Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده»  محمد جواد لاریجانی در رابطه با خروج آمریکا از برجام گفت: اولین نکته مهم این است که با خروج آمریکا از برجام، به‌طور رسمی این نقض عهد اتفاق افتاد، اگرچه قبلاً عملاً آمریکا از آن خارج شده بود.

وی درباره تصمیم ایران در رابطه با ادامه برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران دیگر هیچ گونه الزام حقوقی و قانونی برای رعایت برجام ندارد، یعنی نباید اشتباه کنیم که علی‌رغم اینکه آمریکا خارج شده ما الزام داریم که برجام را رعایت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته اگر رعایت می‌کنیم مبتنی بر مصالح ویژه‌ای است که خودمان در نظر گرفته‌ایم. این نکته حقوقی و مسئله مهمی است.

مسئله تحریم‌های ثانویه یک نقطه کلیدی است

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد: نکته دوم این است که منافع مهمی که ما در برجام همیشه مورد تهدید داشتیم مربوط به تحریم‌های ثانویه آمریکا بوده است، چون ما نه چندان مشتاق بودیم و نه چندان سابقه داشت که به‌غیر از مسائلی همچون موضوع هواپیما با خود آمریکا معامله کنیم.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه افزود: تحریم‌های ثانویه همیشه کشورهای دیگر را که چه در داخل برجام بودند یعنی کشورهای ۱+۵ و چه آن‌هایی که بیرون از برجام بودند، در معامله با ایران مورد تنبیه قرار می‌داد؛ لذا بانک‌های اروپایی عمدتاً با ایران کار نمی‌کردند، حتی در شرایطی که آمریکا از برجام هم خارج نشده بود، کمپانی‌های خارجی نیز با ایران بسیار محتاطانه و با قدم‌های کوچک کار می‌کردند، بنابراین مسئله تحریم‌های ثانویه یک نقطه کلیدی است.

لاریجانی تصریح کرد: در مذاکرات چند هفته آینده با کشورهای باقی‌مانده در برجام، دستگاه دیپلماسی ما همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند دو سؤال کلیدی را روشن، قاطع و بدون ابهام، همراه با پشتوانه عملی روشن کند.
اگر آمریکایی‌ها بخواهند ماشه را برای احیای تحریم‌های شورای امنیت راه بیندازند آن‌وقت موضع اروپایی‌ها چگونه است؟

وی بیان کرد: مسئله اول این است که؛ در مقابل تنبیهات ناشی از تحریم‌های ثانویه آیا مقاومت خواهند کرد یا مثل سابق مقاومتی ندارد؟ بهای مقاومت را می‌پردازند یا خیر؟

این مقام مسئول ادامه داد: ثانیاً کشورهای مختلف دیگرِ دنیا نیز در این مسئله تحت تأثیر قرار می‌گیرند، چون کار ما در دنیا فقط با سه کشور اروپایی نیست. تحریم‌های ثانویه، کشورهای اروپایی و غیراروپایی دیگر را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین دیپلماسی ما در جمع‌بندی باید این مطلب را در نظر بگیرد.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: این سؤال بسیار کلیدی است که حتی اگر به‌فرض (که این احتمال البته خیلی ضعیف است) انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه بگویند تحریم‌های ثانویه را تحمل می‌کنیم، بسیاری از معاملات ما با مثلاً هند و سایر کشورهای اروپایی چطور می‌شود؟ آیا آن‌ها هم تحمل می‌کنند؟

وی تصریح کرد: سؤال کلیدی بعدی این است که آمریکایی‌ها گفتند از برجام خارج شدیم، پس طبیعتاً دنبال احیای تحریم‌ها علیه ما هستند. بخشی از این تحریم‌ها با قوانین خودشان بوده است، یعنی تحریم‌های ثانویه را که یک‌جانبه عمل کرده و می‌کنند. اما علاوه بر این آن‌ها در تلاش هستند که تحریم‌های سازمان ملل را که در مصوبات تحریمی شورای امنیت علیه ما مطرح شده احیا کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: متأسفانه مکانیزم ماشه این امکان را به آمریکایی‌ها می‌دهد که این تحریم‌ها را احیا کنند بدون اینکه رأیی از شورای امنیت گرفته باشند. باید موقتاً تمام سیستم‌های نظارت آژانس اتمی، اعم از نیروی انسانی و همچنین امکانات الکترونیک را تعلیق کنیم.

وی اظهار کرد: حالا اگر آمریکایی‌ها بخواهند ماشه را برای احیای تحریم‌های شورای امنیت راه بیندازند آن‌وقت موضع اروپایی‌ها چگونه است؟

معاون امور بین الملل قوه قضاییه افزود: به‌نظر من آمریکایی‌ها به‌علت اینکه از برجام خارج شدند، دیگر حق ندارند سیستم ماشه را به‌کار ببرند. این سیستم براساس قرائت متنیِ برجام، مربوط به هریک از کشورهایی است که در برجام تعهد دارند. آمریکا که خارج شده اگر بخواهد تحریم‌های سابق شورای امنیت را احیا کند، باید یک طرحی را به شورای امنیت رسماً بیاورد که می‌خواهد تمام تحریم‌های سابق برگردد؛ البته این طرح باید آنجا بررسی و تصویب شود. مکانیزم ماشه به‌نظر من از اختیارات آمریکا خارج شده است.

لاریجانی اظهار کرد: بنابراین دولت‌های اروپایی و صاحبان وتو در شورای امنیت باید قویاً روی این موضع پافشاری کنند که دیگر ماشه، بی‌ماشه و آمریکا حق استفاده از آن را ندارد. همچنین کشورهای مورد مذاکره دیپلماسی با ما باید روشن بگویند که؛ با این حرکتِ آمریکا در جهت احیای تحریم‌های شورای امنیت چگونه برخورد می‌کنند؟ چون اگر برخورد نکنند و تحریم‌ها برگردد آن‌ها می‌گویند ما مسئولیم که مطابق مصوبه شورای امنیت کار کنیم!

لاریجانی در رابطه با واکنش ابتدایی ایران به اقدام آمریکا گفت: در عین حال معتقدم در طول این مذاکرات دیپلماسی که من احتمال توفیق آن را بسیار کم می‌بینم ما باید موقتاً تمام سیستم‌های نظارت آژانس اتمی، اعم از نیروی انسانی و همچنین امکانات الکترونیک را تعلیق کنیم، چون اولاً ما از نظر حقوقی الزامی به ادامه این‌ها نداریم، ثانیاً تا تکلیف روشن شود دلیلی ندارد این مانیتورینگ صورت بگیرد.

به گزارش میزان وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما باید این‌ها را تعلیق کنیم تا نتایج دیپلماسی ظرف مدت دو الی سه هفته حاصل شود که البته بعید است؛ چون اولاً این زمان بسیار کوتاه است، ثانیاً اگر کوتاه هم نبود نتیجه‌ای نمی‌داد. زیرا کشورهای اروپایی نشان داده‌اند که در مورد تحریم‌های ثانویه آسیب‌پذیرند، چین هم حاضر نمی‌شود که شرکت‌هایش به این خاطر جریمه شوند، همچنین هند و سایر کشورها... حتی آن‌هایی که عضو برجام نیستند.

لاریجانی در پایان گفت: به‌هرحال در شرایطی که دولت محترم این احتمال را داده، هرچند که به‌نظر من صفر مطلق است باید توأمان به این سؤالات اصلی نیز پاسخ دهد.

منبع: نماینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۶۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است

به گزارش جام جم آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد