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و ] برای پوشاندن گردن و سینه [مقنعههای خود را به روی گریبان هایشان بیندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمیکنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیدهاند و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینتهایشان پنهان میدارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان، همگی به سوی خدا بازگردید، امید که رستگار شوید.»
کارنامه 40 ساله عفاف و حجاب (1)| یوسف نبی چرا گرفتار گناه نشد؟ / برای اصلاح عفاف و حجاب مردم را تکریم کنیمدر این آیه چند دعوت از سوی خداوند انجام شده است: فروبستن چشم، حفظ عفت، پنهان کردن زینت، دستهجات محارم و توبه؛ رعایت تمام این مسائل شرعی سبب میشود انسان به فلاح و رستگاری برسد. این مسئله یکی از حکمتهای حفظ عفاف و حجاب است؛ یعنی انسان مؤمنی که قصد دارد به رستگاری برسد، این رستگاری در رعایت عفاف و حجاب اوست و در واقع حجاب، مسیر رسیدن به رستگاری را برای انسان مؤمن هموار میکند و او را به درجات عالی در دنیا و آخرت میرساند. این امر همان حکمتی نهفته در سایر کتب آسمانی در راستای دعوت به رعایت عفاف و حجاب است.
در اوج بانوانی که در پرتو این خصلت مسیر رستگاری را در دنیا و آخرت پیمودند، حضرت مریم و حضرت زهرا سلامالله علیهما و برخی از بانوان شاخص تاریخ بودند. بنابراین با مرور سیره آن بزرگواران میتوان تبیین بهترین از خصلت عفاف داشت. هرچند مسیحیت در سدههای گذشته مسیر انحراف را پیمود و با پیروی از مدرنیته حجاب از نماد مریم مقدس (س) برداشت تا مقدمات افول خود را رقم بزند.
انتهایپیام/