Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-07@02:20:55 GMT

چند بیمار آلزایمری در کشور داریم؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۰۳۲۶۴

چند بیمار آلزایمری در کشور داریم؟

معاون وزیر بهداشت سالمندی را یکی از علل بیماری آلزایمر عنوان کرد و با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰۰ هزار بیمار آلزایمری در کشور داریم،گفت: بیماری‌های MS، اوتیسم و... روز به روز در حال افزایش هستند و شرط فائق آمدن بر این مشکل گسترش مشارکت مردمی در حیطه سلامت است.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، دکتر محمد هادی ایازی در همایش مجمع سلامت استان لرستان با بیان اینکه اگر بخواهیم مشکلات مردم حل شود و به موضوع سلامت دسترسی پیدا کنیم راهی جز حرکت به سمت اجتماعی شدن سلامت وجود ندارد،گفت: در حال حاضر ۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ درصد جمعیت کشور سالمند هستند که در دو سه دهه آینده این رقم به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. دغدغه جدی آینده کشور سالمندی است.

معاون اجتماعی وزیربهداشت با بیان اینکه اجتماعی شدن از چند وجه حائز اهمیت است، اظهارکرد: مشارکت مردم در امر سلامت بسیار مهم است و رویکرد نوین، تحقق سلامت همگانی و کاهش نابرابری‌هاست.

وی با اشاره به اینکه سلامت شامل سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می‌شود،گفت: سلامت تنها مساله فقدان بیماری نیست بلکه باید مجموعه عوامل تأثیرگذار را مدنظر داشته باشیم چراکه سلامت جسمی سلامت روحی و در نهایت سلامت اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت آسیب‌های اجتماعی را نشأت گرفته از مشکلاتی که در سلامت روان وجود دارد،دانست و با اشاره به اینکه چرا باید این میزان افسردگی در جامعه وجود داشته باشد و افسردگی در بانوان بیشتر از آقایان باشد؟ تصریح کرد: باید در بحث سلامت عوامل این عارضه‌ها بررسی شود.

ایازی با بیان اینکه عوامل ژنتیک، سبک زندگی، کم تحرکی و... در بحث به مخاطره افتادن سلامت تأثیر داشته است،گفت: آنچه مهم است باید عوامل فردی را به مردم گوشزد کنیم تا آن‌ها این مهم را رعایت کنند.

وی بر تقویت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد تأکید کرد و با بیان اینکه فرهنگ‌سازی، آموزش و توانمندسازی سمن‌ها و مشارکت بین بخشی دستگاه‌های اجرایی ضروری است، اظهارکرد: مجموع مصدومان و مجروحان کشور در سال۹۵، ۳۳۳ هزار نفر بوده است و در این باره راه و شهرسازی، صنعت و معدن و پلیس مسئول هستند.۵۰۰۰ تخت بیمارستانی به این مصدومین اختصاص یافته بود.

ایازی با بیان اینکه در پدید آمدن بیماری نقشی نداریم اما در درمان وظیفه داریم و دربحث سلامت ۲۵ درصد نقش داریم و ۷۵ درصد به مشارکت مردمی برمی‌گردد، تصریح کرد: باید به سمتی برویم که بیماران کمتر به بیمارستان مراجعه کنند یعنی افراد بیمار نشوند چراکه مسأله ما اضافه کردن تخت بیمارستانی نیست. نباید در جامعه‌ای که دچار فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی است انتظار زندگی سالم داشت.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه فقر، بیکاری و مشکلات اجتماعی روی سلامت جسم و روان، سلامت اجتماعی و حتی سلامت معنوی افراد اثر می‌گذارد، اظهارکرد: قبل از طرح تحول نظام سلامت ۷۰۰ هزار نفر زیر خط فقر می‌رفتند. باید مردم را درگیر مسأله سلامت کنیم و در محلات کانون‌های سلامت راه‌اندازی شود.

وی در ادامه گفت: در کشور پنج میلیون بیمار دیابتی داریم و پنج میلیون دیگر در آستانه ابتلا به دیابت هستند که متأسفانه نیمی از آنها بی‌اطلاع از بیماری خود هستند.

ایازی با بیان اینکه نیاز است در محلات کانون‌های دیابت، مادر کودک و... راه‌اندازی شود، اظهارکرد: ۲۲ درصد جامعه چاق و بالای ۵۰ درصد جمعیت جامعه اضافه وزن دارند و هدف از راه‌اندازی کانون‌ها در محلات افزایش سطح آگاهی آنان و ترغیب در اجتماعی شدن مسأله سلامت است.

وی با بیان اینکه هر ایرانی باید سفیر سلامت و عضو یکی از کانون‌های مذکور باشد، تصریح کرد: به دنبال افزایش مشارکت مؤثر، کارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه سلامت فردی، خانوادگی و محله‌ای هستیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به منشور اخلاقی مشارکت در کانون‌ها گفت: براساس این منشور افراد باید مشارکت آگاهانه، داوطلبانه، مسئولانه و عادلانه داشته باشند.

وی با تاکید براینکه ۴۸ درصد مرگ و میر کشور بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از استعمال دخانیات است،اظهارکرد: باید علاوه بر مجمع سلامت محلات مجمع سلامت شهرستان در شهرهای استان تشکیل شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۰۳۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفاهیم: آشنایی با عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDH)

به گزارش همشهری آنلاین، این عوامل شامل شرایطی می‌شوند که در آنها افراد به دنیا می‌آیند، رشد می‌کنند، کار می‌کنند، زندگی می‌کنند، و پیر می‌شوند و نیز مجموعه گسترده‌تر از نیروها و نظام‌ها که شرایط زندگی روزمره را شکل می‌دهند. این نیروها و نظام‌ها شامل سیاست‌ها و نظام‌های اقتصادی، برنامه‌های توسعه، هنجارهای اجتماعی، سیاست‌های اجتماعی و نظام‌های سیاسی می‌شوند.

این عوامل تأثیر مهمی بر نابرابری‌های بهداشتی دارند - یعنی تفاوت‌های ناعادلانه و قابل پرهیز در وضعیت سلامت که در داخل و در میان کشورها دیده می‌شوند. در کشورها همه سطوح درآمد، سلامت و بیماری از یک شیب اجتماعی پیروی می‌کنند: هر چه موقعیت اجتماعی-اقتصادی افراد پایین‌تر باشد، وضعیت سلامت آنها بدتر است.

فهرست زیر نمونه‌هایی از عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت را ارائه می‌کند که می‌توانند بر عدالت سلامت به صورت مثبت یا منفی تأثیر بگذارند:

درآمد و حمایت اجتماعی تحصیلات بیکاری و عدم امنیت شغلی شرایط زندگی کاری ناامنی غذایی مسکن، امکانات اولیه و محیط‌زیست رشد اولیه دوران کودکی شمول اجتماعی و عدم تبعیض تعارض ساختاری دسترسی به خدمات بهداشتی مقرون‌به‌صرفه باکیفیت مناسب.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت یا SDH می‌توانند در تأثیرگذاری بر سلامت حتی مهم‌تر از مراقبت‌های بهداشتی یا انتخاب سبک زندگی در تأثیرگذاری بر سلامت باشند. به عنوان مثال، مطالعات متعدد نشان می‌دهد که SDH مسئول بیش از ۳۰ تا ۵۵ درصد از پیامدهای سلامتی است. علاوه بر این، برآوردها نشان می‌دهد که سهم بخش‌های خارج از سلامت در پیامدهای سلامت جمعیت از سهم بخش سلامت بیشتر است.

پرداختن مناسب به عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (SDH) برای بهبود سلامت و کاهش نابرابری‌های درازمدت در سلامت، که مستلزم اقدام همه بخش‌ها و جامعه مدنی است، اساسی است.

منبع: وب‌سایت سازمان جهانی بهداشت

کد خبر 849816 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها مجله مفاهیم پزشکی پزشکی

دیگر خبرها

  • مفاهیم: آشنایی با عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDH)
  • اوج سلامت مغز چه زمانی است؟
  • کاهش چشمگیر میزان تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی/ تهران حدود ۲ هزار بیمار تالاسمی دارد
  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف چه دستاورد‌هایی دارد؟
  • احیای تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان
  • کاروان سلامت هلال احمر تالش در روستاهای بخش مرکزی تالش اجرا شد
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!